• tes 75

Allergitråden

Tibell skrev 2011-12-12 20:01:33 följande:
    Mithrandil : Sökte tillbaka på det du skrivit om Alexanders rast svar för ägg, det var 0.19.
    Egentligen ska det vara över 0.35 för att vara positivt men ibland får man kanske se till reaktionerna med, det var kanske så hans läkare menar ?
    Hoppas nu ni kan få ordning på allt och att barnen snart mår tipp topp :)

Kavat : Ja vi ska bli sädesslagsfria båda två, fast jag börjar lite smått redan nu. Jag kan inte må såhär längre..
    På morgonen mår jag jätte bra i magen, sen går det bara utför under dagen. På kvällarna ligger ja bara ner och vill helst inte stå upprätt..

Vägde Tilde igår, sedan i somras har hon tappat ett par hundra gran :/
    Vet att man växer sämre i hennes ålder men NER ska man väl ändå inte gå?
    Nej jag känner mig riktigt taggad inför detta och hoppas verkligen det kommer ge bra resultat.
    Ska ringa hennes läkare imorgon och tala om våran plan och säga att hon ska vara beredd att skriva intyg till dagis om vi ser minsta lilla förbättring..
    angående ägg & sädesslag så tog vi bort det ur sonens kost helt utan läkares vetskap, sedan ringde vi & bad om intyg när vi själva sett de enorma förbättringarna. kom att tänka på det igår faktiskt, när vi tittade på ett videoklipp från för ett år sedan strax innan vi tog bort ägg & sädesslag från sonen; han hade eksem runt hela munnen & gick & kliade sig på nedre delen av ryggen & sidorna konstant! Nu är han så fin i huden att vi aldrig smörjer med nåt, inte ens mjukgörande nu på vintern.
  • tes 75
    Trasan0606 skrev 2012-01-18 20:14:11 följande:
    Nån som kan det här med kräkningar? För sedan två månader tillbaka matdagbok och har på så sätt hittat allergier mot ägg och fisk på lillen. Jag ammar ff helt, han får smakportioner och är 6 mån. Han har inga problem med vikten utan med kräk, eksem/nässelutslag och gaser/magont.

Men de här kräkningarna som luktar magsaft kommer och går och jag hittar ingen röd tråd. Ibland när han ätit smakportion och ammat efter så kräks han upp smakportionen och ingen mjölk. Reaktion mot maten?

Idag fick han en halv tsk Enago banangröt vid 12 tiden samt potatis/palsternacka, mellan kl 17-18 kräks han magsaftkräkningar många gånger och ganska mycket. Kan reaktionen på gröten komma så sent? Kräken var helt vattnig. Han verkar inte ha haft ont i magen.

Ibland tänker jag att jag ska sluta amma för det är så jobbigt att inte veta vad han reagerar mot men jag vill verkligen inte. Mannen min är helt oengagerad och familjen förstår inte hur jobbigt det är..
    vår dotter småkräktes vattnigt tills vi tog bort mjölk ur kosten på henne vid 9 månaders ålder (ammade 6 veckor, därefter vanlig ersättning). 
  • tes 75
    Tillalamm skrev 2012-01-19 19:53:20 följande:
    Hoppas att någon här vet något om detta.

Min son är överkänslig mot mycket i matväg och verkar inte vara allergiskt mot mer än mjölk. Äter han något han är överkänslig mot så får han prickar runt munnen men i övrigt inga symptom.

I ett par månader har vi sett atopiska eksem i hans knäveck men inte tänkt så mycket på det eftersom jag också har sådana eksem. För ca 10 dagar sedan gjorde jag en provokation med ägg, vilket jag var osäker om han tål eller ej. Det blev inga reaktion på det sätt han brukar reagera (dvs prickar runt munnen). Därför har han nu fått ägg ca varannan dag.

För ungefär en vecka sedan märkte jag att det dykt upp nya eksem på hans mage. Det är inte prickar utan mer som små öar i varierande storlek. Därefter har det dykt upp eksem på fler ställen - på benen, på rumpan och runt armvecken. Vissa kvällar har han också varit röd på kinderna och hakan.

Kan detta bero på att vi lagt till ägg i hans kost? Brukar inte en allergisk reaktion som eksem komma ganska omgående? Jag har fått för mig att eksem som reaktion på livsmedel är mer som prickar än små öar, men det kanske inte stämmer.

Någon som vet?
    vår son hade exakt sådana eksem-"öar" av ägg. 
  • tes 75
    Tillalamm skrev 2012-01-23 10:42:11 följande:
    Provar att putta ut en liten fråga igen - misstänker att ägg orsakat eksem hos lillen. Om jag nu utesluter ägg ur kosten, när bör jag kunna se att eksemen börjar minska om de nu beror på ägg?
    det tog nog ca en vecka för oss. från att ha smörjt sonen med miniderm och hydrokortison 2 ggr/dag kunde vi skippa det helt.
  • tes 75
    billybiceps skrev 2012-01-23 11:33:54 följande:
    Tackar så jättemycket för tipsen! Glad
    jag har lite recept med i princip bara ris och potatis i min blogg, se min sidfot!
  • tes 75

Barnbajs som luktar jäst, och är en pösig oljig massa, skulle ni säga att det är allergibajs eller magsjukebajs? Det har föregåtts av vattninga diarreer i ett par dagar, och en son som inte vill äta.

