• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • AAEV

AH jag menade i GB:s glass såklart! Visste ju den lilla Anna glassen o de... men här säljs bara GBs glass

Sorry! :)

• 2små2stora
    FrökenLindström skrev 2010-07-23 22:54:52 följande:
    AH jag menade i GB:s glass såklart! Visste ju den lilla Anna glassen o de... men här säljs bara GBs glass

Sorry! :)
    Då finns det ingenting Vi har tur på vår mack säljs Sia glassen så J kan välja på Lilla Anna eller en jordgubbs Oatly pinne.

Men på ICA finns bara GB som lösglass. Men nu har vi tur att J kan klara en piggelin bara det inte blir några större mängder. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • HemmaHosSofi
    Kavat skrev 2010-07-23 20:51:33 följande:
    Hej!
    Tål han sojalectin? Ger du honom mjölkfritt margarin av något slag, däri brukar det också finnas. Dock inte i carlshamns mörkblåa.
    Vete/havre känns som att det blir vanligare att de reagerar på tyvärr, men även banan kan de ju reagera på. Kan du försöka ge lite "rent". Alltså bara ge pytte lite  (alltså ca ett kryddmått) vetemjöl och se och senare öka på lite om du inte får reaktion och sen göra samma med lite havre. Men var försiktig och testa en sak i taget, gärna dagar emellan. Gärna minst i  kokt form (micron).
    Jag vet faktiskt inte. Jag har ätit choklad vid ett par tillfällen där det stått att det kan innehålla sojalectin, och det har gått bra. Har inte sett någon reaktion på det, men å andra sidan har det gått genom mig först då.
    Använder carlshamns i mat/bak och Becel på smörgås.

Banan har gått bra, så det har han fått ca 2tsk av i ett par dagar, likaså majskrokar funkar. Därför trodde våran dietist att banangröten skulle gå bra, men det verkade ju inte så.
    Han har dessutom gråtit från och till i 3½tim ikväll, vilket verkligen inte är likt honom då han nästintill alltid är på bra humör.

Vilket bra tips, skall absolut testa att ge lite rent istället. Har tavegyl hemma i värsta fall.
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • HemmaHosSofi
    FrökenLindström skrev 2010-07-23 21:45:24 följande:
    Nej tyvärr inte! Alla isglassarna innehåller sojasläktingar!

Tycker det är SÅ trist, vi var i simhallen med barnen idag och stora pojken åt glass, lillan förstår ju liksom att han äter nåt men det är inget hon tål. Funderar på o baka nån typ sockerkaka o ha i frysen så kan man ta med en bit när man ska iväg.

Visst kan man baka sockerkaka utan ägg?
    Det mesta går att göra utan ägg. Jag brukar bara utesluta det, sällan jag använder mig av "noegg" istället, även om man kan.
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • Kavat
    Blåtiran skrev 2010-07-23 21:05:27 följande:
    Ja han är ju allergisk mot vete och de symtom han då får är uttslag på bålen men han verkar inte ett dugg påverkad av dem samt att de inte är så mycket heller. Sedan så verkar han få ont i magen. Det är de "enda" symtomen han har av det.

det är därför jag funderar på humöret, om det inte ÄR allergi trots allt... eller allergi är det väl eftersom han får utslag på bålen men eftersom de inte verkar påverka honom så kanske det inte är värt allt strul att ta bort vete?! Om nu humöret ändå inte beror på allergi utan på den vanliga 1.5 års "trotsen".
    Ni har aldrig tagit bort vete helt ur hans kost? För har ni inte det så vet ni ju inte hur mycket det påverkar. Bättre att ta bort helt och få honom bra innan ni provocerar och ser hur påverkad han blir.
    Tänk på att även ge REN havre om ni ska ge det.

Humöret är nog det som tydligast märks att det blir sämre när de får i sig saker de inte tål. Det har blivit tydligare ju äldre de bliviit. Kanske för att man aldrig vet med små barn. Men tror vi oss ju ha hittat vad de inte tål och om det missas eller vi provocerat så är det alltid humöret som påverkas på ett eller annat sätt. Det och sömnen och i vissa fall eksem.
    Men det är ju inte så konstigt att humöret påverkas om man inte kan sova, sover oroligt, har ont i magen, blir förstoppad, får diarré osv..l
  • Blåtiran

K kavat: jo han är helt vetefri sedan han var ett år ungefär.

• Allrona

Under natten låg jag och funderade över dotterns eksem som kom igår. Hon hade ju ätit piggelin som innehöll sojasläktingar. Kan man helt plötsligt bli mer allergisk mot ett ämne? Vi märkte för nån vecka sedan att hon reagerade på sojayougurt som hon inte har fått tidigare men det var först efter att ha fått yougurten 2 dagar i rad hon reagerade. Efter det verkar hon ha blivit mycket känsligare mot soja och vi har märkt ett par gånger sen dess att hon har reagerat när hon fått i sig sojaprotein. Och nu verkar hon ju tom reagerat på piggelin som hon har ätit flera gånger tidigare utan att vi har märkt någon reaktion. Eller är det så att hon helt enkelt är känsligare pga förkylning?

• Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-07-23 22:27:22 följande:
    Bara att utesluta äggen, möjligtvis öka på mängen vätska en aning och lite extra bakpulver.
    Öka? Jag minskar på mängden vätska ist, är smeten för lös orkar deni nte resa sig utan ägg som håller ihop smeten.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-07-24 12:05:03 följande:
    Öka? Jag minskar på mängden vätska ist, är smeten för lös orkar deni nte resa sig utan ägg som håller ihop smeten.
    Det beror på hur receptet ser ut.
    Om det är så att äggen står för närmare 80-90% av vätskan i receptet så behöver man ersätta det med lite vätska i någon annan form för att binda ihop mjölet med så att det åtminstone blir en smet och inte bara en massa pulver.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-07-24 12:08:06 följande:
    Det beror på hur receptet ser ut.
    Om det är så att äggen står för närmare 80-90% av vätskan i receptet så behöver man ersätta det med lite vätska i någon annan form för att binda ihop mjölet med så att det åtminstone blir en smet och inte bara en massa pulver.
    Jo detär klart. ska letaupp ett bra recept, återkommer...
Svar på tråden Allergitråden