• Anonym

Antabus, hur funkar det?

Funderar på att börja med antabus. Men jag har ingen aning om vad det är eller hur det fungerar?
    Hur länge tar man det? Kan man sluta när man vill? En läkare sa att man måste gå till en beroendeklinik för att få tabletter, hur länge måste man det?
    Kan man inte bara hämta ut dem på apoteket som all annan medicin?
    Hur ska man ha tid att åka till vc typ 3 ggr per vecka om man ska sköta sitt heltidsjobb samtidigt. Ska dessutom gå i terapi, har ju inte någon "fritid" att sköta allt detta på.

Snälla svara ni som vet något?!

En sak till, enligt en väninna kan man aldrig äta ute på restaurang under antabus behandlingen efterssom man aldrig kan vara säker på att kocken inte använt rödvin i såsen eller liknande.
    Rödvinsvinäger, cocnag i sås m.m.

• Svar på tråden Antabus, hur funkar det?
  • Anonym (Alcocool)

Jaha, och här var det svar både i öst och väst.
    Så här funkar det, på riktigt då.

Antabus, är ett nervlugnande medel som gör susen mot alkoholberoende eftersom det är sövande och man får äntligen lära sig att sova, igen. Bedövar både kropp och sinne på ett behagligt sätt när man har det svårt med abstinens.
    Tänk på att Antabus är starka grejer så tabletterna är delbara vilket är bra.

Campral, motverkar suget efter alkohol och drar igång magen ordentligt.

Revia, (naltrexon), motverkar effekten av att dricka alkohol.

Jag hade inga problem med att få med mig en burk Antabus hem då jag hade ett jobb som gjorde det svårt att komma i från. Ja man hämtar ut det på apoteket mot recept då naturligtvis.

Sen bör du nog vara observant på vad du äter, en punschpralin kan ge ordentlig hjärtklappning som är riktigt otäck, kan jag tillägga. Så ät sallad om du går ut på krogen.
    Lycka till!

• Tavelkrok

Alcocool, du har fått antabus om bakfoten. Antabus är ett medel som hindrar kroppen att bryta ner acetaldehyd till ättiksyra när man dricker. Det kan ge upphov till dåsighet men det är inte därför man får antabus. Syftet är att man ska bli riktigt sjuk om man dricker.

Campral är ett medel som antas förlänga tiden till återfall, påstås minska suget. Verksam substans akamprosat
    www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Humanlakemedel-Arkiv/Campral-akamprosat/

Revia minskar euforin i alkoholruset. Verksam substans naltrexon
    www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Monografier-varderingar/Humanlakemedel-Arkiv/Revia-naltrexon/

Det skadar inte att googla lite.

• Anonym
    Tavelkrok skrev 2010-04-26 08:54:26 följande:
    Alcocool, du har fått antabus om bakfoten. Antabus är ett medel som hindrar kroppen att bryta ner acetaldehyd till ättiksyra när man dricker. Det kan ge upphov till dåsighet men det är inte därför man får antabus. Syftet är att man ska bli riktigt sjuk om man dricker. Campral är ett medel som antas förlänga tiden till återfall, påstås minska suget. Verksam substans akamprosatwww.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjuk.../Revia minskar euforin i alkoholruset. Verksam substans naltrexonwww.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjuk.../Det skadar inte att googla lite.
    Tackar för svaret. Men vad för mediciner ska man ta om man INTE planerar ett liv i nykterhet?

Ska träffa läkare snart och jag kommer vara helt ärlig med att jag inte kommer sluta dricka helt och hållet - vad säger en läkare då? Kommer h*n föreslå antabus, campral eller naltrexon då?

Observera att jag inte har något alkoholsug (ej beroende) känner heller ingen eufori av alkohol utan bara att ångesten försvinner så jag kan sova bättre.
  • Tavelkrok

Ska försöka förstå dig här bara, du vill inte dricka men bara lite, ibland?

