• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • SOL123
    Tibell skrev 2012-02-06 18:09:27 följande:
    Sol : Jo Tilde äter mjölkfritt men klarar laktosfritt i små mängder nu :)
    Dock är hennes mage stor varje dag ändå, trots strikt mjölkfritt.
    Dessutom har hon stått still/minskat lite i vikt sedan juni förra året..

Märker ni om magen blir mer svullen av viss mat ? Eller blir det svullen av allt ?
    Nä sommaren och hösten har varit lite som i ett töcken och jag har haft fullt upp med annat och jag har inte fokuserat på att det skulle vara pga maten eftersom situationen varit som den varit. Så jag har faktiskt inte tänkt på det.
    De säger på förskolan att han dricker stora mängder mjölk dock vilket jag sagt åt dem att dra ner på. Det var ju mjölkprotein vi först kom på att han var allergisk mot. Så får se om det kanske gör nån skillnad?

Svullnaden tycker jag kommer och går lite grann. Han har alltid svullen mage men sen är han ju rätt stor i sig, men den är "trummig" vilket den inte borde vara om det bara är för att han är "tjock". Nu ikväll är den dock gigantisk..han har inte ätit nåt annorlunda idag mot andra dagar.
  • Tibell

Sol : hmm :/ Svårt att råda när han äter allt...
    Testa att ta bort mjölk först då kanske ? Eller ta honom till en allergiläkare och be om nya prover.
    Provsvaren kan ändra sig med tiden.
    Bella visade inget på tester när hon var liten. För ett år sedan visade det pos på mjölk och cashew. Nu ska hon ta nya på fredag och det ska bli spännande att se om det visar något.

Hur är det med er annars ? Var länge sedan man hörde något från dig :)

• LillSkruttet

BVC besök idag med lillkillen som har gått upp ynka 130g på 2 månader...dvs kurvan fortsätter att dala... *suck* Ska ringa dietisten i morgon som överenskommet efter den här viktkollen. Får se vad som händer...

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • billybiceps
    skånegås skrev 2012-02-05 20:43:37 följande:
    MIn lille 10 mån nu verkar reagera på mjölk, soja, baljväxter och havre.
    Mjölken spyr han av, blir förstoppad och väldigt gnällig.
    Sojan skriker han av likaså baljväxter
    Havren visar sig så att han vaknar ca 10 ggr/natt och skriker. Somnar lätt om om man går upp och går lite...

Symtomen blir inte lika illa som när han var nyfödd och vi inte klurat ut vad han inte tålde, då skrek han timvis och vaknade av kräkningar nattetid. Vägrade äta om han inte var störthungrig bl.a. När jag ätit mjölk i en vecka började matvägran bli riktigt besvärlig och han hade matuppehåll från 9-17, var då ca 4,5 mån.

Han reagerar på sojan efter några timmar om jag ätit, baljväxter han ätit inom ett par timmar, mjölken tar 2-3 dagar och havren är väldigt diffus. Blir långsamt sämre...

Hoppas du blivit lite klokare..
    Jo då, tack för svaret! Känner framför allt igen mig kring havren att den liksom smyger sig på. De flesta andra sakerna går ju ganska fort att lista ut.
  • Avena

Var hos läkaren med lilleman idag, han är ett. Har tagit blodprov igen och nu även patchtest.

MEN, de senaste proverna visade höga värden på ägg, mjölk och vete. Läkaren sa att vete inte är så farligt eftersom det har låga allergen. Proverna visade också låga värden på havre och majs. Läkaren sa att vi kan fortsätta med detta och diskutera vidare när provsvaren kommer.

Nu undrar jag - hade ni tagit bort ägg, mjölk (ja, såklart) OCH vete, havre, majs helt? Någon med liknande erfarenhet?    

• Tibell

Avena : vad hade han för värde på vete, majs och havre ?
    Frågade du fresten på det här med vilken klass han hade på mjölk och ägg ? För visst var det du som undrade över det?

• Trasan0606

En fråga om kräks. Minns inte riktigt hur det var med storebrorsan. När jag fortfarande hade mjölk och ägg osv i min kost så kräktes mini mycket - dygnet runt. Kräks som varit nere i magen och vänt. Sen slutade det och han har ibland kräkts såna kräks dagtid, ofta ett par dagar i sträck men inte på natten. Då har jag trott att jag ätit nåt han är allergisk mot.

Kan det vara en allergisk reaktion eller gör barn så ibland, reflux känner jag till men om man inte har det? Mini har kräkts så under dagen idag men mått bra, varit glad och har inte det minsta eksem. Han har fått ärtor några dagar på raken, annars inget nytt.

• mithrandil

Avena: känner inte dig så bra och vet inget om ditt barn. Är han helt bra nu? Annars skulle jag tagit bort allt för att provocera längre fram! Prover säger inte allt tyvärr.

Eli: välkommen tillbaka! :)

• Avena
    Tibell skrev 2012-02-06 19:31:43 följande:
    Avena : vad hade han för värde på vete, majs och havre ?
    Frågade du fresten på det här med vilken klass han hade på mjölk och ägg ? För visst var det du som undrade över det?

Ja, nu fick jag rätt på det. Han har klass tre på ägg och mjölk. Det kändes ju skönt men enligt henne är det väldigt högt för en bebis... Klass eller värde på övriga vet jag inte faktiskt.

Dock upplever jag att han reagerar på havre tex så det undviker vi.
    mithrandil skrev 2012-02-06 20:27:56 följande:
    Avena: känner inte dig så bra och vet inget om ditt barn. Är han helt bra nu? Annars skulle jag tagit bort allt för att provocera längre fram! Prover säger inte allt tyvärr.

Han är väldigt bra! Fast äter mest Pepticate, ris och potatis typ. Och majs och vete iofs... Reagerar med exem och är nästan helt fin nu. Men grejen är att vi smörjer med Mildison varje dag så det håller ju exemet nere. Nu ska vi testa att smörja varannan dag eftersom han varit fin ett par dagar och se vad som händer. Mjukgörande 3-4 ggr per dag måste vi nog fortsätta med - han är torr som fnöske!