• noorah

Slå sitt barn på fingrarna?

Anser ni att det är barnaga att slå sitt barn på fingrarna när barnet tex rör "förbjudna" saker upprepade gånger eller tex nyper ett annat barn?

OBS! jag menar inte hårda slag..

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Slå sitt barn på fingrarna?
  • Kya

i avsikt att rädda barnet från en potentiellt farlig situation kan viss... fysisk kontakt... vara nödvändig. exempelvis så var vi hos några vänner, som hade en spegel. Filip lyckades krascha spegeln så den for i miljoner bitar runtom honom. jag blev förskräckt och rusade fram och lyfte upp honom fort som tusan, ryckte upp honom, innan han hade hunnit ta något steg och skada sig. han blev såklart rädd av både smällen och att jag så fort var framme, men han lyckades klara sig utan en skråma. det blev bara sju års olycka.

Men jag tycker inte riktigt att en sån situation går att jämföra med att slå/knäppa sitt barn på fingrarna i syfte att uppfostra.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Pormoicheia
    SaramedM skrev 2010-03-24 12:59:50 följande:
    ja helt klart! Om man tar till aga för att annan uppfostran inte hjälper så behöver man tänka om rejält
    Är det på samma sätt möjligt att likställa att rycka barnet ifrån vägen med att uppfostra?
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • SaramedM
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 13:46:08 följande:
    Är det på samma sätt möjligt att likställa att rycka barnet ifrån vägen med att uppfostra?
    nej det är det såklart inte
  • Pormoicheia
    SaramedM skrev 2010-03-24 13:47:04 följande:
    nej det är det såklart inte
    dubbelmoral i mina ögon, men det är väl så att vi alla ser på saker från olika håll...
  • Kya
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 13:55:14 följande:
    dubbelmoral i mina ögon, men det är väl så att vi alla ser på saker från olika håll...
    har jag förstått dig rätt nu, om du skulle se ett barn (vilket som helst) som är på att springa ut rakt framför en bil, skulle du bara se på för att det vore aga att ta tag i barnet för att stoppa det?
  • Pormoicheia
    Kya skrev 2010-03-24 13:57:57 följande:
    har jag förstått dig rätt nu, om du skulle se ett barn (vilket som helst) som är på att springa ut rakt framför en bil, skulle du bara se på för att det vore aga att ta tag i barnet för att stoppa det?
    Absolut inte.  För att förstå vad det är jag diskuterar så är det nog enklare att läsa mina tidigare inlägg istället.
  • Flickan och kråkan
    Men du rycker ju inte tag i ett barns arm vid en väg för att uppfostra, utan för att undvika skada. Om jag är ute och går med min 2-åring så rycker jag ju inte i hans arm om det är fullständigt bilfritt bara för så att säga "make a point". Det är ju inte så att man varje gång barnet närmar sig trottoarkanten rycker tag i armen för att barnet ska lära sig att inte gå ut i gatan. Det är ju tanken med fingerknäppande. Att man genom upprepad fysisk bestraffning ska få barnet att inte göra något.
  • Suri
    Jag har diskuterat detta med mina 3-4 åringar på förskolan och tom de förstår skillnaden.

De förstår att en vuxen kan råka göra illa ett barn som denne försöker skydda/hjälpa, rädda eller av en ren olykshändelse.

De förstår att det är ok.

De fattar att det inta alls är samma sak som att en vuxen smäller ett barn på fingrarna för att barnet inte skall ta ex en kniv eller göra något annat som är farligt eller något annat som barn inte får göra.

De förstår att det inte är ok. Man får inte göra illa andra, med flit eller med mening. Som de skulle ha sagt. På ett enkelt och pedagogiskt sätt. Barn är kloka som tur är.

Ingen dubblemoral alls.
  • Kya
    Pormoicheia skrev 2010-03-24 14:02:39 följande:
    Absolut inte.  För att förstå vad det är jag diskuterar så är det nog enklare att läsa mina tidigare inlägg istället.
    jag får nog lov att göra det!
Svar på tråden Slå sitt barn på fingrarna?