• Anonym

Antabus, hur funkar det?

Funderar på att börja med antabus. Men jag har ingen aning om vad det är eller hur det fungerar?
    Hur länge tar man det? Kan man sluta när man vill? En läkare sa att man måste gå till en beroendeklinik för att få tabletter, hur länge måste man det?
    Kan man inte bara hämta ut dem på apoteket som all annan medicin?
    Hur ska man ha tid att åka till vc typ 3 ggr per vecka om man ska sköta sitt heltidsjobb samtidigt. Ska dessutom gå i terapi, har ju inte någon "fritid" att sköta allt detta på.

Snälla svara ni som vet något?!

En sak till, enligt en väninna kan man aldrig äta ute på restaurang under antabus behandlingen efterssom man aldrig kan vara säker på att kocken inte använt rödvin i såsen eller liknande.
    Rödvinsvinäger, cocnag i sås m.m.

• Svar på tråden Antabus, hur funkar det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-05 16:57:33 följande:
    Men hur ska man få tid till det om jag måste gå till läkaren 4 ggr per vecka? Hur kommer man må psykiskt då - när man redan mår dåligt?Vi ska på en lång semesterresa i sommar, men jag kommer avboka min biljett om jag går på antabus. Har absolut ingen lust att resa till solen då!Vi var där förra sommaren också och drack "normalt" var och varannan dag, inga problem alls. Känns trist - men så är det.
    Börja med nått pass i veckan tex på lördag eller söndag. Jag tror nog att läkarn skulle tycka att det är en bra ide´.  Jag tycker att det är helt OK att du avbokar dina semesterplaner om det känns rätt.
  • Anonym (Pussycat)
    Anonym skrev 2010-04-05 16:57:33 följande:
    Men hur ska man få tid till det om jag måste gå till läkaren 4 ggr per vecka? Hur kommer man må psykiskt då - när man redan mår dåligt?Vi ska på en lång semesterresa i sommar, men jag kommer avboka min biljett om jag går på antabus. Har absolut ingen lust att resa till solen då!Vi var där förra sommaren också och drack "normalt" var och varannan dag, inga problem alls. Känns trist - men så är det.
    En jogging runda har alla tid med. Har ni barn kan sambon passa dem medans du går ut påå en 30minuters jogging runda. Säger han emot? Ja då säger du som det är arr du vill ut och jogga för att göra av med dålig energi.

Tycker inte att du ska avboka resan bara för att du inte får dricka alkohol. Det kommer vara svårt att motstå vin till maten eller dyl men det kommer alltid att komma prövningar oavsett vilken plats i världen man befinner sig på.
    Ta tex midsommar. Ska du sitta inne ensam för att du inte får dricka alkohol. Nej åka på resan och njut av semestern även fast det blir nycktert. Vem vet du kanske inte går på antabus då.

Hur kommer man må psykiskt då - när man redan mår dåligt? Förstår inte riktigt på vilket sätt du menar? Menar du när sambon tjatar? Tror iof inte att han tänker på att du kanske uppfattar det som att du tjatar. Han kanske mår jätte dåligt själv men inte vill visa det för att du mår dåligt och han vet att du mår inte bättre av att han också mår dåligt.
    Jag har tjatat påå mina päron mååånga gånger men jag har inte menat det på ett negativt sätt men det har dom uppfattat det som
  • Anonym (been there)

Att man kan hålla sig undan alkohol i långa perioder är inget tecken på att man inte har alkoholproblem eller är alkoholist. Jag gjorde så under många år, hävdade att jag kunde ju avstå. Men problemen fanns där lik förbannat.

Jag har tagit antabus i två perioder, båda gångerna har jag tagit det själv, hemma. Men jag stod givetvis under läkarkontroll, genom en beroendemottagning.

Andra gången fick jag leverförändringar och var tvungen att sluta, men har hållit mig nykter sedan dess för egen maskin, det är nu fem år sedan jag drack för sista (hoppas jag) gången.

• Anonym (Pussycat)
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 17:06:47 följande:
    Att man kan hålla sig undan alkohol i långa perioder är inget tecken på att man inte har alkoholproblem eller är alkoholist. Jag gjorde så under många år, hävdade att jag kunde ju avstå. Men problemen fanns där lik förbannat.Jag har tagit antabus i två perioder, båda gångerna har jag tagit det själv, hemma. Men jag stod givetvis under läkarkontroll, genom en beroendemottagning. Andra gången fick jag leverförändringar och var tvungen att sluta, men har hållit mig nykter sedan dess för egen maskin, det är nu fem år sedan jag drack för sista (hoppas jag) gången.
    Grattis! (säger man det?)
  • Anonym (been there)
    Anonym (Pussycat) skrev 2010-04-05 17:10:01 följande:
    Grattis! (säger man det?)
    Tack! Livet är så mycket bättre nu!
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 17:10:49 följande:
    Tack! Livet är så mycket bättre nu!
    Jag vet precis vad du menar! Säger också GRATTIS!!!! Du är ett föredömme!
  • Anonym

Antabus ska tas 3 ggr i veckan, troligtvis (måndag, onsdag, fredag och den ska tas under uppsyn.. därav kan man inte ta den själv hemma)

En sjuksköterska måste blanda tabletten och ge den till patienten och kolla så att allt sväljs.. för att behandlingen ska fungera korrekt.

