Kavat skrev 2011-02-17 15:43:09 följande:
Sinlac innehåller sojasläktingar och mycket av dem så den avråder jag från.
Vet inte innehållet på Sempers nya risprodukter, men ev. kan de funka?
Tror inte läkaren har så mycket svar till dig om jag ska vara ärlig... Men vi har.
Skit att man ska behöva ta reda på allt själv, men här har du rätt mycket kunskap i trådarna.

Så det är bara att fråga på!
Bara för att jag skrev att läkaren inte hört av sig så ringde ju telefonen....
Han sade att det var i huvudsak mjölk och ägg vi skulle undvika, ja och jordöt förstås men det ger vi ju inte.

Dock menade han att vete skulle vi inte utesluta om vi inte märkte en reaktion på det. Svårt att säga ibland dock, eftersom eksemen kan komma och gå av andra anledningar än att han fått i sig något olämpligt. Nu är hans t ex förkyld och då blossar ju eksemen upp värre.
Han skulle skicka en broschyr om äggallergi så vi hade lite att gå på. Sen skulle vi boka återbesök om 1-2 månader för att stämma av lite. Han sade inget om dietist eller något, jag nämnde det inte heller. Visste inte riktigt vad jag skulle motivera det med när han skickar information om äggallergi, och att sonen fortfarande är så liten att han inte äter så mycket fast föda ännu.
Läkaren sade också att det fanns förhoppningar om att allergierna växer bort tidigare än vad man brukar säga, eftersom han var så liten när det upptäcktes....
jaja, rådet var i alla fall att fortsätta som tidigare (mjölkfritt) samt utesluta ägg också fortsättningsvis. Vilket antagligen reducerar antalet barnmatsbrukar man kan köpa i affären ytterligare eftersom pasta kan innehålla ägg(utesluter idag också tomat och morot, då han fick nässelutslag av morot) Skulle fortsätta ge EnaGo's gröt trots havre och vete.
Fortfarande en del frågetecken efter samtalet med läkaren. Han lät som om det inte var någon big deal att sonen är allergisk. Visst, han jobbar med det, men för mig blir det en massa tankar och funderingar.