• tes 75
    skånegås skrev 2012-01-29 09:36:52 följande:
    Om det går magsjuka i närheten skulle jag chansa på det.. det är ju såna tider nu. Men även vid magsjuka kan det vara bra att undvika svårsmält mat, som säd och mjölk... Satsa på juice, ris och kött/fisk istället. Man kan bli laktosintolerant av magsjuka... men det brukar gå över så småning om.
    ris & kött är det enda vi äter i vår familj, typ. eller, i alla fall vad vår matvägrande son äter (tycker jag känner igen ditt nick från autismtråden? frågan gäller vår son som förutom allergier också har misstänkt autism/adhd, så matproblemen är rätt stora..)
    mithrandil skrev 2012-01-29 09:52:42 följande:
    Tes: är ju så svårt att veta. Känns som om det skulle kunna vara både. Inga andra tecken? Magsjuka så borde väl någon annan blivit rutten i magen vid det här laget?
    Kavat skrev 2012-01-29 10:24:29 följande:
    Mina barn matvägrar när de får i sig saker de inte tål. Men den där oljiga pösiga bajset brukar vara det första som kommer eller efter lite hårdare...

Jätte svårt att svara på. De är ju vanlig att de kräks också vid magsjuka. Och kräkset luktar magsjuka. Allergikräks luktar surt.
    Så ja, du... Jag gissar på allergibajs, men det är jätte svårt...
    lillasyster var kass i magen under veckan, men det kopplade vi till tandning. ett par fröknar på dagis hade diarré i veckan, så det kan vara magsjuka. vad som får mig att fundera är att det började efter att han fått smaka några vanliga pastaskruvar från min tallrik (han äter annars bara Orgrans ris/hirs-pasta), han var då orolig på natten & kräktes lite också, därefter började de vattninga diarréerna i torsdags. Vi har börjat ge barnen lite mjukt rågbröd ibland som innehåller lite vete, och dottern verkar bara reagera med prickar runt munnen, men sonens mage kanske fick nog efter durumpastan tänker jag.. eller så är det, ve och fasa, reaktion på allt ris de får i sig. sonen har börjat klaga på att han inte mår bra efter risvällingen han får morgon & kväll, & båda barnens magar svullnar märkbart upp efter vällingen. suck.
  • tes 75

Har sett oldas på Coop. Men den är inte lika finmalen som Risentas.

billybiceps skrev 2012-01-29 14:15:42 följande:
    Kanon! Brukar du köpa den på Apoteket eller vet du om den finns på fler ställen?

• tes 75
    SanTan skrev 2012-02-02 08:56:33 följande:

Måste fråga er som har bra koll på det mesta!

Igår ringde dom från dagis och påstod att dottern hade fått schalakansfeber. (Det går på dagis och flera barn har fått det så det var väl inte helt otroligt).
    När jag hämtade henne var hon rödflammig på kinderna, hade fått nässleutslag längs med sidan på bröstkorgen och ut på armen. Hon var hängig och hon hade sagt till fröknarna att hon mådde illa.
    Illamåendet hade dock gått över när jag kom och hämtade henne.

Jag ringde så klart vårdcentralen men dom tyckte inte att symptomen var som schalakansfeber.

Efter någon timme hade rodnaden på kinderna lagt sig. Hon var matfrisk och började piggna till.

Jag tyckte rodnaden på kinderna såg ut som det kan göra ibland när hon får i sig ägg, så jag gav henne en sked Aerius. Efter ytterligare någon timme hade nässelutslagen lagt dig också.

Jag tyckte allt verkade vara som en allergisk reaktion av nått slag. Men hon hade inte ätit nått konstigt. Fil och flingor till frukost (som hon ätit i flera år till frukost!!) och på dagis hade dom bara hunnit med frukten.

Men där kommer min fråga in. Hon hade ätit apelsin och en halv banan på fruktstunden. 2 timmar senare sa hon att hon mådde illa (hon kräktes aldrig och blev aldrig lös i magen). Men fröknarna såg hur nässeluslagen började poppa upp på bröstet.

Hon brukar inte äta banan så ofta, ibland när hon har ätit det så har hon sagt att hon får "ont i munnen", men vi hra inte gjort någon grej av detta då det inte alltid blir så!

Vad tror ni? Kan man få en allergisk reaktion av banan, med nässelutslag och lätt illamående? Är det möjligt att det kan vara det som orsakade dotterns reaktion igår? (Idag är hon frisk och på dagis igen!)

Hon är allergisk mot ägg, jordnötter och råa morötter. (dessa grejer visar hon reaktion mot). Hon visar även positivt på pricktest på hasselnötter men vi har aldrig märkt någon reaktion av detta, då hon ätit ballerina kex eller nogger typ...

Vad tror ni??? Ska jag ringa hennes allergiläkare??

på din fråga svarar jag ja. banan är histaminrikt så visst borde man kunna få nässelutslag av det. (se här: http://www.hu.liu.se/lakarprogr/termin-11/filarkiv/PM/Barns%2BPM/1.62286/18.pdf under "Reaktioner som liknar den allergiska")

vi var in på akuten med vår dotter när hon var 10 månader, med nässelutslag som inte såg ut som nässelutslag (hon hade röda prickar på hela kroppen, tom i handflatorna). scharlakansfeber misstänktes, men det uteslöts efter provtagningar. hon hade ätit ananas på dagen, så det var troligtvis en allergisk reaktion på det.

om din dotter hade scharlakansfeber blir hennes tunga röd efter ett par dagar.
Svar på tråden Allergitråden