Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

Idag var det dags för återbesök på allergimottagningen, med BÅDA barnen. 

Leonard har ju aldrig blivit helt fri från sitt rossel och hostande, även om det blivit mycket  bättre sedan han fick Pulmicorten, och nu har han dessutom återigen åkt på en förkylning så rosslet har ökat. Vi har aldrig haft möjlighet att trappa ut Pulmicortdosen sedan den sattes in 8/3, så han har inhalerat 2 puffar på morgonen och 2 på kvällen i en månad nu. Dessutom Airomirinhalationer flera ggr/dag.

Läkaren sade idag, efter att ha lyssnat på honom igen, att vi skulle få utöka med att ge Singulair till kvällen i 1-2 månader, och se om det kan hjälpa. Pulmicorten ska vi trappa ut efter att förkylningen lagt sig, ÄVEN om han fortfarande är lite rosslig. Skulle rosslet dock tillta när vi trappar ut får vi öka dosen igen. Airomir kan vi ge bara när han är tydligt tät i bröstet, eftersom vi inte märker att den hjälper något särskilt när han får den. 
    Uppföljning via telefonsamtal om någon månad, så får vi se om han ska fortsätta med Singulair som underhållsdos, eller om vi vågar trappa ut även den. Det beror helt på hur pass han mår framöver.

På Tyra gjordes ett nytt pricktest. Hennes allergier utökades med 2 nya, katt och råg. Hon hade även en svag reaktion på Gråbo. Så nu är hon alltså allergisk mot hund, katt, hasselnöt, råg, björk och gråbo.
    Vi fick lite instruktioner kring behandlingen av hennes eksemområden. Vi ska nu köra på med klass3-kortison på de värsta ställena, en kur på någon/några veckor. Mjukgörande som tidigare, varje kväll. 
    Eftersom hon reagerat med kli i ögonen bl a när vi varit hos hennes farmor som har hundar, så har hon nu också fått Aerius-mixtur att ta i förebyggande syfte, alt vid ev reaktioner. Vi kunde även ge den under en längre tid om det skulle behövas, ex i sommar om hon reagerar på pollen. Vi kunde också köra på med ögondroppar/nässpray om det behövdes.
    Hennes mage har varit lite strulig, ganska länge. Hon är trög i magen och klagar ofta över magont. Så nu har hon fått Lactulos, så får vi se om toalettbesöken underlättas lite.  

Läkaren skulle återigen försöka ordna att dietisten kontaktar oss eftersom vi inte hört något. Dels för Leos del, men även för Tyra då hon nu alltså också reagerar på råg.

Jag insåg idag att vi behöver ha ett medicinRUM här hemma, inte ett medicinSKÅP. Skåpet har vi växt ur för länge sedan, och det står mediciner runt om på hyllorna inne i skrubben där medicinskåpet är, också. Så vi måste se över hur vi löser det. Kanske ett medicinskåp/familjemedlem??  

Hur som helst, så känns dagens besök på allergimottagningen bra. Vi hade gott om tid med läkaren och kunde ställa massor av frågor. Vi fick en del tillägg i medicineringen. Tyra Aerius och Leos Singulair kändes så skönt att få. Nu ska det bli lite ordning på torpet hoppas jag.   

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-04-06 15:19:08 följande:
    Lillskruttet: Vi har ett köksskåp som medicinskåp. Fast det räcker inte riktigt till det heller.
    Ska man skratta eller gråta? Det är ju tragiskt att barnen har så mycket mediciner. Maken föreslog att vi skulle köpa fler medicinskåp till skrubben. En idé också iof, men det känns ju helt galet att ens behöva tänka på det.
  • LillSkruttet
    Jag är ju verkligen inte ensam om att ha trångt i medicinskåpet, det hör jag ju. Kära nån! Samtidigt lite skönt att man inte är ensam.
    Det är ju inte bara barnen som har mediciner här heller, liksom för flera av er. Jag har hypotyreos samt migränbesvär, vilket ger lite pillerburkar till, och maken är astmatiker och har div allergier så det ger också en del kartonger och piller. Vi kanske ska göra så att vi skaffar ett medicinskåp per familjemedlem, DÅ kanske vi i alla fall skulle slippa ha 75% av alla mediciner UTANFÖR medicinskåpet. Samtidigt blir man lite skrämd av hur mycket läkemedel det finns hemma, och när det står lite här och var börjar jag allvarligt fundera på att sätta ordentligt med lås på skrubbdörren med två små knattar hemma. 
  • LillSkruttet

Hade en jätteledsen liten tjej här hemma igår kväll. Efter att vi fått reda på att hon är allergisk mot råg, gick jag och kollade hennes kvällsvälling.....och såklart innehåller den rågmjöl!!! Hon har ätit välling i nappflaska om kvällarna länge just för att hon ätit dåligt i övrigt, och det har i alla fall varit en näringskälla för henne. Det är också bara EN sorts välling hon vill ha, Nestlés fullkornsvälling med päron. Och nu kan hon alltså inte få sitt vällingmys på kvällen (gos med vällingflaskan, snuttis, nalle och vi läser en bok i sängen). Hon var sååå ledsen över detta. Vi beslutade dock att hon får äta upp den förpackning vi har hemma eftersom hon inte reagerar med annat än eksem. Men sen köper vi inget mer. Ska försöka köra helt rågfritt några veckor sedan och se om eksemen kanske kan lägga sig lite. Tror det var K Kavat som skrev om att när man inte får barnet helt eksemfritt är det mycket troligt att det är något mer de är allergiska mot. KANSKE är det rågen som spökat för Tyra. Blir intressant att se om det lägger sig lite mer om hon nu blir rågfri.

• LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-04-07 14:35:06 följande:
    Vad äter hon inte nu? Tål hon vete? Havre?
    Kan ni inte hitta en annan välling istället och fasa ur den och blanda med nya?
    Dottern har bara varit allergisk mot hasselnöt, hund och björk tidigare. Nytt pricktest igår visade alltså nu även råg, katt och lite gråbo. Sen är jag osäker om man testade henne för fler sädesslag. Hur brukar det gå till? 

Problemet är att hon inte alls velat ha någon annan välling tidigare när jag försökt "byta" vällingen mot något för lite större barn, alt testa någon annan smak när man fått hem någon provpåse med något. Är det inte hennes välling så tar hon bara någon enstaka sipp, sen vägrar hon. Går inte att få i.....
    bebi3 skrev 2011-04-07 15:00:49 följande:
    lillskruttet: min dotter reagerade på all välling som liten och det enda som fungerade bra för hennes mage var majsvälling. Den är ju lite söt också. Kanske kan vara nått att testa?

2små2stora skrev 2011-04-07 15:54:31 följande:
    Om jag har läst rätt så innehåller sempers 1 1/2års välling ingen råg.  Bara havre ersätt 1 mått med en annan välling några dagar och sedan 2 mått osv. så kanske hon accepterar en annan välling. 
    Skulle ju iof kunna göra fler tester med andra vällingsorter. Ex majsvällingen, eller 1 1/2-årsvällingen från Semper. Men samtidigt vet jag inte riktigt hur mycket jag ska anstränga mig heller. Hon vill ju ha vällingen i nappflaska och när hon lagt sig för natten, alltså efter tandborstning. Så på flera sätt så vore det skönt att hon slutar med vällingen. Hon börjar kännas lite för stor för att äta ur nappflaska (4 år) och det vore ju bra för tänderna att inte äta EFTER tandborstningen. Men samtidigt äter hon ju dåligt med mat, och då har det alltid känts skönt att veta att hon fått i sig sin välling, både för att hon ändå får somna mätt, och för att det näringsmässigt blir lite bättre balans.

Pratade lite mer med henne i kväll och hon verkar helt införstådd med att nu äter hon ur den välling som finns hemma och sen slutar hon med välling. Hon säger det själv t o m. Får väl se hur det blir den kvällen när vällingen är slut...  
  • LillSkruttet
    2små2stora skrev 2011-04-07 20:19:04 följande:
    Ni får ta lite mysigt innan tandborstningen. J älskar när vi dukar fram te och smörgås framför TVn
    Ja, en idé är ju att man inför något annat mys som är för lite större barn. Välling i nappflaska i sängen är ju ändå bara för bebisar, typ lillebror.  
    Så kan man köra lite kvällmys framför TV:n strax innan nattningen. Bra tips!! Tack!  
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-04-07 20:46:01 följande:
    Råg, vete och korn är tydligen rätt lika så det är rättså vanligt att man reagerar på alla. Dessutom finns det inga rena veteprodukter så i princip all vete och vanlig havre kan innehålla upp till 2 % andra sädesslag utan att det behöver märkas ut. Det går ju i samma maskiner, kvarnar mm som alla andra sädesslag. Så ni får väl se hur det funkar med resten. Och kolla upp om de testade vete. Sen kan man ju aldrig lita blint på ett test. Ni måste nog utesluta och provocera för att se.

Smaken ändras med tiden. Jag trodde aldrig att jag ens skulle kunna få i mig Carlshamns risdryck till musli, men det är riktigt gott nu! Dottern sa samma sak, aldrig i livet, men nu har hon det också till flingorna.

Samma sak med kokos, maken gillade det inte ens. Nu finns det i rätt mycket mat här hemma vare sig han vill eller inte.

