• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Blå Flygare skrev 2010-07-26 16:10:44 följande:
    För mjölk finns inget annat än nutra (eller andra ersättninger) att få. När det gäller vete så beror det på hur försiktiga ni ska vara med det. Det finns ju pasta, mjöl, knäckebröd och rån att få, men vad av det som är utan majs vet jag inte. Tror iaf att knäckebröd o rån är med majs, men pasta har jag för mig finns någon variant på anvisning som bara är ris. Sen kan jag tro att alla mjöler är med majs eller majsstärkelse i, men det vet jag inte heller. Men tog inte dietisten upp det?
    Tack för ditt svar!

Nja, alltså vi var till dietisten på mjölkskola i grupp så vi hann inte prata så mycket enskilt. Hon kikade mest på utslagen runt munnen och så berättade vi lite snabbt hur han blir av havre resp majs och hon var säker på att det handlade om allergi. Vi sa även att han verkar reagera på vete men att vi inte är säkra på hur känslig han är. Hade inte en tanke på att fråga om vare sig anvisningar eller intyg, det kom vi på efteråt tyvärr... Får ringa vår läkare sen när hon kommer tillbaka från semester, får se vad hon säger. Tack igen!  
  • Cs mamma

Åhhh jag måste bara berätta att jag gjort årtusendets godaste kaka. Om ni googlar Lyxkaka så får ni se receptet som jag sen moddat så det blev utan vetemjöl, mjölk, ägg, soja, förtjockningsmedel eller något annat som inte trollet tål. Smaka dödsgott men är rätt mäktig!

• Eligrabbarna

Är tillbaka igen. Hade tänkt hålla mig borta från Fl  men det är rätt trevligt och man får bra råd så jag är tillbaka. Tyvärr fick jag inte heta EL I igen så det fick bli detta.  Så ni vet vem jag är nu.

Uppdatering om sonen: Vi har ju provocerat med havre ett bra tag och ingen reaktion så det får han nu. vi har även hunnit provocera med råg och korn utan problem. Korn bara några ggr hittills i och för sig men det verkar gå bra.

Läkaren, dietisten och vi har nu funderat på hur vi ska gå vidare. Enligt läkaren så är det så att "vetenskapen" bara vet att man ska ha NOLLTOLERANS om man är glutenintolerant eller om reaktionen av något ämne sätter sig på andningen. I övrigt är det ok att äta så mkt man klarar av, vilket givetvis kan spänna från väldigt mycket till inget alls även där.

När vi provocerade med vete sist (på dietistens initiativ) så reagerade ju sonen bara med sina eksem på kinderna. Möjligtvis någon reaktion med lite hårdare mage men i övrigt ingenting. Nu när han varit utan vete så är ju eksemen borta givetvis men i övrigt är det som vanligt. Han  mår bra, inget konstigt alls.
    Vi funderar därför på om vi nu (när vi testat korn ett tag till) ska se på vilken  nivå av vete vi kan lägga oss på. Hans eksem verkar inte besvära honom (i alla fall när de är så milda som när han fått vete nu, värre i vintras).

Det är där vi är nu.
    Har ju inte läst tråden på ett tag så har väl ett par sidor att läsa ifatt

• Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-07-26 18:25:39 följande:
    Åhhh jag måste bara berätta att jag gjort årtusendets godaste kaka. Om ni googlar Lyxkaka så får ni se receptet som jag sen moddat så det blev utan vetemjöl, mjölk, ägg, soja, förtjockningsmedel eller något annat som inte trollet tål. Smaka dödsgott men är rätt mäktig!
    Orkar du kopiera in? Jag orkarinte bli medlem pånågon mer receptsida och bli bombad med mail...
  • ViFrånLandet

Förresten så slog det mig, det är ju både majsglukossirap och modifierad majsstärkelse i Nutran Förvånad Kan det vara därför han inte blir helt 100 i magen trots både ägg, mjölk, havre och (för övrigt) majsfritt? Eller brukar man tåla det även om man reagerar kraftigt mot hel majs och majspuré? Blir inte klok på det här Obestämd

• crazy hannah

Tänkte på en sak... Alexander har nu i 2 veckors tid ätit nexium för att kunna äta vanlig mat utan att kräkas, men då han nyligen gjorde ett posetivt allergi test då han reagerade mot havre vete råg mjölk och soja. Sedan han började med nexium har jag märkt att han är mycket mer känslig mot ex en brödsmula d¨han reager med ont i magen m.m

Kan det vara så att han med hjälp av kräkningarna rensat ut de han inte tålt? Och därför inte längre tål "lika mkt" ?