För att få börja med antabus ska man ha godkända levervärden då det påverkar levern lika mkt som alkoholen gör.

Jag tror att man går och tar antabus tills man känner att man klarar att hålla sig borta från alkoholen, så det kan vara olika från person till person.

• Anonym
    Anonym (Pussycat) skrev 2010-04-05 17:06:47 följande:
    En jogging runda har alla tid med. Har ni barn kan sambon passa dem medans du går ut påå en 30minuters jogging runda. Säger han emot? Ja då säger du som det är arr du vill ut och jogga för att göra av med dålig energi.Tycker inte att du ska avboka resan bara för att du inte får dricka alkohol. Det kommer vara svårt att motstå vin till maten eller dyl men det kommer alltid att komma prövningar oavsett vilken plats i världen man befinner sig på. Ta tex midsommar. Ska du sitta inne ensam för att du inte får dricka alkohol. Nej åka på resan och njut av semestern även fast det blir nycktert. Vem vet du kanske inte går på antabus då.Hur kommer man må psykiskt då - när man redan mår dåligt? Förstår inte riktigt på vilket sätt du menar? Menar du när sambon tjatar? Tror iof inte att han tänker på att du kanske uppfattar det som att du tjatar. Han kanske mår jätte dåligt själv men inte vill visa det för att du mår dåligt och han vet att du mår inte bättre av att han också mår dåligt. Jag har tjatat påå mina päron mååånga gånger men jag har inte menat det på ett negativt sätt men det har dom uppfattat det som
    Jag kommer åka på semester, men inte tillsammans med sambon. Vi kommer båda vara borta över midsommar. Jag kommer åka på en semester där jag kan och får ta ett glas vin till maten. Att åka på en resa och vara nykter är inget alternativ för mig - det är tråkigt rent utsagt. Men jag är ganska säker på att jag inte kommer vara sambo mer efter det. Tyvärr.

Ja, sambon mår dåligt också, det säger han alltför ofta. Men han förstår sig inte på mig, han förstår inte vad problemet är, hur mkt jag än försöker förklara.

Han vill inte ens läsa på om GAD, borderline, depressiv personlighetsstörning m.m. Han har enbart alkoholen i huvudet. Detta trots att vi senast 3 månader före jul inte hade några alkoholproblem alls. Tog ett glas vin tillsammans då och då och vi mådde båda jättebra. Sen har det hänt så mycket tråkiga saker på sistone och jag med mina psykiska problem har inte klarat av det.
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 17:16:11 följande:
    Antabus ska tas 3 ggr i veckan, troligtvis (måndag, onsdag, fredag och den ska tas under uppsyn.. därav kan man inte ta den själv hemma) En sjuksköterska måste blanda tabletten och ge den till patienten och kolla så att allt sväljs.. för att behandlingen ska fungera korrekt.För att få börja med antabus ska man ha godkända levervärden då det påverkar levern lika mkt som alkoholen gör.Jag tror att man går och tar antabus tills man känner att man klarar att hålla sig borta från alkoholen, så det kan vara olika från person till person.
    Som jag skrev tidigare så kan man visst få ta det hemma! Det gäller bara att man kan argumentera för varför man ska få göra det!

Sen är ju antabus inget "undermedel", det ska bara användas under en kortare period under den mest akuta fasen. Man kan ju må rätt dåligt när man inser vad man håller på med och då är det lätt att falla tillbaka.
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 17:19:20 följande:
    Jag kommer åka på semester, men inte tillsammans med sambon. Vi kommer båda vara borta över midsommar. Jag kommer åka på en semester där jag kan och får ta ett glas vin till maten. Att åka på en resa och vara nykter är inget alternativ för mig - det är tråkigt rent utsagt. Men jag är ganska säker på att jag inte kommer vara sambo mer efter det. Tyvärr.Ja, sambon mår dåligt också, det säger han alltför ofta. Men han förstår sig inte på mig, han förstår inte vad problemet är, hur mkt jag än försöker förklara.Han vill inte ens läsa på om GAD, borderline, depressiv personlighetsstörning m.m. Han har enbart alkoholen i huvudet. Detta trots att vi senast 3 månader före jul inte hade några alkoholproblem alls. Tog ett glas vin tillsammans då och då och vi mådde båda jättebra. Sen har det hänt så mycket tråkiga saker på sistone och jag med mina psykiska problem har inte klarat av det.
    Ursäkta mig, men om du inte kan tänka dig att åka utomlands eller fira midsommar nykter, så har du nog problem.

Ta inte det här på fel sätt nu, men på mig låter det som att du väljer alkoholen före sambon...

It takes one to know one, you know...
Svar på tråden Antabus, hur funkar det?