Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

Kikade in lite snabbt (inte varit inne här på hela helgen då vi varit bortresta) och såg att ni diskuterat kring förkylningsastma. Våran lillkille har ju inhalerat Airomir flera ggr/dagl i snart 3 veckor och Plumicort i 2 veckor. Han blev ju bättre direkt när vi började med Pulmicort, men så har han fått någon mindre förkylning (ja, eller han har blivit lite snuvig någon dag) och han har direkt blivit sämre i andningen, med rossel, knaster och pip. Detta trots att vi alltså ger Pulmicort 2 doser morgon och kväll, samt Airomir var 3-4:e timmar om dagarna. Hade hoppats på att kunna trappa ut inhalationerna, men det vill ju aldrig ge sig. Hur länge kan man ge när de inte blir helt bra??? 

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

Har också funderat kring vad man kan ge för litet mums åt Leo nu när jag misstänkt att han reagerar på majskrokarna och jag är tveksam till smörgåsrånen pga vetet som ändå gav utslag på allergitestet även om det var svagt. Såg att riskakorna i barnhyllan var från 8 månader så jag får väl vänta lite eftersom lillkillen inte ens är 7 månader ännu.
    Ska dock göra ett nytt försök med majskrokarna. Han är så fin i eksemen nu, så det är verkligen läge att testa och se vad som händer. Samtidigt drar jag mig lite för det. Sist han fick det blossade ju kinderna upp och han skrek resten av dagen. Sen tog det flera dagar innan eksemen och kinderna lagt sig igen. Inte jättekul direkt. Men samtidigt vet jag att vi ätit ägg ett par dagar på raken då, och han är ju äggallergiker, så kanske han på något vis kommit i kontakt med det alt reagerade luftburet. Så jag vet ju inte 100% att det var majskrokarna, där av att jag "måste" testa igen.

Den 6/4 har vi återbesök på allergimottagningen. Både sonen och dottern ska dit och dottern ska få göra ytterligare ett pricktest då vi misstänker fler allergier än hon tidigare visat positivt för (hon var full i eksem hela förra sommaren och vi får henne aldrig helt eksemfri). Dessutom ska vi följa upp sonens misstänkta förkylningsastma. Utvärdera inhalationerna osv. Sen överblicka matsituationen för honom, samt att jag återigen ska pusha för dietist (läkaren lovade dietistkontakt men vi har inte hört något mer).

Är lite fundersam kring sonens förkylningsastma. Vi har ju nu i 3 veckor gett Pulmicort, samt Airomir (i 4 veckor) och han har fortfarande högsta dos då vi ska trappa ner först när han slutar rossla. Han rosslar lite fortfarande och hostar så där skällande. Blir tokig på att han aldrig får bli HELT bra i luftrören. Vill kunna trappa ut inhalationerna någon gång....Hur lång tid är normalt att de håller på och rosslar?? märkte ju bättring redan på andra dagen med Pulmicorten, men sen har det gått lite upp och ner även om det hela tiden blivit lite bättre. 

• LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-25 16:44:35 följande:
    hostar han skällande?
    Är det verkligen astma då så det inte är falsk krupp?
    Skällande hosta är ju typisk för krupp, medans den inte ska låta skällande om det är astma.
    sa de till oss när sonen låg inne för kruppanfall. han fick andas adrenalin och kortison för att bli av med krupphostan.

kavat: tack, ja leverpastej ger jag henne. hon älskar det.
    Första gången råkade hon få med mjölk i. det var förra helgen så nu vet jag varför hon var som hon var den natten. mjölk står som andra ingrediens på den förpackningen men har sett att den ska finnas mjölkfri.
    får ge massa mat som är mycket järn i och hoppas det vänder.

Alrro: Sa de varför de trodde hon fick för lite järn i sig?
    Men...kan man ha krupp så länge?? Jag menar han har ju hostat och rosslat i säkert 5-6 veckor nu. Och han har blivit bättre med inhalationerna, men inte helt bra. På morgonen är det som slemhosta, han liksom hostar "rent" i luftrören. Men på dagarna om han hostar så låter det skällande. Får be läkaren om mer information kring det hela. Det är ju ändå han som ordinerat inhalationerna.
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-03-29 21:47:07 följande:
    Röda kinder idag igen. Vi var på föräldrastödet ensamma med psykologen och hon tog leksaker som kom direkt från att ha blivit decinficerade. men ändå så blev han röd. Fast han verkar ju inte ha ont av det i alla fall. 

