Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

Hej!
    Fick tipset om den här tråden då jag tidigare hållt till i mjölkallergitråden, men idag fick veta att sonen är allergisk mot vete, jordnöt, mjölk och ägg. Står lite handfallen för stunden och undrar vad det egentligen kommer innebära framöver och hur vi hanterar detta. Ska kika i div bloggar här och andra länkar för att se om jag kan få lite klarheter.
    Dock är jag nyfiken på om dessa allergier kan växa bort. Har hört att mjölk och äggallergi kan växa bort med åren, men hur är det med vete och jordnöt??

Allrona skrev 2011-02-17 11:10:27 följande:
    aha, jag trodde du skulle bli läkare och förhoppningsvis allergolog Skrattande Vi får hoppas du får jobba på allergiavdelning så du kan lära läkarna där en del Flört

Men läser ni så mycket om allergier i er utbildning, eller läser du det av rent intresse. Har nämligen en kompis som har 1 år kvar på sin utbildning och de har i stort sett inte läst ngt alls om allergier.
    Jag är också sjuksköterska och kan säga att vi inte läst ett jota om allergier under utbildningen. Antar att man kommer att bli ganska insatt i allergier efter att ha behövt tampas med en del av dem nu med sonen.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-02-17 14:07:08 följande:
    Alla allergier kan växa bort, men vilka som gör det eller inte är osäkert. Vad jag har hört är att ju fler allergier man har och ju känsligare man är desto större risk att de kvarstår.. Alltså har man bara ägg och mjölk är det vanligt att de växer bort.
    Jordnöt är väl vanligare att det finns kvar eller att man får som äldre. Vete, ja, vad jag har fattat så växer väl det också bort på vissa men inte på andra. Vad som gör vad vet jag inte. Men ofta kvarstår vete åtminstonde till skolåldern 6-8 år innan det växer bort.
    Har jag fel så får ni andra rätta mig!

Kom in i sädesslagsallergitråden också och kolla, där är väl mer preciserat till vete/havre-frågor.
    Spontant med din son allergi så skulle jag avråda helt från allt vad soja och sojasläktingar heter ett tag framöver åtminstonde...
    Risken att utveckla sojaallergi när man har mjölkproteinallergi är stor. Har man även äggallergi så är det en vanlig kombination. Dessutom är jordnöt en baljväxt - sojasläkting så riskerna är nog rätt stora för att han är allergisk eller utvecklar allergi även mot det. Och tänk lite extra på guarkärnmjöl mm som finns i många glutenfria produkter, läs mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Sen veteallergin, innan ni vet hur känslig han är så hade jag nog kört nolltolerans på råg, korn och havre också faktiskt... Vet inte om du varit i kontakt med dietist eller så men nästan alla här som är allergiska mot vete är väldigt allergiska mot vete och då varken råg eller korn finns utan risk att det är kontaminerat med vete så funkar inte det. Kolla in i sädesslagstråden, skrev just ett inlägg där om det.

Och du, även om det känns skit, så kommer det bli bra när man väl kommer in i det och ser att ens barn mår bra. Kram!
    Fick på förmiddagen idag reda på allergierna när jag ringde allergimottagningen och efterlyste provsvaren på proverna som togs för 14 dagar sedan. Fick en telefontid med läkare 14:15 idag, men han har fortfarande inte ringt. Blir lite sur faktiskt.
    HOppades att han skulle ringa och försöka fixa en tid till dietist för hjälp med allt nu, men han har alltså inte ens mage att ringa på den telefontid jag fått......Vet att jag låter grinig nu, men på fm var jag riktigt ledsen över allt det här med allergierna och tänkte att bara jag får prata med läkaren nu så jag vet hur vi går vidare.....och så hör han inte av sig trots att han är inbokad att ringa mig.

Ska kika i sädesslagstråden också. Tänkte också på det där med de andra sädesslagen, att jag ska undvika dem. Jag har ju fram till nu (pga misstanken om mjölkallergin) gett lillkillen EnaGo's banangröt, men såg nu att den innehåller både vete och havre. Så den blir ju att ta bort...... Finns det några färdiga pulvergröter eller vällingar som man kan ge vid dessa allergier eller är det bara hemlagat som gäller framöver??

Hoppas få lite fler svar från läkaren när jag väl har honom på tråden.... funderar starkt på att ringa mottagningen igen nu och tala in ett meddelande och undra varför de inte hör av sig.
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-02-17 15:43:09 följande:
    Sinlac innehåller sojasläktingar och mycket av dem så den avråder jag från.
    Vet inte innehållet på Sempers nya risprodukter, men ev. kan de funka?

