-
2små2stora skrev 2011-02-23 20:43:11 följande:Min tjej började dala på kurvorna vid 10 mån, men jag fick inget gehör förrän vid 18 mån kontrollen. Det visade sig sedan att hon hade ett rätt allvarligt hjärtfel och sojaallergi förutom mjölkallergi.
Men då... Ja, det är nog bra att de i alla fall har koll på vad som händer med kurvorna, även om de inte är den enda sanningen så att säga. Hoppas hon mår bättre nu.
-
Aha, det är olika kurvor också! Det var intressant. Han vägde 7090 g idagMiralicia skrev 2011-02-23 20:54:45 följande:Eftersom du har ammat fram till nyligen, har du jämfört hur han ligger till på WHO-kurvorna? De är utformade utifrån helammade barn istället för BVC-kurvorna som är baserade på flaskmatade barn från när amningsfrekvensen var som lägst här i Sverige?
Normala tillväxtkurvan ser lite olika ut för ammade och flaskmatade barn och därav kan det se värre ut för ett amamt barn på en flaskmatarkurva än vad det egentligen är.
Viktkurvan för pojkar födsel - 6 månader: www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_boy...
Viktkurvan för pojkar födsel - 2 år: www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_boy...
På den där kurvan ligger han på ungefär 1 standardavvikelse under. Såg ju lite bättre ut i alla fall.
-
Skönt att det är bättre, men det är ju f*n rent ut sagt att man ska behöva kämpa för hjälp när man känner att det är något som inte stämmer. Oavsett vad det gäller. Jag är övertygad om att man som mamma har ett sjätte sinne när det gäller ens barn.2små2stora skrev 2011-02-23 20:54:11 följande:Hon mår bra nu, hjärtfelet är åtgärdat men hon hade sluppit en massa om de bara hade lyssnat på mig tidigare. Först hette det att när de börjar gå/röra sig mer står vikten still - hon var 15 mån när hon började gå.
sedan skyllde de på att hon åt mjölkfri kost.
Efter hennes operation gick hon upp 4kg på 6 månader -
Mama Law skrev 2011-02-23 20:58:40 följande:Jo mötet gick som de andar föräldrarna ville. Villan ratas och nytt kommer byggas och hur kommunen kommer lösa så w ska kunna börja i höst det vet jag inte. Inför mötet hade en enkät skickats ut. Det flesta påstod att det är säkerheten som gör att de inte godkänner villan men efter att ha läst enkät svaren så tror jag inte att det är så i grund och botten. Det va så låga och dumma svar så ni vill inte veta! Vad tycker ni tex om att man kan ju ge W hemundervisning och "säkra" ett rum på skolan så w kan komma ner någon gång i veckan och leka..... säger ju väldigt mycket om jag får säga mitt. Så nu är det bara att jobba och kämpa vidare för att få till en skolstart för w i höst.
Styrkekramar!! Hoppas verkligen att det löser sig för er på något vis. Så tråkigt att sonen ska behöva lida för att kommunen inte tar sitt ansvar. Han har väl lidit tillräckligt som det är.
-
Var precis så det var för Leo. Han gick upp brant i början. Såg jättefint ut (var så glad att det såg bättre ut viktmässigt redan där än det gjorde för dottern som som sagt varit liten) men så dalade det från den där puckeln som du kallade det och det såg verkligen riktigt trist ut på kurvan jag fick i handen. Men det är ju skönt att höra att det inte är så alarmerande som jag kände att det var när jag var på bvcMiralicia skrev 2011-02-23 21:19:29 följande:Det är ju samma kurva i båda länkarna, bara olika åldersintervall. Men under första halvåret så går ju kurvan betydligt brantare uppåt och sen blir den ju lite flackare så det är ju "normalt" att de inte fortsätter att gå upp i vikt med samma hastighet.
Ser man till WHO-kurvorna så låg han ju alldeles över mittenkurvan när han föddes och är nu på ca -1. Så ser man utifrån det så är det ju 1 kurva som han tappat från födslen och det är ju inte så jättekonstigt om han varit mycket sjuk. Ammade barn går också ofta upp rätt mycket i början så att kurvan går rätt brant uppåt först för att sen plana så att det kan se ut som att de tappat väldit mycket, medan de egentligen snarare hittar "sin egna kurva" (brukar kallas för amningspuckel).
, även om bvcsköterskan var oerhört lugn och inte alls hetsade upp sig över vikten. Dock sakligt konstaterade att kurvan ofta ser ut så där hos barn med mjölkallergi, och att om det inte ville stabilisera sig med extra energiberikning så fick läkaren bedöma om det skulle tittas mer på. Så det är skönt att det är observerat och övervakas i alla fall.
-
Det där ser ut som de enstaka eksemfläckar som dotter får när hon är bättre i sina eksem. När hon är sämre så är det större områden som blir flammiga och prickiga, men där emellan så får hon såna där eksemfläckar. De sitter oftast på de klassiska ställena, handleder, knäveck, armveck osv. Dock har hon för stunden också i ena ljumsken, på halsen och bak i nacken. De bleknar med kortisonsalva men de kan blossa upp igen. Det är som om ställena där de suttit är mycket känsligare, så om det blir sämre överlag, så kommer de med all säkerhet tillbaka där de var sist också. Hennes eksemfläck på halsen har varit borta i omgångar, men kommit tillbaka igen mer eller mindre rött och irriterat.Tibell skrev 2011-02-24 13:33:58 följande:
Fått en liten bättre bild på hönans fläck. Såhär ser den alltså ut. Hon har väl kanske 5-6 st totalt .
