• Anonym (sambo)

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Jag är sambo, vi har ett gemensamt barn samt jag har ett barn sedan tidigare.

Min sambo äger huset i dagsläget.

Vilka kostnader är det skäligt att jag deltar i (oavsett om sedan fördelningen är procentuell eller 50/50)?

Vi tycker lite olika, men jag tycker el, vatten, sopor, räntekostnader, ja, mer som allmänt underhåll. Kanske en liten summa för slitage?

Sambon tycker att jag skalll delta i amorteringar, renoveringar förutom det ovannämnda.

Hur ser ni på saken, jag lyckas inte övertala min sambo att han har "fel" och jag har "rätt"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 11:09
    Det är många som är upprörda över att jag skulle kräva att få bo gratis i huset. Så är det inte, jag vill visst göra rätt för mig ekonomiskt också! Min fråga är vad som är skäligt att betala för att bo i hans hus, detta för att få lite andra åsikter om hur vi skall lösa vårt dilemma!

Tack för era inlägg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-24 10:47
    Nu har räkningarna till badrummet börjat droppa in -slutsumman blir ca 60 000 så det är inte direkt pengar någon av oss kan ta från månadslönen.

Jag sade (inte särskilt smidigt) att jag betalar ingenting så länge huset är hans och vår situation inte är löst.

WOW -världens jätteutskällning, jag körde med ultimatum, maffiametoder, utnyttjar honom osv. Jag litade inte på honom att han skulle reglera situationen så att den blev bra för båda.

Kanske jag var alldeles för styvnackad, kanske var det fel att vägra betala? Jag tycker ändå att situationen är fel i sig och ur min synvinkel ohållbar. Den måste åtgärdas - och jag vet faktiskt inget annat sätt, för under dess 3 år jag försökt ändra på det så har han bara glidit undan... Alltså har inget hänt, jag har fortsatt betala och han har ägt huset.

Nu skrev han ett nytt gåvobrev, så skall jag dra ut sidan från internet också, bevittnas och sedan skicka in. DÅ FÖRST TÄNKER JAG BETALA.

Det lämnar bitter eftersmak att han ser mig som en utpresserska, fastän jag försöker lyfta ut sakfrågan - om han inte tycker att den bör åtgärdas -så nej, jag är bara en bitch för att jag så hårt drivit detta. Så nu gör han som jag vill och är förbannad på mig.

Jag tycker inte att det finns anledning att gräla om en sådan här sak, det finns ju fler lösningar och varför man inte skulle välja en som båda är nöjd med förstår inte jag.
  • Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?
  • Anonym (hm)
    MLT skrev 2010-03-26 10:42:51 följande:
    Jag såg på det som att ts vill vara med och äga huset, men inte får och då känns det fel att hon ska ha med några kostnader alls att göra på lånet. Men om man vänder på det, att ts inte vill vara med och äga huset känns det ju rimligt att hon åtminstone ska betala halva räntan. Konstigt hur man kan se på samma sak på två helt olika sätt beroende på sambons attityd :)
    Haha, ja eller hur? Tycker också att det beror lite på vem som vill vad =)

Om man är den som flyttar in känns det kanske mer rimligt att inte betala räntan på någon annans lån, men om man är den som står på alla lån och betalar alla räntor skulle man nog vilja att den som flyttade in delade på kostnaderna för boendet...
  • Anonym

Madlin - du skriver att du inte flyttat ihop med din sambo om han tjafsat om att huset ökat i värde sedan han köpte det. Hade du betalat hälften av vad han betalade även om husets värde kraschat sedan han köpte det, eller hade saken kommit i en annan dager då? Den som köper en bostad tar ju en risk. Om ni gör slut idag och säljer huset gör du en praktvinst om huset ökat mycket, utan att ha tagit någon större risk.

• Anonym
    Anonym (hm) skrev 2010-03-26 11:01:56 följande:
    Haha, ja eller hur? Tycker också att det beror lite på vem som vill vad =)Om man är den som flyttar in känns det kanske mer rimligt att inte betala räntan på någon annans lån, men om man är den som står på alla lån och betalar alla räntor skulle man nog vilja att den som flyttade in delade på kostnaderna för boendet...
    Så du tror inte man betalar ränta på lån i en hyresrätt??? Självklart gör man det, nästan halva hyran i lägenheten går direkt från din hyresvärd direkt  till dennes bank för betala ränta amortering...