Du vill hålla ångest i schack med alkohol tills din övriga medicinering och terapi börjar verka?

Min tanke är att inte alls experimentera med egenmedicinering med alkohol. Tala med din läkare och berätta exakt hur du tänker och vad du planerar. Som jag förstår det är det inte läkaren som föreslagit att du ska låta bli att dricka utan det är ditt eget beslut?

Du har press på dig att inte dricka skriver du, vem pressar dig till det? Jag har försökt förstå vad det är som är problemet här. Du missbrukar alkohol skriver du, men hur? När du dricker, dricker du till du stupar? Slår sönder huset? Vad händer när du dricker?

• Anonym
    Tavelkrok skrev 2010-04-26 16:04:18 följande:
    Ska försöka förstå dig här bara, du vill inte dricka men bara lite, ibland?Du vill hålla ångest i schack med alkohol tills din övriga medicinering och terapi börjar verka?Min tanke är att inte alls experimentera med egenmedicinering med alkohol. Tala med din läkare och berätta exakt hur du tänker och vad du planerar. Som jag förstår det är det inte läkaren som föreslagit att du ska låta bli att dricka utan det är ditt eget beslut? Du har press på dig att inte dricka skriver du, vem pressar dig till det? Jag har försökt förstå vad det är som är problemet här. Du missbrukar alkohol skriver du, men hur? När du dricker, dricker du till du stupar? Slår sönder huset? Vad händer när du dricker?
    Jag dricker ibland på fel sätt, alltså häller i mig alkohol (när barnet somnat) tills jag själv somnar och slipper lika vaken med ångest.
    Detta sker enbart när jag är ensam hemma (sambon är bortrest ibland) och då har jag ofta haft ångest under en lång period innan som blir övermäktig när jag blivit lämnad ensam.

Jag har fått diagnosen GAD (generaliserad ångest) men jag har nyligen påbörjat behandling mot det, både medicinering och terapi.
    Sedan jag började i behandlingen har jag inte druckit på fel sätt.

Jag har dock alltid kunnat ta 1-3 glas vin till mat eller för att det är "trevligt" utan att känna behov av något mer.
    Jag har även varit ute med kompisar i februari när jag fyllde år, drack en hel del ute men inte så att jag blev onykter. Hade supertrevligt, var glad och INTE ångestfyllt - skönt.

Vad tror du?
  • Tavelkrok

Utifrån den beskrivningen så tror jag, högst lekmannamässigt, att alkoholen inte är problemet. Än. Om du kontinuerligt självmedicinerar med alkohol så kommer du att utveckla ett beroende men baserat på vad du skriver så ser inte jag något problem med alkohol i sig.

Det verkar som om din behandling fungerar och om inte det uttalat finns risker med dina mediciner och alkohol så tycker inte jag att det är några problem. Jag tycker inte, baserat på din beskrivning, att du har ett beroendebeteende än men självklart är det stor risk om du skulle fortsätta på det viset.

Ha en öppen och ärlig kommunikation med din terapeut så får du förhoppningsvis den hjälp du behöver den vägen. Att självmedicinera är alltid riskabelt.

• Anonym
    Tavelkrok skrev 2010-04-26 16:04:18 följande:
    Ska försöka förstå dig här bara, du vill inte dricka men bara lite, ibland?Du vill hålla ångest i schack med alkohol tills din övriga medicinering och terapi börjar verka?Min tanke är att inte alls experimentera med egenmedicinering med alkohol. Tala med din läkare och berätta exakt hur du tänker och vad du planerar. Som jag förstår det är det inte läkaren som föreslagit att du ska låta bli att dricka utan det är ditt eget beslut? Du har press på dig att inte dricka skriver du, vem pressar dig till det? Jag har försökt förstå vad det är som är problemet här. Du missbrukar alkohol skriver du, men hur? När du dricker, dricker du till du stupar? Slår sönder huset? Vad händer när du dricker?
    Med press på att inte dricka menar jag snarare press jag MÅSTE ta antabus om jag vill fortsätta leva med min sambo.