Tror inte läkaren har så mycket svar till dig om jag ska vara ärlig... Men vi har.
    Skit att man ska behöva ta reda på allt själv, men här har du rätt mycket kunskap i trådarna. Så det är bara att fråga på!
    Bara för att jag skrev att läkaren inte hört av sig så ringde ju telefonen....

Han sade att det var i huvudsak mjölk och ägg vi skulle undvika, ja och jordöt förstås men det ger vi ju inte. Dock menade han att vete skulle vi inte utesluta om vi inte märkte en reaktion på det. Svårt att säga ibland dock, eftersom eksemen kan komma och gå av andra anledningar än att han fått i sig något olämpligt. Nu är hans t ex förkyld och då blossar ju eksemen upp värre.
    Han skulle skicka en broschyr om äggallergi så vi hade lite att gå på. Sen skulle vi boka återbesök om 1-2 månader för att stämma av lite. Han sade inget om dietist eller något, jag nämnde det inte heller. Visste inte riktigt vad jag skulle motivera det med när han skickar information om äggallergi, och att sonen fortfarande är så liten att han inte äter så mycket fast föda ännu.
    Läkaren sade också att det fanns förhoppningar om att allergierna växer bort tidigare än vad man brukar säga, eftersom han var så liten när det upptäcktes....

jaja, rådet var i alla fall att fortsätta som tidigare (mjölkfritt) samt utesluta ägg också fortsättningsvis. Vilket antagligen reducerar antalet barnmatsbrukar man kan köpa i affären ytterligare eftersom pasta kan innehålla ägg(utesluter idag också tomat och morot, då han fick nässelutslag av morot) Skulle fortsätta ge EnaGo's gröt trots havre och vete.

Fortfarande en del frågetecken efter samtalet med läkaren. Han lät som om det inte var någon big deal att sonen är allergisk. Visst, han jobbar med det, men för mig blir det en massa tankar och funderingar.
  • LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-02-17 16:00:00 följande:
    Bokhylla: trist att vänta på telefonsamtal men tyvärr är det svårt för dem att hålla det. De har ju en viss tid bokad för telefonrådgivning och ibland tar varje samtal längre tid så det drar ut på tiden och ibland får de akuta patienter som de måste ta så tyvärr kan man inte riktigt lita på att de ringer precis den tiden. Tyvärr. :( trist att vänta men i detta läge måste jag nog försvara läkarna ;€
    Akuta fall kan inte min läkare behövt ta eftersom han jobbar på allergimotagningen och sitter med bokade besök och telefonsamtal. Förstår ju att en del samtal tar längre tid än beräknat, men han hade bara em idag till samtal (mottagning fm enl sköterskan). Så hur han lyckats med en tidsförskjutning på 1,5 timmar på bara en em tycker jar är konstigt.....Men men...nu ringde han ju i alla fall tillslut.
  • LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-02-17 16:23:07 följande:
    Är du säker på att eksemen kommer av andra anledningar än allergi? Min dotter har "alltid" haft eksem som särskilt blossat upp när hon har varit förkyld. MEN sedan vi fick bort allt hon är allergisk mot har hon inte några eksem alls, inte ens när hon är förkyld!. Jag vet att man kan ha eksem utan att det är allergi men jag tycker inte man ska nöja sig med det svaret utan att försöka ta reda på att det verkligen är så. Men det är min åsikt Glad
    Där ser man! Tja, jag grundar väl det på att maken och hans mamma båda lidit myket av eksem som barn. Men å andra sidan testades inte de med blodprover som spädisar. Maken konstaterade nu när vi hörde om sonens allergier, att han antagligen också hade de allergierna, eftersom han blev mycket bättre lagom till skolåldern (typ då när äggallergi vanligen växt bort enl läkaren)....
    Så egentligen kanske eksemen bara är allergigrundade....Maken vill ha ett blodprov på dottern också. Hon har gjort pricktest bara och det visade på allergi mot hund, björk och hasselnöt. Hon har också eksem, men betydligt mindre än sonen haft, därför har man aldrig tagit födoämnestest via blodprov. Men misstankarna växer sig ju starkare efter att fått tydligt att sonen är så allergisk. Kanske därför vi aldrig får dottern helt eksemfri heller.....
  • LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-02-17 16:22:04 följande:
    Lillskruttet: de lyckas med mycket som man inte tror är möjligt ;€
  • LillSkruttet

Glömde fråga: Hur gör BVC vid 18-månadersvaccinationen? Den innehåller ju äggprotein....får barnet inte det vaccint då eller ger man något annat, alt står redo vid ev reaktion??

• LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-02-17 17:07:31 följande:
    Beror väl lite på hur kraftig äggallergi det handlar om, men de allra flesta barn kan vaccineras som vanligt på BVC.
    Är man orolig och har väldigt kraftig äggallergi så brukar man kunna få ta vaccinet på allergi/barnmottagningen där det finns bättre beredskap än på bvc om något skulle hända.
    Är det väldigt kraftig äggallergi så kan man ibland göra så att man pricktestar med vaccinet innan man ger det och man kan även ge vaccinet uppdelat i två stick med en paus emellan för att se så att det går bra med första halvan av dosen innan man ger hela mängden.
    Men det är väldigt sällan som man brukar behöva ta till såna åtgärder, de flesta kan ta det som vanligt utan problem.

Läkemedelsverketss rekommendationer ang MPR-vaccin till äggallergiska barn:
    www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjuk...
    Tack! Kom på der just för att sköterskan på BVC tidigare sade det att det vore bra att man kollar så inte lillkillen har en äggallergi också, utöver mjölken. Och nu var det ju så. Ingen animg hur allvarlig allergi det är, men tydligenm gav det mer utslag än mjölken enl läkaren....det låg på typ 20? Vad innebär det?
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-02-17 17:50:25 följande:
    Jag hade nog inte gett Enago... Jag hade nog tagit bort ett par veckor tills allt lugnar sig och sett hur han mår och sedan gett lite lite för att se hur han reagera när han mår bra, om han reagerar. Men det är jag...

Risken är att det bara blir värre och värre... Eller också blir det bättre. Fasen, det är aldrig lätt att veta om man gör rätt... Men ja, i och med att det till och med visar på testerna så är jag ytterst tveksam till varför ni ska ge...
    Det är verkligen jättesvårt att veta eftersom han mest verkar reagera med eksemen och det går ju upp och ner lite ändå. Kanske är bra ändå att göra som du skriver, med EnaGo's gröt. Dock står det att vetet och havret är dehyratiserat. Betyder det att veteproteinet är sönderslaget och inte kan utlösa allergiska reaktioner? Tänker att eftersom det är så med mjölkprotein kanske det även gäller för vete?

Ikväll såg Leo riktigt ful ut om kinderna. Blossigt röd och torr och eksemet på magen började flamma upp ordentligt igen. Han var supergnällig hela kvällen och inget är bra. Började fundera om han fått i sig något av det han är allergisk mot, men det enda han fått är majs, Nutramigen och potatis de senaste dagarna. Har gjort välling av Nutramigen igår och ikväll, genom att koka majsstärkelse och vatten och sedan blanda ner Nutrapulvret. Han har också ätit mycket majskrokar, vilket han älskar. Men inte borde väl majs utlösa någon reaktion, det sade ju läkaren inget om ifall han kunde vara allergisk mot.  
  • LillSkruttet
    ELI79: Hoppsan! Såg ut som en bild av hur Leo brukar se ut. Så såg han ut iväll också, om inte ännu värre.  
    Smart med eksemdagbok! Det har jag inte gjort. Vore kanske inte så dumt med tanke på hur svårt det ibland är att veta vad som är vad.

mithandril: När jag började misstänka mjölkallergi så reagerade mamma bara med att surt säga: Jaha, ja jag kan då inte laga någon sådan mat.....lite snorkigt så där. Idag när jag ringde och talade om att allergitestet visat div allergier så var hon betydligt mer mottaglig. Då var det mer att ja, då får man ju försöka hitta bra recept så man vet att man ger honom rätt saker....
    Var lika när jag började tycka att han var gnällig och kände att det var något konstigt. Min mamma var på en gång på mig och sade att men han är ju sååå snäll och glad kille. Jo, när någon ständigt ger honom upmärksamhet, men när det aldrig går att lägga ner honom på golvet utan att han tokskriker eller gnäller, eller kvällarna när det var skrik och gnäll trots att han fick vara i famnen hela tiden. Fanns inte en suck att kunna se/höra något på TVn...
    Visst, jätteglad kille.....NOT!

Svar på tråden Allergitråden