Inlägg från: längtan 80 |Visa alla inlägg
  • längtan 80

Allergitråden

2 små stora... vad har det till det? blir lite torrt

• längtan 80

ok, soja är just struket här å mandeldryck vill inte dietist eller vi prova ännu pga starka allergier i släkten

• längtan 80

kokkosgrädde på pannakor tycker vi att det skär sig. Jag lyckades igår med att göra tårta utan gluten, vetestärkelse ( och allt som hör till) mjölk, havre, ärt-bön-sojaprotein och risprodukter. Riktigt god.
    Jag är tacksam över Lailas gula som vi kan ha kvar, har just gjort hönökakor  ( recept på celiakiförbundet) riktigt goda mackor.

• längtan 80

jus nu väntar vi på svar från apoteket om varifrån maltodextrinet i deras calsiumtabletter - kommer i från....

• längtan 80

en vit burk med blå logga och text. ett stort c mitt på fram och blåa 6hörningar apotekets egna märke och de hittade ingen info

• längtan 80

tösen ( snart 3) sov till 7.30 och vaknar úpp och ropar- mamma pappa , jag kan sova på riktigt!!! Jag kan sova länge länge!!!!!   Hon är förvisso sjuk nu i feber ( ska till dr i dag) men har tidigare aldrig sovit längre pga sådant. Kan hoppas att det äntligen få bli lugnare för oss. håller fingrar och tår.
     Skall träffa ny dr och ny dietist. ditetisten pratade med mig i fonen om en ersättning hon har letat upp som vi ska prova för att säkerställa intaget nu när risdryck soja ärt bönproteiner togs bort ( har inte använt ren soja tidigare men haft i mjöler och pasta tex)  Känns jobbigt att hamna där, att ge ersättning som man ger till små barn. 

• längtan 80

Hej. Det var länge sedan jah var inne här, jag har haft världens problem med inloggning. Här är läget äntligen stabild sen smällen med risdrycken som togs bort samt ärt balj och sojaväxter.vi har nu kunnat införa hirs, bovete, teff, Froosch (rekommenderar till er rom har barn som klarar frukt, den nya med coccosmjölk är god som yogurt i bland till musli. ) när vi gör gröt (vi varierar med bovete, hirs och polenta. hirsmannagryn=supergod) så här vi coccosmjölk i vattnet då blir gröten god . Allt går att göra trots en begränsad kost. Damen fyllde tre för 2 veckor sedan. Jag hittade ett recept på sockerpasta och frågade gumman vad von ville ha för färg och vad som skulle vara på tårtan. Hon ville att den skulle vara gul och med en fågelholk. I blev det blåbär banan. Egengjord vaniljkräm ( potatismjölpaketet- mjölken) vispad coccosmjölk. När vi har haft matproblem så blir det galna nattningat med skrik klös och grin även slag och sparkar. Vi måste lära om efter varje felsteg. För vakningarns och så fortsätter fast det går över. Tipsar - nsttvakninga. Om ditt barn vaknar vissa tider varje natt, stör barnet en stund innan denna tid, så att barnet intr vaknar upp helt men blir lite störd. Vi hade tex skrik å galenskap för sojan fråm 2-5 varje natt och hon fortsatte vakna fast vi hittat problemet. Efter två nätter då vi stört hennw försvann det. Har provat detta knep flera ggr och det har funkat för oss. Andra tipset är nattningar. Ladda ner från cdon kaninen som så gärna ville somna. Den låter heltokig men barnrt som haft panik varje nstnattning och skriker i e timne somnar tyst och lugn på 3-5minuter om det är svårare 20 min. Har funkat från dag ett i en vecka ni. Kram

• längtan 80

Ash, mellanslagen försvinner. Sorry för den mastiga texten. Föresten, ett tips till. Boken friendly bread

Svar på tråden Allergitråden