• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lightfish
    annahoj87 skrev 2012-04-26 11:37:02 följande:
    Hur har ni föräldrar gjort med era barn som är multiallergiska när det handlar om förskola? Är era förskolor duktiga på att ha koll?

Mitt barn får på vanlig förskola som är vana vid mycket allergiska barn, min son kan få en anafylaktisk chock av att bara få mjölk/ägg på huden (ja, det har hänt här hemma). De barn som är allergiska sitter alltid vid en särskild del av bordet och personal sitter emellan så att det inte händer någon olycka. De har än så länge inte behövt ge honom något annat än hans vanliga allergimedicin men de har hela hans kit där: anapen, betapred, Aerius och Bricanyl.
  • Allrona

Pippillrum - jag skulle också råda till att ta bort ägg och mjölk igen. Min dotter visar inte allergier på några prover men allergisk är hon tyvärr ändå.

När min dotter inte visade positivt på prick vi dca 6-8 månaders ålder sa en läkare till oss att hon inte var allergisk och vi trodde honom. Många sömnlösa månader efteråt hamnade jag här i tråden och fick rådet att testa ta bort mjölk igen och nån dag senare mådde hon hur bra som helst!

• pippilirum

Tusen tack för era svar!

Strax efter att jag skrivit inlägget fick sonen en kli-attack och då blev jag så ledsen att jag ringde upp allergimottagningen på sjukhuset igen. Sköterskan där hänvisade tillbaka till VC igen såklart. Ringde till VC och fick en tid! Tyvärr gav det egentligen inte så mycket förutom en remiss till allergimottagningen (Suck!) och ett recept på Tavegyl. Ska testa det nu till natten. Däremot så fick jag veta av läkaren att min son tydligen haft reaktion på banan på senaste pricktestet. Det hade vi inte en aning om dock.

Det var som sagt via pricktestet som han friades från de tidigare allergierna. Jag visste faktiskt inte att det inte var så tillförlitligt. Men jag ska absolut ta bort ägg och mjölk igen. Mjölkproteinet var ju aldrig något att ta bort då han endast åt ersättning när den allergin upptäcktes och senare försvann. Finns det någon bra sida där man kan läsa om vad som innehåller mjölkprotein?

Jag känner mig så himla usel som förälder varje gång han gråter och kliar sig blodig. Nu måste jag  bara se till att det blir bättre. Återigen TUSEN TACK för era svar!

• Allrona

Pippillrum - pricktester och även blodprov har väldigt stor felmarginal. Min dotter är allergisk mot mjölk, ägg, soja och baljväxter, och vete. Endast ägg visar svagt på prick och blodprov. Det enda säkra sättet att ta reda på en allergi är genom att ta bort födoämnet och sen ev provocera.

De saker som oftast står i ingrediensförteckningen förutom det självklara mjölk, mjölkpulver, grädde, yougurt osv är vassle, kassein och laktos.

Och glöm inte att du inte ska använda sojaprodukter, alltså sojadryck, Soygurt osv. 30-50% av alla mjölkproteinallergiska blir även allergiska mot soja! Semper har tyvärr ändrat sina mjölkfria vällingar och gröter till sojabaserade. Jag skulle rekomendera att inte använda dem!

• Trasan0606

Pippi - fy för dålig sjukvård. Att dom inte kan upplysa om att testerna inte är 100%!! Hoppas Tavegylen hjälper lite inatt. Skrev lite i mjölkallergitråden idag gällande vad man kan tänka på att undvika när det gäller mjölk så kika där, tror att Allrona fick med det mesta också. Hoppas det blir bättre!

Styrkekram till er!

• SanTan

Dottern har fått bekräftad björkpollenallergi. Hon får klassiska besvär som nysningar, snuva och kliande ögon. Hon får Aerius mot besvären. Jag tycker det hjälper rätt bra men hon är väldigt trött. Trötthet är ju också ett symptom man kan få av allergin, men min fråga är om antihistaminer biter på trötthet också? Borde hon bli piggare om hon får sin medicin??? (Hon har ätit Aerius regelbundet tidigare men jag har aldrig märkt att hon påverkas med trötthet av den)

• IdaVi
    SanTan: Man blir jättetrött av pollenallergin. Jag har det själv och känner mig nästan som att jag lever i en bubbla. Hoppas hon piggnar till när björkpollen lugnat sig lite. Vi kör Aerius mot dotterns ägg- och nötallergi, men det tar vi ju bara när det "krisar"...

Och apropå pollenallergi. Är det någon som vet hur det går till med vaccinering för allergi? Jag tycker inte tabeltterna hjälper något...
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Sephyria

Ser att ni skriver om pollen så passar även jag på att komma med en fråga Hoppas det är ok.

Misstänker att min son har ont av pollen men vet inte om det kan vara en vanlig förkylning. Han har kliat sig i ögonen till och ifrån i en månad. Gjorde det i somras också men har inte varit nåt under vintern (tog bort katterna också då för vi trodde att det var dom som orsakade klådan).

I fredags började ena ögat rinna och det har fortsatt sedan dess (klappade katt så trodde först att det berodde på det). Även rinnsnuva och klåda sen dess.

I lördags var vi ute mycket och då blev han röd runt ögonen och var jätte gnällig hela dagen. Fick även samma typ av hosta när han sov ute på dagen som han brukar ha när han får besvär av astma. Gav Aerius på eftermiddagen och humöret blev åtminstone bättre och han hosta inte under natten, men sov oroligt.

Igår fick han Aerius direkt på morgonen och trots att vi var ute mycket var humöret bra, ögonen ej röda och han kliade sig eventuellt lite mindre. Snuva och rinner ur ögat dock.

Vad tror ni? Kan det vara pga pollen? Vet inte om jag ska ge Aerius eller inte. Vill ju helst inte hålla på å medicinera i onödan. Och kan bara ena ögat rinna eller brukar det vara ur båda?

• SanTan

Sephyria:
    Jag tycker det låter som pollenallergi. Om jag var dig skulle jag fortsätta att ge Aerius. Det är inte farligt och verkar humöret bli bättre så är det bara att fortsätta. Sen skulle jag nog bett om ett pricktest på pollen och pälsdjur framåt hösten när säsongen är över. Så får ni svart på vitt.

Har han astma och han verkar få astma-liknande symptom nu är det är pollen i luften så bör detta kollas upp på en gång skulle jag tro. Det är inte bra att gå runt med obehandlad astma!

Nu är jag ju ingen doktor så bästa rådet är väl att vända sig till hans allergi-läkare som jag gissar på att han har då du skriver att ni har Aerius hemma och han har astma.

Jag vill samtidigt förtydliga min fråga lite. Jag vet att man kan bli väldigt trött av pollenallergi, men frågan är om antihistaminer även biter på tröttheten!