• tes 75

Allergitråden

Tibell skrev 2012-02-02 12:11:09 följande:
    Mithrandil : tack vännen :) !
    Idag har det gått en vecka sedan allt hände. Börjar komma på fötter.
    I förrgår var jag själv på sjukan och ÄNTLIGEN fått en läkare som vill hjälpa mig med mina problem :)
    Har inte kunnat äta så mycket ( läs ingenting knappt ) sista tiden och har mått hur bra som helst i magen.
    Men sen fick jag reda på att jag tappat i vikt och har ett BMI på 16.6, är gravid i vecka 17. Så i två dagar har jag nu ätit kanon. Såklart kommer gaser, magont och illamående tillbaka :(

Hur är allt med er ?
    vad är det som hänt?
  • tes 75
    Tibell skrev 2012-02-02 21:38:06 följande:
    Tes : Förlorade min underbara mamma förra veckan :(
    ånej. ni har ju nog ändå. hoppas du håller ihop någotsånär.

kram. 
  • tes 75
    skånegås skrev 2012-02-03 08:43:54 följande:
    Alltså... hänger en hel del i autismtråden med och DÄR pratar de om att en jättestor del av de autistiska barnen har problem med magen.. Finns det nåt samband kanske??
    sambandet, om jag får tänka fritt, skulle ju kunna vara att både allergier och autism påverkar och påverkas av det centrala  nervsystemet. har man obalans där torde det ju vara vanligare att både vara orolig i kroppen och tarmsystemet i sig, plus vara känslig för ytterligare störningar.
  • tes 75

Någon här som har erfarenhet av att tåla Ryvita men inte andra knäckebröd? Ryvita innehåller ju inget jäst, som t ex Wasa och Leksands gör.

Det verkar som om jag och barnen klarar råg, men helt 100 känns det ändå inte i magen efter ett par knäckemackor, och det skulle ju kunna vara jästen jag reagerar på..

• tes 75

apropå mina allergier, som till största del verkar vara histaminintolerans, så vill jag dela med mig av ett mycket bra dokument från Linköpings universitet, där korsreaktioner, dolda allergen och reaktioner som liknar de allergiska (dvs histamin, biogena aminer etc) listas.

Lider ni eller era barn, som jag, av symptom främst från magen och huden, och även känner av yrsel efter intag av vissa ämnen, så kan det vara värt att ta en titt på sista tabellen som listar livsmedel som innehåller histamin eller är histaminfrisättande. I mitt fall är det en komplett lista på vad jag reagerar på. Sedan har jag pollenallergi & korsreaktioner pga det.

Här kommer länken:
    http://www.phadia.com/Global/Market%20Companies/Sweden/Best%C3%A4ll%20information/Filer%20%28pdf%29/Allergi_hos_barn_o_vuxna.pdf
    http://www.hu.liu.se/lakarprogr/termin-11/filarkiv/PM/Barns%2BPM/1.62286/18.pdf

• tes 75
    skånegås skrev 2012-02-05 21:03:28 följande:
    Här finns 4 sorter ljus choklad utan soja och mjölk:
    www.tantensgrona.se/57-choklad-ljus?p=2

Riktigt mörk:
    www.tantensgrona.se/choklad-mork/552-zotter-l...
    Lite mindre mörk:
    www.tantensgrona.se/choklad-mork/553-zotter-l...
    www.tantensgrona.se/choklad-mork/569-mascao-e...

Med hampa och spår av vete:
    www.tantensgrona.se/choklad-mork/1797-renee-v...

