• Anonym (sambo)

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Jag är sambo, vi har ett gemensamt barn samt jag har ett barn sedan tidigare.

Min sambo äger huset i dagsläget.

Vilka kostnader är det skäligt att jag deltar i (oavsett om sedan fördelningen är procentuell eller 50/50)?

Vi tycker lite olika, men jag tycker el, vatten, sopor, räntekostnader, ja, mer som allmänt underhåll. Kanske en liten summa för slitage?

Sambon tycker att jag skalll delta i amorteringar, renoveringar förutom det ovannämnda.

Hur ser ni på saken, jag lyckas inte övertala min sambo att han har "fel" och jag har "rätt"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 11:09
    Det är många som är upprörda över att jag skulle kräva att få bo gratis i huset. Så är det inte, jag vill visst göra rätt för mig ekonomiskt också! Min fråga är vad som är skäligt att betala för att bo i hans hus, detta för att få lite andra åsikter om hur vi skall lösa vårt dilemma!

Tack för era inlägg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-24 10:47
    Nu har räkningarna till badrummet börjat droppa in -slutsumman blir ca 60 000 så det är inte direkt pengar någon av oss kan ta från månadslönen.

Jag sade (inte särskilt smidigt) att jag betalar ingenting så länge huset är hans och vår situation inte är löst.

WOW -världens jätteutskällning, jag körde med ultimatum, maffiametoder, utnyttjar honom osv. Jag litade inte på honom att han skulle reglera situationen så att den blev bra för båda.

Kanske jag var alldeles för styvnackad, kanske var det fel att vägra betala? Jag tycker ändå att situationen är fel i sig och ur min synvinkel ohållbar. Den måste åtgärdas - och jag vet faktiskt inget annat sätt, för under dess 3 år jag försökt ändra på det så har han bara glidit undan... Alltså har inget hänt, jag har fortsatt betala och han har ägt huset.

Nu skrev han ett nytt gåvobrev, så skall jag dra ut sidan från internet också, bevittnas och sedan skicka in. DÅ FÖRST TÄNKER JAG BETALA.

Det lämnar bitter eftersmak att han ser mig som en utpresserska, fastän jag försöker lyfta ut sakfrågan - om han inte tycker att den bör åtgärdas -så nej, jag är bara en bitch för att jag så hårt drivit detta. Så nu gör han som jag vill och är förbannad på mig.

Jag tycker inte att det finns anledning att gräla om en sådan här sak, det finns ju fler lösningar och varför man inte skulle välja en som båda är nöjd med förstår inte jag.
  • Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?
  • Anonym

Har bara läst ts:
    Om din sambo äger huset och ni inte vill ändra på det så ska du inte betala hälften av husutgifterna. Du ska betala en skälig "hyra" för ditt boende och slitage.
    Om han sen använder de pengarna till amorteringar, räntor eller renoveringar är ju upp till honom. Du ska INTE betala för renoveringar eller dyligt på annat sätt än genom din "hyra". Det huset är värt, eller inte värt, är HANS pengar och HANS investering som HAN har ansvar för.

• Anonym (sambo)

Nu har räkningarna till badrummet börjat droppa in -slutsumman blir ca 60 000 så det är inte direkt pengar någon av oss kan ta från månadslönen.

Jag sade (inte särskilt smidigt) att jag betalar ingenting så länge huset är hans och vår situation inte är löst.

WOW -världens jätteutskällning, jag körde med ultimatum, maffiametoder, utnyttjar honom osv. Jag litade inte på honom att han skulle reglera situationen så att den blev bra för båda.

Kanske jag var alldeles för styvnackad, kanske var det fel att vägra betala? Jag tycker ändå att situationen är fel i sig och ur min synvinkel ohållbar. Den måste åtgärdas - och jag vet faktiskt inget annat sätt, för under dess 3 år jag försökt ändra på det så har han bara glidit undan... Alltså har inget hänt, jag har fortsatt betala och han har ägt huset.

Nu skrev han ett nytt gåvobrev, så skall jag dra ut sidan från internet också, bevittnas och sedan skicka in. DÅ FÖRST TÄNKER JAG BETALA.

Det lämnar bitter eftersmak att han ser mig som en utpresserska, fastän jag försöker lyfta ut sakfrågan - om han inte tycker att den bör åtgärdas  -så nej, jag är bara en bitch för att jag så hårt drivit detta. Så nu gör han som jag vill och är förbannad på mig.

Jag tycker inte att det finns anledning att gräla om en sådan här sak, det finns ju fler lösningar och varför man inte skulle välja en som båda är nöjd med förstår inte jag.

• Anonym (lgh)

Lägeheten är min och jag betalar renoveringar etc och amorteringar. Allt annat delar vi 50-50 på, precis som om det varit en hyresrätt.

