Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

mithandril: Jag tänkte också på Singulair. Lite större barn får den i tablettform. Vår lillkille får dospåsar, en varje kväll, plus flutide-inhalationer (nu sedan pulmicorten slutade tillverkas).

Här var maken på BVC med sonen idag och han hade gått ner 100g den senaste månaden! Man har följt hans vikt eftersom hans kurva sakta viker av mer och mer neråt. Men han har ju alltid gått upp liiite iaf, men idag var det alltså viktnedgång. Så nu har de sagt åt oss att ringa allergimottagningen igen för utredning kring vikten. Det tar aldrig slut med eländet för lillkillen känns det som.... :'( Tur att det ändå är en rel glad och pigg kille vi har.

Fick iaf en telefontid med ssk på allergimottagningen i morgon bitti. Får se vad de säger. Jag skulle vilja att man kollar ett nytt allergitest och även testar gluten. Sen skulle det kännas jätteskönt att ha näringsdryck att ta till de dagar han äter riktigt dåligt..... Får väl se vad som händer.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    LadyM skrev 2011-12-12 20:58:13 följande:
    Nu har jag inte läst igenom alla dina inlägg, men din o min leo verkar rätt lika! Min är född 8/8-10 , har alltid gått upp skitdåligt i vikt, vi har jagat orsaken till eksem, dålig viktuppgång o gnällighet hela hans liv känns det som. Jag vet hur PISSIGT det är när man kommer till bvc och de har gått ner. Suck! Då känns det verkligen som om man kämpar i motvind! Hur mkt väger han?

Han vägde idag 9500g. Hur mkt väger din lille?
    LokesMammi skrev 2011-12-12 21:44:23 följande:
    Imorgon ska vi till barnmottagningen o provocera sonen för fisk. Och förhoppningsvis få reda på blodprovet på kyckling! Hoppas SÅ att han tål fisk o kyckling!

Sonen har också gått ner i vikt. Dock bara 20g på 3 veckor ung. Men mkt nog för att bvc ska vara orolig då han redan ligger 2 kanaler under normalvikten! N ligger han 2½kanaler under!

Åh, håller tummarna av provokationen går bra.

Min lillkille ligger nu 2 standardavvikelser under. Har BVC nån "plan" ang hans vikt? Här verkar de ju riktigt oroliga nu trots att Leo är pigg och rel glad.
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-12 22:02:15 följande:
    Tack! Nej, tror inte det. Har en ny bvc sköterska nu o jag tror hon överlåter det åt hans barnläkare. Dom har iaf inte sagt ngt. Nu på senaste besöket så gick han upp 300g o ligger på 3e strecket under. Hoppas han håller sig däru. Tror det var 3e strecket iaf...... =)

Plutten då. Hoppas de följer vikten hans på barnkliniken då. Vi får se vad de säger om Leo i morgon. Hans allergiläkare vsr ganska säker tidigare på att hans dåliga viktuppgång berodde p hans förkylningsastma som var väldigt kämpig fram till i slutet på sommaren. I höst har han dock mått bättre och klara sig på sin singulair och 1-2 inhalationer flutide om dagen. Ändå fortsätter kurvan neråt. Hoppas han har något konkret förslag nu....
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-12-12 22:12:41 följande:
    oj så mycket det kan diffa, Theo ligger på ca 14kg nu, är nästan som en halv Leo. Hoppas ni får mer hjälp och hittar rätt, det är ju skönt att han är glad och pigg men självklart så är man ju orolig.

Är glad att Theo ändå äter och går upp även om det är rätt begränsad kost, han äter mycket välling i perioder när han äter sämre, tror det har gjort att han inte gått ner i vikt utan följt sin kurva bra.

Växer han på längden som han ska eller är det trögt där med? Theo växte dåligt när han åt spannmål men när vi slutade med det så började han växa igen, kanske samma sak för Leo fast med vikten.

OJ!! 14kg??? Ja det kan tydligen diffa en del. Han har hittills hållt längdkurvan någorlunda, bara en liten dipp under nu men den är ju mindre exakt än viktmätningarna också.

