• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Trållmor: Jag vet att det finns riktlinjer att hänvisningen ska räcka ca 3mån/uttag men om ni får för 3 barn på ett uttag så har dom väl gjort att det istället bara blir 1mån istället för att ha 3 olika anvisningar a 3 mån. Sen gör juh många att man får för strax under 3mån men jag har aldrig hört talas om 1mån...

Jag tror inte att dagis ska bry sig om det står intolerans, allergi eller överkänslighet. Poängen är densamma att dom inte ska äta så.

Vi befinner oss just nu i Svall så om du är i närheten och vill ses igen så får du gärna messa.

• trållmor
    Angel Gbg skrev 2010-07-25 22:06:28 följande:
    Trållmor: Jag vet att det finns riktlinjer att hänvisningen ska räcka ca 3mån/uttag men om ni får för 3 barn på ett uttag så har dom väl gjort att det istället bara blir 1mån istället för att ha 3 olika anvisningar a 3 mån. Sen gör juh många att man får för strax under 3mån men jag har aldrig hört talas om 1mån...

Jag tror inte att dagis ska bry sig om det står intolerans, allergi eller överkänslighet. Poängen är densamma att dom inte ska äta så.

Vi befinner oss just nu i Svall så om du är i närheten och vill ses igen så får du gärna messa.
    Nej, vi får tre olika anvisningar, alltså en anvisning/barn/månad. Så Timons anvisning räcker i en månad, Mattis räcker i en månad osv. Så det känns som att vi får skicka in mest hela tiden till Apoteket Obestämd

Du, vi åker till Sundsvall på tisdag Inte i något särskilt trevligt ärende egentligen (jag ska göra en ny coloscopi), men efter den är gjord kanske? Den är kl 13... Kanske äta middag tillsammans någonstans?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Blå Flygare
    trållmor skrev 2010-07-25 22:22:09 följande:
    Nej, vi får tre olika anvisningar, alltså en anvisning/barn/månad. Så Timons anvisning räcker i en månad, Mattis räcker i en månad osv. Så det känns som att vi får skicka in mest hela tiden till Apoteket Obestämd
    Enl. riktlinjerna ska ett uttag räcka i en till tre månader. Vissa ställen är snåla, andra inte.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-07-25 20:36:11 följande:
    Blå myran: jag vet inte vad det innehåller för flaskan är slut men när Siri är torr smetar jag in henne i badolja EFTER badet. Det blir superkladdigt men det blir bra. Det blir bättre än när man tar oljan i vattnet och inte lika kladdigt i badkaret/på badleksakerna. Det kanskke funkar med mandelolja direkt på kroppen efter badet också.
    Barnolja innehåller mineralolja, så jag tar mandelolja ist. Det verkar vara den rena olja som funkar bäst på S. När jag harsmörjt med den hardet inte gått in så bra som när hon badat med den, men det kanske är annat om mansmörjer in efterbad. Hon kanske ska bada oftare ist för mer sällan
  • trållmor
    Blå Flygare skrev 2010-07-25 22:46:39 följande:
    Enl. riktlinjerna ska ett uttag räcka i en till tre månader. Vissa ställen är snåla, andra inte.
    Okej, så då är de snåla här då nej, men skämt å sido så är det skönt att höra, för det är ju ett fattigt landsting dessutom så då känns det mer logiskt...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-07-25 22:48:12 följande:
    Barnolja innehåller mineralolja, så jag tar mandelolja ist. Det verkar vara den rena olja som funkar bäst på S. När jag harsmörjt med den hardet inte gått in så bra som när hon badat med den, men det kanske är annat om mansmörjer in efterbad. Hon kanske ska bada oftare ist för mer sällan
    Smeta på när hon är blöt då suger det in bra. Jag badar Siri två ggr/vecka och smetar in med olja efter varje bad. Det funkar hur bra som helst. I alla fall på henne Det är mycket mer effektivt än att ha oljan i vattnet.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-07-25 23:53:54 följande:
    Smeta på när hon är blöt då suger det in bra. Jag badar Siri två ggr/vecka och smetar in med olja efter varje bad. Det funkar hur bra som helst. I alla fall på henne Det är mycket mer effektivt än att ha oljan i vattnet.
    Torkar du henne inte efteråt? Tänker att allt ska hamna i handduken då?
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-07-25 23:59:38 följande:
    Torkar du henne inte efteråt? Tänker att allt ska hamna i handduken då?
    Jag sveper in henne i en handduk eller badrock. Men jag torkar inte av, möjligen klappar henne torr eller vad man ska säga. Det mesta stannar på kroppen. Handduken blir lite kladdig men inte så farligt. Hon tycker att det är jätteskönt att smeta in oljan, hon blir väldigt hal och det svider inte det allra minsta.
  • ViFrånLandet

