• tes 75

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-08-26 20:53:16 följande:
    Hon var hos sin pappa igår. vet inte när dessa "utslag" kom, jag såg de imorse när jag skulle göra henne i ordning. Han säger som vanligt att han inte gett henne något konstigt men minns inte vad hon ätit förutom att de åt pommes och korv ute på busfabriken. Skulle vara om de stekte korven på samma bord de stekt ägg till pyttipanna. Han berättade iaf att hon blivit helt rödprickig kring hela munnen (så som du visade att bella hade herromdagen) och fått som fnasig läder hud på ena kinden när hon satt och åt så han hade tagit ifrån henne maten och gett henne ersättning istället.

Det verkar som om de kommer och går ständigt och jämt. Försvinner från ett ställe och dyker upp på ett annat. Hon har ingen allergimedicin hemma så jag har inget jag kan ge henne. Har smort in med locobase repair.

Alexander har haft nässelutslag (fick konstaterat att det var nässelutslag på vc) 3 gånger men där har upphöjningen varit klart mycket större och mycket mindre rodnad runt om. var därför jag blev osäker på om det är nässelutslag. Men de ser väldigt lika ut de som Alex hade.
    spontant skulle jag misstänka pommesen, den kan ju ha friterats i samma olja som t ex chicken nuggets, plus att pommes kan innehålla dextros & annat från vete. för jag antar att du är 100 på att korven var säker?
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-08-26 21:23:37 följande:
    Och så måste jag passa på att fråga eftersom det finns många barn här som dricker välling/ersättning

När era barn dricker ur flaskan..hur låter dem då? Njuter dem eller låter det mest jobbigt ??
    Dricker de lungt och stilla eller flåsar dem ??
    För när Bella dricker sin välling klarar hon bara av 1 max 2 sug, sedan flåsar hon en massa, sedan 1 till, flåsa, 1 till mm.
    Dessutom får hon indragningar i halsgropen och rejäl bukandning mellan varje sugtag.
    Måste bara kolla om det är normalt =)
    skruvar ni åt nappen hårt eller löst? låter som om det blir vacuum i flaskan.. 
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-08-26 21:43:53 följande:
    Vi skruvar nog på nappen rätt normalt =)
    Men vakum blir det ju såklart... Men blir det inte det oavsett ? Sätter vi det lösare kommer den ju ramla av och vällingen rinna ur ?
    Fast kan ju testa såklart =)
    när jag märker att något av mina barn får kämpa när de suger brukar jag lätta lite på nappringen, medan de dricker. sluuuuuurp säger det då & så kommer bubblorna som 3Busfrön nämner igång.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-08-26 21:48:37 följande:
    Älsklingen, Vad har hon för flaska? Och har hon rätt stl på nappen? Vi har mam ultivent och stl 3 för ersättning, x för välling och här flåsas det inte.
    just det, det kan ju vara nappen också! vi kör med skåra.
  • tes 75
    annakoh1209 skrev 2011-09-07 09:10:07 följande:
    min 3åring fick vänta 1år innan någon fattade felet med han
    min 3åring fick diagnosen astma i maj och då kunde han knappt andas överhuvudtaget, men vi anmälde BVC för vi hade ringt dit miljoner gånger

vet ej vad jag ska göra har ju haft lunginflammation o svininfluensa o då tog det 8veckor innan någon tog mig på allvar 
    gå till annan vårdcentral tycker jag!
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-09-07 09:04:18 följande:
    Tack!!! Verkligen. Känns lite tryggare nu.
    Ja, ibland uttrycker de sig ganska så klantigt måste jag medge.
    jag har fått veta av våra barns läkare att anafylaktisk chock kan det i princip bara bli om man visar på stark allergi på blodprov, medan andra allergiska reaktioner, såsom eksem, dålig mage, nässelutslag, kan komma för alla sorters allergier. så, visar man på RAST och får nässelutslag bör man vara på sin vakt mer än om man "bar" får allergiska reaktioner utan påvisan på RAST.
  • tes 75
    FenomenaA skrev 2011-09-11 12:10:45 följande:
    Finns det fler färdiga köttbullar än mamma scans som är utan allt? Jag är trött på lukten av dem. :/
    förutom Felix ekologiska kör vi med Guldfågelns kycklingköttbullar. båda frysta.
  • tes 75
    t0va skrev 2011-09-11 22:23:47 följande:
    Någon som har barn på förskola, får era barn dricka vatten till allt eller får de mjölk? Min son får vatten till allt men de andra barnen får välja på mjölk eller vatten, funkar ju nu när han är liten och inte bryr sig men sen ska han väl få välja som alla andra eller?  

Theo är inte så förtjust i rismjölk men just därför skulle det vara bra om han kunde få det på förskolan också så han kanske accepterar att dricka det, om han ska gå längre dagar och äta mer än bara middag så blir det ju svårt att få i honom kalcium mm. på den korta tiden hemma känns det som. 
    Mina barn får rismjölk.
  • tes 75
    LokesMammi skrev 2011-09-14 19:01:21 följande:
    Jag har inte kollat efter GoGreens bovetemjöl här. Vilka affärer brukar ha sånt? Kanske ska fråga på ica.
    gogreen brukar finnas på willy's har jag för mig.
  • tes 75

idag blev jag både överraskad & förvirrad. var & kollade upp mina allergier här på akademiska i Uppsala i somras, & som väntat visade pricktest på pollen & katt, blodprovet visade bara på olika pollenarter har jag för mig & inget annat. 

och nu har jag fått kallelse till sköterska där för att ta pricktest för ägg, mjölk & vete, & jag ombeds ta med 2 ägg & lite vetebröd till besöket. det låter ju som patchtest? eller? pricktest med helt vetebröd??? knasigt.

Svar på tråden Allergitråden