-
-
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11
-
Passau:
Ja du, jag har ingen lösning på det problemet tyvärr. Många Bugaboo och i synnerhet Gecko har haft lite lutning framåt och i Bugabootråden har en del löst det med en liten kudde men det är ju inte riktigt meningen... Om det hade hänt mig så hade jag nog provat att fästa liggdelskardborrarna lite lägre ned på ramen om du förstår vad jag menar. Normalt sett så sätter man dem så att tygkanten hamnar i höjd med ramens övre kant men kanske man kan sänka dem där bak då? Så att hela tyget lutar nedåt bakåt och jämnar ut det som ramen lutar nedåt framåt. Du kan ju tipsa om Bugabootråden och be köparna fråga där för då lär de få samma svar som jag givit; dvs att Bugaboo har haft en del problem med det där och att inte just din vagn är sämre än andra. -
tack!Fröken Småland skrev 2010-06-01 20:24:02 följande:
Passau:
Ja du, jag har ingen lösning på det problemet tyvärr. Många Bugaboo och i synnerhet Gecko har haft lite lutning framåt och i Bugabootråden har en del löst det med en liten kudde men det är ju inte riktigt meningen... Om det hade hänt mig så hade jag nog provat att fästa liggdelskardborrarna lite lägre ned på ramen om du förstår vad jag menar. Normalt sett så sätter man dem så att tygkanten hamnar i höjd med ramens övre kant men kanske man kan sänka dem där bak då? Så att hela tyget lutar nedåt bakåt och jämnar ut det som ramen lutar nedåt framåt. Du kan ju tipsa om Bugabootråden och be köparna fråga där för då lär de få samma svar som jag givit; dvs att Bugaboo har haft en del problem med det där och att inte just din vagn är sämre än andra.
inboxar... -
Idag kl sju kom min svägerska och lämnade deras treåring till mig då hon skulle på cellprov och inte ville ta med dottern och heller inte kunde lämna på dagis så tidigt så jag hade high life här en stund innan jag körde båda barnen till dagis. Uppfriskande med lite bus och lek utan konflikter som det så ofta är mellan Maja och lillebror nuförtiden. Sen stack jag förbi Ullared och var inne på Ge-Kås i exakt tolv minuter. Köpte bl a en frisörsax för 11,95 fatta vilken kvalitet den måste ha. Skall provklippa lilleman imorgon för min frisör jobbar på torsdag och då kan hon rätta till det jag eventuellt pajar
Sen till Göteborg och hämta vagn som var helt OK. Eventuellt är det pyspunka på ett av hjulen men det är inte hela världen. Liggdelen var jättefin och inbringar med lite tur 300-400 kr så det blir en billig vagn även om bensinen också kostar förstås. På vägen hem tog jag en sväng förbi Borås och gick först in i en tygaffär som jag tror heter Affär'n och där jag har köpt billiga tyger förr. Hittade en riktigt mörk denim i bra kvalitet som jag köpte två meter av men sen gick jag in på Furulunds för att köpa knappar och då hittade jag svart denim som var superfin och då blev jag helt ledsen att jag just köpt två meter för 89:-/m även om det nog måste anses som prisvärt (1,50 bredd). Så jag bestämde mig lite hastigt och lustigt för att jag hellre ville ha den svarta och bad om 1,5 meter av den eftersom jag tyckte det var så onödigt när jag redan hade tyg och detta kostade 99 kr/m. Precis innan hon skulle klippa frågade jag i hur många grader tyget skall tvättas och det visste hon inte riktigt säkert så jag gick bort till rullarna igen för att kolla på tvättråden och då såg jag en liten tanig rulle med samma tyg som jag bad henne mäta. Det var 1,30 vilket räcker gott och väl för mig och så vägde hon det som stuv istället så det kostade 65 kr för hela biten *glad*. Knappar hittade jag men de kostade 49 kr för tio st och jag behöver 16Men nu har jag allt material i alla fall utom möjligen rygg- och sitsplatta. Fast jag måste provsy i ett fultyg eftersom jag inte ens har något mönster.
Förresten så har jag tvättat det svarta denimtyget nu eftersom jag inte vågar använda det otvättat och precis som jag trodde blev det en del ljusa ränder på. Tror ändå att det går att klippa ut delarna så att de värsta partierna klipps bort.
Jag återkommer väl när jag satt igång antar jag. Måste verkligen lägga ut auktioner nu innan sommargrejorna "blommar över".
Är ni fortfarande vakna efter min uppsats?Jag skall inta mitt favoritläge nu i alla fall. Ses imorgon!
-
men det går ju att använda stolens egna bälten framåt, det gör vi, funkar toppen.Nifelheim skrev 2010-06-01 19:52:06 följande:Varför den inte rekomenderas framåtvänd? För att den inte har några horn som håller bilens bälten på barnets lår istället för över magen. Det resulterar i att barnet riskerar att krossa bäckenet och/eller få inre skador av bältet. Den har heller ingen bältesstyrning uppe vid barnets axel så risken är stor att bältet kommer på halsen på barnet.
