skånegås skrev 2012-01-29 09:36:52 följande:
Om det går magsjuka i närheten skulle jag chansa på det.. det är ju såna tider nu. Men även vid magsjuka kan det vara bra att undvika svårsmält mat, som säd och mjölk... Satsa på juice, ris och kött/fisk istället. Man kan bli laktosintolerant av magsjuka... men det brukar gå över så småning om.
ris & kött är det enda vi äter i vår familj, typ. eller, i alla fall vad vår matvägrande son äter (tycker jag känner igen ditt nick från autismtråden? frågan gäller vår son som förutom allergier också har misstänkt autism/adhd, så matproblemen är rätt stora..)
mithrandil skrev 2012-01-29 09:52:42 följande:
Tes: är ju så svårt att veta. Känns som om det skulle kunna vara både. Inga andra tecken? Magsjuka så borde väl någon annan blivit rutten i magen vid det här laget?
Kavat skrev 2012-01-29 10:24:29 följande:
Mina barn matvägrar när de får i sig saker de inte tål. Men den där oljiga pösiga bajset brukar vara det första som kommer eller efter lite hårdare...
Jätte svårt att svara på. De är ju vanlig att de kräks också vid magsjuka. Och kräkset luktar magsjuka. Allergikräks luktar surt.
Så ja, du... Jag gissar på allergibajs, men det är jätte svårt...
lillasyster var kass i magen under veckan, men det kopplade vi till tandning. ett par fröknar på dagis hade diarré i veckan, så det kan vara magsjuka. vad som får mig att fundera är att det började efter att han fått smaka några vanliga pastaskruvar från min tallrik (han äter annars bara Orgrans ris/hirs-pasta), han var då orolig på natten & kräktes lite också, därefter började de vattninga diarréerna i torsdags. Vi har börjat ge barnen lite mjukt rågbröd ibland som innehåller lite vete, och dottern verkar bara reagera med prickar runt munnen, men sonens mage kanske fick nog efter durumpastan tänker jag.. eller så är det, ve och fasa, reaktion på allt ris de får i sig. sonen har börjat klaga på att han inte mår bra efter risvällingen han får morgon & kväll, & båda barnens magar svullnar märkbart upp efter vällingen. suck.