• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • lupin84
    Knubbe12 skrev 2010-04-03 22:34:25 följande:
    Ja, det här med sömnen har verkligen funkat bra med Arvid. Med vårt första barn var det dock katastrof, så jag är så tacksam för att det hittills fungerat så bra! Hade Arvid oxå haft kolik så vet jag inte om varken jag eller förhållandet hade överlevt... Arvid sitter bara ca 5 minuter i sträck. Han gillar mest att vara i famnen och som god tvåa kommer gåstolen som han älskar! Ikväll ratade han vällingen; gjorde en hel flaska, men han åt bara halva. När jag sedan erbjöd honom ersättning glufsade han glatt i sig! Använder någon av er babysittern fortfarande? Funderar på att sälja lite barngrejor på en loppis, men vet inte om jag ska släppa babysitter och babygym ännu..Han är inte så förtjust i någon av dessa, men man blir ju så jäkla nostalgisk... Jag hade tänkt att det här var vårt sista barn, men man vet ju aldrig...
    Vi har ju i alla fall ett sämsta köp - babysittern... funderar på att sälja den... (Theo gillar den inte- sedan sitter han bra själv...han skulle nog tippa ur den)
    Vi planerar fler barn - men i så fall blir de annan babysitter...Får väl lägga ut den på tradera eller så... vet inte hur de fungerar men de kan väl inte vara så svårt...
    Myart skrev 2010-04-03 17:05:23 följande:
    Glad Påsk på er! Hoppas ni mött på några påskkärringar och påskgubbar. Jo, hur länge sitter era bebisar upp? Angående bajs. Här var bajset rött av maten, hm..
    Theo sitter ganska länge... tar ju inte tiden... =) ibland blir det ca 30 minuter...
    Inga påskgubbar och kärringar här... eller ja vi målade Theo lite... lägger in en bild i bildtråden...
    När Theo fått sån burkmat från Nestle tror jag de är (den ångkokta maten) den är ju röd... då blir hans bajs rött... skumt de där...

Måste komma håg att ha olja i vällingen - så hans mage får lite hjälp... glömmer de... =/...

Fler här som planerar syskon... vi är inne på att försöka nu närmare sommaren...
  • Emma

Balder77: Vi använder inte babysittern längre. Det är definitivt ingen favorit här. Men vi måste kasta våran fö det har blivit sned i ramen.. Det var något klatarsel som lastade en massa grejer ovanpå babysittern i bilen

lupin84: Kul med syskkon! Vi vill nog ha två barn till, men vi väntar ett litet tag till tror jag.

Igår var det en heldag hos mina föräldrar. Idag blir det en heldag hos sambons föräldrar.

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Sephiroth

Babysitter är alldeles för liten sen länge. :-S Synd för den var en klar favorit hos Loke. Tur att han älskar sin gåstol nu.

Här har vi en fullständigt hysterisk bäbis sen 2 dagar tillbaka. Allt är fel, och han VÄGRAR sova. Spelar ingen roll hur länge vi vaggar honom, han bara skriker. Vad fan är det nu då? Hans tand är ju uppe sen länge. =(

• MammaAlex

Lupin: Lycka till med syskonverkstan=) Här kommer det att väntas ett tag till. Maken vill gärna vänta tills Alexander är 3 och jag vill nog lite tidigare. Får väl se vem som vinner ;)

Vågar knappt skriva det men nu har Alex sovit till 9 två dagar i rad. I går natt var han vaken mellan halv 12 och halv 2 innan han somnade igen. När jag vaknade på morgonen gick jag in och kollade så han levde och då sov han på magen. Så i natt när han vaknade halv 12 fick han först sitta lite i mitt knä och sedan ligga på mage på golvet ( i sitt rum som fortfarande var släckt i) sen vid 12 la jag honom på mage i sin säng och då somnade han om. Ska nog prova att lägga honom på mage direkt ikväll eftersom det verkar som att han sover bättre då. Vi kör helt med välling på kvällen.

Idag ska vi åka och hälsa på min farmor på sjukhus. Hon har haft UVI i typ 1,5 månad i sträck och i fredags var hon så slut på morgonen att hon inte velat äta frukost och knappt tittat på hemtjänsten så nu ligger hon inne med penicilin direkt i blodet. Återstår att se om hon blir bra igen.

