• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    spökplumpen skrev 2012-10-18 11:09:55 följande:
    Vi skulle även börja återinföra grejer (trots att deras magar fortfarande strular och att kropparna är rödprickiga). I januari ska äldsta börja på dagis och det är så besvärligt för dem att utesluta vete! Så sa läkaren! Så vi ska börja testa att återinföra först havre och sen vete. Men någon information om hur det sker fick vi minsann inte och när vi frågade så fick vi bara ett luddigt svar om att vi skulle ta lite i taget. Sen spårade hon över till mjölken och hur vi skulle börja med laktosfritt när vi började återinföra det.
    Dåligt! Jag skrev lite mer i sädesslagsallergitråden.

Jag hade inte återinfört saker om de inte mådde bra. Då är risken större att det inte funkar. Jag har en övertygelse och det är att man alltid ska lita på sin instinkt till att det är bevisat att det är fel. Efter att ha blivit "överkörd" i många år av läkarna och de hade fel och jag hade rätt varenda gång, så insåg jag att jag var förbannad på mig själv att jag inte stod på mig mer och faktiskt bevisade att jag hade rätt. Det är i så fall deras uppgift att bevisa motsatsen. De bara gissade, helt övertygade och de har haft fel varenda gång.

Så, med andra ord, mitt råd är att ta det lugnt och göra det i er takt. Det är inte jobbigt för dagis att ta bort saker ur kosten. Tar man bort en sak så kan man lika gärna ta bort tio saker i princip om de ändå lagar specialmat, så se det ur er och ur barnens perspektiv. Att ni ska må bra och orka. Jag tror det är viktigare för er alla att hitta ett grundläge där de mår bra.
    Kan tillägga att de har tagit fem år och vi är fortfarande inte helt framme på den ena, men nästan. Han hade luftburna allergier och då är det mycket svårare, speciellt när läkaren vägrade ta prover, trots mitt "tjat", prover som det senare syntes hur allvarlig allergi han har. Om de bara tagits tidigare så hade vi besparat honom 1,5 års lidande i onödan och en massa timmars sömn.

Den minste är över två år och vi har fortfarande inte hittat alla felande länkar. I vårt fall har jag saknat hjälp från sjukvården även om jag bett om det så har vi bara skickats runt från den ena till den andra. Nu hoppas jag att vi har hittat rätt och får den sista hjälpen. Behöver veta vad han reagerar på luftburet och vid kontakt och det behöver sjukvården hjälpa oss med.
    Kram och stå på dig!
  • längtan 80

Pratade just mef atria eller vad de heter som har litells. De har ingen mjölk i den fabriken. Äsh, vore skönt att veta att det vat den.

• AAEV

Kavat: skönt att höra att det är så. Vi har alltid tagit hennes magont på allvar men många i vår omgivning anser att man inte kan lita på en tre-åring!

• Äntligen dax

Ni som har gjort patch-test, vilka födoämnen har ni fått testa. Vi fick testa mjölk, ägg, soja, vete och havre, samtliga med positivt utslag.

Jag är dock övertygad om att det är en hel del andra födoämnen som hon är allergisk mot och funderar på att kräva att få testa fler. Men vilka kan man testa? Funderar faktiskt på att göra det själv hemma i värsta fall. Är ju egentligen inte speciellt avancerad. Är så spyless just nu på provocering och uteslutning och att aldrig få ha ett barn som mår helt bra. Köper barnmatsburkar för 5-månaders bara för att slippa allt för många ingredienser då jag inte orkar spekulera dagarna i ända. Senaste dagarna har varit dåliga och hon har fått några livsmedel som hon normalt inte brukar äta t.ex. lök som jag inte använder i min hemgjorda mat.

Men sedan kan det ju vara brödsmulor under bordet som slunkit in...

Känns lite motigt vissa dagar då allt bara är en kamp för att lyckas hålla dottern frisk utan att riskera näringsbrist. Fick jag välja skulle hon leva på baskost som jag vet fungerar men dietisten säger bestämt nej till detta just pga risken för näringsbrist.