(kopierade in samma fråga från reflux tråden då det berör båda delarna)

(Nexium är ett läkemdel som tar bort syran från magen vilket gör att barnet slutar att kräkas.)

Kram Hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Ellisizza

Har inte varit inne här på ett tag pga semester men nu är det kris här hemma!

Sonen har ätit Neocate till frukost och kvällsmål. Han börjar dock tröttna på det och äter sämre och sämre och dessutom mår han så bra nu så hans läkare tyckte att vi kunde börja gå över till gröt/välling istället. Köpte hem Sempers mjälkfria gröt från 4 månader och han både gillar den och tål den. Surfade in på Sempers hemsida och letade efter deras mjölkfria välling och då ser jag att det inte kommaer att gå att fa tag på gröten eller vällingen förrän i början på 2011

Någon som har något tips på gröt/välling till en 11-månaders som inte innehåller mjölk, vete, havre, korn eller råg? Finns det??

Kan ju göra gröt själv men då är den ju inte berikad som gröten man köper. Har provat göra gröt på Neocate men nej, det vägrar han äta.

Sonen mår jättebra idag. Hans läkare tycket att vi kunde vänta till han är ett år med att prova mjölk och till 1,5 år med att prova sådant vi tror att han inte tål (ägg, vete, mjölk).

Men nu när det inte finns någon gröt att ge honom så kanske man ska prova tidigare? Vi tror som sagt att han reagerade på vete och ägg då jag ammade. Inga tester har visat något men han var rejält dålig med eksem. nässelutslag, blodig avföring, dålig tillväxt m.m.

Nu är han 11 månader och mår jättebra. Vi provar en sak i taget och hittils är dte bara äpple han reagerar på och då bara genom magont.

Detta äter han idag:
    * Nötkött, lax, kyckling
    * Potatis, ris, majs, ärtor, blomkål, broccoli, morot
    * Sempers mjölkfria gröt från 4 månader, Neocate
    * Kokosmjölk
    * Banan, päron, katrinplommon, mango, kiwi, aprikos
    * Basikila, dill

Han mår jättebra förutom problem med förstoppning. Huden är superfin och han är bra i magen i övrigt.

Om man ska prova något av det vi tror att han reagerar på, vad ska man då börja med? Mjölk fick vi inte ge innan 1 år så det är väl bäst att vänta lite med. Så det är väl sädesslag eller ägg då.

Bör man provocera med vete på en gång eller är det bättre att börja med tex havre? Tänkte att havre ju ofta innehåller vete så då är det kanske bäst att gå på vete direkt?

Oj, det blev långt! Hoppas att någon vänlig själ orkar läsa. Blev så ledsen när vi äntligen hittat en gröt han gillar och så går det inte att få tag i den.

• Cs mamma

Blåmyran: Jag ska kopiera in sen när jag skrivit in men kan säga att det är en chokladsockerkaka med kokosflingssmörcreme och sen toppas med choklad.
    3ägg som jag linfröersatte och ägget i smörcremen tog jag bort och hade i lite rapsolja och vatten istället. Lailas gula istället för vetemjöl och sen smöret tog jag mjölkfritt alt. och samma med chokladen.

• Allrona

Semper mjölkfria välling är vi ju beroende av. Tack för infon om att den blir svår att få tag på, ska åka runt imorn och köpa på mig ett lager

• TinaZ

Åt på IKEA i Malmö igår. Sonen som är mjölk o äggallergiker brukar kunna äta pasta o köttfärssås på IKEA hemma i Karlstad. Som tur var frågade jag så det inte var ngt problem och JO de hade bytt ut pastan till en sort med ägg i!!!! Så han fick äta kyckling o potatis istället

Där ser man hur viktigt det är att kolla/fråga varje gång trots att man känner sig tjatig.

Svar på tråden Allergitråden