Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

Kavat skrev 2011-02-17 21:00:17 följande:
    Majs har nog läkaren inte ens testat... Hur länge har han ätit Nutramigen? Det finns ju de som är känsliga som inte tål den heller.
    Testa att göra välling med rismjöl istället och se om det gör skillnad. Och hoppa majskrokarna åtminstonde ett par dagar och se om det gör skillnad. Köp puffat ris från Vårgårda. Här funkar även Friggs osaltade riskakor (minns jag rätt är det mjölk i fabriken men de skyddar så gott det går från damm och i maskinen görs inget med mjölk, ring dem om du är osäker!)
    Nutramigen har han ätit i drygt 3 veckor nu. Han har blivit en helt annorlunda kille sedan vi började med det. Han har gått att natta i sin säng på kvällarna redan vid kl 20 och vi har för första gången kunnat suttit och tittat på TV i lugn och ro. Trodde knappt det var sanning första kvällen det hände. Men ikväll var han helt omöjlig igen.... Och så röd om kinderna och flammig på magen. Så det blev kortison överallt och tavegyl. Får hoppas att han får sova, nu har han faktiskt sovit en stund *ta i trä*.
    Tråkigt om det kan vara så att han reagerar på majs också. Men jag vet att han fått i sig ganska mycket majs de senaste 2 dagarna, så risken finns väl.
    Var hittar jag rismjöl? Fungerar det lika som majsstärkelse? Rispuffarna, är det de där små som man kan ha i filen, eller är de lika stora som majskrokar (tänkte mest iom att han är så liten fortfarande). Riskakor kanske funkar, de smälter ju rätt fort i munnen. Killen har ju inga tänder ännu.  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-02-17 21:07:39 följande:
    Det är delvis hydrolyserat, dvs lite sönderdelat. Lite liknande som det är med mjölkproteinet är i NAN HA. Lite snällare men ändå rätt mycket hela proteiner, absolut inte så att det tåls om man är allergisk mot det.
    Åh, tack för svar. Utesluter det ett tag tills han ser fin ut igen och så får jag prova.
  • LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-02-17 21:14:30 följande:
    lillskruttet: vår son har såna där rispuffar som bara innehåller ris. det funkar jättebra och han gillar dem som flingor. han har dem i yoghurten.
    ok...tänkte att de kanske var så små att han lätt kan sätta dem i halsen. Han äter ju än så länge bara puréer och tunna gröter. Majskrokarna har ju funkat eftersom de liksom löser upp sig i munnen fort, så han sväljer ju egentligen bara rejält uppblött massa.
    mithrandil skrev 2011-02-17 21:14:16 följande:
    när sonen var liten klarade han absolut inte a v att äta majskrokar. han blev totalförstoppad och kräktes utav det. men av någon konstig anledning så märkte vi inget om han åt majs som var i burkmaten.
    Skumt... Fast majsen i burkmaten kanske är kokad, de kanske kan ha något med saken att göra?

• LillSkruttet
    Blå Flygare skrev 2011-02-17 21:17:36 följande:
    Rismjöl står i hyllan för hälsokost alternativt bland glutenfritt. Ser ut som majsstärkelse men är inte lika "knastrigt", lite "torrare". Bakegenskaper är jag sämre på Obestämd
    Rispuffar är de små. Funkade bra på vår grabb tidigt, han var så klibbig om fingrarna att han kunde få upp dem utan att ta grepp om dem. Pillergöra de andra gångerna, men nu har han bra finmotorik
    Ska kika i hälsohyllan. Tror att de har glutenfritt på samma ställe i vår affär, så då borde man ju hitta det där.

Men lillkillen satte inte puffarna i halsen då? Eller löser de upp sig fort av saliven kanske.  
  • LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-02-17 21:19:21 följande:
    vi testade ju aldrig när han var så liten men de är ju mjuka så jag tror inte de direkt kan fastna.
    Kanske är sant....ska köpa och prova. tack för tipset!
  • LillSkruttet

Jag känner mig så mycket gladare efter att ha fått "prata" med er här idag. Var så deppig i morse när jag fick veta om allergierna. Men nu ser jag ju att vi är många med barn med allergier. Dessutom är det helt underbart att få alla bra tips här och all hjälp med frågor och funderingar! Maken sade också det, att det är ju tur att det finns folk som vet hur det är och som kan tipsa. 
    Underbara ni!! Kyss  

