• Anonym

Antabus, hur funkar det?

Funderar på att börja med antabus. Men jag har ingen aning om vad det är eller hur det fungerar?
    Hur länge tar man det? Kan man sluta när man vill? En läkare sa att man måste gå till en beroendeklinik för att få tabletter, hur länge måste man det?
    Kan man inte bara hämta ut dem på apoteket som all annan medicin?
    Hur ska man ha tid att åka till vc typ 3 ggr per vecka om man ska sköta sitt heltidsjobb samtidigt. Ska dessutom gå i terapi, har ju inte någon "fritid" att sköta allt detta på.

Snälla svara ni som vet något?!

En sak till, enligt en väninna kan man aldrig äta ute på restaurang under antabus behandlingen efterssom man aldrig kan vara säker på att kocken inte använt rödvin i såsen eller liknande.
    Rödvinsvinäger, cocnag i sås m.m.

• Svar på tråden Antabus, hur funkar det?
  • Anonym

Puffar och hoppas på fler svar :)

• Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-08 11:53:57 följande:
    Puffar och hoppas på fler svar :)
    Vad vill du ha för svar? Att du inte har några problem och absolut inte behöver antabus? Det är ju bara du som kan veta och ta det beslutet.
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-08 11:57:15 följande:
    Vad vill du ha för svar? Att du inte har några problem och absolut inte behöver antabus? Det är ju bara du som kan veta och ta det beslutet.
    Nej, jag ville ha svar på vad Revia och Campral är till för?

Men visst kan jag ta antabus, tycker bara det verkar onödigt efterssom jag kan hålla mig ifrån alkohol ändå om jag VILL det.

Nu har jag iaf bokat tid för blodprov och därefter tar man väl fler tester innan man får det utskrivet?
    Ska försöka få "tillstånd" att ta det i hemmet istället för att behöva åka dit 3 ggr i veckan. Blir väldigt svårt att komma ifrån det arbete jag har nämligen. Sätter mina arbetskamrater i en taskig sits isåfall och det vill jag ju inte.
  • Anonym
    Anonym (men...) skrev 2010-04-05 22:59:19 följande:
    Jag känner med precis som andra skrivit i tråden att du verkar förneka att du har ett problem med spriten. Om jag uppfattar dina inlägg rätt gör du hellre slut med din sambo än slutar dricka och avbokar hellre en semester än åker utan att dricka alkohol? Man behöver absolut inte sitta på hotellrummet och äta bröd med vatten.Jag har varit på semester gravid och drack inte en droppe alkohol men satt definitivt inte på hotellrummet och led. Jag har en nära anhörig som är nykter alkoholist, inte fasiken har han slutat leva för det. Det är klart tufft men det måste vara ännu värre att inte göra nått alls och bara sitta och ruttna i sin lägenhet. Innan du inser att du har ett problem och kommit fram till att du vill göra något åt det är det nog ingen större mening att göra nått alls. Hoppas du har styrka att tänka igenom dina val ordentligt och att det löser sig för dig!
    Men det är ju en enorm skillnad på att var gravid och därav inte dricka alkohol än om man självmedicinerar sin ångest med alkohol.

Bokar jag om min resa till i vinter istället så kommer jag ju kunna ta ett glas vin till maten under semestern. Mycket trevligar för oss alla
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-08 13:16:38 följande:
    Bokar jag om min resa till i vinter istället så kommer jag ju kunna ta ett glas vin till maten under semestern. Mycket trevligar för oss alla
    Precis så har jag tänkt under många år...planerat för när jag kan dricka....

Du ville ha info om Campral och Revia, så här svårt var det att ta reda på:
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19960913000017&DocTypeID=5

Revia skrivs tydligen inte ut i Sverige längre.

Jag tycker INTE att du ska börja med nån missbruksbehandling öht innan du är motiverad! Behandling är till för dem som vill ha hjälp och det vill inte du ännu. Man måste nå sin botten för att vända sitt liv och det har du inte gjort ännu. Du kanske måste förlora din partner, dina vänner, jobb och hem innan du är redo att ta tag i saker eller också är det så att du faktiskt inte har några problem och då kan du ju bara köra ditt race!
    Lycka till, hur du än väljer att göra!
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-08 14:23:33 följande:
    Precis så har jag tänkt under många år...planerat för när jag kan dricka....Du ville ha info om Campral och Revia, så här svårt var det att ta reda på:www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....Revia skrivs tydligen inte ut i Sverige längre.Jag tycker INTE att du ska börja med nån missbruksbehandling öht innan du är motiverad! Behandling är till för dem som vill ha hjälp och det vill inte du ännu. Man måste nå sin botten för att vända sitt liv och det har du inte gjort ännu. Du kanske måste förlora din partner, dina vänner, jobb och hem innan du är redo att ta tag i saker eller också är det så att du faktiskt inte har några problem och då kan du ju bara köra ditt race!Lycka till, hur du än väljer att göra!
    Ja... att läsa på fass har jag självklart redan gjort. Jag var ute efter mer personliga erfarenheter om medicinerna men det kanske inte framgick?

Jag måste börja missbruksbehandling, något annat val har jag inte. Men jag är absolut inte motiverad alls och vill inte sluta med alkohol - jag vill dock få hjälp för ångesten så att jag inte MISSbrukar alkohol mer. Men det får jag väl knappast av antabus?

