• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12

Emma: Huga, vad obehagligt! Tur i oturen att det i alla fall gick bra. Har själv varit riktigt nära att krocka en gång och hjärtat stannade nästan. Kör försiktigt allihop!

Arvid bajsar ca 2-3 ggr/dygn. Det är... ja... mörkare än det var förut sedan han började äta annat än ersättning. Inte hårt alls, men vi har gjort en massa plommonmos som vi öser på gröten!

Radeklev: Tur att det var vågens fel och att inte Alexander gått ner.  Själv vägde jag mig hemma för någon dag sedan och i dag när jag var på gymmet skuttade jag på vågen som visade 3 kg mer än den hemma. Hm... {#lang_emotions_tongue_out}

Glad påsk på er alla! Här känns det lite tomt då maken återigen har rest bort på jobbresa. Han blir borta i 10 dagar, så jag är ensam med barnen hela påsken. Som tur är har vi mor- och farföräldrar nära, och vänner såklart! Men det känns ändå lite tråkigt... I dag lämnade jag bort lillgubben för första gången. Han var hos mormor ca 1,5 timme under tiden jag tränade. Gick hur bra som helst (men så var ju storasyskonen med som stöd oxå {#lang_emotions_wink}), men det kändes lite underligt.

Arvid åker runt som en virvelvind i sin gåstol. Under senaste timmen har han hunnit med en attack mot gardiner, persinner och en rislampa. {#lang_emotions_tongue_out} I går öppnade han sitt livs första påskägg! Ägget var roligare än innehållet...{#lang_emotions_wink}

• MammaAlex

Uach ja Emma, det är läskigt när inte andra kan köra vettigt. Har som tur var alldrig varit riktigt nära själv.

Dagen har ägnats ute i trädgården. Alexander fick sitta på filtar på gräsmattan och leka en stund och titta på medans han pappa klippte träd=)

Balder: Det är säkert din våg hemma som visar rätt (jag litar inte på dem som står på gym och badhus=)) Det är ju dock tråkigt för mig att våran våg visar så fel..... då har jag ju ännu ett kilo kvar att gå ner. Jag som just sagt upp gymkortet.... Blir till att börja lite smått med fotboll igen.

Idag har vi provat att ge A riktigt mat på kvällen med. Återstår att se hur det funkar. Ersättningen som han fick till mellanmål på eftermiddagen kom upp igen. Fortsätter han så så får vi nog lägga om tiderna lite.

I morgon kommer mannen syster hit och ska fota Alexander lite (hon har systemkamera) Ska bli himla skoj! Sen åker vi till svärföräldrarna för påskmiddag.

Nä nu sak jag joina maken i soffan!

Glad påsk!

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Knubbe12

Radeklev: Oj, låter hur härligt som helst med gräsmattor och träd! Här har vi fottfarande flera meter snö känns det som. Höll inte på att få ut bilen ur garaget på förmiddagen pga all snö...

Hoppas att det är vågen hemma som visar rätta vikten. Ska jag gå efter den på gymmet väger jag mer än jag gjort i hela mitt liv, (som "ogravid" då) men man vet ju aldrig... {#lang_emotions_wink}

Har sett "Solsidan" och nu ska jag sussa. Alla barnen sover redan sött! {#lang_emotions_heart} 
    Vi har börjat ge Arvid 50/50 ersättning/majsvälling på kvällarna och han brukar oftast sova ända till morgonen (ca 05.00, sedan gunga honom en halvtimme så brukar han somna om till 06.30). Är det någon som bytt ut hela sista målet till  enbart välling?

• Emma
    Sephiroth: Vi ger honom minst en halv burk katrinplommon varje dag, sedan har han fått päron i gröten nu några dagar. Men idag var det bättre iallafall. Skönt det. Försöker få honom att dricka mera vatten. Har pipmuggen ligger nere på hans madrass han ligger på och leker i köket. Han spottar ju ut det mesta, men han tycker att det är kul att ligga och dona själv. Och något går väl alltid ner iallafall.

