Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

Tibell skrev 2011-04-09 21:23:06 följande:
    Mithrandil: ja förkylningsastma brukar ju bara ge besvär vid infektioner. Ska hålla tummarna hon slipper fler besvär.
    Bella mår jätte bra :) hon får 3 puffar airomir, 6 pulmicort och en påse singulair om dagen. Det är hennes underhålls dos nu som helt frisk. Och med den mår hon jätte bra. Minskar vi kommer de där andingsuppehållen och anfåddheten vid lek samt indragningar när hon sover.
    Hon kan fortfarande få denna konstiga andning vid lek men inte alls lika mycket som för någon vecka sedan.
    Ska till barn om en vecka och då ska jag be att de tar en syresättning på henne. Vill veta hur hon syresätter sig helt frisk.

Angående prickarna. Har märkt att Bella blir mycket mer prickig när hon inhalerat.
    Tvättar ni henne om munnen efterråt ? Kanske kan vara något sådant ?
    Bella fick jätte mycket efter att hon inhalerat ventolin på barnmottagningen sist. Antar att det var pga av medicinerigen..
    Åh, nu fick jag en AHA-upplevelse. Har ju sett att Leo har en röd fläck på hakan, men jag har tänkt att det är väl eksem som alla andra röda områden som kommer och försvinner. Men det kanske är just inhalationerna som gör det, jag tvättar ju inte av runt munnen när han inhalerat. Ska testa det och se om det försvinner. Tack för tipset!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    SanTan skrev 2011-04-28 08:26:27 följande:
    Nå väl, hon har fått Aerius några dagar och eksemen har blivit bättre. Nu tänker jag ta bort medecinen i några dagar och se vad som händer, om det gör någon skillnad. Blir det värre igen så får hon medecin igen.
    Någonstans känns det ändå som att det är pollen som kan orsaka hennes eksem.
    Såg i min historik att jag hade samma tanke förra våren/sommaren så hon fick mycket eksem igen.
    Pollen verkar trigga min dotters eksem. Hon hade jättemycket eksem hela förra sommaren. I 3-4 månader var hon mer eller mindre täckt av eksem. Sen försvann det mot mitten av hösten. Läkarna bruakr ju annars säga att eksem blir sämre på vintern, men inte hennes eksem. Vet att hon är allergisk mot björk, och senast på pricktest fick hon svagt positivt på gråbo också. Nu har eksemen börjat blossa upp igen, så jag tror absolut på pollen.

Var idag på bvc igen med lillkillen. Han hade gått upp fint i vikt på de senaste 3 vecvkorna! Han hade ökat med 400 g. Kändes sååå bra, men jag vågar samtidigt inte ta ut något i förskott, för hans viktkurva har varit rena berg-och-dalbanan. Men det är ett steg i rätt riktning i alla fall.
    Dock bröt jag återigen ihop på BVC idag. Vet inte ad det är, bara jag sätter min fot innanför dörrarna där så kommer tårarna. Jag och sköterskan pratade en stund och hon frågade om jag kanske skulle kunna tänka mig att träffa en KBT-terapeut. Hon misstänkte nämligen att jag kunde ha någon form av förlossningsdepression. Kändes så skönt att hon lyssnade och att jag ska få komma till någon som kan hjälpa mig att reda ut trasslet av tankar i huvudet. Hoppas att det fungerar, så att barnen får tillbaka sin glada mamma. 
  • LillSkruttet
    Rasmus päron skrev 2011-04-29 15:38:21 följande:
    Hm, vi verkar kunna lägga pollen och hund till den långa allergilistan..:( Men läste om nån av er andra vars barn också blir mkt mer eksemig nu när det är pollensäsong. Det verkar Rasmus också bli och det känns såklart trist men skönt att hitta ett samband så jag slipper skälla på dagis..;)

Är det nån här inne som har bra idéer om det finns nån vettig medicinering under pollensäsongen. Nu får Rasmus Tavegyl morgon och kväll, liksom Airomig och Pulmicort men han är sååå trött och påverkad så jag funderar på om det finns nåt annat att pröva. Ska till doktorn för vaccination på tisdag så jag tänkte ta en diskussion om detta också samtidigt.
    Dottern har fått Aerius mot sin pollen- och pälsdjursallergi. 
  • LillSkruttet

Äntligen äter Leo något som JAG GJORT SJÄLV! Han har ratar alla mina försök att göra puré eller annat som han ska kunna äta. Men igår gorde jag havreyoghurt på jordgubbar, hallon, havredryck, havregryn, vaniljsocker och liiiite socker (mixade ihop ordentligt och lät stå i kylen en stund). Igår var han tveksam, men idag åt han med god aptit till frukost. Härligt!! Tror att havregrynen hunnit svälla lite över natten i kylskåp så "kornen" inte var så hårda, och då gick det betydligt bättre.
    Nu går det att få i honom något som inte bara är gröt och burkpuréer. Skönt att ha något att variera det hela med. Tyckte faktiskt själv att havreyoghurten var riktigt god. Fräsch och mumsig.

