Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Sjukt nöjd just nu. Solig

Vi fick rätt i sak om barnomsorgsavgiften och den bristande informationen om vad som gäller när det är allmän förskola vs normal förskoleplats med avdrag för allmän förskola. "vår" kommuntant hade äntligen kommit tillbaka från semestern och hon ansåg att vi blivit felinformerade och missledda. Även om det var pga av ett missförstånd då båda inblandade parter trodde att motparten talade om samma sak som de själva så ledde detta till helt felaktig info.

Så kontentan är 50/50 felaktig info och missförstånd. Resultat, vi får tillbaka/slipper betala barnomsorgsavgiften för juni, juli och augusti vilket i vårt fall handlar om 6700 kr. Istället får vi i slutat av augusti en avslutsräkning på 729 kr och sedan önskas vi välkomna tillbaka när det är dags att åter sätta grabbsen i barnomsorg när jag återgår till arbetslivet. *yes!*

Det blir en omöjlighet att få tiderna för 15 timmar att passa ihop med de större grabbarnas olika skoltider och möjliga 10 timmars fritids. Dessutom så kan inte maken lämna på morgnarna i höst då han kommer att var mkt uthyrd och får lång resväg så vi valde att säga upp och ta hem under resterande föräldraledighet.

Så i höst, vinter och vår blir det bara jag, nöffe och minibus här hemma på fm. Sedan droppar mellanbus hem vid lunch och storbus senare på eftermiddagen. Kanske tråkigt ibland för minibus men å andra sidan får han i lugn och ro umgås med mig och nöffe vilket inte är fy skam heller.

Jag tänkte vi skulle ägna oss mycket åt att promenera, man kan ju ha det som plan iaf. Så en billig MT eller Duett måste letas fram. Minibusen är inte alls att lita på numer, han har värsta treårstrotsbeteendet! Men å andra sidan var han en ängel när han var tre så...

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Liten Nöffes Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht

Känns mycket bra att ha rätt. Och nu kan vi ju betala bärgaren utan att behöva dra åt svångremmen.

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2010-08-09 18:21:21 följande:
    Fast det skall ju däckfirman betala kom vi ju överens om DemonDemonDemon
    Jodu, vi hoppas ju på det men de var inte speciellt tillmötesgående i telefon när R ringde i veckan som var.  *grrrr*

Personen som han talade med sa i princip att det ska inte kunna hända (läs in, hur körde du) och vi får väl ta en titt på däcket. Däcket ifråga som vi var tvugna att låta laga för att kunna åka, man gör inte lång resa utan reservhjul! Men allt är dokumenterat och även makens chef/er kommer att säga sitt iom att det är firmans kontakter som stod för det hela. Frågan är hur sugna firman är på att lämna in sina bilar där i fortsättningen om de inte är tillmötesgående. Det är en hel del jobb som försvinner + att makens firma jobbar med och nära flera andra större elfirmor och därmed inte kommer lovorda däckfirman ifråga.

De som lagade däcket fattade inte heller hur det kunnat hända och menade på att det enda som kunnat orsaka problemet ett knappt dygn efter påläggning och bara några mil körna är slarvigt utfört arbete.Så vi får väl se...*fortsättning följer*
  • Asereht

Vi har börjat testa gröt igen. Det är andra dagen nu. Väntar på att se om det blir röd rumpa och konstig mage men än så länge är allt normalt förutom att Nöffe fortfarande blir rödflammig runt munnen efter kontakt med gröten. Direkt när han ätit färdigt har jag torkat honom nogrannt med blöt tvättlapp och max 10 min efter har det rödflammiga varit borta. Kanske är det bara hans hud som är känslig ändå. Inte helt otroligt då även han har lätt för att bli torr och behöver lite extra smörjning.

Vi tar en dag i taget och ser om det verkar som om han blir negativt påverkad. Vi ska till BVC på läkarbesök på fredag. Jag ska ta upp det hela då.

Tänderna är fortfarande på gång men har inte kommit upp helt.

• Asereht

Har ett dilemma. Köpte en helt ok noname grön skaloverall här för ett tag sedan och nu funderar jag på huruvida jag ska köpa en ulloverall att ha under och skippa vidare vinteroverall. Nöffe kommer ju ndå sitta nedproppad med åkpåse upp till näsan om han åker vagn.

Fast det är ju rätt kul att shopa overall med. *ambvialent*

För = Det är kul att shoppa nytt!
    Emot = Mer ekonomiskt att multianvända det man har...

Ser ni hur jobbigt jag har det! Dessutom har jag hittat så mkt fina grejor på rea nu att jag kommer att ruinera mig totalt! Och vi snackar rea! Tyst

• Asereht

Närmast Uppsala borde väl vara Thulo, men hur nära är frågan.

Fel sida Mälaren för min och Nifs del.

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2010-08-09 20:37:05 följande:
    Ekorren: grrr... Skicka en riktigt läcker bajsblöja till lurendrejaren 

Asereht: var är det rea och på vad? Har inte sett den jackan förr, vad är det för material? Jag hade köpt ull-underställ, vad skall man annars med skalisen till? (typ)
    Ungefär som jag tänkte då ull eller ullfeece att ha under och blir det skitkallt har man ju dubbelt upp i åkpåsen. Utsida nylon och insida bomull. Har inte sett den irl eller klämt på den så jag vet inte alls men jag gillade färgställningen.

Rean jag kollar just nu är på LillaW.
  • Asereht

Kavat, det kan inte handla om klassikern att det blir så mkt mjölk att han aldrig kommer till den eta mättande och mest näringsfyllda? För mkt förmjölk eller endas kan ju ge magknip. Äter han på en sida i taget eller båda? A åt på endast en sida per mål ända upp till 5 mån då hans behov ökade.

Angående rödflammet så försvinner det en stund efter att man tvättat av honom. Han verkar pigg och glad och blöjan är hyfsat normal. Vi tar lite i taget.

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11