Sambon känner att han inte vågar resa bort längre annars..... han är orolig att jag ska dricka/supa igen och att något ska hända då. (vilket jag ju gjort många ggr)
    Han reser ganska ofta i perioder och är hemifrån kvällstid ca 4-5 kvällar i veckan. (förr kunde jag ibland dricka även då men det har jag helt slutat med)¨

Så på ett sätt har jag absolut alkoholproblem men jag känner INTE att jag varken vill eller behöver ta antabus. Tycker det känns lite "förnedrande" i brist på annat ordval
    Tycker heller inte om det för att jag stämplas som alkoholist då och jag vill som sagt inte sluta dricka helt. (tycker inte jag är alkoholist heller, men det kanske han tycker?)
  • Tavelkrok

Förstår problemet. Jag förstår också din inställning till antabus. Hur känner du nu när din behandling börjar få effekt? Om du är ensam ett par dagar nu i veckan, skulle du dricka då? Hur känns det om du tvingar dig att avstå?

Här får vi bara den ena sidan av situationen, hur skulle din sambo uttrycka sig om han skulle beskriva hur det ser ut?

• Anonym
    Tavelkrok skrev 2010-04-27 14:18:38 följande:
    Förstår problemet. Jag förstår också din inställning till antabus. Hur känner du nu när din behandling börjar få effekt? Om du är ensam ett par dagar nu i veckan, skulle du dricka då? Hur känns det om du tvingar dig att avstå?Här får vi bara den ena sidan av situationen, hur skulle din sambo uttrycka sig om han skulle beskriva hur det ser ut?
    Jag var ensam 5 dagar förra veckan och 4 dagar veckan innan + hela helgen. Har inte druckit eller ens tänkt på att dricka då, men det kan nog bero på att jag påbörjat den psykiska behandlingen och just därav känner mig mindre ångestfylld och mer hoppfull än på länge?!

Min sambo skulle nog beskriva mig som en person med alkoholproblem..... sen i vilken omfattning vet jag inte?
    Men han har vid flera tillfällen sagt att han inte tror/tycker att jag är alkoholist, däremot gillar han (såklart) inte att jag dricker i min ensamhet.

Förut brukade han säga att jag "får" dricka när han är med, men inte annars. Detta för att han vet att jag aldrig dricker för mkt när vi är tillsammans. Det är ensamheten och ångesten jag självmedicinerar mot.
  • Tavelkrok

Så antabus är till för att kontrollera dig, om jag förstått rätt. Visst skulle antabus kunna fungera men inte praktiskt. Antabus är inte som ett huvudvärkspiller man tar vid behov utan det är en pågående kur och som du redan konstaterat funkar det inte med att du vill ha en viss livskvalitet. Jag tror också att du genom att skriva här har fått en egen insikt om beteendet vilket tillsammans med den terapi du får kan vara tillräckligt för att motivera dig att inte medicinera med alkohol.

Skulle det visa sig att du inte trots detta kan avstå så ska du ta upp det med din terapeut om hur ni ska gå tillväga för att du ska kunna avstå att dricka. En ärlig öppen dialog med denne är jätteviktigt. Ärligheten var det i särklass viktigaste för mig när jag slutade kröka. Börjar man dribbla och undanhålla saker för att dupera sin omgivning är man ute på riskabel mark.

• Anonym

Ja, ärlighet är viktigt. Jag har varit väldigt ärlig mot min läkare och psykolog. Detta har gjort att jag inte längre får insomningstabletter utskrivet - dessa får man inte om man har alkoholproblem vilket jag har berättat om. Vet inte hur jag och sambon ska kunna komma överens bara....... känns väldigt orosbetingat och skapar stor ångest just nu.

