Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-02-24 21:39:22 följande:
    Lillskruttet: Det blodprov vi tog för 2 månader sedan när han var nästan 4 mån visade inte på någonting enligt doktorn. Men hon ansåg att eftersom han visar besvär av det så räknar vi honom som allergisk även om provet var negativt. Tydligen är det svårt med prover när de är små. 
    nu blev jag riktigt fundersam......Vi åt ju äggröra här hemma i söndags. Sonen satt med vid bordet och åt majskrokar. Han blev ju strax efter alldeles röd och blossig om kinderna och tokskrek hela em och kvällen. Eksemen blev värre och först i tisdags var kinderna mer normala igen. Eksemet såg bättre ut idag. Jag var så säker på att det var majskrokarna han reagerat på, men det kanske var ägget VI åt!!! Shit! Kommer man då inte kunna knäcka ett ägg här hemma utan att han kan reagera alltså?? ojoj....lilltjejen som äter så dåligt och äggröra är en av de få saker som hon äter lika mycket som en vuxen av.
    ELI 79 skrev 2011-02-24 21:45:59 följande:
    lailas gula ist för vetemjöl
    bakpulver ist för ägg
    rismjölk ist för mjölk

kanomgoda!!
    Toppen!!! Ska spara på datorn.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-02-25 12:40:56 följande:
    Var på ÖF idag och de hade stekt och kokat ägg till fikat men det verkar ha fungerat för W. De gör det i köket som ligger vid sidan av mellan köket och lokalen finns kapprumet med en stängd dörr mellan. Han har inte kräkts än. Så det verkar som om han reagerar på att man gör iordning ägg men inte när de väl är klara.
    Låter ju lovande i alla fall. Jag blev så fundersam efter ditt tidigare inlägg ju....så jag kommer att få lov att prova igen här hemma. Ska köpa en anteckningsbok idag och börja matdagboken för Leo. Idag har han mått bra. Är som en helt annan kille när han mår bra. Glad och busig. Han sover lite längre stunder och är allmänt mer välmående. Är så underbart att se.
    Så jkag antar att han faktiskt inte reagerar på vete, trots utslaget på allergitestet. SKÖNT! För i morse fick han enagos mjölkfria banangröt och den innehåller vete bl a. Och han är bara superglad och go fortfarande.
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-02-25 13:45:10 följande:
    Lillskruttet : vilken härlig läsning : ) man blir så glad när man läser om barn som mår bra.. Det är värt all möda med special anpassad mat !
    Vad hade han för värde på vete? Vore ju kanon om det funkar :) men håll koll på sena reaktioner.. Våran dotter reagerar med kaskadkräkningar drygt 3-4 timmar efter intag av vete. Astman och alla andra problem tar kanske 12 timmar. Så hon har rätt sena reaktioner på just vete ..
    ELI 79 skrev 2011-02-25 15:33:58 följande:
    vill inte låta negativ och jag hoppas du har rätt men vänta ett tag med att ropa hej, min son reagerar inte med magproblem förrän TIDIGAST efter ett dygn...

Hoppas dock att det fortfarande är bra efter flera dagar!! hoppas hoppas!!
    Ajdå.... Han verkar dock fortfarande glad och mår bra- . Hoppas det håller i sig....
  • LillSkruttet

Har skummat lite igenom inläggen (var ju en hel drös sedan i fredags fm!! ).

Jag har en fråga kring detta med flrkylningssastma, ja eller barnastma. Leo har haft 4 förkylningar, och är alltså 6 månader om någon dag nu. I julas fick han lunginflammation och var då så rosslig att han lät som en perkulator. Fick Amimox och blev bättre på några dagar. Dock satt rosslet i rätt länge.
    Nu för 2 veckor sedan blev han förkyld igen. Tempen har legat på37,6 hela tiden och han började rossla och hosta, så för en dryg vecka sedan var vi på barnakuten och han fick inhalera Adrenalin. Men det gjorde ingen effekt. Blev hemskickade med Ventolinerecept, då sänkan bara låg på 8. Lite snabb andning.
    Han har fortfarande inte slutat rossla....han blev bättre en sväng, men han rosslar fortfarande trots att förkylningen gått över. Han kan hosta upp emellanåt, men rosslet vill inte riktigt ge sig. Han låter dock emellanåt helt ren i lungorna direkt efter en hostattack. Tog tempen idag 37,7 på fm.....verkar inte som den varken går upp eller ner.