Sen är det ju väldigt onödigt att vända den framåt eftersom den är urvuxen för framåtvänt åkande när den är det för bakåtvänt åkande.
De älsta har en varsinn, snart 6år och 4,5år (vändes framåt för nån månád sen). pga. lillasyskon och vår bils utformning går det inte ha dom bakåtvända där de har stolarna nu.
Fs. spännande med tyger och vagn! -
Britax two-way har vi haft! Jättebra och rymlig. Nu har killarna likadan stolar. Framåtvända Britax kid plus, så här blir det inga fler stolar till de.Nifelheim skrev 2010-06-01 18:26:25 följande:Va konstiga citeringarna blir nu för tiden
Hur som helst så vart det en helsvart Britax Two-way nu. Den är klart längst i ryggen av alla bakåtvända bilbarnstolar. Går att vända och använda framåt sen, men det rekomenderas INTE.
Vi har efter babyskyddet avverkat: Britax Freeway, Hi-way, Multi-tech och nu Two-way då, samt en Brio Zento.
Absolut minst plats i bilen med superbra benutrymme tar freeway eller hi-way. De är ganska smala också. Har man ett barn med lång rygg är Two way oslagbar tycker jag.
Vi har oxå haft en del stolar, men till 2 ungar då, och inte lika många som du nif -
Jag önskar att man kunde byta plats på bälterna i baksätet. Det hade varit så mycket lättare om spännet suttit på utsidan istället för i mitten. Att man kan spänna fast bältet på barnen mot dörren istället för att hänga över de inne i bilen. Det tycker jag hade varit en bra idé iallafall
-
Idag upptänkte vi en sexårs tand på Daniel
Första vuxentanden, det är stort det. Han var tvungen att ringa till mormor och morfar och berätta det
-
Men vad är det för fel på folk?!
Åh jag blir alldeles matt men jag säger inget. Jag bara kokar inombords. Jag har lärt mig att hålla tand för tunga (för det mesta), ingen idé att bråka med folk här på fl bara för att man inte delar deras åsikter eller tycker att de handlar rätt.
Nu till saken, skriver ju i bebistrådar också. Iofs helt brainless men ändå. Det som jag reagerar på just nu är valet av barnvagnar till de små. I den ena "mammagruppen" så är det en som köpte Teutonia Timmy och har kört denna från dag ett med lift.Det är ju en sulky! *ryser*
Och som om det inte var nog så ska alla barn uppenbarligen i sittdelarna nu för nu är de ju nästan 5 månader och de viiillll ju inte annat än att sitta upprätt och utforska hela världen. Inte är de nöjda med att titta på mamma heller. Hallå, är mina barn konstiga på något sätt som legat i liggdel länge och som suttit mot mig i nästan två år (utom i P&T:n men där finns inte annat val).
Dessutom är det en som är på g att byta ut sin dou mot den smidigare scooter nu när hennes lilla ändå bara vill sitta. What! Barnen är födda under jan/feb! De är ju BEBISAR! Det här får mig att rysa men som sagt, jag tänker inte gå med pekpinnen. Var och en måste göra på sitt sätt men JAG tycker att det är FEL.
-
Men, det är ju ännu värre.Lokatt skrev 2010-06-01 21:20:05 följande:men det går ju att använda stolens egna bälten framåt, det gör vi, funkar toppen.
De älsta har en varsinn, snart 6år och 4,5år (vändes framåt för nån månád sen). pga. lillasyskon och vår bils utformning går det inte ha dom bakåtvända där de har stolarna nu.
Fs. spännande med tyger och vagn!När du har en sån stol framåtvänd och använder stolens bälte så blir det TVÄRSTOPP vid en eventuell kolllision. En bilbarnstols bälten expanderar ju ingenting alls till skillnad mot vad vanliga bilbälten gör. Alltså högsta möjliga påfrestning för nacken.
Om man ska ha barnen framåtvända är det en miljard gånger bättre att ha bältesstolar, typ britax kid plus eller liknande.
-
nej, det blir inte tvärstopp, stolen sitter ju fast i vanliga bältet så att den fortfarande expanderas, stolen följer alltså med barnet i rörelsen hela tiden vid en ev. krock. Har kollat upp innan vi vände stolarna såklart, både läst och pratat med de i affären.Nifelheim skrev 2010-06-02 08:34:55 följande:Men, det är ju ännu värre.
När du har en sån stol framåtvänd och använder stolens bälte så blir det TVÄRSTOPP vid en eventuell kolllision. En bilbarnstols bälten expanderar ju ingenting alls till skillnad mot vad vanliga bilbälten gör. Alltså högsta möjliga påfrestning för nacken.
Om man ska ha barnen framåtvända är det en miljard gånger bättre att ha bältesstolar, typ britax kid plus eller liknande.