• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden
    spökplumpen skrev 2013-01-21 10:56:46 följande:

Det här känns ju långsökt med tanke på klådan i munnen, men har ni testat för kvalster?

Även långsökta råd är välkomna! Ja, vi har testat negativt för kvalster. Han har inga besvär på morgonen, så därför tänker jag att det inte är det, då jag menar att besvären borde vara som störst efter att ha legat i sängen hela natten.

Nej, jag blir inte klok på vad det är... Ska nu börja fråga honom under eftermiddagen/kvällen för att se om vi kan komma fram till vad det är som triggar igång kliandet. Det hjälpte inte att ge medicin på morgonen...
  • Färgen

Trottoarbonden: om ni inte märker någon försämring under natten tror jag inte på kvalster. Sängen är största boven vid kvalsterallergi. Min dotter vaknade med blodiga lakan varje morgon innan vi fick kvalsterskydd i sängen.

• LokesMammi

Sonen har nu varit utan potatis sen 15 jan och idag är avföringen "normal". Han har kluttar nu o inte gegga. Spännande o se vikten sen när vi ska tillbaka till bvc. =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Mandelskorpan
    LokesMammi skrev 2013-01-22 19:08:30 följande:

Sonen har nu varit utan potatis sen 15 jan och idag är avföringen "normal". Han har kluttar nu o inte gegga. Spännande o se vikten sen när vi ska tillbaka till bvc. =)

En "bajsfråga"... ändrar det lukt & färg också eller bara konsistens?
  • Mandelskorpan

En fråga till er i tråden; har ni gjort Patchtest, Atopic Patch Test, "lapptest"?

Har ni fått gör det för att era barn har eksem eller även för andra problem (alltså MÅSTE barnet ha eksem...)?  

Tycker ni det har varit bra eller dåligt? 

hoppas någon vill svara! många frågor blir det.... 

• Färgen

Mandelskorpan: vi fick göra det pga eksem, men då hade vi redan gjort blodprov och pricktest. Det var jobbiga dagar då dottern reagerade väldigt kraftigt på provet men samtidigt fick vi kvalster konstaterat dom den stora boven vilket de inte hittat innan. Så det var absolut bra.

• LokesMammi
    Mandelskorpan skrev 2013-01-23 08:30:03 följande:
    En "bajsfråga"... ändrar det lukt & färg också eller bara konsistens?
    Luktar inte lika starkt längre. Innan bajset blev mera normalt så var det senapsgult o löst. Nu är det mera brunaktigt! =)
  • LokesMammi

Nån som har bra recept på pannkaka utanallt? Har ny dator o inga länkar längre..........

• shine

Jag hittade ett recept recept på gluten och äggfria pannkakor som lyder så här:
    8-10 st pannkakor

3 dl glutenfri mjölmix (jag tog 2 dl bovete och 1 dl majsmjöl)
    2 tsk bakpulver
    2 krm salt
    4 tsk socker
    6 dl mjölk  (jag använde mig av rismjölk och lite kokosmjölk)
    2 msk mjölkfritt flytande margarin

Blanda de torra ingredienserna och häll i hälften av mjölken. Rör till en jämn smet och tillsätt resten av mjölken. Vispa ner matfettet i smeten. Grädda pannkakorna. Smeten stelnar snabbare än vanlig pannkakssmet i stekpannan så bred ut den ordentligt från början.

• Mea 83

Hej! Får man hoppa in här? Har en tjej som blir 6 år i mars. Vid 7 månaders ålder fick vi bekräftat att hon är laktosintolerant och har mjölkproteinallergi. Hon har haft en ont i magen under än längre tid. Senast inatt vaknade hon och hade jätte ont. Vi var till läkaren och idag ringde han upp. Troligtvis är hon glutenintolerant också. Just nu känns det lite klurigt vad för mat man kan äta.... Hon har fått remis till barnsjukhuset för att få ta ett annat prov för att veta mer säkert.