Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Jag valde en kamera som var det närmsta en systemkamera man kunde komma men ändå inte var en systemare när jag köpte min. Men det är ett par år sedan nu. Jag är nöjd med den för det mesta och ärligt talat så har jag inte lärt mig alla inställningar och finesser än. Så när kameran brister så är det eg jag som brister dvs min okunnighet.

Jag tycker det är så mkt man måste ha koll på med en systemare. Jag gillar att ta kort men jag är inte bra på tekniken bakom och jag kände att jag inte hade ork och tålamod nog att börja lära mig fotografering från grunden och en massa inställningar. Plus att systemkameror ofta kräver en del omkringutrustning för att kunna bli ultimat.

Här är det dottern som har genuint fotointresse. Hon har systemkamera. Sen pluggar ju hon foto också, de har ju systemkameror i skolan och arbetar med. Hade jag haft möjlighet att lära mig fota ordentligt hade jag köpt en med en gång men att studera och lära mig på egen hand tar för mkt tid i anspråk. Jag har för mkt annat jag måste greja med.

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Liten Nöffes Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2010-06-18 13:58:15 följande:

I måndags när Maja fyllde år så skulle jag göra mig ill och göra en egen tårta (för första gången i mitt 38-åriga liv ) Det skulle bli en mandeltårta med smörkräm och den blev hur ful som helst, jag fick aldrig smörkrämen att stelna ordentligt. Dock fanns det ingen anledning att tro att den smakade illa men man kan ju inte precis skära upp den innan gästerna kommer så jag panikköpte en liten prinsesstårta för säkerhets skull. Det var bara familjen som kom men Maja är så pass gammal nu att hon skulle tycka det var pinsamt med en misslyckad tårta. I vilket fall som helst så smakade den kanongott och det mesta av prinsesstårtan blev över *nöjd*

Idag har jag gjort ett nytt försök inför morgondagens barnkalas och det blir gräddtårtor med jordgubbar den här gången. Nu har jag faktiskt lyckats med två bottnar och har en till i ugnen De två första är uppskurna och fina fast jag vågade mig inte på att skära i fler lager än två *chicken*. Vaniljkräm har jag ingen utan tänkte använda vaniljsåspulver, tror ni det går? Tips emottages tacksamt. Grädden skall vara rååååsa, återkommer sjävklart med bild imorgon

Mandeltårta med smörkräm hade jag pippi på att göra ett tag i tonåren. Så otroligt gott! Det va rlänge sedan jag gjorde nu. Jag brukar inte köra "avancerad bakning" eftersom ajg är lat. Min syster däremot. Oj oj, hon bakar chokladbiskvier som är sååå goda. Det är bland det bästa jag vet. *slurp*

Leka med fokus är kul. Orsaken till att jag valde just min kamera var bra zoom och sjysst fokus. Även supernärbilder blir väldigt bra om man har bra ljus. Det är ju klart roligare med bilder tagna ute än inne för hemma hos oss är det rätt kasst ljus inne.
  • Asereht
    Lindadjo, sådana där små muslämningar hittar vi på vindsutrymmet då och då. Berättade jag om den fritterade vi hittade i proppskåpet eller om den första Krullis tog som han låg och snuttade på när jag kom hem? Äckligt eller hur men jag föredrar helt klart de i skelett eller mumifierad form. Mössen är dessutom så små och i torra utrymmen torkar de ihop snabbt.  Det är värre med större lämningar (råttor och större djur som lyckas ta sig in i vindsutrymen) som ligge roch ruttnar (läs lktar!). *yuäck*

Btw, gästrummet såg mysigt ut. Jag vet inte om det är något fel på mig men jag gillar trä och lantlig präger (och gamla grejor) när det kommer till hus och inredning. Så när det klagas på furu och trä i inredningsprogrammen förstår jag oftast inte vad som är fel.

