• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Kavat skrev 2010-07-23 21:32:41 följande:
    Lite snabbt. Piggelin innehåller sojasläkting/ar, så det är min absolut första misstanke.

Tack för svaret. Piggelin har hon ätit många gånger. Men iof kanske hon har haft eksem redan då så vi inte märkt det då, eller så är hon känsligare nu pga förkylning Obestämd 

Finns det nån glass utan soja och mjölk i gb:s sortiment?

• korfu08

Jag har fått reda på att jag har astma, så jag har fått astmamedicin och äntligen började min sex veckors långa hosta att ge med sig. Hoppas att det  inte försvårar om man skall göra provrörsbefruktning, vilket vi måste för att få ett syskon till vår dotter.

Nån som  vet

• Kavat
    Findusfideli skrev 2010-07-23 21:08:49 följande:
    K Kavat: Jag kom på en sak till som jag undrar över, som du eller någon annan kanske vet svaret på? Läkaren som vi träffade på barnmottagningen sa att han nog inte var allergisk mot mjölkproteinet då han hunnit bli så pass gammal och hon kopplade inte alls ihop hans förstoppning som uppkommit igen i samband med mjölkintroduktionen i maj. Det tycker ju jag låter som ett samband?

Läkaren som ringde och meddelade provsvaren tyckte ju att vi skulle köra med laxermedel för att man kunde bli hård i magen till en början när man introducerar mjölk. Den andra läkaren tyckte inte heller att det var konstigt att han blev så hård i magen av ersättningen när han var liten, utan att det hör till det normala. Jag tänker att en bebis som dricker ersättning rimligtvis inte blir så hård i magen att det går uppemot en vecka emellan och då med blod i, utan att något inte stämmer? Sen tänker jag att om han blev hård i magen i början när han fick mjölk så borde han ju blivit bättre nu när det gått två månader sedan mjölken introducerades. Eller är det så att lite lavenemang sätter lite fart på magen och sedan blir allt frid och fröjd?

Ursäkta att jag skriver så långt, men just nu är sonens mage det enda jag tänker på hela dagarna.
    Ser inte varför det inte skulle kunna vara mjölkprotein som gör honom förstoppad. Min dotters mjölkproteinallergi kom vi på när hon var runt 2 år gammal. Jag känner flera vuxna som kommit på att de är allergiska mot mjölk när de ammat och barnet visat sig vara mjölkproteinallergiskt. Det låter inte helt normalt nej, med de symtpomen, så jag tror att det finns en orsak.
    Men klart att det kan vara något annat. (Men det är absolut inte en ev. laktosintolerans som orsakar eksemen!)

Visst sätter lavemang fart på magen, men om det finns orsaker till förstoppningen så är det väl bättre att ta reda på varför och samtidigt få ett barn som mår bra och utan eksem? Sen ska man naturligtvis inte låta dem lida i onödan, de kanske behöver hjälp på traven innan man hittar orsaken. Men samtidigt så är det nog svårare att hitta orsaken om man ger "medicin" som tar bort delar av symptomen. Så det gäller att hitta en jämnvikt där. Huvudsaken är ju att barnen får må bra!
    Så tänker jag.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-07-23 21:11:01 följande:
    Ni vars barn är allergiska mot vete och också då vetestärkelse..reagerar de lika när de fått i sig dessa ämnen ?! Alltså reagerar de lika på vete som när de fått i sig vetestärkelse ?!
    Sonen reagerar ju på glukossirap så vi har faktisk aldrig testat vetestärkelse i och med att han är så superkänslig.
  • Kavat
    TinaZ skrev 2010-07-23 21:18:20 följande:
    grrr.....blir så trött, är på semester i Danmark och hotellet fixar inte laga o ordna mat till sonen som är ägg o mjölkallergiker. När vi hört oss för om det innan sa de: inga problem, det fixar vi!!!
    Nu är det tredje dagen de serverar fel mat!!!!! trots att vi förklarar o förklarar, suck!
    Nääej, usch vad trist!
  • AAEV
    Allrona skrev 2010-07-23 21:35:53 följande:

Tack för svaret. Piggelin har hon ätit många gånger. Men iof kanske hon har haft eksem redan då så vi inte märkt det då, eller så är hon känsligare nu pga förkylning Obestämd 

Finns det nån glass utan soja och mjölk i gb:s sortiment?

Nej tyvärr inte! Alla isglassarna innehåller sojasläktingar!

Tycker det är SÅ trist, vi var i simhallen med barnen idag och stora pojken åt glass, lillan förstår ju liksom att han äter nåt men det är inget hon tål. Funderar på o baka nån typ sockerkaka o ha i frysen så kan man ta med en bit när man ska iväg.

Visst kan man baka sockerkaka utan ägg?
  • Allrona
    FrökenLindström skrev 2010-07-23 21:45:24 följande:
    Nej tyvärr inte! Alla isglassarna innehåller sojasläktingar!

Tycker det är SÅ trist, vi var i simhallen med barnen idag och stora pojken åt glass, lillan förstår ju liksom att han äter nåt men det är inget hon tål. Funderar på o baka nån typ sockerkaka o ha i frysen så kan man ta med en bit när man ska iväg.

Visst kan man baka sockerkaka utan ägg?
    Det borde ju funka att baka med äggersättning "no egg". Vi brukar annars baka bullar att ha med till lilltjejen, utan mjölk och ägg.

Finns det ngn annan glass som inte innehåller soja då? Alltså isglass som går att köpa i affärn?
  • 2små2stora

Sia har glass utan soja och mjölk. Lilla Anna glassen är fri. Den tom rekommenderas för soja allergiker

Triumfglass har glassen Cars som är fri från allt och sedan några glassar som kan innehålla spår av. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Miralicia

Bara att utesluta äggen, möjligtvis öka på mängen vätska en aning och lite extra bakpulver.
    4 dl vetemjöl, 2 dl socker, 3 tsk bakpulver, 2 dl vätska, ½ dl rapsolja + någon smaksättning är standardreceptet jag använt mig av för mjölk- & äggfri vetemjölssockerkaka.

Här har jag sammanställt en förteckning över vad det finns för mjölkfri köpesglass från de största tillverkarna och vad de innehåller i övrigt i korta drag (vad gäller ägg, soja, sojasläktingar, glukossirap i första hand)
    utanallt.blogspot.com/2010/05/allergiguide-till-kopeglass-maj-2010.html

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • xanni
    korfu08 skrev 2010-07-23 21:36:08 följande:
    Jag har fått reda på att jag har astma, så jag har fått astmamedicin och äntligen började min sex veckors långa hosta att ge med sig. Hoppas att det  inte försvårar om man skall göra provrörsbefruktning, vilket vi måste för att få ett syskon till vår dotter.

Nån som  vet
    Kanske inte helt rätt tråd att besvara detta i, det finns särskilda astmatrådar! Men jag kan bara ge dig min story, jag har två lyckade IVF-graviditeter bakom mig och jag har astma med daglig medicinering. Utan min astmamedicin funkar jag inte helt enkelt, och det fanns inga restriktioner för att inte ta medicin mot  "vanlig" astma. Kortisonets verkan på lungorna räknas som så lokal på vanöiga astmapreparat att man oftast gör mer skada än nytta om man inte tar dem. Kolla med din läkare.
Svar på tråden Allergitråden