Jag tycker dte är lika självklart att man är med och betalar hyran om man flyttar in i någon annan hyresrätt precis som det är självklart att man betalar "hyran" om man flyttar in i någon egna ägda bostad.
  • MLT
    Anonym skrev 2010-03-26 11:02:10 följande:
    Madlin - du skriver att du inte flyttat ihop med din sambo om han tjafsat om att huset ökat i värde sedan han köpte det. Hade du betalat hälften av vad han betalade även om husets värde kraschat sedan han köpte det, eller hade saken kommit i en annan dager då? Den som köper en bostad tar ju en risk. Om ni gör slut idag och säljer huset gör du en praktvinst om huset ökat mycket, utan att ha tagit någon större risk.
    Jag sålde min egna bostadsrätt vid helt fel tidpunkt och förlorade pengar på det, sa upp mig från mitt fasta jobb och gick ner 4000:- i månaden i lön för att vi ska kunna bo ihop (jag flyttade 47 mil). Vi flyttar ihop av kärlek, inte för att tjäna pengar på varandra och vi har båda fått offra saker för att få det vi vill ha. Skulle han då börja tjafsa om att huset faktiskt är mer värt nu hade jag inte flyttat in utan bott kvar och fortsatt leva mitt liv som jag hade. Jag har gått in som hälftenägare och betalar vad det faktiskt kostar, inte vad det skulle kostat om jag köpte huset idag. Vi har diskuterat allt och båda är nöjda och det är ju huvudsaken.
  • MLT
    stoffepoffe skrev 2010-03-26 10:57:43 följande:
    Så då subventionerar din sambo ditt boende alltså? inte så rättvist...Det kostar att bo oavsett om det är en hyresrätt (där alla boendekostnader är inkkluderade i hyran), i bostadsrätt (där vissa delar av boendekostnaderna är inkluderade i månadsavgiften) eller i eget boende där man får stå för alla kostnader själv.Kostnader för att bo består utav: Kapitalkostnad (ränta mao), avskrivningar (dvs att bostaden inte har en obegränsad levnadslängd, normalt sett justerar man detta med amortering), sedan har man driftskostnader (uppvärmning, vatten, sopor etc) sedan löpande underhåll (tapersering, ny diskmaskin, golvlister, fönstermålning etc)många av dessa kostnader är kostander som man inte får räkningar på varje månad utan kanske kommer vart 5 år...Givetvis skall båda parter som bor i en bostad dela på boendekostnaderna. Så mitt råd är , fastställ boendekostnaderna som en hyra
    Hur menar du att min sambo subventionerar mitt boende? Jag och min sambo äger halva huset var, delar alla huslån och alla kostnader.
  • Anonym (hm)
    Anonym skrev 2010-03-26 11:10:17 följande:
    Så du tror inte man betalar ränta på lån i en hyresrätt??? Självklart gör man det, nästan halva hyran i lägenheten går direkt från din hyresvärd direkt  till dennes bank för betala ränta amortering...Jag tycker dte är lika självklart att man är med och betalar hyran om man flyttar in i någon annan hyresrätt precis som det är självklart att man betalar "hyran" om man flyttar in i någon egna ägda bostad.
    Det får du gärna tycka. När min kille flyttade in i min bostadsrätt fick han betala hälften av allt inkl halva räntekostnaden. Jag säger bara att jag förstår att vissa tänker annorlunda, eftersom ett hus faktiskt är någon annans egendom/investering. Du kan vända och vrida på det hur du vill, en hyresrätt är inte samma typ av investering som en bostadsrätt/hus.
  • Anonym
    MLT skrev 2010-03-26 11:13:33 följande:
    Jag sålde min egna bostadsrätt vid helt fel tidpunkt och förlorade pengar på det, sa upp mig från mitt fasta jobb och gick ner 4000:- i månaden i lön för att vi ska kunna bo ihop (jag flyttade 47 mil). Vi flyttar ihop av kärlek, inte för att tjäna pengar på varandra och vi har båda fått offra saker för att få det vi vill ha. Skulle han då börja tjafsa om att huset faktiskt är mer värt nu hade jag inte flyttat in utan bott kvar och fortsatt leva mitt liv som jag hade. Jag har gått in som hälftenägare och betalar vad det faktiskt kostar, inte vad det skulle kostat om jag köpte huset idag. Vi har diskuterat allt och båda är nöjda och det är ju huvudsaken.
    Jaha, då är ju saken en annan såklart! Såklart får alla göra som de vill, och är paret överens så är allt kocher. Det enda jag vänder mig mot är när folk tycker att den ena ska ta all risk och satsa allt medan den andra inte behöver göra det.
  • Anonym (...)
    JLS skrev 2010-03-26 10:35:11 följande:
    Fast ja jag står fast vid att jag tycker att halva räntekostnaden ska betalas om man väljer att flytta in där men betalar du halva den så ska du få halva återbäringen sedan
    Nej, dra den direkt! Det är inte säkert att det blir skatt åter. Det kan bli kvarskatt också...
  • Anonym

Om det blir kvarskatt beror ju på andra faktorer! Utan återbäringen skulle det bli ännu mer kvarskatt isåfall. Det är ju inte så rättvist att sambon ska gå miste om 30% skattereduktion för räntan bara för att den som står på lånet kanske gjort vinst på aktier eller nåt.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-27 10:04:12 följande:
    Om det blir kvarskatt beror ju på andra faktorer! Utan återbäringen skulle det bli ännu mer kvarskatt isåfall. Det är ju inte så rättvist att sambon ska gå miste om 30% skattereduktion för räntan bara för att den som står på lånet kanske gjort vinst på aktier eller nåt.
    fast sånt står väl ändå uppspecat? dessutom får du ju ett besked på exakt vilka räntor du betalat och då kan du bara räkna 30% på det.

självklart kan man inte bara titta på slutskattebeskedet
Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?