• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden

Hej!

Här är en ledsen och något uppgiven mamma som hoppas på lite stöd och uppmuntran här från fler i samma sits.

Jag har två söner på tre resp fem år samt en make. Maken har inga "riktiga" allergier som visar sig på prover men är extremt känslig mot de flesta grönsaker och kryddor, även i små mängder. Tål typiskt inte lök, kål, bönor. Detta gör att maten vi äter är relativt tråkig (smakfattig) samt att vi måste laga allt själva från grunden, några genvägar finns knappt, äta ute är också att glömma.

Yngste sonen har haft stora besvär med gaser från födseln. Vi trodde det berodde på allergi och i samråd med läkare helammade jag honom i ett helt år samtidigt som jag provade att utesluta olika livsmedel. Slutade med en mycket mager mamma som enbart åt ris, rapsolja och älgkött och en ettåring som ändå hade gasbesvär och vaknade många gånger per natt... då var det tufft. Nu är läget så att han äter Movicol (mot förstoppning) samt undviker ris och då har de mesta besvären försvunnit tack och lov (jag fick dock laktosintollerans på kuppen...). Nu reagerar han med röda utslag runt munnen och gnällighet ibland, jag kan dock inte koppla det direkt till något livsmedel än...

Det är den äldste sonen som nu orsakar merparten av min oro och ledsenhet. Precis som med yngste sonen så hade han väldiga besvär med gaser som liten, kolik. Kräktes dessutom i princip konstant till åtta månader. Vi provade att utesluta det mesta och kom slutligen, vid 1,5 års ålder (och lika lång tid av ständiga uppvak på nätterna) fram till en diet han klarade (utan mjölk och ägg bla). Det följde en lugn period och efter ett halvår provade vi att återinföra alla livsmedel och det gick bra! Så åt han normalkost ett tag och så började han kräkas av kyckling. Prover visade allergi. Därefter har han haft envis klåda på tunga och runt ändtarmsöppningen samt lös avföring i över ett år och vi har letat orsak i det oändliga känns det som. Vi skrev matdagbok och började ringa in vissa misstankar. Medicinerade samtidigt med Lomudal GI. Nu har vi börjat få flera av våra misstankar bekräftade med blodprov. Han tål inte följande: Fågel, Fisk, Ägg från fisk, Mandel, Banan, Tomat (reagerar bara på färsk), Kiwi, Hasselnöt, Kokosnöt. Vi har nu även misstankar på ägg och potatis. Samtidigt som det är skönt att han börjar må bättre, kliandet har försvunnit osv så känns det tragiskt på samma gång... Är så sorgligt att han ska behöva ha så många allergier och det känns som om det är en omöjlighet att laga mat till vår familj!!!

Nu vet jag inte hur vi ska göra. Vad ska vi äta!? Hur ska jag förhålla mig till det som han tycks tåla tillagat eller i små mängder, ska jag ändå undvika det för att liksom få lite ro i hans lilla kropp? Aerius tycks fungera i förebyggande syfte, bör jag använda mig av det? Så många frågor.... (och så långt inlägg.... trots jag kortat ner massor...)

• Kavat
    annahoj87 skrev 2012-05-02 23:07:30 följande:
    Ingen soja. Men jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden mellan sojasläktingar och baljväxter, är det typ samma sak? Han äter oftast samma mat som oss, fast jag ersätter med havreprodukter, ICAs solhavre och Imat. Använder Carlshamns mjölkfria margariner. Sen dricker han EnaGo välling och äter den gröten ibland.. 
    Får jag gissa så är det havre som är boven i och med att det används så frekvent.
    Jag såg att du fått tips om sojasläktingarna, används som förtjockningsmedel i allt från jucie, kräm osv och kan hittas lite överallt, väldigt vanligt i isglass, sorbé  osv.
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-05-04 19:47:18 följande:

Hej!

Här är en ledsen och något uppgiven mamma som hoppas på lite stöd och uppmuntran här från fler i samma sits.

Jag har två söner på tre resp fem år samt en make. Maken har inga "riktiga" allergier som visar sig på prover men är extremt känslig mot de flesta grönsaker och kryddor, även i små mängder. Tål typiskt inte lök, kål, bönor. Detta gör att maten vi äter är relativt tråkig (smakfattig) samt att vi måste laga allt själva från grunden, några genvägar finns knappt, äta ute är också att glömma.

