Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

LokesMammi skrev 2011-12-16 18:04:38 följande:
    Barn får tydligen bara födas på "rätt" sida av året så alla nya barn börjar i augusti!!!!! :/

Man tycker dom borde ha platser på våren, för barn blir faktiskt 1år på vinten/våren också!

Tycker det känns som att augusti är sent o börja när han blir 1år i januari! :/

Min lillkille är 1 år och 3 mån nu och jag hade inte velat satt honom på dagis innan han fyllde ett. kändes lagom i januari när han är 16mån. Men men.... knepigt är det.

Nu har jag iaf fått prata med Leos allergiläkare ang hans vikt. Det blir glutenprover och ämnesomsättningsprover till veckan. :-/ Hoppas verkligen att proverna är negativa för annars bryter jag ihop. Tycker det är nog så jobbigt med kosten ändå som det är.....
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

God Jul och Gott Nytt År till er allihopa!

Här rullar dagarna på. Igår kom vi äntligen iväg till allergimottagningen så nu är både glutenprov och ämnesomsättningsprover tagna på lillkillen. Vi skulle ha gjort det redan innan jul, men han blev sjuk.
    Känns skönt att ha det avklarat. Nu är det bara att vääääntaaa...... det skulle ta ca 14 dagar innan man fick svar på glutenproverna och sen skulle de bara höra av sig om det visade något. Känner jag mig själv rätt så kommer jag att ringa om ett par veckor och ligga på om ett svar så jag tydligt vet vad som gäller....

• LillSkruttet
    Suzzy: Hur har det gått med plats hos dagmamma? Vi står ff och stampar. De ringde för någon vecka sedan och sade att det fanns en dagmamma som kunde ha plats, men när hon dubbelkollat med henne visade det sig att hon inte ville ta honom för att han är allergiker. Så idag har jag suttit och ringt runt till en massa privata förskolor och jagar plats. Verkar lika fullt där som i kommunens förskolor. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra......
    Har inte kommunen SKYLDIGHET att ordna förskoleplats?? *frustrerad*
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-28 15:43:55 följande:
    Inte hört ngt ännu! Ska ringa sen v2 då jag har semester från jobbet!
     Ajdå, fan va synd! Därför jag tänkte ringa till henne vi står hos för o se vad hon säger ang hans allergier! Den förskolan som vi fick tips om här som är en allergiförskola? Är den full?
    finns 2 allergiförskolor i stan, och båda är fulla. Har ringt och pratat med cheferna på resp förskola. De rekommenderar ändå att man ställer sig i kö för en ev plats vid ett senare tillfälle (ex i höst).....
  • LillSkruttet

Gjorde bort mig idag... Skar upp en färsk ananas i bitar och ställde fram tallriken med bitarna på bordet och lillkillen blev nyfiken och ville smaka. Tänkte att det kan väl inte var någon fara även om det kan upplevas lite syrligt.

Han mumsade en stund och jag hjälpte dottern med ytterkläderna för hon skulle ut och leka. Sonen börjar gasta i köket och när jag kommer in så sitter han och kliar sig på tungan med naglarna och tjuter. :-O

Nu har det lugnat sig och han är inte svullen om läpparna el så. Han hade en liten röd fläck ovanför överläppen men det är också borta nu. Men jag blev lite rädd när det hände för han hade lätt panik när han rev på tungan.....

Är det vanligt att vara allergisk mot ananas?

• LillSkruttet
    Miralicia skrev 2012-01-07 16:40:25 följande:
    Färsk ananas är ju rätt fullspäckat med div enzymer etc. Det är ju tex därför som det inte går att lägga färsk ananas på en frukttårta och sen täcka frukten med gelé eftersom enzymerna i ananasen löser upp gelén så att det inte kan stelna.

Dessa enzymer etc påverkar ju rimligtvis också i munnen. Jag klarar själv inte av att äta mer än 2-3 bitar färsk ananas innan det börjar göra ont på tungan och i munnen rent allmänt pga syror och enzymer så att det nästan känns som att munnen var som ett enda stort sår.

Så det behöver inte ha med någon allergi att göra, utan hans reaktion kan ju lika gärna bero på att det gjorde ont i munnen och på tungan och att han ville få bort det som gjorde ont. Jag tror nog nästan mer på det än att det skulle vara någon allergi. Vet inte hur vanligt det är med allergi mot ananas men är väl inte så vanligt, finns bra mkt mera som är vanligare att reagera på i fruktväg i varje fall.

