• Emma

    Septemberbarn 2009 DEL 3

    Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

    Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

    Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

    Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

    Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920


    Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80
    Saga09 skrev 2010-03-29 08:44:14 följande:
    Godmorgon,Jag måste kolla - märkte ni av tidsomställningen på era barn?Tycker det verkar konstigt men Saga sov jättemycket på förmiddagen igår och sen på kvällen var det mycket mer bökande innan hon somnade.. tänkte att det kanske beror på att det blev ljusare ute?Ang svärföräldrar så har jag inga problem på den fronten.. det är snarare bristen på kontakt som kan irritera mig. Min man har dessvärre ingen mamma kvar i livet utan bara en pappa och en bror - fast de ses typ aldrig. Senast hans pappa var här och hälsade på Saga var den 12 december! Han verkar inte ett dugg intresserad för att vara helt ärlig och jag tycker det känns lite trist. Min mamma och pappa försöker att träffa oss iallafall en gång i månaden fastän de inte bor i samma stad som oss ( vilket mannens pappa gör.... )Idag måste vi nog ut och handla kläder - insåg att det mesta börjar bli för litet nu så det är dags att uppdatera tjejens garderob lite
    Tyckte det var samma med Emil igår...Sov på fm och bökade runt på kvällen=) Å vad roligt att få shoppa barnkläder *avis*
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Tridde skrev 2010-03-29 08:54:34 följande:
    tja brudar! fick ordning på Fabians ätvanor i helgen, pappa har trugat och trugat och sen när jag bara höll mig ur vägen gick det som en dans så nu äter han allt vi ger honom igen men vi får se hur länge det håller i sig för han vaknade nämligen med förkylning...IGEN! han hann vara frisk i säkert tre dagar denna gång. säkert mitt fel eftersom jag badade honom igår kväll men det var det värt för han var full i mat i håret eftersom händerna ska in och känna på vad som är i munnen och sen ska händerna vidare runt öronen Sephiroth> såna gånger kan det vara en tröst att läsa sinnesrobönen för sig själv: Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden. min mamma och jag har haft ungefär samma förhållande som du och din pappa verkar ha, flyttade från mig när jag var 5 och sen var det verkligen sporadisk kontakt. idag är allt betydligt bättre men det var enbart för att hon gjort en helomvändning, inte pga nåt jag gjorde ("acceptera det jag inte kan förändra"). blir du bara ledsen av att ha kontakt med honom kanske det är bäst att bryta ett tag (här kommer då "mod att förändra det jag kan"), ta en paus helt enkelt. ta hand om dig!
    Sinnesrobön passar kanske inte en som föraktar religion dock. ;) Men tack för tipset.
    Bubba80 skrev 2010-03-29 08:37:32 följande:
    Nej vad trist Sephiroth Kanske du skulle förklara att Loke bara har en morfar. Ingen annan kan ta hans plats vad det gäller morfar-rollen... Har du sagt rakt ut till din pappa att du blir ledsen att ni ses så sällan? (det har du säkert) Tänkte bara karlar fattar ju inte sånt där Idag blir det en lugn dag hemma för oss...Emil vaknade 03.30 och har bara låtit mig sova kortare stunder där efter... Längtar så efter en hel natts sömn...men det kommer väl Nu har jag fått tillbaks min kamera igen så nu skall fotas o bomba bildtråden igen
    Mera bilder, jippie!! Jag ääälskar bilder! (Har ni inte märkt va?)

    Jag har sagt det på så många sätt som det går att säga tror jag. Jag sa även att vill du inte så vill du inte, jag kan inte tvinga dig. Det är dock som att prata med en vägg. Bästa svaret man får är ett litet skratt och ett mmhmm... ;)

    Vill helst inte bryta kontakten med pappa heller, eftersom han är sjuk. Min karl hade inte kontakt med sin pappa innan han dog, och det ångrar han idag.

    På tal om svärisar så är det knappt några problem här heller eftersom som sagt karlns båda bröder och pappa är döda. Hans morsa kommer så som för Åsa, dvs kanske var tredje månad trots att hon bor i stan.

    Pug, idag har jag äntligen tagit mig  kragen och ring läkaren angående mig själv. Dock så fick jag en telefontid så nu har jag suttit och peppat upp mig själv lite i onödan känns det som. Hoppas det går bra när de ringer upp iaf. :-P
  • Bubba80

    Trist situation med din pappa... Klart du inte ska bryta kontakten...det kan knappast få dig att må bättre. Bättre att han e lite morfar än ingen morfar


    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Emma

    nadia bk: Det är säkert olika från barn till barn om sömnen på natten påverkas. Men på Mattias är det så iallafall. Då kanske det är lika för tidus om han också är så. Jatack, det är så skönt att han är bättre. Han hade gått i korridoren på sjukhuset igår också, med rullator förstås, och det hade gått hyfsat!
    Gud vilken jobbig svärmor! Det är klart att man som förälder har bäst koll på barnet. Svärmor tror inte att min sambo kan ngt om barn, så hon fråar jämt mig om det är ngt. Som om inte Johan har rätt bra koll på vad han ska äta och när... Men tydkligen så hade han ju inte så bra koll på sömnen från i lördags... Men nu vet handet med råge till nästa gång iallafall.