Receptet finns säkert i någon av matbloggarna och kanske är "gammalt" för er, men jag har ju precis upptäckt det och delar gärna med mig.

5 dl jordgubbar och/eller hallon  (jag köpte frysta som fick tina lite innan)
    2 dl havredryck
    3 dl havregryn
    1 tsk vanlijsocker
    3/4 dl socker (men jag tog bara 1/4 dl och det räckte absolut, går säkert att minska mer)

Mixa bären först. Tillsätt resten av ingredienserna. Mixa till en slät smet. Ställ i kylen ca 15 minuter.
    Havregrynen kan känns lite korniga i smeten, men mjuknar mer om smeten får stå längre i kylen.

• LillSkruttet
    Minifer skrev 2011-05-02 03:05:25 följande:
    hurra, det ska jag göra!!! Är på mjölkfri diet nu pga lillstumpan. Och är sugen på ALLT!
    Jag tyckte den smakade lite fräsch sval smoothie (kanske aningen tjockare). Den tjocknar mer efter att ha stått längre i kylen. Leo mumsade en stor portioni morse igen. *glad*
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-05-03 19:18:26 följande:
    Nej det är vi som äter couscous, han har bara fått någon smula någon gång. Har inte vågat prova mer. 

Googlade om ägg och kyckling, det har jag inte tänkt på. Han äter massa kyckling och även lax men det har inte varit några problem tidigare. Vi har gett en pytteliten bit ägg för några veckor sedan men sen inget mer.  

Detta med baskost finns det någonstans att läsa en lista på vad man kan ge?

Väntar på att bvc ska höra av sig också.  
    Ägg är tydligen den vanligaste allergin hos barn. Och har man kraftig allergi mot det kan man även reagera på höns- och kycklingkött. Leo har ju även äggallergi, och enl rast så är han betydligt mer allergisk mot det än mjölk (han hade ett värde på 20 på ägg, bara runt 2 för mjölk). Han verkar reagera när vi äter ägg, men tror ändå inte att det är luftburet han reagerar på utan att vi varit oförsiktiga i hanteringen av ägg. Ex om jag skalat ägg och inte tvättat händerna ordentligt innan jag ger honom nappen, eller om jag tappat en bit ägg brevid tallriken och plockar upp det med fingrarna. SÅÅÅ lätt att man inte tänker på sånt, men det verkar som om Leo i alla fall kan få reaktion av det.
    Så det kan väl mycket väl hända att Theo också är känslig mot ägg och att han får reaktioner när någon tagit i äggvita och inte tvättat händerna ordentligt innan man lyft upp honom, klappat honom på kinden, gett nappen etc etc.
    När det gäller baskost vet jag inte riktigt vad man räknar in i det.
    För du matdagbok nu? Ser du några samband med reaktioner och vad han ätit? Kanske är en idé att lägga till vad ni ätit också, just med tanke på ex ägg.
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-03 20:19:11 följande:

Lillskuttet : Vad hade Leo för värde på vete och jordnöt ??
    Är han helt fin i eksemen nu ? Äter han vete och soja tex ? Hur går det med hans astma ? Hundra frågor..sorry ;)

Du får så gärna fråga. Blev ett långt svar dock.

