• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Jkpg Deluxe

Vad tror ni, är detta "normala utslag" som barn kan ha då och då utan att det behöver bero på någon allergi?
    Vår VC har aldrig brytt sig om detta då jag påpekat att han ofta ser ut så här...vi smörjer redan med miniderm...

• Mandelskorpan
    Maca skrev 2013-05-08 22:57:08 följande:
    Mandelskorpan han är 19mån. Har läst på lite om Eosinofil Esofagit men det verkar ändå inte tillräckligt för att hans viktuppgång ska upphöra helt o hållet i nästan i 6mån tid. Något vi märkt med sonen är att han vid de 3 tillfällena han fått antibiotika pga bakterier i halsen så har han ätit med en enorm aptit så fort kuren är över så försvinner matlusten o kväljningarna återkommer... Något gör ju antibiotikan..

Hm skumt.. Men han växer ändå på längden? Har ni fått göra gastroskopi? EE kan även triggas av luftburen allergi typ pollen damm etc. Vet inte om de kan stanna helt i vikt av det men de tappar aptiten. Sover han bra eller oroligt på natten? Be att få ta blodprov på eosinofila granulocyter.
  • Mandelskorpan
    Mandelskorpan skrev 2013-05-09 22:21:54 följande:
    Hm skumt.. Men han växer ändå på längden? Har ni fått göra gastroskopi? EE kan även triggas av luftburen allergi typ pollen damm etc. Vet inte om de kan stanna helt i vikt av det men de tappar aptiten. Sover han bra eller oroligt på natten? Be att få ta blodprov på eosinofila granulocyter.

Gömde, be att få prova nexium kanske?
  • Mandelskorpan
    Tillalamm skrev 2013-05-09 12:29:30 följande:
    Kanske inte rätt tråd för denna fråga med jag undrar om någon vet om det går att använda Oatleys havregurt vid glutenintolerans?

Har för mig att det inte rekommenderas vid veteallergi men att glutenintoleranta kan tåla det.
  • Mandelskorpan
    Maca skrev 2013-05-09 20:00:25 följande:
    Min son o hans mage, ni ser att benen o armarna är jätte smala. Magen är fortfarande lite uppblåst trots att vi tagit bort alla misstänkta ämnen. (Mjölk, spannmål, soja + sojasläktingar och ägg) får nu bl.a. Neocate spoon men går ändå inte upp i vikt. han har inga andra symptom. Förutom att hans halsmandlar är för stora o läkaren misstänker att det är därför han inte går upp i vikt. Men jag är fundersam det känns som om hans mage är uppblåst o hård. Att det enbart skulle vara halsmandlar känns nästan overkligt då sonen har haft viktproblem sen födelsen.

Ris, majs, baljväxter?
  • Maca

Vad är nexium?? Han stannade av i längd sen fick han neocate o då började han växa på längden igen 5cm på 2,5mån han gick även upp en 500g men så stannar han bara o rör sig varken upp eller ner. Viktökningen var snabb inom 2v hade han gått upp de där men sen inget mer. Vi har gjort gastroskopi o biopsi allt var normalt. Förutom ett ställe på tarmen där det var lite mer vita blodkroppar men de va så diffust att det inte gick för säkert säga om det var pga allergi. Han är inte så matsugen men vi ser till att han får i sig ändå. Han äter 3portioner neocate spoon o sen två lagade måltider äter då ca 1,5dl per port. Allti g är slätmixad annars så får han kväljningar. Han sover bra men oroligt vrider o vänder på sig, han är ofta trött på morgon trots att han sovit 12h, han sover ca 3h på dagen han har även sömnapner o snarkar han är ständigt förkyld näsan rinner o har ofta halsinfektioner hans halsmandlar är svullna o stora. (Försökte bifoga en bild på hans kropp/mage men det går inte)

• Färgen

Jkpg: har ni provat annat än miniderm? Min erfarenhet av miniderm är att det är kasst, vi använder enbart Essex ( den vita flaskan/tuben) eller locobase. Det är olika konserveringsmedel i miniderm och locobase så de kan fungera olika bra på olika barn.

• shine
    Färgen skrev 2013-05-10 07:08:29 följande:
    Jkpg: har ni provat annat än miniderm? Min erfarenhet av miniderm är att det är kasst, vi använder enbart Essex ( den vita flaskan/tuben) eller locobase. Det är olika konserveringsmedel i miniderm och locobase så de kan fungera olika bra på olika barn.
    Nej Miniderm slutade jag använda efter jag så vad den innehöll. Vi fick det utskrivet av läkaren.

Använder Locobase Repair och så hittade jag en jättebra salva La Roche-posay Lipikar Baume ap utan parabener och parfym. Den köper jag på Apoteket hjärtat.
  • LokesMammi

Vi kör på miniderm och den fungerar bra på sonen. Inbillar jag mig iaf, han kliar sig över hela kroppen fortfarande. Är en sak han gör innan han somnar medan han snuttar på nappen, klia sig innanför pyjamasen. I jumsken, låren och innanför blöjan. När han var miondre hamnade snoppen utanför blöjan för att han kliade sig, men nu var det längesen! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Mandelskorpan
    Maca skrev 2013-05-09 22:40:30 följande:
    Vad är nexium?? Han stannade av i längd sen fick han neocate o då började han växa på längden igen 5cm på 2,5mån han gick även upp en 500g men så stannar han bara o rör sig varken upp eller ner. Viktökningen var snabb inom 2v hade han gått upp de där men sen inget mer. Vi har gjort gastroskopi o biopsi allt var normalt. Förutom ett ställe på tarmen där det var lite mer vita blodkroppar men de va så diffust att det inte gick för säkert säga om det var pga allergi. Han är inte så matsugen men vi ser till att han får i sig ändå. Han äter 3portioner neocate spoon o sen två lagade måltider äter då ca 1,5dl per port. Allti g är slätmixad annars så får han kväljningar. Han sover bra men oroligt vrider o vänder på sig, han är ofta trött på morgon trots att han sovit 12h, han sover ca 3h på dagen han har även sömnapner o snarkar han är ständigt förkyld näsan rinner o har ofta halsinfektioner hans halsmandlar är svullna o stora. (Försökte bifoga en bild på hans kropp/mage men det går inte)

Nexium är en medicin som tar ner hög magsyra men det är nog inte problemet. Det finns något som heter Gaviscon, receptfritt. Lägger sig som ett lock i magen o kan minska kväljningar. Googla, fråga er Dr. Har sett att en del barn får det. Var det eosinofila vita blodkroppar i tunntarmen? Då kan det ändå vara ngt han inte tål som gör tarmslemhinnan inflammerad. Vad äter han för lagad mat? Frukt? Grönsaker?