Yngste sonen har haft stora besvär med gaser från födseln. Vi trodde det berodde på allergi och i samråd med läkare helammade jag honom i ett helt år samtidigt som jag provade att utesluta olika livsmedel. Slutade med en mycket mager mamma som enbart åt ris, rapsolja och älgkött och en ettåring som ändå hade gasbesvär och vaknade många gånger per natt... då var det tufft. Nu är läget så att han äter Movicol (mot förstoppning) samt undviker ris och då har de mesta besvären försvunnit tack och lov (jag fick dock laktosintollerans på kuppen...). Nu reagerar han med röda utslag runt munnen och gnällighet ibland, jag kan dock inte koppla det direkt till något livsmedel än...

Det är den äldste sonen som nu orsakar merparten av min oro och ledsenhet. Precis som med yngste sonen så hade han väldiga besvär med gaser som liten, kolik. Kräktes dessutom i princip konstant till åtta månader. Vi provade att utesluta det mesta och kom slutligen, vid 1,5 års ålder (och lika lång tid av ständiga uppvak på nätterna) fram till en diet han klarade (utan mjölk och ägg bla). Det följde en lugn period och efter ett halvår provade vi att återinföra alla livsmedel och det gick bra! Så åt han normalkost ett tag och så började han kräkas av kyckling. Prover visade allergi. Därefter har han haft envis klåda på tunga och runt ändtarmsöppningen samt lös avföring i över ett år och vi har letat orsak i det oändliga känns det som. Vi skrev matdagbok och började ringa in vissa misstankar. Medicinerade samtidigt med Lomudal GI. Nu har vi börjat få flera av våra misstankar bekräftade med blodprov. Han tål inte följande: Fågel, Fisk, Ägg från fisk, Mandel, Banan, Tomat (reagerar bara på färsk), Kiwi, Hasselnöt, Kokosnöt. Vi har nu även misstankar på ägg och potatis. Samtidigt som det är skönt att han börjar må bättre, kliandet har försvunnit osv så känns det tragiskt på samma gång... Är så sorgligt att han ska behöva ha så många allergier och det känns som om det är en omöjlighet att laga mat till vår familj!!!

Nu vet jag inte hur vi ska göra. Vad ska vi äta!? Hur ska jag förhålla mig till det som han tycks tåla tillagat eller i små mängder, ska jag ändå undvika det för att liksom få lite ro i hans lilla kropp? Aerius tycks fungera i förebyggande syfte, bör jag använda mig av det? Så många frågor.... (och så långt inlägg.... trots jag kortat ner massor...)

Det sägs att man helst ska ge upp till den nivå där man mår bra. Det är ju jätte svårt med mindre barn att veta när de mår bra. Ibland är den gränsen på noll, ibland kanske tillagat fungerar. Ni får testa er fram, det är tyvärr det enda råd jag kan ge.
    En del äter aerius på dagligen basis, men de råden bör ju en allergiläkare kunna ge er.

Kombination av mjölk, soja och äggallergi är vanligt. Även fisk och ägg i kombination. Sen är det sädesslag som är vanligast.

Enligt vår dietist så är det bekämpningsmedlen man ska passa sig för. Potatis är en av de mest besprutade grödorna i sverige så testa ekopotatis och se om det fungerar.

Angående laktosintolerans, så kolla upp så att du inte har celiaki. Jag blev sekundärt laktosintolerant pga celiaki och det är en allvarlig sjukdom som ska uteslutas eftersom det kan ge andra följdsjukdomar.

Tänker även på din lilla kille. Äter han allt nu förutom ris? Äter alla i familjen mjölk?
    Förstoppning brukar ju ha en orsak. Har någon av barnen eksem?

Visst är det jobbigt med allergier, men man lär sig på något sätt att komma runt dem och hittar sina vägar oavsett hur många saker det är man inte tål. Lustigt det där för man lär sig att vara utan det. Barnen har en massa allergier och det är inga jätte problem, men att maken inte kan äta lök ställer till det. Men man lär sig leva utan det också.

Tål ni mjölk tänker jag att det finns massa maträtter att göra. Även sädesslag verkar väl fungera? Majs? Quinoa? Det går ju att använda istället för ris. Hirs? Bovete? Har ni testat kalkon?
  • Avena

Hejsan!
    Bra tips de där grädd-sorterna. Finns de inte att köpa i vanliga affärer?

Undrar också om någon har barn som inte tål vattenmelon? Känns som att alla borde tåla det... Han åt en stor bit igårkväll och imorse var han röd om kinderna och nästan lite svullen samt prickig på kinder, hals, bål och armar. Det la sig under dagen utan medicin eller salva så det var inte så farligt, men iaf... Kan inte komma på något annat än melonen. Han som älskar vattenmelon!   Någon som känner igen sig?

