Allergitråden
bakpulver ist för ägg
rismjölk ist för mjölk
kanomgoda!!
Har skummat lite igenom inläggen (var ju en hel drös sedan i fredags fm!!
).
Jag har en fråga kring detta med flrkylningssastma, ja eller barnastma. Leo har haft 4 förkylningar, och är alltså 6 månader om någon dag nu. I julas fick han lunginflammation och var då så rosslig att han lät som en perkulator. Fick Amimox och blev bättre på några dagar. Dock satt rosslet i rätt länge.
Nu för 2 veckor sedan blev han förkyld igen. Tempen har legat på37,6 hela tiden och han började rossla och hosta, så för en dryg vecka sedan var vi på barnakuten och han fick inhalera Adrenalin. Men det gjorde ingen effekt. Blev hemskickade med Ventolinerecept, då sänkan bara låg på 8. Lite snabb andning.
Han har fortfarande inte slutat rossla....han blev bättre en sväng, men han rosslar fortfarande trots att förkylningen gått över. Han kan hosta upp emellanåt, men rosslet vill inte riktigt ge sig. Han låter dock emellanåt helt ren i lungorna direkt efter en hostattack. Tog tempen idag 37,7 på fm.....verkar inte som den varken går upp eller ner.
Ni som har barn med förkylningsastma, hur har era barn reagerat på inhalation adrenalin? Har det hjälpt?
Kan nämligen inte få klart OM det är npgot astmaliknande han lider av då det så lätt sätter sig i kuftrören vid förkylning och gör att han rosslar och hostar så länge efter. Den gången då han hade lunginflammation inhalerade han koksalt utan resultat också....
hrm...49 inandningar på en minut! .-o
Nu har Leo sovit ca 15-20 minuter och andningsfrekvensen ligger på bara 28.
Han rosslade inte nu heller, men det kan vara så där emellanåt. Han rosslar större delen av dygnet dock.
Under dagen idag har lillkillen varit riktigt glad. Dock började han på em få lite röda kinder. Funderade på om det var feber på gång då han snart rosslat i 3 veckor efter senaste förkylningen.
Nu på kvällskvisten när jag skulle lägga honom hade det röda eskalerat. Han var ganska rejält röd på kinderna och man ser att det är uppblossande eksem på hela bålen.
Han hade 37,7 i temp men verkade aktiv trots allt. Han sprakade och vevade med armarna och verkade nästan hyperaktiv. Dock hade han fått både ventoline och tavegyl innan jag lade honom (ventolinen kan man ju bli lite speedad av, men tavegylen har ju omvänd effekt.....så inte vet jag).
Tog kort på honom på skötbordet. Så här såg han ut: