• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    st elmos fire skrev 2012-04-21 08:11:09 följande:
    Våran son tål inte mjölkprotein, soja, vete korn råg,. Pratade med Bvc när vi var där sist om majskrokae för han spyr alltid när han ätit majs... Hon sa att hon aldrig hört någon som gjort det?! Han har iaf inte fått det på en månad
    Min kille tål inte majs. Inte helt vanligt, men vet fler barn som inte tål majs.
  • Kavat
    skånegås skrev 2012-04-20 12:27:00 följande:
    Prova ris-produkter istället.

Skriver här med...

Liten sover skrutt om nätterna och är dålig i magen, inga vattniga diarreer men för löst, för ett par dagar sedan förstoppning och då och då är han röd på kinder, runt munnen och under hakan... Vaknar MINST 5 ggr och snuttar läääänge varje gång innan han förhoppningsvis somnar om. Vaknar alltid med gnäll som snabbt eskalerar till skrik om man inte grejar och pysslar och ammar och byter sida och stryker på rygg och huvud och... Helt slut är jag. Separerade från barnens pappa för några veckor sedan och har alla nätterna själv.

Han har reagerat på mjölk, soja, baljväxter och havre. Tester visar inget. Snuttar mycket dagtid med och äter ofta dåligt. Gnäller massor dagtid.

Fick prova neocate och magen var bättre ett par dagar,men fick inte mer då han tydligen inte ätit tillräckligt mycket av det utan blivit bra ändå. Nu rekomenderar dietisten att vi ska prova sinlac istället för att kunna dra ner på amningen och han ska kunna vara hos sin pappa, men jag törs inte. Orkar inte sova ännu sämre... Och han är ju inte bra nu. För tillfället är tänder på gång och han har haft vattkoppor. Fick då tavegyl och sov riktigt bra enstaka nätter. Bästa nätterna sedan i oktober...

Har provat ge det enstaka kvällar sedan med men vet inte om det blir något bättre av det. Var snorig och skällhostig igårkväll och jag tyckte att det lättade efter att han fick tavegylen... kan det vara allergisymtom med? Han fick bricanyl utskrivet för hostan, men den hjälpte inte.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Dietisen försökte jag ringa i måndags, men telefonen var avstängd på telefontiden och den igår missade jag. Så det blir till att vänta tills på måndag... Funderar starkt på att lämna sonen till pappan på nätterna i helgen för jag måste få sova lite. Men känner mig jätteelak och det känns verkligen grymt Han är ju helt beroende av snuttandet.... Fick just ett sms att pappan är med på att försöka...

Tips? Idéer?
    Sinlac, innehåller ju sojasläkting och rätt mycket. Det är många som reagerar på den, mellan 30-50 av alla mjölkproteinallergiska blir allergiska mot soja. Och jag misstänker att de flesta av dem inte tål Sinlac. Reagerar han dessutom på både soja och bajväxter så känns det väldigt onödigt att ge Sinlac. Har inte dietisten koll på det? Fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, tarakärnmjöl mm är dessutom finfördelade och Sinlac innehåller rätt stora mängder...

Jag hade inte gett något sådant om mitt barn inte mår bra. Det gäller ju istället att ni koncentrerar er på att hitta vad han mår dålig av. Inte introducera nytt som han kanske inte tål. Så tänker jag så jag tror du gör helt rätt med andra ord.

Jag tror att ni ska försöka hitta om det är fler saker han inte tål.. Låter så i mina öron..

Försöker läsa ikapp här, så du kanske redan fått svar. Men det här är mitt.
  • skånegås
    Trasan0606 skrev 2012-04-20 19:11:17 följande:
    Annahoj87 - bort med allt som heter soja. Har även sett att sojalecitin finns i vissa läkemedel (om du ska vara riktigt petig..).

I början känns allt hopplöst och jobbigt men det går ganska snabbt över. Jag uteslöt mjölk, soja, ägg, alla baljväxter och fisk i ca tre månader och kan nu äta fisk och baljväxter igen (ammar fortfarande, lillen är 9 mån). Men får han i sig fisk el ärtor själv så får han eksem så jag vet inte om han är allergisk el bara känslig.