Frk Småland, den där Teutonian, jag fattar verkligen inte. En bit av originalsuffletten finns ju kvar. Har de sytt på en jeansbak? Njae, jag hade inte gått ut med den vagnen....

Jag gissar på en öh...*funderar* ....MT kan det ju inte vara eftersom du pratade om det för mer än en vecka sedan....*tänker så det knakar*....har fortfarande inget uppslag så jag bara drar til med något...Kronan! Om inte annat för att jag gärna själv skulle testa en live, åtminstone en liten stund.
  • Asereht

I lördags var jag och storbusen på stan med min syster och hennes grabb som är ett år äldre än storbus. Vi fikade på glasscafét i hamnen, lallade omkring på stan (köpte aldeles för  mkt kläder till barnen då det var rejält nedsatt och Lindex här hade mkt småkläder kvar på rean som jag gillade), spelade minigolf och sedan avslutade vi med middag på grekiska kolgrillen. Det var nice.Solig

Vi hade toppenväder och alla pojkarna skötte sig utmärkt. Även nöffeliten som var med lät bli att ruttna totalt även om han absolut inte vill ligga i vagnen när vi skulle äta. Som tur är så kan man äta grillspett med en hand om än inte så snyggt.

Igår var vi en tur till stan och shoppade nytt skyddsnät till vår gigantiska studsmatta så vi kan få upp den igen. Sedan kom dottern med hem och vi grillade och umgicks. Det var trevligt.

Den här veckan blir jag också mkt ensam med barnen. Jag har kännt mig lätt ensamstående senaste 14 dagarna då maken bara varit hemma och sovit för det mesta. På 14 dagar har han varit hemma två hela dygn. *suckar* Även denna vecka ut blir sådan då de nu har sjukt mkt att göra och deadlines att hålla. Det är bara att gilla läget även om jag tycker det är aptrist.

Sancka om kontrast förresten, i början av året var maken tvungen att ta ut tre veckors fl för att de inte hade några jobb nu jobbar han nästan dygnet runt!

Jag har fått hem moloregnstället och det är superfint. Det ska ju vara vatten och vindtätt + andas så det går nog att använda som alternativ höstjacka om man vill. Det är inte galon utan mer pollyester men lite galonaktigt på insidan. Med tanke på hur fint det är med regnbågsrandigt kommer vi nog använda det så mkt som möjligt. Köpte en fin molofilt med som passar så fint nu när vagnen är klarblå. Dessutom visar den röda kanrten hur fint det skulle vara med röd sufflett.

• Asereht
    Kavat skrev 2010-06-21 11:49:30 följande:
    Tyvärr så tror inte jag på en bokstavskombo. Vi har en likadan. Maken skrattade lite här när jag läste och höll med. Jag tror mer på det manliga släktet, envishet i kombination med stoooor nyfikenhet och lite andra ingredienser.
    Hrmmm....tror inte ens det kan skyllas på det manliga släktet. Mina tre små (större) grabbar är riktiga emiltyper alla tre men allvarligt, dottra var en handfull på alla sätt och vis. Jag är glad att jag inte hade fler när hon var mindre för jag hade fått psykbryt totalt! Ungen ahr gjort så mkt konstiga saker och jag minns mest hennes tid mellan 3-5 år som ett ständigt jagande. Idag har vi mycket kul åt allt knäppt hon gjort som barn, även hon garvar gott. Hon är en lugnt och sansad tjej numer.
  • Asereht

Jag har en snuttetrasebebis, han gillar verkligen trasor. Jag kan säga att frottétvättlapparna från IKEA är poppis här hemma både som kräktrasor och snasktrasor. På bilden är det dock gratissnutten från Lodger som han mular sig själv med.

Iphone 042.JPG

• Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2010-06-21 12:49:31 följande:
    Säger ni det? Ja, kanske är han helt normal ändå.. Mina två stora var ju inte ens i närheten, även om Saga var riktigt envis och tjurskallig (men snäll och go' ändå) som barn.