(Jag klarar betydligt mera ananas om det är riktigt solmogen, dvs ananas odlad och skördad perfekt solmogen och som äts på en gång tex när man är utomlands. Den ananasen känns "snällare" än ananas som skördats omogen och sen transporterats långväga och fortfarande är omogen när den kommer fram hit och sen får ligga i mörka lådor och eftermogna. Rimligtvis borde det ju hända en del i de "kemiska processerna" inuti ananasen under mognadsfasen som bör kunna påverka enzym & syror. - Min egna teori i varje fall)

Testa med att ge lite ananas från konservburk och sen om det blir samma reaktion av det. Om inte berodde nog dagens reaktion snarast på just det faktum att ananasen var färsk.

Tack för bra och uttömmande svar. Du har nog rätt, det kanske gjorde ont. Han var ju jätteledsen och drog på tungan med fingrarna. Böir inte färsk ananas på ett tag igen iaf. Men det kan ju vara en bra ide' att testa konserverad, får göra det vid tillfälle.
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2012-01-07 20:09:37 följande:
    Vi fick träffa en dietist via barnläkaren på barnmottagningen.

Samma här! Tror att det är vanligast vägen.
  • LillSkruttet

Är lite fundersam över lillkillen igen... Han fiser mycket och 2-3 ggr den här veckan har han bajsat kletigt och gult (man ser tydligt bitarna av mat i bajset, normalt är det "kottar"), däremellan som vsnligt. Han är röd och nästan eksemig i rumpan, som om han fått i sig nåt han inte tål. Det konstiga är att eksemen inte är sämre än de vanligtvis är.....Dessutom har han inte varit på dagis sen i torsdags, så sen dess har vi koll på vad han ätit. De fick dock pannkakor på dagis i tors och jag frågade extra om de verkligen var både mjölj- och äggfria och dagispers sade att de skulle vara det. Maten de får är dock skolmat som görs i storkök...de fröknarna KAN ju inte veta säkert.

Nån som har nån teori?? Kan tillägga att glutenprov var neg.

• LillSkruttet

Vi har inte ägg hemma längre sedan han fått eksem när vi (som vi uppfattade det) knäckte ägg i rummet intill där han för stunden vistades....inga mer ägg efter det.

Men på dagis åt de kokt ägg förra fredagen när maken lämnade Leo. Men de plockade bort det direkt när maken påtalade att han nog kunde reagera. Det gjorde han dock inte, eksemen var lika....

Men nu i veckan kom detta alltså. Han är jättegasig (riktiga mansfisar!) och vaknar flera gånger. Och så bajset... tycker dock det verkar konstigt om han skulle ha symtom fortfarande om han fick i sig mjölk eller ägg tidigare i veckan.

Han hade positivt på vete vid första rast som gjordes. Men när man testade mot sädesslagen senare så var det negativt, så vi har, på läkarens inrådan, gett vete hela tiden.

• LillSkruttet

Vi ska till allergimottagn om ett par veckor, får ta upp drt här med läkaren då. Får mig att återigen fundera på att ställa oss i kö till allergiförskola...

• LillSkruttet

Btw, min mamma har köpt hem ett 3-pack med chokladsojadryck som hon tänkte till Leo. Hur känsligt är drt för en mjölkallergiker att dricka sojadryck vid några få tillfällen?

• LillSkruttet
    mithrandil skrev 2012-02-04 23:13:12 följande:
    Nej. det känns ju som om det skulle vara något han får i sig upprepade gånger.

Men ibland kan det ju ta tid innan magen rättar till sig. Efter Alex haft lapparna på sig så tog det 3 veckor för honom att komma i form.

Har läst om barn som reagerat på ägget i andras pannkakor så det skulle ju kunna vara något sånt. Dessutom, reagerar han luftburet så får er förskola plocka bort ägg från förskolan. Det ska inte finnas ägg där. Ägget finns kvar där i luften även om de plockade bort det när ni kom.

spatsy: Ja, jag är då av åsikten att eksem bara är en allergisk reaktion. Jag tror ju att all typ av eksem kan botas med rätt mat. Men jag kan ju ha fel också. :) Tror bara så för att min sons "så typiska böjveckseksem" försvann helt med rätt kost. 

Tack för svaret! Vi får se hur han fortsätter att må och om drt upprepas. Ska som sagt ta upp det med allergiläkaren också.
  • LillSkruttet

Ska ha lite extra koll och dessutom avvakta tills han är bättre i magen igen.

• LillSkruttet

BVC besök idag med lillkillen som har gått upp ynka 130g på 2 månader...dvs kurvan fortsätter att dala... *suck* Ska ringa dietisten i morgon som överenskommet efter den här viktkollen. Får se vad som händer...