Skånegås - saknar också en massa mat och skulle mer än gärna trycka i mig en pizza. Kom nyligen hem från en härlig semester och på hemresan så måste de ha slarvat med min allergikost för lillen har fått utslag, kräks och sover skitdåligt, förmodligen pga magen som gör ont. Han äter jättedåligt på dagarna också, gör din det med efter reaktion?
    Jo han gör det... Utslag är tveksamt, men spyor, ont i magen, hård eller lös avföring, dålig aptit (troligen illamående) och USEL sömn...
    Han sov hos sin pappa inatt. Det gick bra. Vaknade lika ofta som tidigare men ville inte äta förrän kl 4. Ammat honom nu på dagen och så blir det en natt till hos pappan... Hoppas han vänjer av nattätningen lite...

Oj att mildas mjölkfria smörgåsmargarin har sojalecitin missade jag Vet att de hade det för längesen men sen har de ändrat innehållsförteckningen...
  • mithrandil
    annahoj87 skrev 2012-04-20 22:36:53 följande:
    Jag har Milda mjökfritt smårgåsmargarin, jag kan inte se något som har med soja i innehållsdeklarationen att göra. Vad missar jag? 

Ingredienser: vegetabilisk olja 35 % (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vegetabiliskt fett, vatten, salt (0,9 %), emulgeringsmedel (lecitin, e471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.

Är det de som jag har markerat med fet stil?
    Ja precis. :) Lecitin brukar vara gjord på soja eller ägg. Numera använder man mest soja och tidigare har det stått tydligt i innehållsförteckningen att det är just sojalecitin det gäller.

Angående välling. Har ni ingen mjölkfri ersättning? Då kan du göra din egen välling. 

Onsdag till fredag låter ändå som en ganska rimlig tid för att det skulle kunna vara reaktion på soja också, det är det som är så svårt att avgöra. vad som är vad. Då tycker jag det är enklare att plocka bort allt man misstänker att det kan vara på en gång. så får man hellre prova tex havre om nån mån ifall han mår bra då. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Trasan0606

Skånegås - åh vad skönt att du äntligen fick sova! Hoppas det går i natt med. Utan sömn bli man (läs jag) dum i huvudet och sååå tråkig som mamma.

• annahoj87
    mithrandil skrev 2012-04-21 22:08:40 följande:
    Ja precis. :) Lecitin brukar vara gjord på soja eller ägg. Numera använder man mest soja och tidigare har det stått tydligt i innehållsförteckningen att det är just sojalecitin det gäller.

Angående välling. Har ni ingen mjölkfri ersättning? Då kan du göra din egen välling. 

Onsdag till fredag låter ändå som en ganska rimlig tid för att det skulle kunna vara reaktion på soja också, det är det som är så svårt att avgöra. vad som är vad. Då tycker jag det är enklare att plocka bort allt man misstänker att det kan vara på en gång. så får man hellre prova tex havre om nån mån ifall han mår bra då. 
    Nu har vi bytt ut smörgåsmargarinet också. Men jag tänkte på en annan sak.. Om man reagerar på sojasläktingar, reagerar man ofta på baljväxter då? För när jag försökte läsa om det på nätet kändes det som att dem lite hörde ihop. 

Nej, det har jag inte, men jag ska förhoppningsvis få träffa en dietist om ett par veckor, då kanske ja ska fråga om det. Hur gör man vällingen då? Glad 
  • mithrandil
    annahoj87 skrev 2012-04-22 08:15:59 följande:
    Nu har vi bytt ut smörgåsmargarinet också. Men jag tänkte på en annan sak.. Om man reagerar på sojasläktingar, reagerar man ofta på baljväxter då? För när jag försökte läsa om det på nätet kändes det som att dem lite hörde ihop. 

Nej, det har jag inte, men jag ska förhoppningsvis få träffa en dietist om ett par veckor, då kanske ja ska fråga om det. Hur gör man vällingen då? Glad 
    Soja i sig är ju en baljväxt och reagerar man på en så finns ju risken att reagera på flera.
    Men det är inget som säger att det behöver vara så heller. Man måste tyvärr prova sig fram.

