• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden
    Kavat skrev 2012-10-13 13:35:15 följande:
    Både tomat och fläskkött är histaminfrisättande. Har du googlat listan på sådan föda om det stämmer med vad han reagerar på?

Skönt att han mår bättre och att kokerskan är så bra!

har nu googlat histaminfrisättande och hittar choklad, citrusfrukter och jordgubbar och detta tål han. Hittar även fläskkött och tomat som han inte tål.
  • längtan 80

Töden är dålig igen. Jag tror jag blir knäpp. Ser ut som mjölk ( såvida inte astmamed ger samma symptom:) hon hade just nyss mjölk som gick ur kroppen den 3 je! ( start 13 e) var fn kommer det ifrån? Hon är hyperkänslig men nu blir jag less. Förr när hon var hemma kunde vi omedelbart veta vad vi gjort fel. Nu har man ingen aning, frågar kök å personal men de vet inte vaf som kan ha blivit fel. Kan dey vara icad buljong, de hat bytt förpackning till kan innehålla spår av. Jag har pratat med dem och de har samma rutiner som tidigarr...

• Trottoarbonden

Vad tror ni? Tror ni att vi behöver fortsätta undvika spår av nötter?
    Sonen har reagerat ibland på mandel, men inte helt konsekvent.  I samband med att detta började togs blodprov och det var positivt för mandel, men också för alla sorters nötter, plus kokosnöt. På läkarens inrådan undviker vi därför nu alla nötter, inklusive spår av nötter. Men han har aldrig någonsin reagerat på nöt. Läkaren säger att vi ska undvika eftersom det kan vara så farliga reaktioner på just nöt och att blodprov är positiva.
    Men han har även haft positiva blodprov på (bland annat) mjölk och vete som han äter massor av utan besvär!
    Det är svårt att veta hur vi ska göra, det är väldigt begränsande att undvika spår av nötter (ingen fika på stan, inga konditori-frallor eller kakor, choklad...).

• LokesMammi

1månad o 5 dagar kvar till nya prover på sonen. Nedräkning pågår! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Tibell

Trottoarbonden : hur pass höga värden har han på nötter ? Minns du det ?

Ju högre värden desto större chans för reaktion säger dem ju ...

Har han testats för jordnöt ? Och då även om det är en äkta jordbötsallergi ?

• Trottoarbonden
    Tibell skrev 2012-10-15 20:17:59 följande:
    Trottoarbonden : hur pass höga värden har han på nötter ? Minns du det ?
    Ju högre värden desto större chans för reaktion säger dem ju ...
    Har han testats för jordnöt ? Och då även om det är en äkta jordbötsallergi ?

Jag minns inte säkert några siffror (måste be att få journalutdrag) men det var inga höga värden. Vågar gissa på klass 1. Positivt även för jordnöt, tror inte det är fastställt om det är en äkta jordnötsallergi.
  • längtan 80

Blir lite lätt irriterad på alla metoder, 5 minuters metoden, skrikmetoden bla bla nla. Vi kör- hoppas hon får vara frisk i några dagar så hon får sova, metoden . Den funkar så där En aannan sak- när ska ni skaffa fler* står å flinar*

• Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-10-15 22:05:23 följande:
    Blir lite lätt irriterad på alla metoder, 5 minuters metoden, skrikmetoden bla bla nla. Vi kör- hoppas hon får vara frisk i några dagar så hon får sova, metoden . Den funkar så där En aannan sak- när ska ni skaffa fler* står å flinar*

Vill både skratta o gråta när jag läser ditt inlägg. Känner så igen mig!
  • Trottoarbonden

blä! sitter och gör inköpslista och matplanering för kommande vecka. Det är inte roligt alls! Vill äta god och varierad mat, och att kombinera det med alla allergier/överkänsligheter är ju stört omöjligt. Om man dessutom inte vill stå och laga mat i timmar har man en ekvation som inte går att lösa. Känner mig som mest deppig över alla allergier när jag gör vecko-matsedeln =(

• Trottoarbonden

Grr.. överst här på sidan finns just nu en banner "Prova veckans matkasse"... jo, vilket hån!
    (ursäkta mitt usla humör... varit vaken sedan halv fem...)