• Trottoarbonden
    Kavat skrev 2012-05-04 20:09:55 följande:
    Det sägs att man helst ska ge upp till den nivå där man mår bra. Det är ju jätte svårt med mindre barn att veta när de mår bra. Ibland är den gränsen på noll, ibland kanske tillagat fungerar. Ni får testa er fram, det är tyvärr det enda råd jag kan ge.
    En del äter aerius på dagligen basis, men de råden bör ju en allergiläkare kunna ge er.

Kombination av mjölk, soja och äggallergi är vanligt. Även fisk och ägg i kombination. Sen är det sädesslag som är vanligast.

Enligt vår dietist så är det bekämpningsmedlen man ska passa sig för. Potatis är en av de mest besprutade grödorna i sverige så testa ekopotatis och se om det fungerar.

Angående laktosintolerans, så kolla upp så att du inte har celiaki. Jag blev sekundärt laktosintolerant pga celiaki och det är en allvarlig sjukdom som ska uteslutas eftersom det kan ge andra följdsjukdomar.

Tänker även på din lilla kille. Äter han allt nu förutom ris? Äter alla i familjen mjölk?
    Förstoppning brukar ju ha en orsak. Har någon av barnen eksem?

Visst är det jobbigt med allergier, men man lär sig på något sätt att komma runt dem och hittar sina vägar oavsett hur många saker det är man inte tål. Lustigt det där för man lär sig att vara utan det. Barnen har en massa allergier och det är inga jätte problem, men att maken inte kan äta lök ställer till det. Men man lär sig leva utan det också.

Tål ni mjölk tänker jag att det finns massa maträtter att göra. Även sädesslag verkar väl fungera? Majs? Quinoa? Det går ju att använda istället för ris. Hirs? Bovete? Har ni testat kalkon?
    Tack för ditt svar!

ja, visst är det svårt att veta om han mår bra... Stackaren har ju inte haft det så lätt.... Mitt dåliga samvete vrålar! Vår son har liksom aldrig varit nöjd. Som bebis var han onöjd, ville bara bli buren, bara vara hos mamma osv Aldrig nöjd o glad jollrandes på en filt eller sittandes i babysitter. Aldrig lungt o fridfullt sovandes. Och så har det fortsatt. Onöjd. Extremt mammig. Gnällig. Kort stubin. Vi har försökt med allt (hamnade faktiskt tillslut på bup då hans beteende ansågs vara utanför det normala). Måste erkänna att jag ibland inte riktigt trott honom då han sagt att det kliat, tyckt att det bara varit trams. Och även om jag varit övertygad om att han som baby mådde dåligt pga magen så vet jag att det inte var många runt oss som trodde oss. Jag fick veta att jag var en dålig mamma på olika sätt som skämde bort honom och som var pipplig med honom. Klart att han inte kan vara nöjd och avslappnad om det inte känns bra i kroppen...

potatis... ja, jag misstänker besprutningen där. han reagerar nämligen aldrig på dagis och deras potatis är ekologisk. Jag ska byta till ekologisk här hemma också och se om det gör susen.

Celiaki... borde jag inte i så fall ha fler symptom? Jag tänker att jag blev laktosintollerant pga uppehåll med mjölk flera månader under amningen.

Minstingen äter allt utom ris. Har vissa eksem. Värre när han var mindre, kunde då inte bada utan en massa utslag. Nu blir det ibland små röda prickar runt mun och ögon. Osäker på vad som orsakar detta. Avseende hans tarm är jag tveksam, antingen är det något som orsakar förstoppning eller så är det så att hans tarm-motorik inte riktigt fungerar. Innan han fick Movicol var han inte hård i magen direkt, bajset var mjukt men ändå kom liksom inte fisarna fram. De satt på tvären och gjorde ill-ont! Ett pulver om dagen gjorde susen.

Ja, det tycks som om hela familjen kan äta mjölk (laktosfri) och sädesslagen. Utöver det så kan vi (tror vi) även äta kött, majs, morot, gurka, äpple, kakao, lingon. Just nu sörjer jag mest tomat i barnens kost, köttfärssås, lasagne, ketchup, pizza.... Saknar även smakerna från det min man inte kan äta.

Laga två rätter? Hur gör ni andra? Försöka i möjligaste mån hanka sig fram på det alla kan äta eller laga två rätter? Tänker att jag inte vill laga något som någon blir ledsen för att han inte kan äta... samtidigt innebär det ju att jag blir ledsen som inte får äta allt...

Känner mig så osäker på hur jag ska hantera läget. Har en bra läkarkontakt som ska ringa mig i början av veckan. Han är mycket engagerad och erfaren barnläkare med inriktning mot allergi. Privat mottagning. Men kan inte låta bli att fundera om vi ska söka oss vidare till allergimottagning. Har bara inte orken just nu...