• Anonym

Antabus, hur funkar det?

Funderar på att börja med antabus. Men jag har ingen aning om vad det är eller hur det fungerar?
    Hur länge tar man det? Kan man sluta när man vill? En läkare sa att man måste gå till en beroendeklinik för att få tabletter, hur länge måste man det?
    Kan man inte bara hämta ut dem på apoteket som all annan medicin?
    Hur ska man ha tid att åka till vc typ 3 ggr per vecka om man ska sköta sitt heltidsjobb samtidigt. Ska dessutom gå i terapi, har ju inte någon "fritid" att sköta allt detta på.

Snälla svara ni som vet något?!

En sak till, enligt en väninna kan man aldrig äta ute på restaurang under antabus behandlingen efterssom man aldrig kan vara säker på att kocken inte använt rödvin i såsen eller liknande.
    Rödvinsvinäger, cocnag i sås m.m.

• Svar på tråden Antabus, hur funkar det?
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 18:42:03 följande:
    Om du menar att du är rädd för att det ska vara alkohol i maten så är det så, att i en sås eller gryta, t.ex, så kokar alkoholen bort vid tillagningen. Skulle tro att risken att du ska få i dig den mängd som krävs för att må dåligt, genom maten, är obefintlig.
    Håller med att i mat kokas det bort. Men hon kanske menar att det blir tråkigt att äta på restaurang utan att ta ett glas vin? I så fall, ännu ett varningstecken.
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2010-04-05 18:42:03 följande:
    Om du menar att du är rädd för att det ska vara alkohol i maten så är det så, att i en sås eller gryta, t.ex, så kokar alkoholen bort vid tillagningen. Skulle tro att risken att du ska få i dig den mängd som krävs för att må dåligt, genom maten, är obefintlig.
    Det är inte vad jag har hört och vem vågar chansa? Inte jag iaf.... Enligt fass så ska man vara mycket försiktig med föda och inte bara dryck.
    Man kan inte ens äta en likörpralin utan att bli sjuk så nej, jag kommer inte äta på restaurang. Det skulle jag aldrig våga.
  • Anonym

TS börja med att fokusera på nu istället för att i framtiden kommer jag inte kunna avstå från att ta ett glas vin.

• Anonym (been there)
    Anonym skrev 2010-04-05 18:48:16 följande:
    Det är inte vad jag har hört och vem vågar chansa? Inte jag iaf.... Enligt fass så ska man vara mycket försiktig med föda och inte bara dryck.Man kan inte ens äta en likörpralin utan att bli sjuk så nej, jag kommer inte äta på restaurang. Det skulle jag aldrig våga.
    Snacka om att göra det omöjligt för sig själv...

De flesta maträtter är det noll alkohol i. Vinäger som du tog upp tidigare är det ingen alkohol i. Tillagar man maten med alkohol är den borta innan du får den på bordet.

Visste du att det är alkohol i mjölk?
  • Anonym (...)
    Vet inte om någon redan sagt det, men det finns ju lite modernare läkemed än antabus. Revia och Campral, men de verkar inte på samma sätt som Antabus, dvs du blir inte sjuk av att dricka. Det finns ju dessutom de som dricker sig igenom antabus, så det är ingen 100%-ig lösning heller. Någon form av problematisk relation har du ju uppenbarligen till alkohol eftersom du skriver här, så varför inte ta kontakt med öppenvårds-psyk och få den typ av hjälp som passar dig?
    Lycka till!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-05 18:39:31 följande:
    Säljer vidare? Varför då? Vem VILL köpa sånt?
    Folk som inte vill ha det på papper att de tar antabus.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-05 18:33:45 följande:
    Man kan få det utskrivet, min kompis får det utskrivet och säljer det vidare.
    Håller faktikst med TS här. Tycker att det är störande att din kompis får det utskrivet och hon säljer det vidare. Jag skule iaf aldrig köpa det av nån. TS om du ska ta det, gör det den rätta vägen.
  • Anonym (men...)

Jag känner med precis som andra skrivit i tråden att du verkar förneka att du har ett problem med spriten. Om jag uppfattar dina inlägg rätt gör du hellre slut med din sambo än slutar dricka och avbokar hellre en semester än åker utan att dricka alkohol? Man behöver absolut inte sitta på hotellrummet och äta bröd med vatten.
    Jag har varit på semester gravid och drack inte en droppe alkohol men satt definitivt inte på hotellrummet och led. Jag har en nära anhörig som är nykter alkoholist, inte fasiken har han slutat leva för det. Det är klart tufft men det måste vara ännu värre att inte göra nått alls och bara sitta och ruttna i sin lägenhet.

Innan du inser att du har ett problem och kommit fram till att du vill göra något åt det är det nog ingen större mening att göra nått alls. Hoppas du har styrka att tänka igenom dina val ordentligt och att det löser sig för dig!

• Anonym
    Anonym (men...) skrev 2010-04-05 22:59:19 följande:
    Jag känner med precis som andra skrivit i tråden att du verkar förneka att du har ett problem med spriten. Om jag uppfattar dina inlägg rätt gör du hellre slut med din sambo än slutar dricka och avbokar hellre en semester än åker utan att dricka alkohol? Man behöver absolut inte sitta på hotellrummet och äta bröd med vatten.Jag har varit på semester gravid och drack inte en droppe alkohol men satt definitivt inte på hotellrummet och led. Jag har en nära anhörig som är nykter alkoholist, inte fasiken har han slutat leva för det. Det är klart tufft men det måste vara ännu värre att inte göra nått alls och bara sitta och ruttna i sin lägenhet. Innan du inser att du har ett problem och kommit fram till att du vill göra något åt det är det nog ingen större mening att göra nått alls. Hoppas du har styrka att tänka igenom dina val ordentligt och att det löser sig för dig!
    Bra skrivet! Lycka till TS!
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2010-04-05 19:27:22 följande:
    Inlägg 45:

Men Revia och Campral är väl för att dämpa alkoholsug?
    Jag har aldrig något sug efter just alkohol, skulle faktiskt hellre ta en ångestdämpade medicin alternativt sömnmedicin och bara få sova bort ångesten när den är olidlig.
Svar på tråden Antabus, hur funkar det?