• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Allergireaktionen ger en "inflammation" i kroppen som ger trötthet. Antihistamin motverkar den reaktionen och då även tröttheten.

• Sephyria

SanTan: tack för svar! Har pricktestat för Björk, gräs, pälsdjur och kvalster men samtliga har varit negativa. Reagerar även på flera olika födoämnen men får ingen reaktion på pricktest på dessa heller, så tänkte om det kunde vara samma med pollen. Alltså att man reagerar trots negativt pricktest. När det gäller katt sa hans läkare att man, liksom med födoämnen, inte behövde ha en igE- förmedlad allergi utan att det kunde vara en överkänslighet.

Ja vi går hos allergiläkare men de var lediga idag. Hans astma behandlar vi med flutide och airomir. Stod nu på nedtrappning sen senaste förkylningen (flutide en gång per dag) men har nu ökat dosen igen eftersom hostan kommit tillbaka.

• SanTan

Sephyria:
    Hur gammal är din pojk? Är dom små är det väldigt vanligt att dom inte visar nått på pricktest för pollen (och pälsdjur med tror jag)
    Min dotter pricktestes mot björk får 2 år sedan (3 år). Jag tyckte att hon då fick mer eksem under pollensäsong. Men hon fick inget positivt utslag på pricktesten.
    Nu gjorde hon ett nytt pricktest för några veckor sedan (5 år) och nu visade det en tydlig reaktion...

2små2stora:
    Tack för ditt svar! Då borde hon alltså inte vara så trött nu eftersom hon får Aerius..... Men det är hon ju! Vårtrötthet kanske....

• Sephyria

SanTan: han är bara 15 månader så är kanske därför det inte visar! Nåja det lär väl snart visa sig om det bara är en förkylning han har. Tack för hjälpen

• annahoj87

Jag behöver hjälp.. igen.. Min son är ju somsagt allergisk mot ägg och komjölk. Men han fortsätter att få såna här utslag efter nästan varje måltid. Jag lider så otroligt mycket med honom, han kliar och sliter i sig själv. Han kan inte sova och är så fruktansvärt ledsen i stort sett hela tiden. Utslagen är som värst på mage, rygg, armar och nacke. Jag pratade med läkaren i måndags och hon sa att vi skulle få en tid till en dietist nu för att få veta vilka mer födoämnen vi bör testa att plocka bort eftersom att han fortfarande är liten. Tiden dit skulle vi få om ungefär en månad. De här kommentarerna låter för mig väldigt dumma. Om man har flera matallergier kan det väl inte spela någon roll hur liten eller stor man är, man måste ju ta reda på vad de kan bero på i alla fall.

Är det någon här inne som har några tips eller tankar att dela med sig av till mig?

• Kavat

Annahoj.
    Äter han soja? Vad äter han? Reagerar han exakt vare måltid så är det troligtvis något han får i sig varje måltid. Vete, havre? Majs?

• Allrona

Annahoj - skriv mat- och symtomdagbok några dagar och se om ni kan hitta ngt samband. Men jag säger som kavat, reagerar han vid nästan varje måltid så är det något han får i sig nästan varje måltid!

• annahoj87
    Kavat skrev 2012-05-02 22:59:17 följande:
    Annahoj.
    Äter han soja? Vad äter han? Reagerar han exakt vare måltid så är det troligtvis något han får i sig varje måltid. Vete, havre? Majs?
    Ingen soja. Men jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden mellan sojasläktingar och baljväxter, är det typ samma sak? Han äter oftast samma mat som oss, fast jag ersätter med havreprodukter, ICAs solhavre och Imat. Använder Carlshamns mjölkfria margariner. Sen dricker han EnaGo välling och äter den gröten ibland.. 
  • Alexi

Jag som är allergisk mot soja kan inte äta ärtor och andra baljväxter, just för att det är besläktat med sojaböna.