Hon tyckte i alla fall att K Kavats råd om att skippa vete och havre ett tag och köra på annan mat lät vettigt. Det tycker vi med så ikväll fick han lite kyckling, ris och broccoli. Det verkade vara en hit fast det mesta hamnade på mig. Inte helt lätt att få i honom mat när han ska göra pruttljud med munnen så det sprutar mat överallt. Men bara han äter och mår bra är jag glad.  
    Leo gör också pruttljud med munnen när han äter ibland. Det gör ju att man är mer eller mindre sprutlackerad med gröt eller vad det nu är han äter för stunden.
  • LillSkruttet

BVCbesök idag. Lillkotten hade bara ökat 70 g på 3 veckor....viktkurvan vek återigen av nedåt lite. Dock är han ju pigg och verkar må bra, så det är ju inte alarmerande. Undrar mest bara NÄR det ska börja gå uppåt....blir så ledsen när det liksom bara fortsätter att dala. Fick nästa tid för viktkoll 31/5....men jag sade ifrån. Vill ha en tidigare tid eftersom det ser ut som det gör med hans vikt. Så vi ska dit i slutet på april istället. Kändes bra.

Vi satt och pratade en del på BVCbesöket idag (en sköterska från barn-och ungdomsmottagningen satt med av någon anledning också) och jag fick dra hela historien med hur det varit sedan Leo föddes. Kändes skönt att få berätta allt, vi pratade också om att Tyra fått utökad dagistid pga att Leo mått dåligt och att hon blev ett litet "monster" pga detta. När jag sade att sedan hon fick gå mer på dagis, har vi äntligen fått tillbaka VÅRAN Tyra igen, så brast det. Storbölade inne på BVC, kände mig urdum.....Men jag tror att jag inte riktigt har släppt alla fördämningar ännu. Båda barnen har mått dåligt, på olika sätt, och jag har nästan ensam dragit det lasset eftersom det är jag som varit hemma med barnen. Maken har ju kunnat gå till jobbet och fått tid själv. Sköterskan frågade om JAG hade fått en hel dag eller en helg ensam utan barnen sedan Leonard föddes, och jag insåg att det har jag inte. Jag har varit med barnen i detta kaos VARJE dag i 7 månader.....inte konstigt att krafterna håller på att ta slut. Jag insåg nog inte själv hur TRÖTT och SLUT jag egentligen är.....

• LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-04-04 13:33:31 följande:
    KRAM!! {#emotions_dlg.flower}
    Usch så jag känner igen mig i det du skriver! det är jättejobbigt men nu måste det väl snart vända? eller hur! Det är ensamt och tungt att dra det enorma lasset själv. jag har inte heller varit utan barnen i mer än 1-2tim sen amanda föddes. Vi kanske ska kräva en dag på spa som gengäld. hehe. :-P
    skönt att du får prata ut lite idag. jag har faktiskt bett om en psykolog och jag tror att det kommer kännas mycket bättre när man väl får börja prata av sig med någon.

Hoppas ni får det bättre snart!
    Ja, efter regn kommer solsken. Det är ju inte ett ordspråk utan anledning antar jag.
    En dag på SPA vore inte dumt alls. När jag fyllde år i början på januari fick jag en 90-minuters spabehandling hoshudterapeut i stan, för mamma tyckte att jag kunde behöva få lite egentid och få slappna av en stund efter alla sjukdomar och allt som varit. Men jag har inte hunnit lösa in presentkortet ännu, för det har bara rullat på med än det ena än det andra. Men jag hoppas jag kan skönja ljuset i tunneln nu och i och med det också få tid att boka in behandlingen. Ska bli sååå skönt!!!
    Kavat skrev 2011-04-04 13:33:36 följande:
    Känns igen det där med att man lever i kaoset. Skönt att du fick prata av dig.

