Allergitråden
Undrar om någon har något råd till mig. JAg var hos doktorn idag med vår 21 månader gamla flicka. Storebror är allergisk mot ägg och nötter mm. så vi är så klart på vår vakt vad gäller dottern också. Har aldrig märkt något direkt, men hon har haft ganska löst och mycket stinkigt bajs under lång tid, nästan sedan hon började äta fast föda. Hon får också små röda prickar runt munnen och på hakan när hon äter. Det har blivit mer och mer de senaste månaderna, men det kan ju också bero på att det blir kallare? Hon får prickar av tomat och citrus, men det behöver ju inte vara allergi.
Hon äter bra, är pigg och glad och växer bra, så det är egentligen ingen fara, men man vill ju ändå veta. För sonens del betydde stinkigt löst bajs kraftig äggallergi...
Vi har provat att ge henne laktosfri mjölk och tyckt att det kanske hjälpt. Men doktorn sade att det är mycket ovanligt med laktosintolerans hos så små barn. Inte heller ville de ta några prover. Det förslag vi fick var att köra helt mjölkfritt under några veckor för att se om det hjälper. Hon skulle alltså i så fall vara allergisk mot komjölksprotein. Låter det rimligt? Det är ju ingen jättegrej, men ingen pyttegrej heller att helt undvika mjölkprodukter i tre veckor, så vi gör det ju helst inte i onödan. Dessutom ammar jag fortfarande lite, så då måste jag ju också undvika. Men kan man vara lite allergisk mot mjölk? Här inne verkar ju de som är mjölkallergiska vara jätteallergiska. Hur hade ni gjort?
, men inte vete eller havre. det verkar också som om vi klarar den kontaminering av vete som finns i knäckebröd. nån mer i tråden som klarar råg men inte havre eller ren vete? har ni märkt någon skillnad mellan knäckebrödssorter och/eller -fabrikanter (jag tänker t ex på mängden vetekontaminering)?
Jag håller alla tummar jag har. Du måste berätta hur det går med mirakelmedicinen. Känns verkligen som en sådan. Jag hoppas så att det kan hjälpa. Visste inte ens att det gick att testa brist på även om jag läst om histaminframkallande ämnen tidigare.