Tibell skrev 2011-05-03 21:15:08 följande:
Lillskruttet : Det jag funderat kring om hans astma är att det kan ha med allergi att göra. Min dotter visar inget alls på vete på rast. Men blir ALLTID kass i astman efter hon råkat få i sig vete. Hade hon inte haft massa andra symtom på just vete och vi inte tagit bort det hade hon med all säkerhet ätit vete idag och varit riktigt kass varje dag =/ Kanske kan det vara liknande för Leo ?
Eller att han har det som Mithrandils dotter. Hon var ju också rosslig och med astmasymtom länge innan de hittade en bakterie i näsan på henne ( så var det va ? ) Har de liksom gjort en grundligare undersökning ?
Angående Singulair vet jag inte riktigt vad den fyller för funktion ;) Men Bella slutade nästan rossla helt med den , iallafall när hon är frisk. Innan rosslade hon högljutt konstant och vi kunde känna hur hennes bröstkorg vibrerade genom tjocka vinteroveraller.
Nu rosslar hon endast vid förkylningar och det är ett stort framsteg =)
Men jag tycker hans maxdos är låg. Bella hade 8 pulmicrt och 8 airomir som maxdos. Nu har hon ju pariboyn och har helt andra mediciner och doser.
Ah, du tänker så...

Har liksom inte riktigt tänkt i de banorna. Läkaren har varit så tydlig med att det är sååå få bebisar under året som reagerar mot luftburna grejer och därmed får besvär med andningen och att bebisar reagerar mot födoämnen bara (dock finns undantag, men det är få). Var mest för att vi frågade om Leo kunde vara känslig mot pollen och sin farmors hundar (Tyra är allergisk mot pälsdjur och pollen) och att det kanske var därför han aldrig blev bra i luftrören, men läkaren viftade bara undan det.
Eller menar du att födoämnesallergin kan göra att det blir problem i luftvägarna?
Nej, någon vidare utredning har inte gjorts. När vi var på barnakuten näst sista gången så träffade vi i alla fall en bra läkare som trots låg sänka skickade Leo på lungröntgen för att utesluta lunginflammation (det närmsta en utredning man gjort på honom). Han har inte någon av gångerna vi varit på akuten blivit särskilt mycket bättre av de inhalationer han fått (koksalt, adrenalin, ventoline). Möjligen har rosslet "lossnat" lite mer så han låtit mer efteråt, men inga större skillnader. Sen har de bara skickat hem oss eftersom han alltid haft bra syresättning. Men den här läkaren skickade i alla fall hem mig med Airomiren och ordinationen att ge upp till 8 inhalationer/dygn, samt att återkomma efter helgen om det inte blev bättre. Det blev det tyvärr inte och vi var tillbaka på barnakuten igen, och träffade på Leos allergiläkare som ordinerade Pulmicorten 2 puffar morgon + kväll. Efter 2 dagar lät han betydligt bättre!

Men lyckan var kortvarig, för sen kom nästa förkylning och så har det hållt på. Allergiläkaren ordinerade sen Singulairen som sagt, vid senaste besöket på allergimottagningen för 1 månad sedan. Vi skulle sedan utvärdera om 1-2 månader för att se om det var något han skulle fortsätta med som underhållsdos. Men ingen skillnad har det ju blivit. Dessutom ville ju läkaren trappa ut Plmicorten, men det har ju känts galet när han rosslar så, men jag försökte ju nu, men då kom ju nästa förkylning. Känner mig lite handfallen, vet inte hur jag ska hantera det hela. Vet inte hur läkaren tänker, om han har funderingar kring ev utredningar om inte det här hjälper, eller (som min magkänsla säger) om han bara kommer konstatera att Singulairen inte hjälper och han sätter ut den och så står vi där......*frustrerad*
Det känns liksom inte ok att han rosslar så här hela tiden. Blä!
När Bella blev bättre med Singulairen hade hon då ett längre uppehåll från förkylningar? Leo fick en förkylning samtidigt som vi började med Singulair nämligen. Och det är 4 veckor sedan, och nu har han nästa förkylning. Så jag hinner ju inte ens märka någon skillnad OM Singulairen faktiskt skulle kunna hjälpa honom.