• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi

Nu är vi inne i oktober. Nu ska jag snart ringa till barnkliniken o boka ny tid till november för pricktest o blodprov och se hur han ligger till med allergierna! Såååååå skönt. November var så långt borta! Men nu är den snart här! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • AAEV

Ja det var nog en reaktion på något, för ikväll har E haft diarre. Passade nog ska vi till barnläkaren på fredag, tänkte ta upp detta då!

Alexander 081026 Eleonora 091123 Olympia 120713
  • spökplumpen

Idag fick barnen risnudlar för första gången, innehöll tapiokastärkelse, och även lingon för första gången. Dumt jag vet, att det blev två nya saker samma dag men jag tänkte mig verkligen inte för. Hur som helst så klagade stora på att han sen hade ont i magen, på hans högersida, på höften ungefär där blöjan slutar. Han är knappt 3 så jag vet inte om jag kan lita på honom helt. Han såg pappa ligga i soffan och ha ont så jag undrar om han blev inspirerad eller om han verkligen hade ont. När era har ont, var sitter det onda då? Detta var annars första gången som han sagt att han haft ont och han pruttade mycket när han fick kvällsflingorna. Men han sa att han inte mådde illa och hade inte ont någon annanstans än magen när jag frågade.

• ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-10-03 21:22:29 följande:
    Nu är vi inne i oktober. Nu ska jag snart ringa till barnkliniken o boka ny tid till november för pricktest o blodprov och se hur han ligger till med allergierna! Såååååå skönt. November var så långt borta! Men nu är den snart här! =)
    Verkar det ha varit pollen, tänkte om det blivit bättre sista tiden?
  • Äntligen dax

Nu behöver jag lite råd från erfarna föräldrar. Min dotter är 8 månader och vi börjar fundera på dagisplats. Hon har ju flertalet födoämnesallergier men det är ju allt vi vet. Ingen astma eller pälsdjursallergi i dagsläget men borde man välja ett allergisanerat dagis i alla fall?

• LokesMammi
    ränderpåtvären skrev 2012-10-04 16:06:48 följande:
    Verkar det ha varit pollen, tänkte om det blivit bättre sista tiden?
    Ja, misstänker det. Han blev dålig förra våren/sommaren också. Får se vad proverna säger sen!
    Är lite nervös! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • längtan 80

Här var vi på årskollen med tösen. Alla prover för tillväxt ok * phuh* alla blodvärden ok. Inga blodprover för allergi positivt som vanlitt. Frågade om patchtest men dr viste inte vad det var men skulle fråga allergisköterskan... Jag frågade denne för ett år sedan och hon svarade kort- sånt gör vi inte här. Lär ju inte bli någe. Men vi har bra läkare som förstår att validiteten på blodproven är dåliga så hon går på dey föräldrarna berättar.

• Tibell

AAEV : hur gick det för lillan hos läkaren ? Kom ni fram till vad reaktionen kom utav ?

• Lindsey
    Äntligen dax skrev 2012-10-07 11:45:27 följande:
    Nu behöver jag lite råd från erfarna föräldrar. Min dotter är 8 månader och vi börjar fundera på dagisplats. Hon har ju flertalet födoämnesallergier men det är ju allt vi vet. Ingen astma eller pälsdjursallergi i dagsläget men borde man välja ett allergisanerat dagis i alla fall?
    Har också funderat på det. Där min dotter går nu har de jättebra allergitänk då två av fröknarna själva har extremt allergiska barn och där går många allergiska barn på avdelningen med. Men tyvärr ska vi flytta så de inte kan gå kvar :( Där hade varit perfekt med Edvin!
    Hade gärna haft båda på allergidagis då hon är kvalsterallergisk, men tror inte att det finns i närheten. Så jag tänkte ringa rektorn för dagisen dit vi ska flytta och höra hur de löser situationen. Han ska börja dagis vid 1 års ålder och 1-åringar plockar ju smulor från golvet och stoppar saker i munnen som kanske ett annat barn haft i munnen först efter att ha ätit något han inte tål. Så det oroar mig mycket. 
    Sen ska jag även be om att få ett möte med kökspersonalen då Edvin knappt kan äta någonting utom helt rena produkter. Så det ska nog gå att lösa :) Våra barn hade väl samma allergier utom havre om jag minns rätt :) 
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Trasan0606

Jag försöker få lillen att dricka välling men den ratas, prövar Enagos och den är ju inte smaksatt. Han är van vid smaksatta grötar och Oatly havregurt. Har testat att blanda ner en skopa grötpulver men det hjälper inte, har ni något knep?

Är medveten om att vissa barn inte dricker välling men han verkar nyfiken men vill inte ha när han smakat. Vill testa det mesta innan jag ger upp, han är väldigt svår att få i gröt, macka och havregurt ibland...