• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden
    spökplumpen skrev 2012-10-01 22:35:03 följande:
    Okidoki, from i morgon ska allt detaljskrivas. Skriver ni även ner vad ni själva äter, om ni inte äter samma som barnen?

ja, det gör vi
  • AAEV

Ett litet tillägg: det var skaldjur i fiskgratängen, kan det vara det hon reagerar på? Hon har fått lite röda prickar runt munnen när hon ätit fisk tidigare, men inte alls så här!

• Kavat

Ser hon inte ut så normalt så är de någon sorts reaktion.
    Har hon ont av det? Klåda! Diarré?

• AAEV
    Kavat skrev 2012-10-03 00:30:44 följande:
    Ser hon inte ut så normalt så är de någon sorts reaktion.
    Har hon ont av det? Klåda! Diarré?
    Hon kliar sig runt munnen när hon ser ut så där, och idag klagar hon på att hon känner sig sjuk. Ska kolla vad det var i den där grytan idag, för torsk har hon ätit innan utan problem!
    Alexander 081026 Eleonora 091123 Olympia 120713
  • Greksmurfen

min dotter reagerade på mjölkprotein (haft problem med magen, blodiga avföringar, hård mage, lös mage, geggigt bajs om vart annat =/  aldrig normal).....sen haft torr eksemaktig hud, låg vikt.

Nu har vi kört mjölkfritt i 3 veckor och hon har accepterat den nya vällngen neocate med svartvinbär. så just nu väger hon 10,9kg så hon är påväg att ta igen sitt 1/2 hon gått ner (när hon fick sluta med sin vanliga välling)

nu till min fråga hon är född i juli 2010 så hon är 2år och 2mån. 2 glutenprov har varit negativa. hennes mage är fortfarande inte ok =/.... borde inte de blodiga avföringarna och geggiga bajsen blivit normalt?...... funderar fortfarande om det ev kan vara celiaki ändå? eftersom jag själv har det å det är genetiskt.....

vad tror ni? hennes hud är bättre iaf.

mamma till Maximilian född 081028
  • längtan 80

Minsy 4 v mjölkproteinfritt. Ner till minsta partikel. Å så dnäll may, försiktog med kryddor, läk, fibrer mm ett tah. Men javisst kan fet va veliaki ändå. Om det inye löser sig så begär ett gentest.,det tilsammand S med beskrivning av symptom kan ge klartecken för biopsi.

• TANKGIRL
    Trottoarbonden skrev 2012-10-02 20:17:56 följande:
    TANKGIRL: Åh som jag känner igen mig i vad du skriver. Vi har också alltid vetat att något inte stod rätt till men har blivit bemötta med "det är normalt". Hade också en skrikig, gasig bebis som sällan var nöjd och kräktes för jämnan.
    Min övertygelse är att föräldrar alltid har rätt. Om du vet att något är fel så är det också något som är fel. Dock har du fel i en sak, du är inte en värdelös mamma!!
    Jag tror nog att det kan vara en allergi, och jag tror inte att det är en slump att den mjölkfria kosten har gett effekt. Fortsätt i flera veckor och se om det håller i sig! Och om läkaren tar prover som visar att han inte alls är allergisk så strunta i det, fortsätt och testa, för det är det som räknas. Blir han bättre, och kanske till och med bra, av att vara utan mjölken så är han allergiskt och ska ha mjökfri kost! För att sedan bekräfta så kan du testa att införa mjölk igen sen och se om han blir sämre.
    Har du 100% koll så att du vet att det verkligen är helt mjölkfritt? Det kan vara lite lurigt med det ibland...
    Lycka till!

En reflektion: Märkligt hur berörd jag blev av att läsa om ett barns långa bajskorv! Det trodde jag nog inte skulle inträffa....
    Tack så mycket för de varmande orden
    Jo jag har koll på alla som har med speicalkost tack och lov.  Jag är utbildad kock och här läst specialkost och har ett stort intresse också. Det som jag oroar mig för är att det inte ska visa nåt och att jag ser skillnad själv. Skolan ger mjölkfrimat mat nu men vill ha intyg från läkaren vilket lär bli svårt om det inte ger nåt.
    Får väl helt enkelt skicka med egen matlåda...
    Haha  hela familjen var engagerade i det toalettbesöket, storebror tycker det är lite genant att Isak alltid skiter ner sig när dem är ute och leker med kompisar och det förstår man ju...  

Sarah 
  • längtan 80

Tankgirl. Läkarintyg ska du få även då blodprov inte visar något. Det testet är jättedålig säkerhet på.

• längtan 80

äntligen har vi fått tillbaka vår tös för denna gång. Någon mjölkpartikel på förskolan, ingen vet. Men att allt blir så jobbigt så länge, från den 15e.. Tyvärr är det bara till att vänta på nästa gång, inte många dagar i sträck hon får vara helt frisk. Sammanlagt kanske 2 mån sedan jul.