Jag var faktiskt hos frisören i nästan 4 timmar i fredags. Vilken lyx! Längsta tiden jag varit själv sedan i augusti då liten kom. Sen kom i och för sig maken oväntat dit med liten och en kopp lyxkaffe och bananer. Men de gick rätt snart. Underbart skönt att bli ompysslad!
     Ja det var verkligen skönt att få prata om det, att få berätta hur vi haft det från början till slut, och det var någon som lyssnade och förstod och bekräftade att vi faktiskt haft en tuff tid. På något vis blir det lättare att släppa fördämningarna när någon bekräftar ens "lidande". Men än så länge är det nog bara en spricka i fördämningen, när den rasar helt lär det väl ta ett par dagar innan man slutat gråta antar jag....
  • LillSkruttet
    Ejje skrev 2011-04-04 14:31:23 följande:
    Det är ju nästan det värsta med alla allergierna, att ingen vill lyssna och att man bara har sig själv att lita på. Man vill ju faktiskt bli bekräftad (anar jag en ssk-kollega och inte sedd som en gnällmamma hela tiden. Vad skönt att det lättade lite. Och det blir ju bättre till slut även om det känns hopplöst bitvis. Boka den där behandlingen nu!
    Att bli bekräftad i den situation man befinner sig är otroligt viktigt (och ja, jag får väl erkänna att jag är ssk ). Kände inte samma respons ens från läkaren på allergimottagningen (inte träffade vi samma läkare,ni och vi, eller hur var det?). För honom är det ju vardag, men för mig var det något helt nytt på många sätt. Tyra har ju också allergi, men det är ju hund, hasselnöt och björk så det har inte direkt varit någon stor anpassning som krävts i och med de allergierna. Nu står vi där med födoämnesallergier som gör att vi måste tänka om ganska ordentligt här hemma och den första reaktionen var ju att "hjälp hur ska det här gå". Men sen växer man ju in i det lite med tiden. Men jag saknade den förståelsen hos läkaren, för honom var det bara ytterligare en patient/familj med allergier... 

Japp,ska se till att boka in behandlingen. Ska bli sååå underbart skönt, både med egentiden och att få bli lite ompysslad.  
  • LillSkruttet
    Ejje skrev 2011-04-04 22:34:55 följande:
    Lillskruttet: Ja, vi var hos en kvinnlig läkare. Vi fick ju bara bekräftat det vi redan "visste" och dessutom med tredje barnet... Visst var hon medkännande och så men något stöd i dagliga livet är det ju inte. BVC hänvisar alla frågor till Allergimottagningen men där är det ju väldigt begränsat vad de kan hjälpa till med tycker jag. Vi har träffat dietist med de andra barnen men det hon sagt hade jag redan googlat mig fram till. Det jag saknar är någon att gnälla hos. Men du verkar ha en bra BVC-sköterska. Här är mina vänner galet trötta på allergiprat .
    Vi skulle få träffa dietist sade läkare när jag pratade med honom i telefonen någon vecka efter besöket, han skule ordna det, men vi har fortfarande inte hört något. Eftersom Leo blivit bättre i eksemen har vi vågat testa mer också, och det har inte blivit så många reaktioner på sistone. Jätteskönt! Men ibland när han får lite mer eksem så vet jag inte vad det beror på, trots att vi för matdagbok osv. Ska försöka få till en tid med dietisten när vi träffar läkaren i morgon.

Vår gamla BVCsköterska har precis slutat och jag trodde knappast att vi skulle kunna få en lika bra igen, men vid besöket igår kände jag jättestort förtroende för henne. Hon lyssnade och frågade, tog sig verkligen tid och man kände att hon inte var stressad. Verkligen kanon! Nu hoppas jag att det inte är för att hon är helt ny och att det kommer att klinga av för hon får gärna fortsätta som hon börjat.
    Er BVCsköterska verkade inte så skoj (utifrån vad jag läste lite i din blogg). Man behöver stöd och man måste få älta och gnälla.  Vi kanske ska försöka få till att ses någon gång och gnälla av oss hos varandra?  
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-04-04 19:52:02 följande:
    Så skönt, det där känner jag igen. Jag upptäckte igår att jag fick ett annat lugn i kroppen när jag gick till soprummet 2 vändor och sambon hade theo. Eller de låg och sov bägge 2. 

Även om det är lugnare här nu så tär det ju att vara själv och ha stenkoll på allt vad de stoppar i sig. Nu har jag och han åkt till mina föräldrar för en vecka, jag får nog lite avlastning ifall han går med på det men framförallt blir det miljöombyte. 

Nu har jag gett lite havre igen, ren havre den här gången och kanske fungerar det. Nu har tänderna kommit upp så jag tror den biten är klar för ett tag. I helgen har vi försökt öka smakportionerna men det går trögt, han älskar att äta men det tar sån tid så han tröttnar efter ett tag. Men fruktpureerna går ner ;) 

Hoppas du finner lite vila emellan allt. 
    Ja, ibland är det inte mycket som behövs. Bara att få en stund för sig själv när man slipper ha ögon i nacken och huvudet på skaft hela tiden. Bara att få sänka axlarna lite och bara tänka på sig själv några minuter.  