Nu kommer jag med några frågor igen...

Vi var till dietisten förra veckan och hon konstaterade allergi mot majs och havre och jag undrar om det räcker eller om en läkare måste blandas in? För att få det "på papper" så att säga? Vi kommer att utesluta det oavsett men det vore ju bra med det där intyget til kommunen, sonen hinner nämligen börja hos dagmamman innan vi ska till läkaren nästa gång.

Och så funderar jag på vilka typer av produkter kan man få på livsmedelsanvisning egentligen? Vi får ju Nutra för mjölken men hur är det med de andra allergierna? Känns som om det kommer bli dyrt att köpa alla ersättningsprodukter från vanliga butiker, om inte annat väldigt omständigt.

Förresten så gav dietisten ok för soyaprodukter! Har inte hunnit testa än men vi hoppas det ska gå smärtfritt, vore så skönt att kunna ersätta mjölken med annat än risprodukter Glad Vete ska vi vara fortsatt försiktiga med och planen är att eliminera och provocera med det så fort vi lärt oss om allt annat. Men det känns inte som om det är någon jättepanik då symptomen är betydligt lindrigare än med hans andra allergier...

Nu blev det så där långt igen, sorry. Tack på förhand!

• Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2010-07-26 15:13:57 följande:

Nu kommer jag med några frågor igen...

Vi var till dietisten förra veckan och hon konstaterade allergi mot majs och havre och jag undrar om det räcker eller om en läkare måste blandas in? För att få det "på papper" så att säga? Vi kommer att utesluta det oavsett men det vore ju bra med det där intyget til kommunen, sonen hinner nämligen börja hos dagmamman innan vi ska till läkaren nästa gång.

Och så funderar jag på vilka typer av produkter kan man få på livsmedelsanvisning egentligen? Vi får ju Nutra för mjölken men hur är det med de andra allergierna? Känns som om det kommer bli dyrt att köpa alla ersättningsprodukter från vanliga butiker, om inte annat väldigt omständigt.

Förresten så gav dietisten ok för soyaprodukter! Har inte hunnit testa än men vi hoppas det ska gå smärtfritt, vore så skönt att kunna ersätta mjölken med annat än risprodukter Glad Vete ska vi vara fortsatt försiktiga med och planen är att eliminera och provocera med det så fort vi lärt oss om allt annat. Men det känns inte som om det är någon jättepanik då symptomen är betydligt lindrigare än med hans andra allergier...

Nu blev det så där långt igen, sorry. Tack på förhand!

För mjölk finns inget annat än nutra (eller andra ersättninger) att få. När det gäller vete så beror det på hur försiktiga ni ska vara med det. Det finns ju pasta, mjöl, knäckebröd och rån att få, men vad av det som är utan majs vet jag inte. Tror iaf att knäckebröd o rån är med majs, men pasta har jag för mig finns någon variant på anvisning som bara är ris. Sen kan jag tro att alla mjöler är med majs eller majsstärkelse i, men det vet jag inte heller. Men tog inte dietisten upp det?
Svar på tråden Allergitråden