• Tavelkrok

Kanske är bra om din sambo får tala med din psykolog också, både enskilt och tillsammans med dig. Det låter som om du har den hjälp man kan få och då är det bara att låta tillfrisknandet ha sin gång. Jag tror inte ni skulle vinna något ytterligare på att du tar antabus. För att hålla sig nykter är det viktigast att beslutet kommer inifrån en själv och att man är nykter för sin egen skull. Att vara nykter för någon annans skull kan fungera en tid men på sikt skapar det frustration och disharmoni.

• Juha
    Anonym skrev 2010-04-05 15:26:24 följande:
    Funderar på att börja med antabus. Men jag har ingen aning om vad det är eller hur det fungerar?
    Hur länge tar man det? Kan man sluta när man vill? En läkare sa att man måste gå till en beroendeklinik för att få tabletter, hur länge måste man det?
    Kan man inte bara hämta ut dem på apoteket som all annan medicin?
    Hur ska man ha tid att åka till vc typ 3 ggr per vecka om man ska sköta sitt heltidsjobb samtidigt. Ska dessutom gå i terapi, har ju inte någon "fritid" att sköta allt detta på.

Snälla svara ni som vet något?!

En sak till, enligt en väninna kan man aldrig äta ute på restaurang under antabus behandlingen efterssom man aldrig kan vara säker på att kocken inte använt rödvin i såsen eller liknande.
    Rödvinsvinäger, cocnag i sås m.m.
    1 år e det vanligaste tyvärr finns det mediciner som dödar antabuset i blodet jag själv har jobbat arbetsgivaren brukar gå med på det att den anställde tar antabus 3 gånger i veckan på arbetstid det tråkiga e att man blir tvungen o isolera sig från kompisar som dricker man blir väldigt ensam vet inte om antabus e nån lösning samtalterapi e det bästa det e psykiskt påfrestande att ta antabus man kan ju inte ta en folköl ens man går o tänker på att man har antabus i blodet hela tiden att sluta dricka handlar om egen vilja antabus e ingen lösning påtvingad nykterhet funkar inte
  • Thomas 082

Antabus

Läkemedelsinformation

Vad är Antabus?

Antabus är ett läkemedel som används mot alkoholberoende. Om man tar medicinen tillsammans med alkohol får man mycket obehagliga, och ibland farliga symtom. Det gör att man måste avstå från alkohol helt, för att inte bli dålig. I regel ska man ta medicinen under övervakning i samband med besök på mottagning. Medicinen kan också kombineras med annan behandling.

Medicinen innehåller det verksamma ämnet disulfiram.

Recept och högkostnadsskydd

Antabus finns som brustabletter i styrkorna 200 och 400 milligram. Medicinen är receptbelagd.

Medicinen ingår i högkostnadsskyddet för läkemedel när den skrivs ut på recept. Högkostnadsskyddet innebär att den kostnad man har för läkemedel som man får på recept minskar stegvis under en tolvmånadersperiod tills man har betalat ett maxbelopp.

Så här fungerar medicinen

Alkohol bryts ner i kroppen med hjälp av så kallade enzymer. Antabus blockerar ett av dessa enzymer. Det gör att ett ämne, acetaldehyd, som bildas när alkoholen bryts ner, ansamlas i kroppen. Det är detta ämne som orsakar de obehagliga symtomen.

Om man dricker alkohol när man har tagit Antabus drabbas man av svåra obehag som kraftig ansiktsrodnad, dunkande huvudvärk, hjärtklappning och en känsla av andnöd. Man mår också illa och kräks. Även mycket små mängder alkohol kan ge sådana symtom vilka kan komma inom fem till tio minuter. Därför måste man undvika alla typer av produkter som innehåller alkohol medan man använder medicinen.

Det ska gå minst två dygn sedan man druckit alkohol innan man börjar med Antabus. Det tar tre dagar innan medicinen börjar verka med full effekt. När man har slutat med medicinen kan det ta upp till två veckor innan effekten har försvunnit.

Hur tar man medicinen?