    Sephiroth: Usch vad jobbigt att ha det så med sina föräldrar... Herregud att dom inte bryr sig om att träffa barnbarnen. Det sätter ju sina spår för senare i livet också. Jag vet dom som säger "vi tar över när han har blivit lite större" Vaddå lite större!? Det är ju nu som anknytningen är, det blir ju inte riktigt samma sak om två år...

    Denna natten har inte heller varit ngn höjdare... M vaknade ca 5 ggr.... Och har bökat runt och låtit som fan därimellan. Fortfarande sviter från lördagen skulle jag gissa... Samtidigt så har jag fått för mig att han håller på att lägga om sina sovrutiner.

    Om en stund kommer svärmmor hit för att låna våran dator då deras internet inte funkade.. Hoppas att det går bra och att hon inte kommer med några dumma kommentarer. Annars blir det lugnt idag oxh uppladdning inför fotografen imorgon!


    Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Sephiroth
    Emma skrev 2010-03-29 11:26:09 följande:
    Sephiroth: Usch vad jobbigt att ha det så med sina föräldrar... Herregud att dom inte bryr sig om att träffa barnbarnen. Det sätter ju sina spår för senare i livet också. Jag vet dom som säger "vi tar över när han har blivit lite större" Vaddå lite större!? Det är ju nu som anknytningen är, det blir ju inte riktigt samma sak om två år...
    Det är sant som du säger. Loke kommer bli rädd när han väl träffar sin morfar. =( I sommar liksom??? Då är han ju nästan ett ÅR! Ska han kunna gå innan han träffar släkten? Usch vad pisst jag är.

    Snart ska läkaren ringa.. gaaah jag hatar att prata i telefon! 

    Någon mer än jag som är konstant trött oavsett om ni får sova? Jag orkar inte ens gå ut och gå om jag inte verkligen måste. =(
  • Bubba80

    Känner mig oxå trött å orkeslös...Men jag tror vi håller på att bli sjuka


    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Bubba80
    Emma skrev 2010-03-29 11:26:09 följande:
    nadia bk: Det är säkert olika från barn till barn om sömnen på natten påverkas. Men på Mattias är det så iallafall. Då kanske det är lika för tidus om han också är så. Jatack, det är så skönt att han är bättre. Han hade gått i korridoren på sjukhuset igår också, med rullator förstås, och det hade gått hyfsat!Gud vilken jobbig svärmor! Det är klart att man som förälder har bäst koll på barnet. Svärmor tror inte att min sambo kan ngt om barn, så hon fråar jämt mig om det är ngt. Som om inte Johan har rätt bra koll på vad han ska äta och när... Men tydkligen så hade han ju inte så bra koll på sömnen från i lördags... Men nu vet handet med råge till nästa gång iallafall.Sephiroth: Usch vad jobbigt att ha det så med sina föräldrar... Herregud att dom inte bryr sig om att träffa barnbarnen. Det sätter ju sina spår för senare i livet också. Jag vet dom som säger "vi tar över när han har blivit lite större" Vaddå lite större!? Det är ju nu som anknytningen är, det blir ju inte riktigt samma sak om två år...Denna natten har inte heller varit ngn höjdare... M vaknade ca 5 ggr.... Och har bökat runt och låtit som fan därimellan. Fortfarande sviter från lördagen skulle jag gissa... Samtidigt så har jag fått för mig att han håller på att lägga om sina sovrutiner.Om en stund kommer svärmmor hit för att låna våran dator då deras internet inte funkade.. Hoppas att det går bra och att hon inte kommer med några dumma kommentarer. Annars blir det lugnt idag oxh uppladdning inför fotografen imorgon!
    Lycka till med svärmor då
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • MammaAlex

    Här är en till som är konstant trött!

    I lördags flyttade Alex till sitt eget rum. Förutom att han vaknar ett par gånger på natten så resulterade det idag i att jag fick sova till halv 8! Återstår att se om det är något som kommer vara eller inte.

    Idag har jag varit hos tandläkaren igen, han lagade 4 tänder. En i nedankäken och tre där uppe. Den som var där nere skulle gå på max en halv minut att laga så han tyckte inte det var lönt med bedövning. Det tyckte jag var helt ok men FAN vad ont det gjorde. Tänkte efteråt att det är underligt att jag klarade föda barn utan bedövning men knappt detta.... *hihi*

    Imorgon blir det ullared. Så då är det uppstigning kl. 5. Ska lämna Alex halv 6 hos min mamma (som tyvärr blivit förkyld men det får gå ändå) Sen åker vi från svärmor klockan 6. Känner att jag kommer sakna A massor men det ska ändå bli skönt att få åka iväg en heldag själv=) Har skrivit matschema och lämnat maten där idag.