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-04-04 10:08:53 följande:
    Babysitter är alldeles för liten sen länge. :-S Synd för den var en klar favorit hos Loke. Tur att han älskar sin gåstol nu. Här har vi en fullständigt hysterisk bäbis sen 2 dagar tillbaka. Allt är fel, och han VÄGRAR sova. Spelar ingen roll hur länge vi vaggar honom, han bara skriker. Vad fan är det nu då? Hans tand är ju uppe sen länge. =(
    Ja, vår babysitter är egentligen oxå alldeles för liten. Är bara godkänd för 9 kg och Arvid väger ju mer än så...{#lang_emotions_wink} Har haft kvar den för "nödlägen", typ när jag måste ha honom i badrummet när jag ska duscha och liknande. Nu är det nog dags att sätta undan den i alla fall. Känns inte säkert, då han försöker resa sig upp när han ligger i den.

Nej men stackars Loke (och stackars er...), vad jobbigt. Verkar han ha ont någonstans? Man hamnar ju liksom i en ond cirkel när det gäller sömnen. Svårt att få dem att komma till ro när de är övertrötta. Sover han i vagnen när ni promenerar? Sover han varken på nätterna eller på dagarna?

lupin84: Inga planer på fler barn i nuläget. Tre känns rätt lagom! {#lang_emotions_wink} Jag låg på som tusan om en trea och det tog flera år innan maken tog sitt förnuft till fånga {#lang_emotions_tongue_out} Vi hade bestämt att tre var vår maxgräns, men man vet ju aldrig... Vet dock inte om jag skulle palla en till graviditet då jag haft så svår foglossning. Skulle förmodligen hamna i rullstol. Kanske blir en sladdis när Arvid är typ 10 år...{#lang_emotions_wink}

Emma: Ja, visst är det trist med klantarslen...{#lang_emotions_tongue_out} 

Radeklev: Härligt att Alexander sover bra! Har också funderat på det här med magläga för Arvid, men jag är så jäkla hispig. Är rätt säker på att han skulle sova kanon på mage. Hoppas att din farmor blir bättre.
  • MammaAlex

Just det babysittern var det... Den står fortfarande framme. Kommer kanske användas någon gång om han måste sitta still vid något tillfälle. Fast vi har ju sele till hans matstol så man kan ju sätta honom i den också då. Så tror nog att den åker undan snart. Med tanke på att vi inte ens har syskonbarn än så är det inte så aktuellt att sälja, kan tänka mig att den kommer lånas ut.

Usch nu snöar det!!! Här har varit toppenväder nu de senaste dagarna.

Stackars lille Loke. Hoppas han blir bättre snart. Både för hans skulle och mycket för din Sephiroth. Förstår att det är otroligt jobbigt!

ja sömnen njuter vi av så länge det går=) Typiskt att det var makens morgnar han sov länge...=)

• Bubba80

Babysittern gillas inte av Emil...har egentligen aldrig gjort det. Jag tyckte det var typiskt för vi köpte en sån där dyr babybjörn babysitter för storebror älskade den när han var lite (fick låna en då). Nu får man väl lägga upp den på vinden...för vem vet kanske blir fler!?

Stackars Loke då Emil har oxå varit en riktig liten pip o skrikgubbe i 2 dar nu...tror jag börjar få skavsår i öronen faktiskt{#lang_emotions_undecided}

Radeklev: Hoppas din Farmor blir pigg igen

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth

Jo man funderar ju på vad det är. :-S Trött blir han såklart, och då blir det ännu värre. Hur mycket sover era små nu? Loke sover kanske 1-3 halvtimmar på hela dagen. =( Och då får man tokvagga honom nästan lika länge... Han verkar inte ha ont någonstans iaf. Kan det vara separationsångesten som har börjat? Han blir jättejätteledsen bara någon av oss går ut ur rummet.

• MammaAlex

Jag tror absolut att det kan vara separationsångest.

Alexander sover två gånger om dan. brukar bli en timme första gången och en halvtimme andra. Innan när han gick upp tidigare så sov ahn en stund på förmiddagen också. Nu dessa två dagarna har det blivit efter lunch och sedan på eftermiddagen. Dock är han svårare att lägga på nätterna, somnar inte själv längre utan kämpar för att hålla sig vaken.

• Sephiroth
    MammaAlex skrev 2010-04-04 16:53:16 följande:
    Jag tror absolut att det kan vara separationsångest. Alexander sover två gånger om dan. brukar bli en timme första gången och en halvtimme andra. Innan när han gick upp tidigare så sov ahn en stund på förmiddagen också. Nu dessa två dagarna har det blivit efter lunch och sedan på eftermiddagen. Dock är han svårare att lägga på nätterna, somnar inte själv längre utan kämpar för att hålla sig vaken.
    Hoppas det går över snart iaf. ;)

Hm, då sover de ungefär lika mycket. Loke behöver garanterat sova mer dock, det märks. I vanliga fall sover han minst 3 timmar på dagen, men oftast mer än så.

Samma här på nätterna. Han vaknar även efter en stund även om han är i barnvagnen, eller har somnat för natten. Urgh!
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3