• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • fröken sol

när slutade ni med vortex och inhalerar direkt från inhalatorn?

• LokesMammi
    fröken sol skrev 2012-03-10 16:10:05 följande:
    får man inte göra medan barn är små. jag minns att jag hade min bubbla länge.
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • 2små2stora
    fröken sol skrev 2012-03-10 16:10:05 följande:

när barnen börjar närma sig 7 år tror jag det står att man ska kunna klara sig utan spacern
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Sephyria

Måste bara få berätta... Är så glad idag Tröttnade på barnmottagningen som sonen har varit på med sina allergier, så skrev en egenremiss till allergimottagningen. Skickade den förra måndagen och fick idag en kallelse. Redan nästa torsdag ska vi få komma! Hade ställt in mig på att det skulle ta flera månader. Vet en annan tjej som har fått tid nu i mars men hon har väntat ända sen november! Hoppas,hoppas att besöket blir givande och att vi kan få bra hjälp från och med nu!

• Kavat
    Sephyria skrev 2012-03-12 21:14:25 följande:
    Måste bara få berätta... Är så glad idag Tröttnade på barnmottagningen som sonen har varit på med sina allergier, så skrev en egenremiss till allergimottagningen. Skickade den förra måndagen och fick idag en kallelse. Redan nästa torsdag ska vi få komma! Hade ställt in mig på att det skulle ta flera månader. Vet en annan tjej som har fått tid nu i mars men hon har väntat ända sen november! Hoppas,hoppas att besöket blir givande och att vi kan få bra hjälp från och med nu!
    Åh, vad bra! Hoppas ni får bra hjälp nu!
  • Allrona

Någon som har testat de här produkterna från goodstore? Funderar på att göra en beställning men vill gärna höra med er om dessa är goda?

http://shop.goodstore.se/glutenfria-zookex-med-apple-150g-lf-eko-/1719-0

http://shop.goodstore.se/chokladdrops-ljus-rismjolk-35g-moo-free-eko-/2566-0

http://shop.goodstore.se/rakex-rodbeta-morot-100g-biscru-eko-/1704-0

http://shop.goodstore.se/kakor-choklad-150g-doves-eko-ft-gf-/1738-0

http://shop.goodstore.se/kakor-double-chocolate-150g-eko-ft-gf-/1034-0

http://shop.goodstore.se/chokladbar-ljus-kokos-35g/2104-0 

• Molina

Expert hjälp behövs.... Hur reagerar era barn på mycket fullkorn?
    Min dotter är mjölkallergisk och idag fick dom potatismos och förra gången fick hon ont i magen och nu idag nästan diaree, stackars tjejen hann inte till toan:(
    Dom säger att det ska vara mjölkfritt men magen, hon har gjort nr2 säkert 6gånger idag men känner inte när det kommer och hon mår bra säger hon.
    Jag testade att ge henne ett litet majsbröd och en blåbärsdryck och inga problem efter det, så magsjuka tvivlar jag på.
    Hatar dessa allergier leta,söka blääää.

• Kavat
    Molina skrev 2012-03-14 17:31:39 följande:
    Expert hjälp behövs.... Hur reagerar era barn på mycket fullkorn?
    Min dotter är mjölkallergisk och idag fick dom potatismos och förra gången fick hon ont i magen och nu idag nästan diaree, stackars tjejen hann inte till toan:(
    Dom säger att det ska vara mjölkfritt men magen, hon har gjort nr2 säkert 6gånger idag men känner inte när det kommer och hon mår bra säger hon.
    Jag testade att ge henne ett litet majsbröd och en blåbärsdryck och inga problem efter det, så magsjuka tvivlar jag på.
    Hatar dessa allergier leta,söka blääää.
    Hur var potatismoset gjort? På sojadryck?
    Vad åt de till? Är du säker på att det var potatismoset och inget annat, t.ex ärtor eller ja, vad de nu har serverat till?
  • Molina
    Kavat skrev 2012-03-14 17:34:43 följande:
    Hur var potatismoset gjort? På sojadryck?
    Vad åt de till? Är du säker på att det var potatismoset och inget annat, t.ex ärtor eller ja, vad de nu har serverat till?
    Jag har ingen aning om moset är gjort på sojadryck men soja det ska även det stå med som allergi för henne.
    Hon fick fiskpanetter övriga barn fiskgratäng.
    Nu har hon istället kissat 4gånger sen kl16 så nu börjar jag misstänka urinvägarna istället.
    Åhh så svårt, hon har iallafall ätit massor.
    Så magsjuka lägger jag ner men en allergi/urinvägarna är det som spökar grrr.