• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mmn1

Läkaren var inte där förrän på måndag :( så blir till att köpa en burk althera ändå på apoteket. För känns inte alls bra att ge nutran till dottern efter det man kan läsa på livsmedelverkets hemsida om mangan i ersättningen, och nutrans mängd håller sig inte inom den acceptabla mängden.

• mmn1
    mmn1 skrev 2012-03-08 11:47:52 följande:
    Läkaren var inte där förrän på måndag :( så blir till att köpa en burk althera ändå på apoteket. För känns inte alls bra att ge nutran till dottern efter det man kan läsa på livsmedelverkets hemsida om mangan i ersättningen, och nutrans mängd håller sig inte inom den acceptabla mängden.
    Dottern väger bara 4 kg, men hade hon däremot vägt 7 kg så hade det inte varit någon fara. Känns ändå inte som att man vill chansa då perioden mellan 4-7 kg borde räknas som kortvarig? och kan den orsaka sådanna skador under den korta tiden så vill jag inte tänka på vad det skulle göra för en längre tid.
  • Kavat

Varnar er som inte tål majs:
    Organ har gjort om en pasta tror jag för vi fick ris och majspasta denna gång...

• 2små2stora
    Kavat skrev 2012-03-09 17:06:14 följande:

Varnar er som inte tål majs:
    Organ har gjort om en pasta tror jag för vi fick ris och majspasta denna gång...

De har ris&maj, ris och ris&hirs, jag fick precisera vilken sort jag ville ha på livsmedelsanvisningen
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Sousafon
    SanTan skrev 2012-03-08 07:53:17 följande:

Ett nytt pricktest avklarat. Nya saker att lägga till på listan. Inte förvånande eg, det var ju som vi misstänkt:

* Ägg (Fortfarande tyvärr. Denna prick skulle ju helst vara i princip borta. Men den är lika stor som för ett år sedan)
    * Jordnötter
    * Hasselnötter
    * Råa morötter
    * Banan
    * Björk

Får även klåda i munnen av äpple och päron men det pricktestade vi inte. Gissningsvis hänger moroten och hasselnöten ihop med hennes Björk-pollen allergi.... Vi ska troligvis få komma och göra ett blodprov där dom kollar om hennes hasselnötsallergi är en ÄKTA allergi eller korsreaktion. Vad jag har förstått är en äkta allergi värre och kan ge kraftigare reaktioner????

Men bananen är svårare! Vad jag har googlat mig fram kan det vara en korsreaktion mot latex, men dom kollade det och där blev det ingen reaktion.

Har hört att när ägg-allergin växer bort så kommer med största sannolikhet pollen-allergi. Men nu har tjejan pollen-allergi OCH äggallergi. Håller tummarna för att det ändå kommer att växa bort. Hon har precis fyllt 5 år.

Tråkigt att höra att de hittade fler allergier...

Liknande saker som min son, som fyller fem i juni. Hans äggallergi har inte heller avtagit. Han har visat positivt på pollen och björk, men vi har aldrig sett några reaktioner. Intressant det där med korsallergi, att de kan testa om nötallergi är äkta eller korsallergi. Det tror jag inte att de har testat på min son. Men han har reagerat ganska kraftigt på nötter och inte alls på pollen (än), så det är troligen en "äkta" allergi.

Håller tummarna för er!
  • Kavat
    2små2stora skrev 2012-03-09 19:26:24 följande:
    De har ris&maj, ris och ris&hirs, jag fick precisera vilken sort jag ville ha på livsmedelsanvisningen
    Jag vet, de är de vi brukar få...
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2012-03-09 20:34:17 följande:
    Jag vet, de är de vi brukar få...
    Hur står det på din anvisning. Står det bara orgran pasta eller står det sort?

• Kavat
    2små2stora skrev 2012-03-09 20:39:15 följande:
    Hur står det på din anvisning. Står det bara orgran pasta eller står det sort?
    Det står
    Organ ris
    Organ ris/hirs
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2012-03-09 20:40:30 följande:
    Det står
    Organ ris
    Organ ris/hirs
    Då har de skickat fel så får de inte göra. 
  • FenomenaA

Så är det dags för lillen (2 ½ år) att börja förskolan. Det känns spännande! Förutom allergiaspekten då. Jag hade skrivit lite information och listor till förskolan, som ligger i min trasiga dator. Nån som kan dela med sig? Sonen är allergisk emot ägg, sädesslag, soja, sojasläktingar och jordnötter. Utesluter även nötter, mandel, sesam, kiwi och ananas. Kontaktallergi. Hoppas på lite starthjälp!