Värdet för vete tror jag låg på typ 0,4 eller nåt....det var i alla fall precis över gränsvärdet enl läkaren (det var därför han ville att vi skulle ge vete trots allt). Värdet för jordnöt fick jag aldrig reda på. Får fråga vid uppföljningssamtalet med läkaren, känner att jag måste skriva ner det så jag har det dokumenterat för min egen skull.
    Nej, han har fortfarande lite eksem till och från. Mest blossar det upp som polisonger i ansiktet, lite bakom öronen, handleder, fotleder och fläckvis på benen (mest frampå knäna). Han äter vete och soja, har inte sett några tydliga reaktioner mot något av det. Började föra matdagsbok för några månader sedan och det är verkligen kanon. Mycket lättare att se om det finns samband osv. Han har faktiskt inte haft röda blossande allergikinder sedan ett bra tag tillbaka. Senast var när han vid ett tillfälle ätit majskrokar och jag trodde han var allergisk mot majs. Men kom sen på att vi ätit ägg både på kvällen innan och sen på morgonen när han åt majskrokarna. Säkert var vi oförsiktiga och han fick i sig. Han reagerade med illröda kinder, jättegnällig/skrikig resten av dagen och uppblossande eksem på hela kroppen (hela bålen var täckt). Det tog 5 dagar innan det lade sig mha kortisonsalvor. Så jag är väldigt försiktigt med ägghanteringen nu. Dock är det inte alltid lätt med en 4-årig dotter som älskar ägg och inte riktigt förstår varför hon inte får ta i lillebror när hon hanterat ägg på något vis....

Hans astma är så där. Han har ju återigen en förkylning (vilken i ordningen vet jag inte, men vi är nog uppe på 8:e sedan han föddes eller nåt... ). Han har ju haft maxdos (2 puffar morg + kväll) av Pulmicorten, Airomir v.b länge. Singulair varje kväll fick han insatt för en månad sedan. Vi skulle sedan försöka trappa ut Pulmicorten när han var bättre från den förkylning han hade då, även om han rosslade. Så det började jag med för några dagar sedan. Sänkte till 1 puff morgon + kväll, men så blev han förkyld så nu är vi tillbaka på maxdosen igen. Airomiren verkar inte göra så stor skillnad, men han får den när han är som tätast, vilket oftast är på morgonen och ibland framåt kvällen. Han rosslar på och har lite indragningar. Men han verkar ändå rätt "pigg". Lite blålila under ögonen emellanåt och hostig, men det är heller inget nytt. Ska ha uppföljning med hans läkare på telefonen om någon vecka. Vill ge Singulairen ett litet tag till innan jag pratar med honom, för jag tycker inte jag märkt någon skillnad sedan han började med den. Han har rosslat mer sedan dess vilket dock säkert beror på förkylning. Vet inte riktigt vilken effekt jag skulle ha förväntat mig av Singulairen. Har du erfarenhet av det? Ska det dämpa rosslet, eller minska pipet eller hur fungerar den? Slemlösande? Luftrörsvidgande? *snurrig*
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-05-03 20:18:36 följande:
    Nej jag ser inget samband med det han äter, mer än nu att han fick vete på kvällen och sen diarre på morgonen. Får ta och skriva ner vad vi också äter, kom på att pappan inte var med hos mina föräldrar nu sist vi var där och han inte hade röda kinder. Kan det kanske vara något som han har på sig, kanske i kombination med andra saker eftersom han reagerar även när sambon inte är med som på föräldrastödet. 
    Svårt det där. Hoppas du får klarhet i det hela så fort som möjligt. Kramar!
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-03 21:15:08 följande:

Lillskruttet : Det jag funderat kring om hans astma är att det kan ha med allergi att göra. Min dotter visar inget alls på vete på rast. Men blir ALLTID kass i astman efter hon råkat få i sig vete. Hade hon inte haft massa andra symtom på just vete och vi inte tagit bort det hade hon med all säkerhet ätit vete idag och varit riktigt kass varje dag =/ Kanske kan det vara liknande för Leo ?
    Eller att han har det som Mithrandils dotter. Hon var ju också rosslig och med astmasymtom länge innan de hittade en bakterie i näsan på henne ( så var det va ? ) Har de liksom gjort en grundligare undersökning ?

Angående Singulair vet jag inte riktigt vad den fyller för funktion ;) Men Bella slutade nästan rossla helt med den , iallafall när hon är frisk. Innan rosslade hon högljutt konstant och vi kunde känna hur hennes bröstkorg vibrerade genom tjocka vinteroveraller.
    Nu rosslar hon endast vid förkylningar och det är ett stort framsteg =)
    Men jag tycker hans maxdos är låg. Bella hade 8 pulmicrt och 8 airomir som maxdos. Nu har hon ju pariboyn och har helt andra mediciner och doser.

