Kavat skrev 2012-02-08 16:54:55 följande:
Jag tipsar även om GAPS:
tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/
som tom. sägs kunna bota allergier, adhd och andra sjukdomar som kan bero på att tarmen inte funkar optimalt.
Låter helt fantastiskt, lite som att så där bra kan det ju verkligen inte vara så bra för det känns lite som att tro på tomten.
Men det finns hur många historier som helst om personer som blivit botade genom att följa det, så tillslut kommer man till det läget att det är värt att försöka.

Jag har tittat runt lite på forskning om Probiotika som är en huvuddel i kosten och ja, det kommer ju mer och mer rapporter om probiotikans positiva verkan på allergier.
Sen att immunförsvaret sitter i magen, gör ju att fungerar inte magen så funkar inte immunförsvaret och ja, då blir man dålig, får allergier osv.
Det är i korthet lite samma stuk som att äta baskost, alltså att du i början äter eko hemmagjorda buljonger och sätter till mer och mer till kosten allt eftersom. Givetvis väntar man med de sakerna man märkt reaktioner på och t.ex sädesslag är helt förbjudet även när tarmen återställt sig.
Läs gärna och bilda dig din egen uppfattning.
Sen hörde jag även att brist på D-vitamin var orsaken till allergier och att vi äter alldeles för dålig, så ja. forskarna kommer ju fram till olika slutsatser. Men D-vitamin lär ju inte vara farligt att överdosera.
vi har kört sempers magdroppar på barnen en vecka ca, och de bajsar båda jättefint nu! särskilt sonen har aldrig bajsat bra, trots vår strikta diet utan (nästan) allt, men nu producerar de båda fina blöjor!