Hoppas du får träffa en dietist, det kommer väl till pass. allra helst om man börjar ta bort mer än "bara" mjölk och ägg. Då kan du behöva livsmedelshänvisningar på mjöler och annat smått och gott.

K Kavat har en massa recept på mjölkfria vällingar i sin blogg som jag skrev av från en brochyr för evigheter sen.  http://www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b126538.html

Vällingarna är baserade på neocate, men man kan använda vilken mjölkfri ersättning som helst. Man ska bara kolla så mängden vatten stämmer till mängden ersättning. Men jag tror vi kom fram till att måtten är ganska lika för de olika ersättningarna.

Hur gammalt var ditt barn nu igen? det har jag redan lyckats glömma. 
  • annahoj87
    mithrandil skrev 2012-04-22 09:55:28 följande:
    Soja i sig är ju en baljväxt och reagerar man på en så finns ju risken att reagera på flera.
    Men det är inget som säger att det behöver vara så heller. Man måste tyvärr prova sig fram.

Hoppas du får träffa en dietist, det kommer väl till pass. allra helst om man börjar ta bort mer än "bara" mjölk och ägg. Då kan du behöva livsmedelshänvisningar på mjöler och annat smått och gott.

K Kavat har en massa recept på mjölkfria vällingar i sin blogg som jag skrev av från en brochyr för evigheter sen.  www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b126538.html

Vällingarna är baserade på neocate, men man kan använda vilken mjölkfri ersättning som helst. Man ska bara kolla så mängden vatten stämmer till mängden ersättning. Men jag tror vi kom fram till att måtten är ganska lika för de olika ersättningarna.

Hur gammalt var ditt barn nu igen? det har jag redan lyckats glömma. 
    Åh, jag uppskattar verkligen hur du/ni tar er tid och svarar så ordentligt på allt! Den enda informationen vi har fått av läkaren är ta bort ägg och mjölk, ersätt absolut inte med soja. Men inte mycket mer än det. Ska man kunna göra detta ordentligt så behöver man ju få mer information från början känns det som. 

Okej, jag ska in och spana där. Min kille har precis fyllt ett. Han har alltid haft väldigt mycket magkramper och skrikattacker, ofta flera timmar i strec, sover frukutansvärt dåligt. Direkt när jag slutade amma för drygt fyra månader sedan fick han massor med utslag och eksem på hela kroppen. 
  • mithrandil
    annahoj87 skrev 2012-04-22 11:11:05 följande:
    Åh, jag uppskattar verkligen hur du/ni tar er tid och svarar så ordentligt på allt! Den enda informationen vi har fått av läkaren är ta bort ägg och mjölk, ersätt absolut inte med soja. Men inte mycket mer än det. Ska man kunna göra detta ordentligt så behöver man ju få mer information från början känns det som. 

Okej, jag ska in och spana där. Min kille har precis fyllt ett. Han har alltid haft väldigt mycket magkramper och skrikattacker, ofta flera timmar i strec, sover frukutansvärt dåligt. Direkt när jag slutade amma för drygt fyra månader sedan fick han massor med utslag och eksem på hela kroppen. 
    Det är det minsta jag kan göra. :) För ett år sen var det jag själv som hittade hit med miljoner frågor och de bästa svaren jag fått, har jag fått av tjejerna i denna tråden. Sjukvården ger oerhört lite och dålig information så man famlar mycket i blindo första tiden innan man börjar komma in i det mer och mer.

Det är bara att fråga hur mycket du vill. Jag är väl egentligen inte av de bästa att svara, men jag har lärt mig en hel del, och där jag inte förstår något så finns det säkert många andra som kan. :)

Är han bara ett så behöver han nog ersättning om man ska göra välling.
  • Trasan0606

Åh nu kan jag ha gjort nåt dumt. Gjorde en kaviarmacka åt stora killen som han inte åt upp och som jag glatt mumsade i mig. Kan ju äta fisk nuförtiden MEN sen slog det mig att det är ju fiskrom. Och mini är allergisk mot ägg. Snälla säg att det inte är likt vanliga ägg? Hönan och fisken är ju inte direkt nära släkt. Får ångest nu...