Ah, du tänker så... Obestämd Har liksom inte riktigt tänkt i de banorna. Läkaren har varit så tydlig med att det är sååå få bebisar under året som reagerar mot luftburna grejer och därmed får besvär med andningen och att bebisar reagerar mot födoämnen bara (dock finns undantag, men det är få). Var mest för att vi frågade om Leo kunde vara känslig mot pollen och sin farmors hundar (Tyra är allergisk mot pälsdjur och pollen) och att det kanske var därför han aldrig blev bra i luftrören, men läkaren viftade bara undan det.
    Eller menar du att födoämnesallergin kan göra att det blir problem i luftvägarna?
    Nej, någon vidare utredning har inte gjorts. När vi var på barnakuten näst sista gången så träffade vi i alla fall en bra läkare som trots låg sänka skickade Leo på lungröntgen för att utesluta lunginflammation (det närmsta en utredning man gjort på honom). Han har inte någon av gångerna vi varit på akuten blivit särskilt mycket bättre av de inhalationer han fått (koksalt, adrenalin, ventoline). Möjligen har rosslet "lossnat" lite mer så han låtit mer efteråt, men inga större skillnader. Sen har de bara skickat hem oss eftersom han alltid haft bra syresättning. Men den här läkaren skickade i alla fall hem mig med Airomiren och ordinationen att ge upp till 8 inhalationer/dygn, samt att återkomma efter helgen om det inte blev bättre. Det blev det tyvärr inte och vi var tillbaka på barnakuten igen, och träffade på Leos allergiläkare som ordinerade Pulmicorten 2 puffar morgon + kväll. Efter 2 dagar lät han betydligt bättre! Men lyckan var kortvarig, för sen kom nästa förkylning och så har det hållt på. Allergiläkaren ordinerade sen Singulairen som sagt, vid senaste besöket på allergimottagningen för 1 månad sedan. Vi skulle sedan utvärdera om 1-2 månader för att se om det var något han skulle fortsätta med som underhållsdos. Men ingen skillnad har det ju blivit. Dessutom ville ju läkaren trappa ut Plmicorten, men det har ju känts galet när han rosslar så, men jag försökte ju nu, men då kom ju nästa förkylning. Känner mig lite handfallen, vet inte hur jag ska hantera det hela. Vet inte hur läkaren tänker, om han har funderingar kring ev utredningar om inte det här hjälper, eller (som min magkänsla säger) om han bara kommer konstatera att Singulairen inte hjälper och han sätter ut den och så står vi där......*frustrerad*
    Det känns liksom inte ok att han rosslar så här hela tiden. Blä!

När Bella blev bättre med Singulairen hade hon då ett längre uppehåll från förkylningar? Leo fick en förkylning samtidigt som vi började med Singulair nämligen. Och det är 4 veckor sedan, och nu har han nästa förkylning. Så jag hinner ju inte ens märka någon skillnad OM Singulairen faktiskt skulle kunna hjälpa honom.
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-03 21:50:49 följande:
    Lillskruttet : Jobbig sitts ni sitter i =/ Vi får hoppas han får vara infektionsfri ett tag nu så luftrören hinner läka ordentligt.
    Just att astma och allergi hänger ihop är ju inget ovanlig. Vid en allergisk reaktion kan man väl få ökat slembildning och det är ju det som gör att han rosslar ?
    Gör ni någon andningsgymnastik med honom ? Det tipset fick vi hos läkaren med eftersom Bella också slemmar på bra vid astmabesvär.
    Så efter inhalationerna ska vi göra ett par olika övningar som ska få slemmet att lossna så barnet lättare kan hosta loss det.
    Bella hade tur och blev kvitt sin förkylning innan Singulairn sattes in.Men det tog ändå över en månad innan hon slutade rossla..
    Så när han väl är fri från sin förkylning tycker jag INTE att ni ska sänka pulmicorten förens han fått vara symtomfri ett bra tag.
    4 doser om dagen är ingen hög dos så det gör inget om han står på den ett tag. Bättre det än att gå med ständiga besvär
    Kram <3
    Hur gör man andningsgymnastik? Kan man göra det fast han bara är 8 månader? Jag menar, han måste väl kunna medverka själv, eller gör man det åt honom?
    Nej, det känns jättetokigt att sänka Pulmicorten, han blir ju liksom aldrig helt besvärsfri och så ska vi ÄNDÅ sänka den enligt läkaren. Vet inte riktigt hur han tänker. Allra helst som Airomiren inte hjälper något särskilt utan det är Pulmicorten som faktiskt varit det enda som vi tydligt märkt att har gjort någon skillnad.
Svar på tråden Allergitråden