Balder77: Vad gör ni plommonmosen av? Köper ni sånna torkade plommon i burk på typ ica eller? Hur länge håller det sig om man gör själv? Man skulle ju spara en del pengar på det med tanke på att det går åt en hel del.

Vi har bytt ut nästan hela sista målet mot vvälling. Vi kör 75/25.
  • Bubba80

Balder: Vi kör 100% välling och Emil älskar det Han äter 220ml varje kväll innan läggdags. Han står sig mycket längre på välling än på gröt... Nice

Nu är det 1 vecka sen Emil kom på hur man förflyttar sig... Så nu är det slut på lugnet kan jag säga...Rackarungen är med o rycker o sliter i allt. Han tycker det är jättekul att han kan förflytta sig själv. Kan säga att det går fortare å fortare för varje dag.

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Knubbe12
    Emma: Jepp, vi köper torkade plommon, lägger dem i en glasburk och fyller på med vatten. Sedan får de stå över natten och sedan är det bara att köra med mixerstaven direkt i burken. Klart! {#lang_emotions_wink} Det går ju åt rätt mycket, så gör man bara en lagom stor burk åt gången så behöver man ju inte oroa sig för hållbarheten.

Blir nog att testa enbart välling i kväll då. I natt sov han från 21.00 till 06.00 utan att vakna en enda gång! Me like! {#lang_emotions_tongue_out}
  • Myart

Glad Påsk på er!

Hoppas ni mött på några påskkärringar och påskgubbar.
    Jo, hur länge sitter era bebisar upp?

Angående bajs. Här var bajset rött av maten, hm..

• Sephiroth
    Myart skrev 2010-04-03 17:05:23 följande:
    Glad Påsk på er! Hoppas ni mött på några påskkärringar och påskgubbar. Jo, hur länge sitter era bebisar upp? Angående bajs. Här var bajset rött av maten, hm..
    Loke sitter väl så länge han känner för det helt enkelt. :-S Ibland en minut, ibland tjugo. Men ofta så lutar han sig bakåt. Tror det är för att han vet att jag alltid sitter där. ;)
  • Emma

Blader77: vad skönt det lät med så mkt sömn.. Mattias har vaknat ca 6 ggr inatt. Hoppas att det blir bättre nu natten som kommer.

Myart: Mattias är som Loke. Ibland blir det jättekort och ibland så kan han sitta 15-20 minuter. Håller inte så bra koll på klockan

• Knubbe12
    Emma skrev 2010-04-03 21:25:54 följande:
    Blader77: vad skönt det lät med så mkt sömn.. Mattias har vaknat ca 6 ggr inatt. Hoppas att det blir bättre nu natten som kommer.Myart: Mattias är som Loke. Ibland blir det jättekort och ibland så kan han sitta 15-20 minuter. Håller inte så bra koll på klockan
    Ja, det här med sömnen har verkligen funkat bra med Arvid. Med vårt första barn var det dock katastrof, så jag är så tacksam för att det hittills fungerat så bra! Hade Arvid oxå haft kolik så vet jag inte om varken jag eller förhållandet hade överlevt...{#lang_emotions_tongue_out}

Arvid sitter bara ca 5 minuter i sträck. Han gillar mest att vara i famnen och som god tvåa kommer gåstolen som han älskar! Ikväll ratade han vällingen; gjorde en hel flaska, men han åt bara halva. När jag sedan erbjöd honom ersättning glufsade han glatt i sig!

Använder någon av er babysittern fortfarande? Funderar på att sälja lite barngrejor på en loppis, men vet inte om jag ska släppa babysitter och babygym ännu..Han är inte så förtjust i någon av dessa, men man blir ju så jäkla nostalgisk... Jag hade tänkt att det här var vårt sista barn, men man vet ju aldrig...{#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3