Leo äter inte bra hur vi än gör. Han bara SKA äta själv och med händerna, plocka. Han ratar "geggig" mat och vill helst ha korv eller köttbullar som han lätt kan plocka i sig sjäkv. det blir inga mängder och det är svårt att berika...
    LokesMammi skrev 2011-12-12 22:16:11 följande:
    Kurvan på barkliniken ser iaf bra ut. Den går uppåt! Han har inte blivit vägd där varje månad som på bvc....... får se vad som händer om han går ner mera.

hans dåliga vikt uppgång beror på hans allergier, han kanske har astma. nu på senaste besöket så sa läkaren att han kanske har problem med refluxen o inte har astma. så nu ger vi reflux medicin o ger astma medicin. han hostar jätte mkt o kräks!

håller tummen för våra små imorgon! =)

De där allergierna ställer till det. Drt är ju bra att de kollar alla möjliga grejer när barnen inte går upp som de ska. Förstår att det måste vara svårt med vikten om han kräks också.

Håller också tummarna för våra småkottar i morgon.
  • LillSkruttet
    LadyM skrev 2011-12-12 22:30:54 följande:
    Lillskruttet: senaste invägningen nånstans mellan 9,5 och 10 - och 77 lång. Vägde nästan 4,6 när han föddes så han ligger oxå en herrans massa kurvor under!

Nästan samma som min lillkille alltså. Dock var min plutt inte så stor när han föddes, vägde bara 3455g.
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-12 22:36:21 följande:
    Ja, fy för allergier! Hoppas det bara stannar på de han har nu, men det tror jag inte på! :(

Vad är din son allergisk mot?

Mjölk, ägg, jordnöt enl allergitest. Men han får nässelutslag av fisk så det har vi också fått liv att utesluta....
  • LillSkruttet

Vad skönt att sambon fått jobb!! Är ju så mycket kring barn med allergier så det blir jobbigt när allt anat runt omkring haltar också. Hoppas han får må bra nu så ni kan och orkar fokusera mer på Theo ett tag.

Det där med eget rum tror jag är bra. Leo är så lättväckt och han sover bättre i eget rum där inget stör honom.

Nej, numåste jag sova. borde lagt mig för länge sedan men det är lätt att fastna här bl a när man äntlugen får lite ro när barnen somnat.

God natt!

• LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-13 14:38:58 följande:
    Nu har vi varit några timmar på barnkliniken. Testat sonen för fisk. Verkar som han tål det! Va skönt! Stannade till på ICA o köpte några burkar med fisk i. Jag täl själv inte fisk så det är en maträtt jag inte tänker laga till sonen! =) Han får äta fisk hos mormor el farmor! =)

Fick resultatet på kyckling. Det var 0,nånting. Så en förhöjning, så vi ska provocera kyckling nån dag också!

0.5 el nånting! :/

Vad skönt ang fisken!!

Jag prstade med ssk på allergimott idag. Hon skulle klämma in en telefontid med Leos dr någon gång denna veckan trots att han hade pressat schema. Får se när han ringer upp.
  • LillSkruttet

Är så frustrerad! Fick idag veta att det inte finns någon dagisplats åt sonen i januari när vi ansökt om plats, inte i hela stan!! Ev kunde de skaka fram en plats i en mindre stadsdel utanför stan, alt fanns det en dagmammeplats i en by också det utanför stan!!! Vet inte hur pass hemma de är på allergier och astma och dessutom kommer detta innebära inkomstbortfall för oss. Vi har 2 barn som ska lämnas och hämtas varje dag, på 2 olika förskolor i 2 helt olika delar av stan (tom utanför i detta fall). Antingen får en av oss gå ner i tid för att hinna lämba och hämta, eller så måste vi skaffa en bil till och en till uppsättning bilbarnstolar! Får kommunen verkligen göra så här??? Är sååå arg just nu!!!

• LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-14 18:14:17 följande:
    Men usch då! O vi som har sökt från mars. Bådar inte gott! :/

Nej det är helt galet!! Verkar som det är rätt många i kö. Förstår inte det, har de ingen koll på hur många barn som föds??
    t0va skrev 2011-12-14 18:15:36 följande:
    har de inte skyldighet att ordna plats inom 4 månader, fast jag tror man tyvärr då får det som finns även om det är i en stadsdel lite utanför.

Säkert så, men hela vår vardag vänds upp och ner...vet inte hur vi ska göra...
Svar på tråden Allergitråden