Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

fröken sol skrev 2012-03-10 16:10:05 följande:
    när slutade ni med vortex och inhalerar direkt från inhalatorn?
    får man inte göra medan barn är små. jag minns att jag hade min bubbla länge.
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • LokesMammi

Vi tror att sonen reagerar på potatis! Han har röda kinder o haka. Har varit utan potatis i några dagar o blev då fin i ansiktet. Fick potatis idag hos farmor o han blev röd nästan direkt! (antar jag iaf, han åt på lunchen o jag såg honom på e.m. o då var han röd o skorvig).
    Men vi ska iaf fortsätta o ge, men kul o veta vad det är som gör honom röd! =)

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • LokesMammi
    2små2stora skrev 2012-03-15 16:20:12 följande:
    Från TryggHansa får man för allergier när de fyllt 18år, då räknar de allergierna som bestående.
    Ok. Har skandia på sonen......
  • LokesMammi
    jennsans skrev 2012-03-16 12:59:27 följande:
    Berätta gärna om ni får något och för vad. Har också scandia
    Absolut. Ska bara komma ihåg det! Vet inte hur lång tid det tar innan man får besked..... =)
  • LokesMammi
    Bobbosmamma skrev 2012-03-17 11:31:50 följande:
    Jo en sak till. Har ju sökt vårdbidrag för L (tack Kavat o 2prinsessor för hjälpen!!) och nu ska en handläggare ringa mig p åonsdag för att, som det står, gå igenom ansökan. Fast jag tycker att alla frågor som står inför samtalet har jag redan besvarat i ansökan?! Någon som vet lite vad de kommer fråga om???
    Kommer o gå mer ingående. Mig frågade hon t ex hur lång tid det tar o smörja sonen. (smörjer honom morgon o kväll).
  • LokesMammi
    321 skrev 2012-03-17 13:07:04 följande:
    Såg att ni pratar om vårdbidrag. Har ni något tips för hur man ska gå tillväga? Har ju 3 barn med celiaki, alla tre har någon form av eksem, den ena har atopiskt eksem konstaterat, hon har också astma och astma misstänks på de två andra också. Allergier har mellantjejen och allergisköterskan trodde den stora också hade det men inget visade sig på pricktestet som vi gjorde igår men han såg i näsan att hon var röd och svullen och att hon hade de typiska allergivecken på näsan.
    Vad ska man tänka på? kan man få vb pga detta?
    Ansök hos försäkringskassan o om du har tecknat barnförsäkring som ska täcka allergier så kan du ansöka där också med läkarintyg! Jag har fått från fk o har nu ansökt hos försäkringsbolaget!
  • LokesMammi
    Avena skrev 2012-03-19 14:35:06 följande:
    Hejsan!

Jag behöver lite tips från er som också har ettåringar som knappt tål någonting... Hur ser en dag ut vad gäller måltiderna? För mig känns det som att han äter riskakor, risgröt och välling varje dag. Kan ju inte vara bra för hälsan!

Han tål alltså inte mjölk, ägg, soja, råg, vete, havre, majs (även morötter och kiwi verkar det som, men det är ju inte så svårt att undvika). Sen är han så himla kräsen vilket gör det hela lite hopplöst plus att han överhuvudtaget är svår när det gäller lagad mat. Vill helst inte bli matad men om han får det i handen så kastar han mest med det... Han gillar smörgås, men nu ska vi ju undvika även vete har vi tänkt så vad kan han då äta för bröd? De andra barnen åt ju vår mat och jag kunde stoppa till dem lite av varje men det går inte nu. Jo, en riskaka...    

Nåja, ni kan ju inte lösa alla dessa problem men kan någon tipsa om hur er barns matdag ser ut?   
    Ni har nästintill samma allergier som vi har. Fast han tål majs! Han får majsgröt på morgonen o lagad mat el burkmat till lunch o mat el risgröt till kvällsmat o välling till natten! Lite småttogått däremellan.
    Han har varit svår med mat tidigare, men det verkar gå bättre nu. Äter nästan allt. Är kräsen på frukt! Kiwi o rött äpple får han kväljningar av.
    Han både äter själv o kan bli matad.
    Vi ger honom smörgåsrån till smörgås. Frukost o kvällsgröten o mellanmål får han rån. Har bakat bröd "utan allt" men det gick inte hem. Ska försöka snart igen!
  • LokesMammi
    Avena skrev 2012-03-20 20:59:14 följande:
    Tack!
    Vad är det för burkmat? Kan inte hitta någon som han tål.... Jo, potatis majs från 4 mån.

Och rån, innehåller inte det vete?   
    Det är inte många burkar han tål, vet inte alla. Du får läsa! =) Vi köper 8 mån, 12mån o 1års burkar!
    Han har glutenfritt rån som finns på gluten hyllan. Vi har recept på det från dietisten!
Svar på tråden Allergitråden