• LillSkruttet

Jag tror att jag måste kräva nya allergitest på lillkillen vid nästa besök på allergimottagningen när vi ska dit om någon vecka. Han har senaste veckorna bajsat kladdigt, senapsfärgat, starkt lultande med hela matbitar i. Här om dagen låg det hela russin i, ff skrynkliga.....i morse låg det bitar av pommes frites i (han åt det igår kväll). Han fiser mer och har haft eksem i rumpan vid ett par tillfällen vilket han inte haft förut.

Jag vet inte vad han får i sig som han inte tål. Förvisso har han börjat på dagis men de vet ju om allergierna. Verkar som det är något han får hela tiden eftersom det inte blir bättre. Det enda jag vet att han fått på dagis som vi inte har hemma, är Havrefras, men enl innehålksförteckningen ska de vara ok. Någonting är det han inte tål som han får i sig.

Vi var ju och kollade glutenprov i julas och det visade neg. Men ssk:an jag pratade med lät lite osäker exakt om det var det som var taget eller inte. Annars låter ju symtomen lite som glutenbesvär eller hur?

• LillSkruttet

Okej, då kanske det inte behöver vara gluten iaf....men frågan är VAD det är... Han äter fritt från mjölk, ägg, fisk och nöt. Inget annat har visat på allergitest tidigare (bortsett från lite positivt på vete första testet, vilket sedan var neg andra testet). Men nu är det ett år sedan vi gjorde födoämnespanelen och det kanske är dags att kolla av lite igen. Har era läkare kollat om allergitesterna efter en tid?

• LillSkruttet
    skånegås skrev 2012-02-13 10:03:38 följande:
    Det är inte så att han får i sig nåt på dagis av misstag då? Min lille reagerar på havre...

Ja det kan jag ju inte svära på att han inte får. Det underliga är ju att det verkar vara något han får i sig dagligen. Ingen skillnad när han varit ledig 2-3 dagar heller....lite därför jag funderar på om det är något nytillkommet...

Jag hoppas verkligen att det inte är havre eftersom han numera äkskar havredrycken och vi använder havrebaserade produkter i matlagning etc.
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2012-02-13 10:35:49 följande:
    Sådär illaluktande och senapsgult bajsade Theo när han åt havre och vete. Han är också alltid smådålig har vi märkt nu, han sover dåligt typ jämt. Men nu när han varit hemma från förskolan i 10 dagar och dessutom fått tavegyl veckan innan så har han inte haft röda kinder och sovit grymt bra för att vara han. Förutom när han fick tag på en godis på ica.

Jag misstänker att det är förskolan som har endel i det hela, de andra barnen pussar och "kladdar" på honom hela tiden så han får röda kinder.

Nu har han slutat stoppa allt i sig hemma det tror jag varit en orsak till att han varit smådålig hela tiden, att han hittat kaninpellets, kaninbajs och annat som trillat ner på golvet.

Leo sover också dåligt. Oroliga nätter med flera uppvak....

De större barnen på dagis är heltokiga i Leo och det kramas och klappas en hel del. Han har dock inte haft röda kinder på rätt länge nu, men hans eksem i polisonger och panna kommer och går hela tiden.
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2012-02-13 21:47:36 följande:
    Ni har aldrig uteslutit vete eller? Tycker det borde ha uteslutits och provocerats vid pos för vete för att se om han faktiskt reagerar eller inte. 

Jag skulle nog kunna sätta något på att det är havre och vete... Tyvärr, och i så fall blir det bara sämre och sämre.

Nej, vi uteslöt aldrig vete iom att läkaren sade att vi skulle ge. Först kände jag mig osäker, men det gick rätt bra och när vi gjorde test för enbart sädesslagen lite senare (för snart 1 år sedan) så visade provet negativt på allt. Så då kände jag mig lugnare.

Men nu är jag inte lugn....både jag och maken har flera gånger nu sagt att NÅGOT är det som han reagerar på. Så här har magen inte betett sig tidigare och han har aldrig haft eksem i rumpan (nu har det blossat upp 3 ggr på de senaste 2-3 veckorna...). Sen undrar man ju såklart med dagis hur allt faktiskt funkar där (i praktiken menar jag), han har ju nyss börjat där.

Men det finns flera indikatorer på att vi har något mer att finna och som ställer till det....Eksem som envisas (såg bättre ut för ett halvår sedan), viktkurva som fortsätter dala, gasig i magen, orolig sömn, kladdiga senapsgula avföringar med hela matbitar i, starkt luktande fisar och avföring.....Inte helt normalt kan jag tycka. Dock blir jag panikslagen nästan över att den här följetången av sökande efter allergier/orsaker aldrig lugnar sig....Ibland är drt allt annat än lätt att vara förälder....
  • LillSkruttet

Vi häntar Leos ersättning på apoteket. 120:- för 6 burkar.

Svar på tråden Allergitråden