• Anonym

Jag tycker det beror på vad man har för deal emellan sig.

Jag bor i min sambos hus. Det finns ingen sambolag där vi bor (inte i sverige) så jag har ingen rätt till huset trots att vi flyttade in tillsammans. Han äger också bilen.
    Vi har gemensam ekonomi och vi betalar alla räkningar (lån, amortering, mina studielån osv) tillsammans. Jag skulle inte kunna bo som jag gör på den inkomst jag har och jag anser att det är självklart att jag ska betala hälften av vad det kostar att bo. Ränteavdragen han gör, tillfaller oss båda, om han jobbar utomlands och får traktamente så får jag hälften. Vi har precis lika mycket pengar att röra oss med varje månad trots att jag får ut hälften av vad han har netto. Visst kan man se mig som en förlorare, men min man försörjde mig när jag pluggade utan studielån, så även om han tar kåken så har jag ju en utbildning att falla tillbaka på.
    När man hamnar i en situation där man ställer ultimatum och skriver kontrakt mellan sig så tror jag man är på väg utför. Då blir pengarna viktigare än relationen och den svenska milimeterrättvisan träder in i stället. 
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2010-03-26 11:53:16 följande:
    Det får du gärna tycka. När min kille flyttade in i min bostadsrätt fick han betala hälften av allt inkl halva räntekostnaden. Jag säger bara att jag förstår att vissa tänker annorlunda, eftersom ett hus faktiskt är någon annans egendom/investering. Du kan vända och vrida på det hur du vill, en hyresrätt är inte samma typ av investering som en bostadsrätt/hus.
    Det är klart att det är. Min bostadsrätt har dubblats i värde på 5 år Köpte för 700.000 och den är värderad till 1.6 miljoner idag. Det är i allra högsta grad en investering precis som ett hus. Alla som har bostadsrätter i storstäder vet detta. Däremot om man köper en lägenhet för 100.000 på en liten ort så är det klart att det inte är samma sak som om man köpt ett hus för 700-800-000 kronor på samma ort.
  • Anonym (sambo)
    Anonym skrev 2010-04-24 13:00:54 följande:
     När man hamnar i en situation där man ställer ultimatum och skriver kontrakt mellan sig så tror jag man är på väg utför. Då blir pengarna viktigare än relationen och den svenska milimeterrättvisan träder in i stället. 
    Då menar du att alla som månar om att det blir rättvist ekonomiskt ifall man skiljer sig eller den ena dör - deras förhållande är på väg utför?

Jag tycker tvärtom, man bör se om sitt eget hus, även se till att ens sambo får sin rättmätiga del. Förutom sig själv så har man ett ansvar genetmot sina barn. Hur kan jag tillvarata mina barns intressen om jag låter min sambo utnyttja mig ekonomiskt? Vem skall se till deras rätt om inte jag gör, hur mycket jag än älskar en man så måste mina barns rätt och min egen komma först. Jag tycker INTE att det är ett mått på¨hur mycket man älskar varandra för att man låter den andra sol-och -våra en!

Riktig kärlek från båda hållen är att se till att bägge har de bra, även vid en separation antingen genom skilsmässa eller dödsfall.

Dessutom är det nästan alltid kvinnan som drar det kortare strået- och den dagen separationen är ett faktum då säger alla dessa som tycker att juridiska kontrakt är ett hinder för kärleken - "Hur kunde du vara så dum?" "som man bäddar får man ligga".
  • nika

Jag tycker du gör helt rätt i att vägra. Om han inte har tagit tag i detta tidigare lär han inte göra det nu heller om du inte tvingar in honom i det. Det är helt rätt och naturligt att vilja reglera sin ekonomi. En fastighet är ett sparande. Du ska inte vara med och betala för själva fastigheten. Löpande kostnader delas och det tjänar han också på. Han betalar en halv tv-licens isf en hel, ett halvt bredbandsabonemang isf ett helt osv. Att du tjänar på att inte ha någon hyra äts upp och mer därtill av att du inte sitter på en kåk som ökar i värde samtidigt som lånen amorteras. Om han tycker det är en så bra lösning att ens partner betalar av och rustar upp den andres hus be honom flytta in i ett annat hus som du äger där ni kör samma uppgörelse som han tycker är rättvis nu. Du ska se att det blir annt ljud i skällan då.

• nika

Så här har vi löst det: han äger huset och jag sommarstugan. Han betalar alla kostnader för huset och jag i alla för sommarstugan. Vi hjälps åt att fixa på båda ställen och delar på löpande kostnader.