Så lite finns, men planering krävs...
    mithrandil skrev 2012-02-05 22:28:54 följande:
    Gissar på att det på baksidan står en liten varning om att den kan innehålla spår av mjölk och/eller soja. :)      
    på Bonvitas hemsida står efter ingredienslistan "This product is made in a factory that handles nut and dairy products." http://is41.introweb.nl/cgi-bin/bonvita.storefront/4f2f6a34004eaef4271d504160430634/Product/View/500134

Tyvärr..
  • tes 75
    Kavat skrev 2012-02-08 16:54:55 följande:
    Jag tipsar även om GAPS: tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/
    som tom. sägs kunna bota allergier, adhd och andra sjukdomar som kan bero på att tarmen inte funkar optimalt.

Låter helt fantastiskt, lite som att så där bra kan det ju verkligen inte vara så bra för det känns lite som att tro på tomten.
    Men det finns hur många historier som helst om personer som blivit botade genom att följa det, så tillslut kommer man till det läget att det är värt att försöka. Jag har tittat runt lite på forskning om Probiotika som är en huvuddel i kosten och ja, det kommer ju mer och mer rapporter om probiotikans positiva verkan på allergier.
    Sen att immunförsvaret sitter i magen, gör ju att fungerar inte magen så funkar inte immunförsvaret och ja, då blir man dålig, får allergier osv.

Det är i korthet lite samma stuk som att äta baskost, alltså att du i början äter eko hemmagjorda buljonger och sätter till mer och mer till kosten allt eftersom. Givetvis väntar man med de sakerna man märkt reaktioner på och t.ex sädesslag är helt förbjudet även när tarmen återställt sig.

Läs gärna och bilda dig din egen uppfattning.

Sen hörde jag även att brist på D-vitamin var orsaken till allergier och att vi äter alldeles för dålig, så ja. forskarna kommer ju fram till olika slutsatser. Men D-vitamin lär ju inte vara farligt att överdosera.
    vi har kört sempers magdroppar på barnen en vecka ca, och de bajsar båda jättefint nu! särskilt sonen har aldrig bajsat bra, trots vår strikta diet utan (nästan) allt, men nu producerar de båda fina blöjor!
  • tes 75
    Bobbosmamma skrev 2012-02-09 19:58:10 följande:
    Läser en del om probiotika här... är inte når insatt. Min tjej fick sempers magdroppar när hon var liten men inte använt det på länge. Är det sempers som gäller eller? Är det de ni ger era barn, ni som ger probiotika..?
    Vi ger Sempers D-droppar med probiotika. Det är samma droppar som deras rena probiotika-droppar, men med D-vitamin i också. Barnen fortsätter bajsa korvar! Så än så länge verkar det som om deras stackars allergiskadade magar läks av probiotikan!
  • tes 75
    SOL123 skrev 2012-02-10 17:54:04 följande:
    Jag har en fråga som kanske tagits upp här förut men orkar inte läsa igenom allt

Har någon här erfarenhet gällande mjölk- och glutenfri kost vid adhd??
    kika in i autismtråden, där pratas det om sådan kost med jämna mellanrum. många med autism har ju adhd också, & kosten verkar kunna hjälpa vid båda diagnoserna.
  • tes 75
    SockerStinn skrev 2012-02-09 22:08:10 följande:
    I senaste numret av Alergia skrev de om senaste forskningen om tarmensa bakteriaflora och allergier, och där fanns inget stöd för att probiotika skulle ha effekt. Det var främst två sorters bakteriestammar som hjälpte mot allergiutveckling, och dessa fanns inte i probioatjan. Sen andra faktorna var mångfalden av bakterier, och i probiotika är det rätt ensidiga stammar. Det var också tarmfloran de första två veckorna i livet som hade stor betydelse för allergiutvecklingen senare i livet. Jag har verkligen trott på probiotika och gett detta tidigt till andra barnet (och från årett på stora när probiotika först kom på ropet). 
    faktum kvarstår att båda mina barn börjat bajsa fantastiskt bra sedan vi började med probiotika. så jag tror helt klart att magar & tarmar som har störd bakterieflora på grund av ständiga allergiska reaktioner läks & stabiliseras av probiotika.
Svar på tråden Allergitråden