Brustabletterna ska röras ut i ett halvt glas vatten högst en timme i förväg. Innan man dricker ska man röra om i lösningen. Tabletterna är känsliga för fukt och ska förvaras i originalförpackningen. Man ska stänga förpackningen ordentligt varje gång man använt medicinen.

Det har visat sig att läkemedelsbehandlingen ofta fungerar bättre om man tar medicinen i samband med regelbundna besök och samtal på mottagningen.

Dosering

När ett läkemedel är utskrivet på recept eller ges på sjukhus eller mottagning är dosen anpassad efter den person som ska använda medicinen. Därför är det viktigt att följa de anvisningar om dosering som står på etiketten på läkemedelsförpackningen. Då får man bästa möjliga resultat av behandlingen och samtidigt minskar risken för biverkningar.

När man påbörjar en behandling med Antabus tar man vanligen 800 milligram om dagen i två till tre dagar. Därefter sänks oftast dosen och kan till exempel sedan vara 100-200 milligram varje eller varannan dag.

Viktigt

Man ska inte använda Antabus om man har någon allvarlig hjärtsjukdom, psykisk sjukdom, hjärnskada, leversjukdom eller leverskada.

Innan man börjar en behandling brukar man få lämna blodprov. Sedan brukar man få lämna blodprov regelbundet för att kontrollera levern. Det görs eftersom medicinen ibland kan påverka levern.

När man behandlas med medicinen får man inte äta eller dricka någonting som innehåller alkohol, även om det bara är mycket små mängder, till exempel chokladpraliner som innehåller likör. Även vissa hostmediciner och vitaminlösningar kan innehålla små mängder alkohol.

Större mängder alkohol kan leda till blodtrycksfall och man kan bli medvetslös. Det kan kräva omedelbar sjukvård. Symtomen kan komma redan fem till tio minuter efter att man har ätit eller druckit något som innehåller alkohol.

Man kan bli trött och sömnig av medicinen. Det bör man tänka på vid tillfällen när skärpt uppmärksamhet krävs, till exempel när man kör bil eller använder maskiner som kan vara farliga.

Om man tar andra mediciner samtidigt

Om man tar flera läkemedel samtidigt finns det risk för att de påverkar varandra. Det gör att man till exempel kan behöva ändra doseringen. Därför ska man alltid försäkra sig om att det går bra att ta andra mediciner, naturläkemedel eller växtbaserade läkemedel samtidigt. Man kan fråga sin läkare eller på ett apotek.

Antabus ska inte tas tillsammans med läkemedel som innehåller metronidazol, till exempel Flagyl, som används mot vissa infektioner.

Biverkningar

En del som använder medicinen kan få biverkningar. Men många symtom kan också bero på att man har slutat att dricka alkohol. 

Vissa personer kan till exempel känna sig dåsiga, få huvudvärk, dålig andedräkt eller känna metallsmak i munnen. Andra kan få ont i magen och diarré. En del kan också påverkas psykiskt, till exempel kan man bli deprimerad eller få svårare att koncentrera sig. 

Antabus kan också orsaka allergiska reaktioner med utslag och klåda. I sådana fall ska man kontakta läkare.

Graviditet och amning

Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man är gravid. Det finns i dag inte tillräckliga kunskaper om, och i så fall hur, läkemedlet påverkar fostret.

Man bör undvika läkemedlet när man ammar. Det verksamma ämnet passerar över i modersmjölken och kan påverka barnet. Man ska rådgöra med läkare om man behöver använda läkemedlet när man ammar.

• Sykepleie

Antabus fungerar så att du helt enkelt blir jäkligt dålig, illamående och kan kräkas om du får i dig alkohol.

• Anonym

Hur fungerar det med bilkörning och antabus? Är det okej att någon på antabus kör barn och etc barngrupper till träning?

• iakttagare

Antabus fungerar, men då tar man inget alkohol, om man dricker ändå, så blir man ordentligt sjuk med andnöd och världens hjärtklappning och illamående, man blir visst röd som en kräfta i ansiktet.

Svar på tråden Antabus, hur funkar det?