Skönt att tänderna kommit och att det är lugnt där en liten stund. Hopas det blir bättre med maten. Leo älskar också fruktpuréerna, han skulle kunna leva bara på det om han fick välja, men det får han inte. Han har dock upptäckt att det är gott med spaghetti och köttfärssås (sempers från 6 månader är äggfri) och så biffstroganoff och ris med kyckling och grönsaker. Så de puréerna cirkulerar vi på till lunch för tillfället. Inte så mycket variation, men han äter en hel burk med god aptit och huvudsaken är ju att han äter eftersom viktuppgången är lite dålig.

Jag ska försöka hitta vilostunder. Hoppas att du också kan lyckas få lite välförtjänt vila.  
  • LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-04-05 11:07:28 följande:
    Sempers köttfärssås är den enda som är äggfri. HIPP har inte ägg i men pastan görs i samma fabrik som annan pasta med ägg.

Jag fick 4 gratis burkar från Hipp då jag var på dem om att spår av ägg inte bör stå på undersidan av förpackningen.

Sempers lasagne är äggfri också men innehåller mjölk. Den ska idag få stå för mitt vetetest på W. 
    Ja, jag har också sett det ang ägg. Så vi kör på sempers, för att inte riskera något. Han äter den med GOD aptit.
    Ejje skrev 2011-04-05 11:37:14 följande:
    Vår gamla BVCsköterska har precis slutat och jag trodde knappast att vi skulle kunna få en lika bra igen, men vid besöket igår kände jag jättestort förtroende för henne. Hon lyssnade och frågade, tog sig verkligen tid och man kände att hon inte var stressad. Verkligen kanon! Nu hoppas jag att det inte är för att hon är helt ny och att det kommer att klinga av för hon får gärna fortsätta som hon börjat.
    Er BVCsköterska verkade inte så skoj (utifrån vad jag läste lite i din blogg). Man behöver stöd och man måste få älta och gnälla.  Vi kanske ska försöka få till att ses någon gång och gnälla av oss hos varandra?  
    Ja, det vore trevligt! Kanske är fler allergimammor som är från samma område också?  Det tråkiga är att vår BVC-sköterska var jättebra fram till allergierna, nu hänvisar hon allt.

Vi ska till familjeläkaren idag för Sigge piper så på utandningen . Han har pipit och rosslat till och från i några veckor men jag har kanske valt att inte höra... Har inte Leopold förkylningsastma? Hoppas det inte är nåt men bäst att doktorn får lyssna...
    Ja, man känner sig ibland lite ensam i allergiträsket, och jag tror att det kan underlätta att få bolla lite med andra (som man gör här), men IRL.

Usch för andningsproblem. Leonard har misstänkt förkylningsastma, så han inhalerar Pulmicort och Airomir varje dag. Han har inte blivit helt fri från allt rossel, så vi har inte kunnat trappa ner dosen. Får se vad läkaren säger i morgon ang det för det känns inte så roligt att ge maxdos i flera veckor i sträck. Tyvärr har han precis åkt på en förkylning igen (började snora igår natt) så då tilltar rosslet på en gång.
    Hoppas att Sigge inte åkt på det också.
    Tibell skrev 2011-04-05 12:08:22 följande:
    Lillskruttet: tål han vete nu ?? Och har ni fått bukt med astman nu ?
    Så tråkigt när de små är sjuka :(
    Har inte märkt någon reaktion på vetet (dock svårt att veta alla gånger). Men han får EnaGo's banangröt varje morgon och till kvällen och han ser rätt ok ut i eksemen, så jag antar att han inte reagerar. Kanske att det blir någon förstärkning ibland när han får t ex majs, som jag också misstänkt att han är allergisk mot förut. Men var för sig verkar det funka ok. Krävs fler tester innan man kan få klarhet i det hela, men det är i alla fall under kontroll för tillfället.
    Astman hänger i, om än betydligt bättre (fram tills han nu blev förkyld igen natten til igår). Tid på allergimottagningen imorgon fm, så då får vi se vad som sägs om hur vi fortsätter behandlingen osv.
Svar på tråden Allergitråden