• LillSkruttet
    Blå Flygare skrev 2011-02-17 22:05:33 följande:
    Nä, de är ju så små. Han mölade ju inte dem. De går väl att svälja hela?
    haha, vad roligt att höra fler använda det ordet (möla). Ska testa rispuffarna.
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-02-18 19:35:01 följande:
    K kavat: jag fattar :)

Annars är det mesta skit här hemma just nu. Barnen är sjuka heeela tiden och jag ser ingen som helst ljusning på det hela. Stora tösen medicineras för öroninflammation och urinvägsinfektion. Lilla har haft vattkoppor och ögoninflamation samtidigt. Dessutom har bägges astma varit helt kass. Stora är bättre nu men lilla hönan fick vi åka in med idag. Men som vanligt får man en läkare som inte förstår en och vi fick åka hem igen trots överjävlig hosta , syresättning på 92-94% och ansträngd andning. Och då har vi redan använt upp maxdosen av hennes medicin.
    Dessutom har hon "veteprickar" runt munnen så nu undrar vi såklart vad hon lyckats hitta att peta i sig :(
    Förlåt för all orelevant fakta men var tvungen att spy ut allt någonstans. Suck
    Men fy då. Vi var också in på barnakuten med lillkillen idag. Han rosslar och hostar och är subfebril. Han hade lunginflammation i julas och jag kände mig orolig att det var dags nu igen. Men sänkan var ok och han fick inhalera adrenalin (som dock inte gjorde någon skillnad), sen fick vi recept på Ventoline mixtur. Återkomma om det blir sämre. Han har skrikit nästan hela kvällen och varit alldeles omöjlig, rosslat oc hostat. Svårt att veta vad man ska göra. Är också så jäkla less på sjukdomar och allt, det här är ju hans 4:e förkylning på hans 5 månader...
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-02-18 18:51:25 följande:
    Allt under <0,35kU/l räknas till RAST-klass 0,
    För att räknas som positiv reaktion så ska det vara rastklass 1-6, dvs att själva värdet på mängden IgE-antikroppar ska vara mer än 0,35 kU/l
    Fördelningen mellan de olika RAST-klasserna finns tex på slutet av dokumentet här:
    www.transfusionsmedicin.se/upload/SU/omrade_m...
    Var det de siffrorna Leos läkare kan ha pratat om när han sade att värdet för ägg låg på 20?? För jag fattade inte riktigt om det var mycket eller lite....eller hur pass illa det var.
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-02-18 22:15:55 följande:
    Det bör det nog ha varit. Att koncentrationen av IgE-antikroppar i blodet var 20 kU/l, vilket inte är så jättemycket men ändå mer än att det bara är rätt så svagt positivt, så klart positivt kan man väl säga när det hamnar i RAST 2.
    Med tanke på att det finns de som har över hundra så är det inte så mycket, men ändå att det är ett klart positivt test.

Ju högre RAST-klass (dvs desto mer IgE-antikroppar man har i blodet) desto större är sannolikhet att man ska få väldigt kraftiga och ev även anafylaktiska reaktioner, men det finns ingen garanti att man inte kan få kraftiga reaktioner även om det bara visar svagt när det handlar om den enskillda individen, men på populationsnivå eller vad man ska säga så är det högre sannolikhet att få allvarlig reaktion om man har högt på RAST och sannolikheten är betydligt mindre att få allvarliga reaktioner om man hamnar i de låga RAST-klasserna.
    Åh ok. Tack! Då vet jag lite hur han ligger till. Skönt att det inte är så jättemycket allergi, men trist att det ska behöva vara alls såklart. 

mithrandil skrev 2011-02-19 08:17:19 följande:
    Kokar ni vattnet till nutramigen2 eller tar ni bara kranvatten?
    har precis slutat koka vatten till lillan, men det står på förpackningen att det är viktigt att göra som det står på burken.
     Jag kokar inte vattnet till Nutramigen1 heller. Slutade med kokat vatten efter kontakt med sjukvårdsupplysningen när lillkillen var förkyld när han var runt 2 månader. Då sade de att jag inte längre behöva koka det utan kunde ta direkt ur kranen när han skulle dricka vatten. Så jag har inte kokat vattnet till Nutran heller. Dock kokar jag upp och blandar med kallt kranvatten för att få bra temperatur. Han vill ju ha det lite ljummet.
Svar på tråden Allergitråden