Måste man gå i någon form av samtal på beroendeenheten också när man tar antabus? Vet du något om det?
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-08 14:37:57 följande:
    Ja... att läsa på fass har jag självklart redan gjort. Jag var ute efter mer personliga erfarenheter om medicinerna men det kanske inte framgick? Jag måste börja missbruksbehandling, något annat val har jag inte. Men jag är absolut inte motiverad alls och vill inte sluta med alkohol - jag vill dock få hjälp för ångesten så att jag inte MISSbrukar alkohol mer. Men det får jag väl knappast av antabus?Måste man gå i någon form av samtal på beroendeenheten också när man tar antabus? Vet du något om det?
    Jag har ingen erfarenhet av Campral, har aldrig ens övervägt att ta det eftersom jag aldrig haft något alkoholsug.

Det är det här jag menar med att det är vattentäta skott mellan psyk- och missbruksvården. Om du redan har kontakt med psykvården, varför skulle du inte kunna få antabus från dem?
    Jag var inlagd på psyket för depression och fick i samband med det antabus utskrivet, men jag tror inte att det är så det går till i vanliga fall.

Haha! Kom nu på att jag var på St Eriks missbruksakut en gång också och fick antabus utskrivet... Efter att de undrade vad jag hade där att göra.... De är inte så vana vid att helt nyktra, välklädda och till synes "normala" kvinnor kliver in där en måndagförmiddag... Dit brukar man komma med ambulans. Det var början på min nu fem år långa nykterhet.

Att springa runt till olika mottagningar och berätta sitt livs historia kan vara knäckande för den starkaste...

Men som sagt: försök på "din" psykiatriska mottagning! Om man kan ge en någorlunda bra motivering till varför man bör få ta antabus hemma så tror jag att det går bra. Jag har i alla fall skött det själv.
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-08 15:11:08 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av Campral, har aldrig ens övervägt att ta det eftersom jag aldrig haft något alkoholsug.Det är det här jag menar med att det är vattentäta skott mellan psyk- och missbruksvården. Om du redan har kontakt med psykvården, varför skulle du inte kunna få antabus från dem?Jag var inlagd på psyket för depression och fick i samband med det antabus utskrivet, men jag tror inte att det är så det går till i vanliga fall.Haha! Kom nu på att jag var på St Eriks missbruksakut en gång också och fick antabus utskrivet... Efter att de undrade vad jag hade där att göra.... De är inte så vana vid att helt nyktra, välklädda och till synes "normala" kvinnor kliver in där en måndagförmiddag... Dit brukar man komma med ambulans. Det var början på min nu fem år långa nykterhet.Att springa runt till olika mottagningar och berätta sitt livs historia kan vara knäckande för den starkaste...Men som sagt: försök på "din" psykiatriska mottagning! Om man kan ge en någorlunda bra motivering till varför man bör få ta antabus hemma så tror jag att det går bra. Jag har i alla fall skött det själv.
    Tackar så mkt för att du svarar på alla mina jobbiga frågor - det uppskattas mycket

Nej, jag har heller inget alkoholsug och har aldrig haft det. Inte mer än att jag kan känna en solig semesterdag att det vore gott med EN öl.

Jag har också varit inlagd en del. Först 2 ggr i samband med insättning av antidepressiv medicin och sedan när jag fick en riktig panikångest attack och åkte in akut, stannade över natten.

Jag var alkoholpåverkad vid 2 av dessa 3 tillfällen men ingen har erbjudit mig antabus eller liknande. Bara lugnande medicin för tillfället.
    Men precis som du beskriver så ser jag nog alltför "normal" och frisk ut.
    Min motivering är isåfall att jag kan ta dem med sambons "koll" och att jag har svårt att åka dit 3 ggr per vecka.
    Men hur länge är "en kur" ? Kanske individuellt? Jag tycker ju inte att jag behöver dem alls så jag kommer förmodligen få hålla på extra länge? {#lang_emotions_cool}

Jag har sån stor press på mig just nu att inte dricka alls och efterssom det är ett val jag gör när jag dricker så kommer jag såklart välja att inte göra det. Därav tycker jag inte att jag behöver det.
    Sån ångest som jag har haft på sistone är nog den värsta någonsin, men jag har inte känt något behov av att supa bort det, istället har jag insett att jag faktiskt överlever ångestattackerna.
  • Anonym (...)

Revia finns under namnet Naltrexon. 

Vad gäller campral och naltrexon så verkar den ena mot suget och den andra mot belöningen man känner av att dricka alkohol. Jag minns aldrig vilken som gör vad och jag är verkligen ingen expert på området. Nu har jag inte läst tråden så jättenoga, men du pratar mycket om ångestlindring, varför har du inte ångestdämpande läkemedel? Du har ju uppenbarligen varit i kontakt med  den psykiatriska vården, har du ingen uppföljning därifrån där du kan ta upp problematiken?
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2010-04-10 10:09:06 följande:
    Revia finns under namnet Naltrexon.  Vad gäller campral och naltrexon så verkar den ena mot suget och den andra mot belöningen man känner av att dricka alkohol. Jag minns aldrig vilken som gör vad och jag är verkligen ingen expert på området. Nu har jag inte läst tråden så jättenoga, men du pratar mycket om ångestlindring, varför har du inte ångestdämpande läkemedel? Du har ju uppenbarligen varit i kontakt med  den psykiatriska vården, har du ingen uppföljning därifrån där du kan ta upp problematiken?
    Jag har precis börjat i terapi, men tyvärr får jag ingen lugnande/ångestdämpande medicin. Men jag tar 4 andra mediciner pga mitt psykiska mående. Snart blir det en 5:e medicin när jag börjar med antabus - herregud, jag som aldrig tagit medicin för någonting förut...
Svar på tråden Antabus, hur funkar det?