Försvinner som sagt inte med kortison utan bleknar av sig självt efter ett tag. Ibland är de borta i flera veckor isträck. Men när de väl blossat upp tar det evigheter innan de försvinner...
Hennes eksem ser något bättre ut idag. Har fortarande ingen aning om vad det berodde på...
Vi kan bara smörja ner värsta rodnaden med kortison och sen köra mjukgörande i massor och hoppas på det bästa.
Anledningen till att jag vet att det är eksemfläckar på dottern är att de kliar som tusan. Hon kliar sönder sig, så det är blodspår i sängen på morgnarna.
-
Hur har ni gjort med era mjökallergiker när det kommer till egen barnmat? Jag vet att BVC rekommenderade osaltat smör i all barnmat man gav från början när man började med fast föda. Det funkade ju på dottern som inte var mjölkallergiker. Men nu står jag och lagar egen puré till sonen pga hans allergier, och när jag skulle köpa mjölkfritt margarin idag såg jag att det är salt i vart enda ett. Så jag kom hem utan margarin. Visst kan jag tillsätta rapsolja istället, men det blir ju olja i precis ALLT han äter just nu och det kan ju också göra att det blir lite väl mycket sprutt på magen......
Hur har ni gjort?? Sonen är ju bara knappt 6 månader.
-
Ok. Tänkte mest eftersom bvcsköterskan sade att man skulle vara noga med att välja det osaltade smöret när vi tillsatte fett till dottern.2små2stora skrev 2011-02-24 18:34:30 följande:Den lilla mängd salt som det blir av margarinet gör inget.
Nu köpte jag ju inget mjölkfritt margarin dock. Så jag får ta rapsolja dn här gången. -
Allrona skrev 2011-02-24 20:08:14 följande:Vi har haft två olika bvc-sköterskor till mina barn och båda har sagt att det salt som finns i tex smör och befintligt i annan mat är ok. Men man ska inte tillsätta salt i maten. Så har i alla fall de resonerat, sen om det är rätt eller fel vet inte jag
Men är du osäker så välj olja istället.
2små2stora skrev 2011-02-24 20:23:32 följande:I normalsaltat smör är det 1.2% salt i ett paket är det 6g. I 1g smör är det 0.012g salt dvs mycket små mängder. Om jag nu räknat rätt.Kavat skrev 2011-02-24 20:26:45 följande:Jag hade gett mjölkfritt margarin till mina utan tvekan.
Risdryck får man ju också ge i välling osv och där är ju också pyttelite salt tillsatt, men inte mer än vad som finns i kroppen har jag för mig Miralicia skrev en gång för länge sedan.ELI 79 skrev 2011-02-24 20:27:06 följande:samma här med vår bvc sköterska. den salt som finns i mat (t ex när man börjar ge barnet korv etc) och smör behöver man inte vara rädd för
Kanon!! Då går jag på det. Nu har jag iof joxat ihop sötpotatispuré och köttfärspuré och använt rapsolja. Men jag ska göra mera i morgon så då åker jag och köper margarin så det blir lite variation i alla fall.
3Busfrön: Inte kul att han reagerar på luftburet ägg.
Vet du vilka värden han legat på på allergitestet när man testat mot ägg? Mest nyfiken för att veta om det kan finnas risk att sonen också reagerar på luftburet även om han inte har en kraftig äggallergi.
-
Jag frågade om detta tidigare, då jag för en vecka sedan fick reda på att sonen är allergisk mot mjölk, ägg, vete och jordnöt. Blev också ställd och bröt ihop en sväng innan jag började tokleta överallt på nätet om information och landade här hos allergiexperterna.VeronikaK skrev 2011-02-24 21:14:13 följande:Hej! Tack, då ska jag kolla i trådarna. Det ärlite hoppfullt att läsa om andra som har barn med ännu fler allergier och som verkar klara det bra. Då ska vi väl också göra det.
Flera här är mycket erfarna vad gäller allergier, just pga egna allergiska barn, eller att de själva är allergiska.
Vad gäller värdet på ägg, så vet jag att sonen låg på 20. Han var också mest allergisk mot ägg av de ämnen han testade positivt på. Jag fick svaret av någon här att det finns de som ligger över hundra och att 20 då kunde räknas som rel måttlig allergi, dock en tydlig sådan. Om jag minns rätt.
Mjölkallergin och äggallergin var det som läkaren bedömde vara det jag skulle betrakta som sonens allergi. Värdet mot vete var så lågt att läkaren vill att vi ger det trots allt. Jordnöt lär vi ju undvika ändå.
Dock verkar sonen även reagera på majs. Av morot har han fått nässelutslag, så vi testar oss fram sakta men säkert. Vi ska få träffa dietis och föra matdagbok så vi ser om och när han reagerar mot saker.
Min första tanke när jag fick veta att han faktiskt var allergisk, var "åh nej, då kan han ju inte få pannkaka..."
Precis som om det var det viktiga....