• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-04-22 11:42:38 följande:
    Åh nu kan jag ha gjort nåt dumt. Gjorde en kaviarmacka åt stora killen som han inte åt upp och som jag glatt mumsade i mig. Kan ju äta fisk nuförtiden MEN sen slog det mig att det är ju fiskrom. Och mini är allergisk mot ägg. Snälla säg att det inte är likt vanliga ägg? Hönan och fisken är ju inte direkt nära släkt. Får ångest nu...
    Det är nog lugnt. Tål han fisk så bör det funka.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2012-04-22 11:21:41 följande:
    Det är det minsta jag kan göra. :) För ett år sen var det jag själv som hittade hit med miljoner frågor och de bästa svaren jag fått, har jag fått av tjejerna i denna tråden. Sjukvården ger oerhört lite och dålig information så man famlar mycket i blindo första tiden innan man börjar komma in i det mer och mer.

Det är bara att fråga hur mycket du vill. Jag är väl egentligen inte av de bästa att svara, men jag har lärt mig en hel del, och där jag inte förstår något så finns det säkert många andra som kan. :)

Är han bara ett så behöver han nog ersättning om man ska göra välling.
    Solig

Det är så härligt att se att alla hjälps åt. Hjärta

Annahoj87, har du sett Miralicias blogg? Den är en guldgruva.
    utanallt.blogspot.se/2010/08/istallet-for-mjolk.html

Jag tror också du ska se till att du får ersättning så du kan berika och göra egen gröt och välling, eftersom det mesta på marknaden numera innehåller mycket sädesslag eller soja/sojasläktingar. Blir barnet sjuk och matvägrar t.ex så är det inte nyttigt för något barn att bara äta t.ex havrevälling 7 gånger per dygn. Då ökar garanterat risken att få problem med magen, om inte alleriger, så är det mycket fibrer.... (Har inte läst ikapp med min misstänker väl inte havreallergi än?)
  • skånegås
    Kavat skrev 2012-04-22 16:16:55 följande:
    Jag tror också du ska se till att du får ersättning så du kan berika och göra egen gröt och välling, eftersom det mesta på marknaden numera innehåller mycket sädesslag eller soja/sojasläktingar. Blir barnet sjuk och matvägrar t.ex så är det inte nyttigt för något barn att bara äta t.ex havrevälling 7 gånger per dygn. Då ökar garanterat risken att få problem med magen, om inte alleriger, så är det mycket fibrer.... (Har inte läst ikapp med min misstänker väl inte havreallergi än?)
    Vår dietist ville ju inte ge oss mer. Tyckte han skulle äta sinlac istället.... trots att han reagerar på soja och åtminstone bönor och troligen ärtor med. Jag har inte vågat prova. Men måste väl antar jag om jag ska ha en chans att få någon mer ersättning...
  • Kavat
    skånegås skrev 2012-04-22 16:40:38 följande:
    Vår dietist ville ju inte ge oss mer. Tyckte han skulle äta sinlac istället.... trots att han reagerar på soja och åtminstone bönor och troligen ärtor med. Jag har inte vågat prova. Men måste väl antar jag om jag ska ha en chans att få någon mer ersättning...
    Om jag hade provat hade jag provat med jätte lite tidigt på dagen och inte direkt innan han ska sova. Att dietisten inte vill ge er mer låter helt sjukt i mina öron. Då föreslår jag att du ber om en motprestation av dietisten att hon ska räkna ut om han får i sig allt han behöver genom att inte äta berikade grötar och leva på risdryck...

Kan hon bevisa att han får i sig allt han behöver utan dem så är det ok. Då behöver du kanske ingen ersättning.

Men oavsett om han reagerar på sinlac eller inte. Vad gör du den dagen han blir sjuk och matvägrar helt. Vad får han att äta då? Vilken välling ska du ge honom när han varit magsjuk/sjuk?  (om han nu dricker välling, alla barn gör ju inte det).

För mig har det varit guld värt att ha välling som han tål och äter.
  • skånegås
    Kavat skrev 2012-04-22 19:31:47 följande:
    Om jag hade provat hade jag provat med jätte lite tidigt på dagen och inte direkt innan han ska sova. Att dietisten inte vill ge er mer låter helt sjukt i mina öron. Då föreslår jag att du ber om en motprestation av dietisten att hon ska räkna ut om han får i sig allt han behöver genom att inte äta berikade grötar och leva på risdryck...

Kan hon bevisa att han får i sig allt han behöver utan dem så är det ok. Då behöver du kanske ingen ersättning.