När vi hejdade hans framfart igår sprang han efter oss och slog oss tills vi tröttnade båda två. Till slut fick han sitta fastspänd i bilen (i skuggan och med en vattenflaska och några av kexen vi tagit med i utflyktskorgen.) Först skrek han och grät en lång stund, men sedan lugnade han ner sig och var nöjd med att få något kex till. Jag vet inte vad de som hade huset tänkte om oss när vi till slut satte fast vårt barn i bilen, men de sa inget iaf. Drömmer

Väl hemma var han snäll och gullig en lång stund tills han blev arg när jag sa att han inte fick skjuta pilbåge inomhus och slå oss med tillhyggen. Då skrek han att han skulle döda mig (!) och jag lackade ur så han åkte in på rummet. När han lugnat sig var han snäll igen, men jag får krupp på alla dessa konflikter, vaaarje dag. Thank god för dagis!! Han har iofs slagits med personalen där också (när de sa att han absolut inte fick stoppa pinnar i brevlådan - två sekunder senare låg en pinne i brevlådan, de sa till och han slog! ) Gaaah, måtte inte Vemund bli lika trotsig för då lägger jag in mig på psyket självmant.
    Oavsett om han nu skulle ha någon form av diagnos eller inte så är de jobbigaste perioderna just oftast perioder. Det går oftast upp och ned. Åtminstone har jag tyckt det varit så med mina, tidvis har de sådana där perioder då det testas gränser och trotsas heeeela tiden för att sedan lugna sig lite och blir mer hanterbart igen och så börjar det om. Här kan vi om vi har otur få två som hamnar i en jobbighetsperiod samtidigt.

Just nu är minibusen den som agerar ut värst. Han var rätt så lugn som treåring så jag tror att hans treårstrots blev lite fördröjt för nu är han värsta monstret mellan varven. Det är totalt trotsåldersartat, vi har sett samma variant med de andra om än i lite annan form beroende på personlighet. Så himla påfrestande men jag tröstar mig med att det går över även om det ibland tar tid. Jag tycker nog att den här vändan är värst. De blir ju mer verbala och tar in mer när de blir större. Det är en helt annan nivå på sammandrabbningarna när de blir äldre. Nu är det liksom mer handgripligt och en 3-4 åring fattar inte riktigt skademöjligheten av det som de tar till.

Min dotter var explosiv i humöret och väldigt utåtagerande. Väldigt påfrestande tidvis. Dessa utåtagerande barn  kallas ofta för "spirited child" eller "high need". Det finns böcker i ämnet och denna var väldigt populär för några år sedan: Raising Your Spirited Child Mary Sheedy Kurcinka. Det kanske kan vara något att läsa. Den handlar om barn som är lite "mer" än andra barn. Intensivare och tydligare i sina känslouttryck. Barn som ser och känner mer.
  • Asereht
    passau skrev 2010-06-21 13:17:08 följande:
    gick nog inte så bra med min vagn när dom försökte på blocket...

tack och lov att jag sålde i rätt tid

www.tradera.com/Bugaboo-Gecko-sommarfrasch-ka...
    inte min längre... eller den var innan dom som la ut vagnen köpte den av mig*L*
    *he he* Jag såg den och skadad som jag är hade jag lust att buda.
  • Asereht

Ligger FK efter igen? Jag lade in om fp för juli och augusti och enligt kvittensen skulle det bli en rejäl utbetalning i slutet av augusti och i slutet av september. *fattar inte* Det ska ju betalas ut per månad, har alltid gjort det hittills så varför hoppa över juli? Om det är pga att de har för mkt att göra igen blir jag sur! Det är min inkomst det handlar om, tänk om jag hade varit ensam då hade det dessutom varit enda inkomsten! De får väl för sjutton anställa folk på FK så att de kommer ikapp. Demon

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11