• noorah

Slå sitt barn på fingrarna?

Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?

OBS! jag menar inte hårda slag..

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Slå sitt barn på fingrarna?
  • Pormoicheia
    Ilsa skrev 2010-03-24 16:15:57 följande:
    Efter att ha varit borta några timmar och nu läser igenom hur diskussionen fortgått så måste jag erkänna att jag inte  - trots att jag läste dina inlägg - heller alls förstod att du syftade till att enbart EN gång RÅKA knäppa sitt barn på fingret för att förhindra att det stoppar fingrarna i kontakten. Om det är det du menar (och om det inte råkar vara så att du bara har omformulerar din ståndpunkt för att du märker att dina argument sviktar... ) så håller jag helt med om att det är samma sak som att rycka i armen.
    Jag har inte omformulerat ståndpunkten alls
    Jag har dock behövt formulera om sättet att skriva det på för att nå fram bättre.

Men jo, det är typ så jag menar.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Ilsa

Men då är det ju ingen medveten handling, ingen avsikt att lära barnet en läxa, inte alls samma sak som aga.

TS frågade ju just efter upprepade ggr och därför har nog de flesta misstolkat dina inlägg.
  • Pormoicheia
    Ilsa skrev 2010-03-24 16:38:33 följande:
    Men då är det ju ingen medveten handling, ingen avsikt att lära barnet en läxa, inte alls samma sak som aga. TS frågade ju just efter upprepade ggr och därför har nog de flesta misstolkat dina inlägg.
    Jag har väl kanske inte varit tillräckligt tydlig heller. Det är svårt att få fram sitt budskap rätt i text.

Men jag tolkar inte TS som att hon menar upprepade slag på fingrarna, utan slag på fingrarna när barnet upprepade gånger är och pillar.
  • Shira
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 17:08:05 följande:
    Jag har väl kanske inte varit tillräckligt tydlig heller. Det är svårt att få fram sitt budskap rätt i text.Men jag tolkar inte TS som att hon menar upprepade slag på fingrarna, utan slag på fingrarna när barnet upprepade gånger är och pillar.
    Fast om det handlar om att barnet upprepade gånger är framme och pillar kan det knappast handla om att man "råkar" knäppa barnet i panik, för att stoppa det. Hur man nu kan "råka" knäppa??? För att bara ta pill-exemplet och inte dra upp "dra i armen vid gatan" igen, det är skillnad på att i panik "slå" bort barnets hand 2 mm från en het spisplatta/öppen eld etc för att förhindra skada, eller att som jag tolkar skärbräde-exemplet, när ungen är där och pillar för femtioelfte gången knäppa på fingrarna för att förhindra att h*n kommer dit och pillar igen och kanske blir skadad.
  • Pormoicheia
    Shira skrev 2010-03-24 17:31:21 följande:
    Fast om det handlar om att barnet upprepade gånger är framme och pillar kan det knappast handla om att man "råkar" knäppa barnet i panik, för att stoppa det. Hur man nu kan "råka" knäppa??? För att bara ta pill-exemplet och inte dra upp "dra i armen vid gatan" igen, det är skillnad på att i panik "slå" bort barnets hand 2 mm från en het spisplatta/öppen eld etc för att förhindra skada, eller att som jag tolkar skärbräde-exemplet, när ungen är där och pillar för femtioelfte gången knäppa på fingrarna för att förhindra att h*n kommer dit och pillar igen och kanske blir skadad.
    Jag har , som jag skrivit tidigare, svårt att se svart eller vitt på det här med att slå bort en hand, ta tag i en arm och rycka, knäppa på fingrarna (vad det nu än kan handla om när det kommer till relevanta fysiska "mindre" tilltag).

Olika situationer kräver olika lösningar och olika människor reagerar på olika sätt.
    Vi skulle kunna sitta här i evigehet och diskutera olika situationer in i minsta detalj och fortfarande komma fram till samma sak.
    En knäpp på fingrarna, ett hårt tag i armen, en knuff eller ett slag på en hand inte per automatik innebär aga beroende på situationen.
  • SaramedM
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 17:08:05 följande:
    Jag har väl kanske inte varit tillräckligt tydlig heller. Det är svårt att få fram sitt budskap rätt i text.Men jag tolkar inte TS som att hon menar upprepade slag på fingrarna, utan slag på fingrarna när barnet upprepade gånger är och pillar.
    vilket inte är ok om man gör det medvetet för att få stopp på beteendet!

Om man gör det i ren reflex en gång är det en annan sak
  • Hela havet stormar

Ja, det är barnaga. Ta hårt i armen också. Gör inte så!

• Curri

Det spelar väl ingen roll om det heter aga eller inte... Jag skulle aldrig få för mig att göra det i vilket fall som helst...

Om jag såg en annan förälder göra det så skulle jag nog inte anmäla till socialen att jag vet ett barn som far illa av aga, så nej det är väl inte aga så som jag ser det.

• Shira
    Hela havet stormar skrev 2010-03-24 18:25:05 följande:
    Ja, det är barnaga. Ta hårt i armen också. Gör inte så!
    Fast det "ta hårt i armen" som diskuterats här i tråden är när man typ måste hindra barnet från att springa ut i gatan...
  • Hela havet stormar
    Shira skrev 2010-03-24 18:33:48 följande:
    Fast det "ta hårt i armen" som diskuterats här i tråden är när man typ måste hindra barnet från att springa ut i gatan...
    Jo, jag har inte läst diskussionerna. Ibland måste man ta tag i armen som du säger. Men ibland räcker det att ta löst. Rent faktiskt är det aga med mer våld än vad som ¨krävs¨. Inget som leder till något straff men likväl en väldigt viktig distinktion. Farligt när man börjar rättfärdiga övervåld.
Svar på tråden Slå sitt barn på fingrarna?