Men oavsett om han reagerar på sinlac eller inte. Vad gör du den dagen han blir sjuk och matvägrar helt. Vad får han att äta då? Vilken välling ska du ge honom när han varit magsjuk/sjuk?  (om han nu dricker välling, alla barn gör ju inte det).

För mig har det varit guld värt att ha välling som han tål och äter.
    Ska ringa dietisten imorgon och hoppas hon svarar denna gång. Jag har svårt att känna att jag vill prova då han redan är lös i magen (enstaka dagar hårt) och sover uselt... iofs brukar han skrika och kräkas också om han får en tydlig reaktion, men är det mer diffust så blir det ju svårt att märka. Skulle gärna vilja få till en hyfsad sömn innan, eller är det dumt?
  • Kavat

Jag tycker du tänker helt rätt.
    Jag tror att du ev behöver ta bort något till eller att något ev är missat.. Men ge det ett tag och se. Hur länge han varit ren från det han inte tål?

• skånegås
    Kavat skrev 2012-04-22 21:09:06 följande:
    Jag tycker du tänker helt rätt.
    Jag tror att du ev behöver ta bort något till eller att något ev är missat.. Men ge det ett tag och se. Hur länge han varit ren från det han inte tål?
    Såg precis att jag missat ditt svar från i lördags... skrev visst samtidigt...

Han sedan nyår ungefär, förutom ett par gånger när han rymt in i diskmaskinen, hittat smörgås på golvet hos såna vi besökt och fått handen i syrrans filtallrik. Jag började ju med havre på inrådan av dietisten, men det blev inte så mycket. Glass ett par gånger och havredryck i tet och ett par knäckebröd med havre i. Sen höll jag upp igen. Håller på med en dra-ner-kraftigt-på-amningen kur. Särskillt på nätterna för att se om det hjälper något för sömnen. För jag orkar inte. Han har iaf ätit mer mat dagtid då.... och nu blir tredje natten, så jag hoppas det börjar ge något resultat snart.
  • mithrandil
    skånegås skrev 2012-04-22 21:19:41 följande:
    Såg precis att jag missat ditt svar från i lördags... skrev visst samtidigt...

Han sedan nyår ungefär, förutom ett par gånger när han rymt in i diskmaskinen, hittat smörgås på golvet hos såna vi besökt och fått handen i syrrans filtallrik. Jag började ju med havre på inrådan av dietisten, men det blev inte så mycket. Glass ett par gånger och havredryck i tet och ett par knäckebröd med havre i. Sen höll jag upp igen. Håller på med en dra-ner-kraftigt-på-amningen kur. Särskillt på nätterna för att se om det hjälper något för sömnen. För jag orkar inte. Han har iaf ätit mer mat dagtid då.... och nu blir tredje natten, så jag hoppas det börjar ge något resultat snart.
    Alla sömnproblem har inte med allergier att göra.
    Jag trodde när dottern var liten att bara vi fick bort allt hon tålde skulle hon sova som en klocka men det finns så mycket mer än bara allergi som kan ställa till det med sömnen. Nattamning tex är ju en av sakerna. Barnet kanske behöver hjälp att somna om och när det då vaknar på natten (vilket alla barn gör) så klarar det inte somna själv och då märker man ju uppvaken på ett annat sätt.

Min dotter började sova på nätterna när hon slutat äta nattetid och när vi fick lärt henne att somna själv.

Tror det är bra för er att att han varit endel hos pappan. Då kan han läras att inte amma sig till sömns varje natt. Jag har märkt stor skillnad på båda mina barn när pappan nattat de och när jag har gjort det. Det är något visst med mammor och deras barn. :) 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Trasan0606
    Kavat skrev 2012-04-22 16:10:54 följande:
    Det är nog lugnt. Tål han fisk så bör det funka.

Tack - skönt att höra!

Han tål fisk om jag äter det men om han får det själv i barnmat så kräks han, inte massor men mer än vanligt. Hoppas på att han bara är lite känslig.
  • annahoj87
    mithrandil skrev 2012-04-22 11:21:41 följande:
    Det är det minsta jag kan göra. :) För ett år sen var det jag själv som hittade hit med miljoner frågor och de bästa svaren jag fått, har jag fått av tjejerna i denna tråden. Sjukvården ger oerhört lite och dålig information så man famlar mycket i blindo första tiden innan man börjar komma in i det mer och mer.

Det är bara att fråga hur mycket du vill. Jag är väl egentligen inte av de bästa att svara, men jag har lärt mig en hel del, och där jag inte förstår något så finns det säkert många andra som kan. :)

Är han bara ett så behöver han nog ersättning om man ska göra välling.
    Det är verkligen super, och så otroligt skönt att inte behöva känna sig ensam i denna djungel.