Samtidigt finns det ju så många svårt sjuka barn så då känns det här som ett riktigt i-landsproblem men skönt att få klaga lite hos folk med samma erfarenheter.

• Sephyria

Hallå alla! Nu har jag lite funderingar igen men denna gång gäller det inte stora sonen som har flera konstaterade allergier, utan nu är det (tyvärr) familjens nyaste tillskott det gäller.

Han är 6 veckor och har sen han föddes haft en enorm buk, ser lite ut som en padda. Även en del magont och lite svårt att Bajsa, kan ligga och krysta i en timme utan att nåt kommer. Bajsar även ofta men bara lite varje gång. Dessutom verkar han ha lite uppstötningar men han kräks inte mycket.

Började med laktulos för en vecka sen och hans mage har blivit mindre och han är mindre skrikig. Det blir även betydligt färre bajsblöjor varje dag men istället bajsar han mer på en gång. Läkaren som skrev ut det sa att vi ska ge honom laktulos till flaskan är slut och sen hålla upp för att se om det kommer tillbaka. Hon kallade det förstoppning.

Men idag när jag bytte blöja var det slemmigt med blodstänk i. Han har precis avslutat en antibiotikakur pga lunginflammation. Kan den vara orsaken till blodstänken? I övrigt äter jag mjölkfritt och har gjort hela tiden. Vad tror ni, bör ja oroa mig för ytterligare en allergiker?

• Kavat

Sephira, jag ser ingen anledning till att han ska ha svårt att bajsa om han helammas och han tål det du äter. Tyvärr. När började du med mjölproteinfritt?

Däremot hade jag inte slått på stora trumman för blodstänket ännu, som du säger så är pc inte bra för magen. Men blir det värre eller inte slutar måste det kollas. Se till att han får i sig probiotika som hjälper magen med bra bakterier. Helt någon sort med många stammar och då allergenfri.

• Sephyria

Kavat: började med mjölkproteinfritt några veckor innan han föddes men har inte varit så noga denna gång utan ätit lite som kan innehålla spår av och chansat och ätit ute några gånger.

Har du något tips på probiotika?

• Kavat
    Sephyria skrev 2012-10-20 06:48:16 följande:
    Kavat: började med mjölkproteinfritt några veckor innan han föddes men har inte varit så noga denna gång utan ätit lite som kan innehålla spår av och chansat och ätit ute några gånger.

Har du något tips på probiotika?
    En vän till mig beställde Customs Probiotics 11 Strain Probiotic Powder http://www.customprobiotics.com/custom-probiotics-11-strain.htm

från USA, men fastnade i tullen så det blev rätt dyrt. Men det var ett pulver som är lätt att ge. Dessförinnan delade vi kapslar, lite meckigare men det gick.

Bio-kult verkar ok glutenfri och utan allergener, går att köpa på ebay mm: http://www.red23.co.uk/Bio-Kult-Multi-Strain-Probiotic_p_148.html

Den ovan eller den här tänkte jag köpa denna gång, den är allergivänlig och många stammar, men vet inte hur den är att dela. Jag har gett mindre mängder till min lille när han var bebis så man sakta vänjer dem.

Flora 50-14 Clinical Strength Probiotika finns bla på  http://www.greatlife.se/halsoprodukter/flora-50-14-clinical-strength/
  • Lindsey

Äntligen dax: vi gjorde patch test mot ägg, mjölk, soja, vete och råg. Alla gav utslag, men tåget tyckte inte doktorn gav tillräckligt för att räknas som allergi, men han verkar känslig mot det ändå...

• Lindsey

Någon här vars barn har börjat reagera på mjölk lite senare? Min tvååring började reagera i somras. Vi var osäkra ett tag om det verkligen var mjölken men nu har hon varit helt utan en månad och när vi testade igen sa magen ifrån direkt. Hon får även prickar runt munnen när hon äter mjölk.

Hon verkar dock klara lite om det är tillagat, så vi får testa oss fram hur mycket hon klarar. Men chansen att det växer bort minskar väl när hon fått det lite senare?