    Så skönt att din morfar blivit bättre Emma. Min farmor håller på att bli sämre nu. Hon är 97 år och har urinvägsinfektion hela tiden. Nu hade hon blivit ännu tröttare och trillat ännu en gång (troligén propp) så pappa trodde inte hon klarar våren. Hon är den enda av de gamle som jag har kvar så det är ju lite tråkigt. Hon har ju ändå fått leva länge och fått 13 barnbarn, 16 barnbarnsbarn och ett barnbarns barnbarn=) Mycket mer kan man väl inte begära=) Hon började dock säga för typ 6 år sedan att "ja detta är väl sista julen jag firar med er" Så man kan ju lugnt säga att hon är nöjd med sitt liv i alla fall.


    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Sephiroth
    MammaAlex skrev 2010-03-29 13:39:03 följande:
    Här är en till som är konstant trött! I lördags flyttade Alex till sitt eget rum. Förutom att han vaknar ett par gånger på natten så resulterade det idag i att jag fick sova till halv 8! Återstår att se om det är något som kommer vara eller inte. Idag har jag varit hos tandläkaren igen, han lagade 4 tänder. En i nedankäken och tre där uppe. Den som var där nere skulle gå på max en halv minut att laga så han tyckte inte det var lönt med bedövning. Det tyckte jag var helt ok men FAN vad ont det gjorde. Tänkte efteråt att det är underligt att jag klarade föda barn utan bedövning men knappt detta.... *hihi* Imorgon blir det ullared. Så då är det uppstigning kl. 5. Ska lämna Alex halv 6 hos min mamma (som tyvärr blivit förkyld men det får gå ändå) Sen åker vi från svärmor klockan 6. Känner att jag kommer sakna A massor men det ska ändå bli skönt att få åka iväg en heldag själv=) Har skrivit matschema och lämnat maten där idag. Så skönt att din morfar blivit bättre Emma. Min farmor håller på att bli sämre nu. Hon är 97 år och har urinvägsinfektion hela tiden. Nu hade hon blivit ännu tröttare och trillat ännu en gång (troligén propp) så pappa trodde inte hon klarar våren. Hon är den enda av de gamle som jag har kvar så det är ju lite tråkigt. Hon har ju ändå fått leva länge och fått 13 barnbarn, 16 barnbarnsbarn och ett barnbarns barnbarn=) Mycket mer kan man väl inte begära=) Hon började dock säga för typ 6 år sedan att "ja detta är väl sista julen jag firar med er" Så man kan ju lugnt säga att hon är nöjd med sitt liv i alla fall.
    Vilken härlig "historia" =) Tänk att få leva så länge.

    Skönt att man inte är ensam med att vara konstant trött. Idag orkar jag inte ens äta. *s*
  • Knubbe12

    Emma: Skönt att din morfar är bättre. Jag önskar att jag hade någon mor- eller farförälder kvar... När jag var 15 år dog farfar, farmor och mormor inom loppet av ett år. I somras dog min morfar, så inte heller han hann med att träffa Arvid.

    Sephiroth: Trist med din pappa. Man blir så jävla arg, och ledsen såklart. Min morsa går mig på nerverna. Hon träffar oss inte särskilt ofta och när hon gör det vräker hon ofta ur sig något taskigt (riktat mot mig...). Nästan varenda gång vi har träffats mår jag piss. Hur som helst; hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och inser vad han missar om han inte träffar er. Kom att tänka på en grej när du nämnde det där med religion tidigare {#lang_emotions_wink} Kommer ni att döpa Loke ändå, eller? Jag är inte troende (och vore jag det skulle jag säkerligen inte dras till kristendomen...) men vi har gift oss i kyrkan och Arvids äldre syskon är döpta. Kan inte direkt påstå att jag blev tvingad till allt detta, men för maken och hans släkt är detta tydligen viktigt, så jag lät mig övertalas. När de är döpta kan vi ju knappast låta bli att döpa lilleman, men jag känner mig som en riktig hycklare...{#lang_emotions_tongue_out} Hoppas samtalet med läkaren går bra! Har du kollat upp att du inte har järnbrist? Nu syftar jag alltså på tröttheten... Jag är oxå trött hela tiden. Varenda morgon när jag vaknar känns det som att jag blivit överkörd av ett tåg. För mig spelar det ingen roll om jag sovit bra eller dåligt, jag är lika trött ändå... Enda gången jag känner mig riktigt pigg nuför tiden är när jag precis har tränat. Då är jag alldeles speedad någon timme efteråt.{#lang_emotions_laughing}

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3