Ni som har barn med  förkylningsastma, hur har era barn reagerat på inhalation adrenalin? Har det hjälpt? 
    Kan nämligen inte få klart OM det är npgot astmaliknande han lider av då det så lätt sätter sig i kuftrören vid förkylning och gör att han rosslar och hostar så länge efter. Den gången då han hade lunginflammation inhalerade han koksalt utan resultat också....

• LillSkruttet

hrm...49 inandningar på en minut! .-o

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-02-28 14:23:27 följande:
    Mithrandil : härligt att ni fått hjälp :) ska hålla tummarna att airomiren hjälper!

Lillskruttet: är han i rörelse när du räknar eller sover han ? Barnet ska helst ligga mellan 20-30 andetag ( i vila skulle jag tro ) men är han förkyld eller rosslig beror snabbandningen antagligen på det..
    Men håll koll på honom, börjar han få det jobbigt är det nog läge att åka in
    Han satt i mitt knä när jag räknade. Han hade legat på sin lekmatta en stund. Än så länge rör han sig inte så jätteaktivt då han bara är knappt 6 månader. Han kryper ju inte och så menar jag. 
    Förkyld blev han ju för 2 veckor sedan lite drygt (i fredags var det 2 veckor sedan). Sen har han ju rosslat sedan dess.
    Han är dock rel pigg, så han verkar inte särksilt allmänpåverkad. Och de gånger vi varit in på akuten pga hans rossel (både vid lunginflammationen och för en dryg vecka sedan) så har han haft jättebra saturation, så han syresätter sig ju bra.
    Tänkte att det kanske inte är astma eftersom han inte blir hjälpt av koksalt inhalation eller adrenalininhalation?
    Men vad kan de hjälpa med då? Ventolinmixturen gör ju knappt någon skillnad alls heller... 
  • LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-02-28 14:37:56 följande:
    Upp till 1 år är 50 andetag/min ok. Lite snabbt men inom normalspannet för en 6 månaders.
    Ok. Låter bra.
  • LillSkruttet
    trållmor skrev 2011-02-28 16:27:37 följande:
    Till oss sa de att de ville att man skulle räkna när de varit i vila i minst 15 minuter. Det var en hänvisning att barnet skulle ha varit lugnt så länge, innan man räknade. Detta var i november, när Neelah var 11 månader. 60 andetag så skulle vi åka in direkt, men vi fick dubbelmedicinera hemma först, då låg hon på 55 andetag. Det tog nästan en halvtimme innan det blev bättre.
    Vad menas med vila då...alltså att barnet ska ha sovit i 15 minuter? 
  • LillSkruttet

Nu har Leo sovit ca 15-20 minuter och andningsfrekvensen ligger på bara 28. Han rosslade inte nu heller, men det kan vara så där emellanåt. Han rosslar större delen av dygnet dock.

• LillSkruttet

Under dagen idag har lillkillen varit riktigt glad. Dock började han på em få lite röda kinder. Funderade på om det var feber på gång då han snart rosslat i 3 veckor efter senaste förkylningen. 
    Nu på kvällskvisten när jag skulle lägga honom hade det röda eskalerat. Han var ganska rejält röd på kinderna och man ser att det är uppblossande eksem på hela bålen. Han hade 37,7 i temp men verkade aktiv trots allt. Han sprakade och vevade med armarna och verkade nästan hyperaktiv. Dock hade han fått både ventoline och tavegyl innan jag lade honom (ventolinen kan man ju bli lite speedad av, men tavegylen har ju omvänd effekt.....så inte vet jag).
    Tog kort på honom på skötbordet. Så här såg han ut:

Svar på tråden Allergitråden