• gravid

Ni som sprack!!

Jag undrar om det gör ont att sy igen efter man spruckit vid förlossningen??

• Svar på tråden Ni som sprack!!
  • Emil06

Jag sydde en reva på 6 cm å en avsliten blygläpp, + en sfinkterskada...jag fick en epidural, så var vaken men "förlamad" under den 1 timmes långa operationen   Innan den lades hade jag fruktansvärt ont, nån slags lokalbedövning lades dock första i väntan, hjälpte lite...

• Mojjebus
    BängtRagnhild skrev 2010-04-05 13:05:10 följande:
    Fast söver har jag aldrig hört talas om, men det kanske förekommer? De brukar väl vara restriktiva med det? Någon som vet?Jag sprack rakt igenom och fyra cm tarm. Syddes på op i två och en halvtimme med över hundra stygn och jag blev inte sövd utan jag fick spinalbedöving.
    Jodå, man kan bli sövd, men inte på förlossningssalen utan man blir skjutsad till op istället. Vet flera som har blivit sövda, både pga rädsla och pga att det var så mycket att sy. Kan det kanske bero på vilket landsting man tillhör?? De jag vet är från Östergötland och Örebro... Själv ska jag föda i Dalarna denna gång och ska kolla upp detta innan det är dags för förlossning.
  • BängtRagnhild
    Mojjebus skrev 2010-04-05 21:51:57 följande:
    Jodå, man kan bli sövd, men inte på förlossningssalen utan man blir skjutsad till op istället. Vet flera som har blivit sövda, både pga rädsla och pga att det var så mycket att sy. Kan det kanske bero på vilket landsting man tillhör?? De jag vet är från Östergötland och Örebro... Själv ska jag föda i Dalarna denna gång och ska kolla upp detta innan det är dags för förlossning.
    Jag blev som sagt sydd på operation men det var inte ens tal om sövning (total sfinkter 4 + fyra cm tarm) och vad jag har pratat med andra om så har inte de heller blivit sövda fastän de är sydda på op. Men det kan vara som du säger, att det berpr på vilket landsting. Skåne här iaf.
  • Mariohn

Jag sprack framåt låååångsamt och kände varje mm av det. Att sy efteråt däremot kändes inte alls. 

• Siriva

Jag sprack och blev sydd men det gjorde inte ont (som jag minns det).

Efteråt var det lite ömt och "skavigt" använde tenabindor som är tjockare och mjukare än vanliga tunna bindor.
    Jag hade oroat mig lite innan för att spricka men jag tycker inte att det var så farligt som jag hade trott. 
  • hjohanna

Det värsta med hela förlossningen var när dom sprutade på bedövnings spray. Fy satan i gatan så ont det gjortde. Uscha

Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • Eliin80

Jag fick 3:e gradens bristning och blev sydd ca 2 timmar på operation. Jag hade epidural samt lugnande eftersom jag var väldigt rädd. Kände inte ett dugg...var så avslappnad (och helt slut efter 33 timmars förlossning) så jag sov mig igenom det mesta.

Innan de skickade mig till operation sprayade de med bedövningsspray för att kunna undersöka och se hur stor skadan var. Det sved en hel del, men gick snabbt över.

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • dunderk

Jag sprack rakt in och en läkare försökte sy mig på förlossningen men kunde bara sy 3 stygn, kom inte riktigt åt och det gjorde så ont att jag inte kunde ligga still fast jag fick epidural, så jag fick ligga i fem timmar och vänta på att bli sydd de sista 10 stygnen på operation. Då fick jag två sprutor epidural och en lugnande.

Efteråt fick jag tyvärr punktion på ryggmärgen vilket innebar att jag inte kunde sitta eller stå på en vecka pga outhärdlig smärta i nacke och huvud.

• LilaRos

Jag kände ingenmting. EN inre bristning, spricka i blugdläppen och sprack i mellangården.
    De kylde och bedövade pch sydde.. Kände ju att de gjorde något men gjorde inte alls ont!

• Amrit

Jag blev klippt och sprack ganska illa invärtes. De ville sy på operation men jag övertalade dem att sy på förlossningen eftersom jag inte vill ha epidural. Det tog lite mer än en timme att sy ihop allt. Jag fick bedövning runt klippet men inte invärtes. Det enda som gjorde ont var ett stygn som syddes utanför bedövningen samt när de "luggades" i håret (var inte välansad ). Sen tog det givetvis ett tag innan det gick helt bra att sitta osv men det gick bra det med! Ska snart föda igen och hoppas att jag slipper spricka så mycket denna gång!

Svar på tråden Ni som sprack!!