• tes 75

Allergitråden

apropå eksem. jag har ÄNTLIGEN fått bukt med mina återkommande eksem, på ena benet & nu sist även på armen. det har varit torrt, kliat som f-n & bara blivit större & större. smörjt med allt; miniderm, kortison, protopic.. men så impulsköpte jag propyderm, & efter en veckas smörjande är eksemen nästan borta! propyderm är som miniderm men med mild antisvamp & antibakteriell effekt. jag måste haft svamp i eksemen, helt enkelt.

• tes 75
    Tillalamm skrev 2011-09-19 19:46:43 följande:
    Finns här någon som vet lite om kolhydratmalabsorption? Vet att det nämnts i tråden tidigare men jag frågar igen.

Min grabb på 22 mån är jättekänslig mot allt som innehåller stärkelse - han reagerar på alla sädesslag, ris, bovete, majs, potatis. Han reagerar också på många frukter, nästan alla.

Gluten reagerade han på från början, men sen har överkänsligheten spridit sig - först tålde han ex potatis men inte nu längre. När han började reagera på potatis fick han istället sötpotatis och quinoa, men nu tycks han reagera på det också. Vetestärkelse gick också bra innan men nu har han konstanta eksem så troligen reagerar han på det också.

Misstänker således att han lider av överkänslighet mot kolhydrater. Frågan är vad man gör åt det? Hans läkare tycks ta mycket lätt på detta och säger bara att det blir bättre och bla bla. Men jag kan inte bara gå och vänta på att det ska bli bättre - stackars plutten har astma, eksem runt munnen (samt i knävecken), uppsvullen mage, sover dåligt ock så vidare.

Alltså - finns här någon som vet något om överkänslighet mot kolhydrater eller vart man får tag i bra info om det så att jag kan få hans läkare att förstå?
    jag vet inte mer än att jag misstänker att jag + barnen också lider av det. dock inte med lika ordentliga reaktioner som din son, utan mest svullen mage, orolig mage, lite prickar runt munnen. ska höra med Uppsala akademiska när jag själv ska dit för mjölk-ägg-vete-test 30 sept!
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-09-27 20:59:05 följande:

Jahopp..så har vi en prickig höna igen =/
    Jag tycker iofs inte det är någon fara men det verkar klia lite ??

Lite svårt att ta kort på en mer vild än tam 2-åring ;) Men det går även ut på kinderna lite, syns nog inte så bra ?
    Kom direkt efter hon ätit ett äpple. Hon har alltid fått prickar efter äpple men inte såhär mycket.
    Skulle ni fortsätta ge eller sluta ??

Sen har vi hennes förbaskade eksem i knävecket. Det försvann men kom tillbaka efter 1-2 dagar efter vi slutat smörja. Ska man inte kunna sluta med kortison ? såhär envist eksem har hon aldrig haft =/

vi reagerar också på äpple, både med kli i mun & hals, prickar runt mun & diarré (särskilt av äppeljuice), så vi ger inget med äpple alls. eller päron, i princip samma där. dessutom försvann sonens böjveckseksem i armvecken när han slutade äta päron & äpple på dagis. ser ni något samband mellan dotterns böjvecks & hur mycket äpple hon äter?
  • tes 75
    Allrona skrev 2011-10-07 11:35:28 följande:
    Fast är de inte goda så kanske det inte är ngn ide?

varför har de stoppat in guarkärnmjöl i typ alla glutenfria produkter? Helt värdelöst ju! Borde väl gå att ersätta med ngt annat stabiliseringsmedel? Ngn som har varit i kontakt med tex semper och frågat?
    testa det här receptet & byt semper fin mix mot lailas gula kanske? http://majas-allergirecept.blogspot.com/2011/10/kanelbullens-dag.html

förresten, hänger kanske bloggerskan i denna tråd?
  • tes 75
    Allrona skrev 2011-10-07 13:33:37 följande:
    Tack. Kan man kanske byta ut mjölet mot en blandning av andra glutenfria mjöler, typ rismjöl, bovetemjöl, kokosmjöl, eller är det ngt i mixerna som gör att det man bakar blir bättre?
    vad gäller mixerna så har jag ingen aning, vi kan inte använda någon färdig mjölmix då de innehåller majs.
    Allrona skrev 2011-10-07 13:42:38 följande:
    Har precis bakat de här syltgrottorna. knasigmat.blogspot.com/2011/05/syltgrottor.ht...
    Hade inget rismjöl hemma så jag bytte ut det mot bovetemjöl och kokosmjöl. Det blev supergott! Tror absolut båda döttrarna kommer gilla dem trots att de blev lite smuliga.

Har ni inte testat kokosmjöl kan jag verkligen rekomendera det till bakning. Blir lite extra sött av det Har inte sett det i ngn butik, jag köpte det här: www.lchfbutiken.se/15/kokosnotsmjol-eko
    men det finns även här. www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfiber_ko... 
    www.naturligt.se/website1/Halsokost/Produkt/a...
    apropå syltgrottorna så kan jag rekommendera att använda svartvinbärsgelé ist f sylt! blir supergott. ska nog uppdatera receptet med det.

• tes 75

The luckiest:
    Vår son käkade en hel krita på dagis en gång, sedan var han väldigt orolig på natten och sov inte mycket, på morgonen kom kritan ut bakvägen och efter det var han gladare. Nu vet jag inte om det berodde på allergi eller bara att kritan i sig var svårsmält. Kan tänka mig att många utan allergier också skulle må lite tjyvens med en hel krita i magen..

• tes 75
    t0va skrev 2011-10-14 14:02:56 följande:
    Precis, lite så känner jag med, och tomat har vi ju i så mycket för att få lite smak och han älskar det. 
    Får se till att han inte snor fler tomater i affären utan håller sig till äpple och banan ;)

Idag fick han ingen mat på förskolan, eller det var pannkaka och vikarie i köket... personalen sa att hon hade kommit in och sagt att det inte gick något bra, "det såg ut som torra taxöron" var kommentaren. Så han hade fått äta frukt. Som tur var så hämtade jag ändå vid 13 idag och ringde innan för att få veta om han hade sovit något så då berättade de om maten, så jag hade med en flaska välling. Den slukade han på rekordtid, så han var nog hungrig.

Tänkte jag skulle ställa en burk med välling i hans fack, så de kan blanda till och ge ifall han äter dåligt. Är ju svårt att ge honom annat också, sallad blir man ju inte direkt mätt på. Smörgås äter han inte.  

ang tomat; vår dotter har blivit alldeles skinnflådd, röd & prickig på snippan & i rumpan efter hon ätit köttfärssås med ett par färska tomater i. så man kan tydligen vara väldigt känslig, även om det inte anses vara en allergi! alt så är det buljongen eller morot hon reagerat på, men mest troligt tomaten..
  • tes 75

Här verkar rågknäcke funka för båda barnen! Håll tummarna att det fortsätter så.

Och så en teori jag har, som jag tänkte kolla med er: visst borde Leksands knäcke vara renare än Wasas? Jag tänker på att Leksandsbröd inte bakar en massa veteknäcke

Svar på tråden Allergitråden