Tillalamm skrev 2011-09-19 19:46:43 följande:
Finns här någon som vet lite om kolhydratmalabsorption? Vet att det nämnts i tråden tidigare men jag frågar igen.
Min grabb på 22 mån är jättekänslig mot allt som innehåller stärkelse - han reagerar på alla sädesslag, ris, bovete, majs, potatis. Han reagerar också på många frukter, nästan alla.
Gluten reagerade han på från början, men sen har överkänsligheten spridit sig - först tålde han ex potatis men inte nu längre. När han började reagera på potatis fick han istället sötpotatis och quinoa, men nu tycks han reagera på det också. Vetestärkelse gick också bra innan men nu har han konstanta eksem så troligen reagerar han på det också.
Misstänker således att han lider av överkänslighet mot kolhydrater. Frågan är vad man gör åt det? Hans läkare tycks ta mycket lätt på detta och säger bara att det blir bättre och bla bla. Men jag kan inte bara gå och vänta på att det ska bli bättre - stackars plutten har astma, eksem runt munnen (samt i knävecken), uppsvullen mage, sover dåligt ock så vidare.
Alltså - finns här någon som vet något om överkänslighet mot kolhydrater eller vart man får tag i bra info om det så att jag kan få hans läkare att förstå?
jag vet inte mer än att jag misstänker att jag + barnen också lider av det. dock inte med lika ordentliga reaktioner som din son, utan mest svullen mage, orolig mage, lite prickar runt munnen. ska höra med Uppsala akademiska när jag själv ska dit för mjölk-ägg-vete-test 30 sept!