Panerade föresten kycklingbitar i kokosflingor, salt och peppar i går, det blev jätte gott med ris och mixad mangobanansås till.
    Jag skulle så klart lagt på minnet vad de testade för på pricktestet. Men jag anade inte alls sädesslagen för hennes del, utan var mest fokuserad på pollen och pälsdjur....dessutom tog de 17 olika tester, så jag var lite lost efter en stund. Sen blev det reaktion på rågen och då kom jag av mig alldeles.... Sen hade vi hundra andra saker att ta med allergiläkaren, både för dottern och självklart för sonen med sina allergier och andningsbesvär. Jag får nog höra mig för lite när vi ska ha uppföljning via telefon med läkaren om ca 1 månad, då vi skulle utvärdera Singulairen som sonen fick utskrivet igår. Dubbelkolla vad som egentligen testades för på dottern. Jag funderade nämligen på mjölk även för henne, för i lördags när svärmor var här gav hon Tyra 2 yoghurtar och sen ett glas mjölk, och en stund senare fick hon jätteont i  magen och kräktes ett par ggr. Sen sov hon i soffan 2,5 timma och sen var det bra igen..... Lite lurigt.... I övrigt hade hon bara ätit färska prinskorvar, några stycken.  Var som om det blev för mycket mjölk på ett och samma tillfälle....hon har ju aldrig reagerat på det förut. Men pricktest för mjölkprotein negativt.....
    Så vi får börja med att utesluta råg och så ska jag försöka komma ihåg att fråga om resterande sädesslag när jag pratar med läkaren nästa gång. Det är bara så tråkigt, för läkaren sitter med ett litet leende på läpparna och svarar lite avfärdande på alla frågor. Typ att "jaja, det är iiiingen fara alls" Och nej, det kanske det inte är, men JAG VILL VETA! För honom är det bara ytterligare en patient med allergier.
  • LillSkruttet
    SmillaMilla skrev 2011-04-08 18:06:59 följande:
    Hej, Ni som har barn som har eksem, vad har ni i badet?
    Alltid bara babyolja, köper på apoteket. Sedan krävs smörjning. Dottern smörjer jag med Propyderm och sonen med Locobase. Dock blossar sonens eksem upp ändå, och det krävs ofta kortisonsalvor dagarna efter ett bad, så han badar inte så ofta. 
  • LillSkruttet

Börjar fundera på om sköterska på BVC öppnade upp någon "hemlig" dörr i mig i måndags. Jag bröt ju ihop en sväng där och storgrät när jag fick berätta hur vi haft det på sistone. Reaktionen kom så plötsligt och oväntat  att jag själv blev både förvånad och generad......
    Men sedan i måndags har tröttheten lagt sig om mig totalt. Jag är riktigt matt, trött och irriterad på ALLT. Inte blev det bättre efter besöket på allergimottagningen i onsdags när vi fick reda på att dottern hade lite fler allergier, däribland rågallergin vilket gör att vi också måste tänka på vad hon äter (även om råg inte finns i allt). Dessutom var ju Leo inte ren i luftrören ännu trots div inhalationer i flera veckor, så han fick också ny medicin, Singulair, granulat han ska ta varje kväll.

Det är som om bägaren helt plötsligt är överfull och det skvalpar åt alla håll. Jag menar, i mitten på januari hade vi bara en misstanke om att Leo kanske hade mjölkallergi, sen bröt helsiket lös känns det som, när vi fick reda på att mjölk inte var det enda han var allergisk mot. Plus att hans eksem galopperade iväg, han var sjuk gång på gång, vi har besökt barnakuten ett flertal gånger pga hans andningssvårigheter. Fick diagnosen förkylningsastma och div inhalationer och nu även mediciner att ta oralt. Sen har nu dottern utökade allergier och har fått allergimediciner.

Känns som jag går på knäna just nu. Satt med gråten i halsen när vi åt middag i onsdags kväll. Hade bara rytit åt barnen hela dagen. Jag är så frustrerad och arg, och det går ut över barnen och jag vet inte vart jag ska ta vägen.....

Jag vet att många av er här har det mycket värre, men jag ville bara ventilera lite. Allt är fortfarande så nytt för oss och det har blivit för mycket på en gång. Med tiden lägger det sig väl, men just nu är det kämpigt...

• LillSkruttet

Tack tjejer!!! Hjärta Kändes så skönt att få ur sig lite igår, och det känns också bra att höra och förstå att det inte alls är konstigt att jag känner mig så här. Ni är guld värda här inne!!!! Kyss

bebi3 skrev 2011-04-09 09:15:19 följande:
    Någon här som vet hur mycket antikroppar screeningen visat på de olika födoämnena för er? Gränsen går vid 0,35 enligt dietisten och dottern har 2,1 på mjölk. Är det väldigt högt?
    Leo har också ett värde runt samma som ni för mjölk. Men han hade 20 på ägg. Läkaren pratade om samma gränsvärde för alla allergierna som han testades för, dvs 0,35. Sen vet jag inte om det finns någon gräns uppåt som varierar för ämnena, hur pass allergisk man är. Sen antar jag att man ändå kan reagera olika mycket och på olika sätt från person till person på ett ämne även om man har samma värde, om du förstår hur jag menar.... *snurrigt*

Tack för ditt långa svar ovan ang mitt inlägg. Usch vad ni verkar ha haft det tufft. Leo hann ju också med ett antal förkylningnar, och en lunginflammation innan det här allergi/eksem/asma-helvetet bröt lös i januari. Det är tur att de är så tappra de små liven. För honom är ju det här verkligheten, det är så här att leva, vilket iof känns tragiskt. Är livet bara klåda, andningssvårigheter, inhalationer, mediciner och förkylningar? Hoppas verkligen att det får lätta lite för honom framöver. Har fått för mig att bara det blir sommar så kommer han bli bättre. Kanske en illusion, men just nu behöver jag något att se fram emot, även om det är luftslott jag bygger.
Svar på tråden Allergitråden