• Anonym
    Anonym (sambo) skrev 2010-04-24 14:02:53 följande:
    Då menar du att alla som månar om att det blir rättvist ekonomiskt ifall man skiljer sig eller den ena dör - deras förhållande är på väg utför? Jag tycker tvärtom, man bör se om sitt eget hus, även se till att ens sambo får sin rättmätiga del. Förutom sig själv så har man ett ansvar genetmot sina barn. Hur kan jag tillvarata mina barns intressen om jag låter min sambo utnyttja mig ekonomiskt? Vem skall se till deras rätt om inte jag gör, hur mycket jag än älskar en man så måste mina barns rätt och min egen komma först. Jag tycker INTE att det är ett mått på¨hur mycket man älskar varandra för att man låter den andra sol-och -våra en! Riktig kärlek från båda hållen är att se till att bägge har de bra, även vid en separation antingen genom skilsmässa eller dödsfall. Dessutom är det nästan alltid kvinnan som drar det kortare strået- och den dagen separationen är ett faktum då säger alla dessa som tycker att juridiska kontrakt är ett hinder för kärleken - "Hur kunde du vara så dum?" "som man bäddar får man ligga".
    Om han skulle gå bort kan ni skriva testamente.
    Du får det att låta som att din sambo utnyttjar dig ekonomiskt genom att han tycker att du ska hjälpa till att betala vad det faktiskt kostar att bo i hus. Så behöver det ju inte alls vara. Visst är det bekvämt när någon annan hostar upp pengarna och tar all risk och man själv sitter och säger "det är inte mitt hus så jag vägrar betala", men man vill gärna bo. Men i verkligheten så får man ju inse att om ni ens skulle kunna bo i huset så var han tvungen att köpa det och då medför det kostnader.
    Om du är så rädd för att hamna i en kvinnofälla, varför köper du inte ett eget hus? Eller varför flyttar ni inte till ett gemensamt hus som ni betalat lika mycket? Eller varför går du inte till banken och tar ett lån och köper halva huset från din sambo?
    Det finns mycket man kan göra utan att sitta och skriva avtal med varandra som ni gör. Om du vill ha mer ekonomisk makt, ta den makten då genom att göra dig till jämlike med din sambo. Men kräv inte att han ska ta all risk och kostnaderna för det är inte heller rättvist.
  • Anonym (sambo)
    Anonym skrev 2010-04-24 14:48:55 följande:
    Om han skulle gå bort kan ni skriva testamente. Du får det att låta som att din sambo utnyttjar dig ekonomiskt genom att han tycker att du ska hjälpa till att betala vad det faktiskt kostar att bo i hus. Så behöver det ju inte alls vara. Visst är det bekvämt när någon annan hostar upp pengarna och tar all risk och man själv sitter och säger "det är inte mitt hus så jag vägrar betala", men man vill gärna bo. Men i verkligheten så får man ju inse att om ni ens skulle kunna bo i huset så var han tvungen att köpa det och då medför det kostnader. Om du är så rädd för att hamna i en kvinnofälla, varför köper du inte ett eget hus? Eller varför flyttar ni inte till ett gemensamt hus som ni betalat lika mycket? Eller varför går du inte till banken och tar ett lån och köper halva huset från din sambo? Det finns mycket man kan göra utan att sitta och skriva avtal med varandra som ni gör. Om du vill ha mer ekonomisk makt, ta den makten då genom att göra dig till jämlike med din sambo. Men kräv inte att han ska ta all risk och kostnaderna för det är inte heller rättvist.
    Jag står sedan tre år tillbaks på lånen, men äger ingenting. Som jag tidigare nämnt i tråden så är det INTE min mening att på något sätt få bo i hus utan att betala för mig! Nu  stå jag för risken med ett lån utan säkerhet - skulle du tycka att det är rätt att kräva något sådant av din sambo. Hans del av lånet har ju huset som säkerhet - i värsta fall så kan han vid en skiljsmässa ta huset, sluta betala på lånen - och var inte det en fälla då?

Om du hade läst tråden istället för att genast utgå ifrån att JAG LURAR honom så hade du sett att jag redan betalt flera 100 000 i renoveringar på hans hus.

Jag kanske missförstår dig vad du menar med att "man måste betala för att få bo i hus"  - för det låter som att du tycker att renoveringar ingår. Vilket skulle leda till att detta renoveringsobjekt inköps billigt, sedan betalar jag hälften av upprustningen utan att få något för det  - har jag tolkat dig rätt. Det tycker i alla fall jag är snudd på att lura sin partner ekonomiskt.

Varför jag säger att jag inte betalar badrummet innan vi ordnat upp denna sak till bådas belåtenhet - är att jag skall betala hela badrumsrenoveringen (då undviker vi att ta mer lån, som ju i slutändan gör renoveringen dyrare). Så nu ställer jag detta grymma ultimatum - jag bekostar inte renoveringen i HANS hus.

Situationen måste lösas
Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?