• tes 75

Allergitråden

Sousafon skrev 2011-10-18 10:54:11 följande:
    Hej!

Undrar om någon har något råd till mig. JAg var hos doktorn idag med vår 21 månader gamla flicka. Storebror är allergisk mot ägg och nötter mm. så vi är så klart på vår vakt vad gäller dottern också. Har aldrig märkt något direkt, men hon har haft ganska löst och mycket stinkigt bajs under lång tid, nästan sedan hon började äta fast föda. Hon får också små röda prickar runt munnen och på hakan när hon äter. Det har blivit mer och mer de senaste månaderna, men det kan ju också bero på att det blir kallare? Hon får prickar av tomat och citrus, men det behöver ju inte vara allergi.

Hon äter bra, är pigg och glad och växer bra, så det är egentligen ingen fara, men man vill ju ändå veta. För sonens del betydde stinkigt löst bajs kraftig äggallergi...

Vi har provat att ge henne laktosfri mjölk och tyckt att det kanske hjälpt. Men doktorn sade att det är mycket ovanligt med laktosintolerans hos så små barn. Inte heller ville de ta några prover. Det förslag vi fick var att köra helt mjölkfritt under några veckor för att se om det hjälper. Hon skulle alltså i så fall vara allergisk mot komjölksprotein. Låter det rimligt? Det är ju ingen jättegrej, men ingen pyttegrej heller att helt undvika mjölkprodukter i tre veckor, så vi gör det ju helst inte i onödan. Dessutom ammar jag fortfarande lite, så då måste jag ju också undvika. Men kan man vara lite allergisk mot mjölk? Här inne verkar ju de som är mjölkallergiska vara jätteallergiska. Hur hade ni gjort? 
    mina barn är allergiska mot mjölk på det viset dvs inte allvarligt allergiska utan får dålig mage & atopiska eksem.
  • tes 75
    Sousafon skrev 2011-10-18 13:05:06 följande:
    Hm, då kanske det är så ändå. Och då är det nog värt att prova utan mjölk ett tag... 

Har dina barn reagerat likadant hela tiden eller har det blivit bättre/sämre? 
    svårt att veta, de har en massa andra allergier också så jag vet inte vad som gav vad förut när de åt allt. jag vet dock att sonens atopiska eksem & svullna mage han hade från ca 3 månaders ålder nästan försvann helt när han var två år & vi tog bort mjölk. Han blev också lugnare & sov bättre, men blev inte helt av med eksem & nattlig oro förrän också ägg, sädesslag & baljväxter var borta ur hans diet. sedan dess har vi inte provat mjölk (han är drygt tre år nu). dotterns "reflux" (som de kallade det på BVC) upphörde när vi vid 9 månaders ålder började med mjölkproteinfritt på henne. hon har inte heller testat mjölk sedan dess (hon är 1,5 nu). jag har i princip samma reaktioner på mjölk som barnen, men har inte vetat om det. jag tolererade nog mjölk sämre & sämre med tiden, och reagerar med magproblem, sömnproblem & koncentrationssvårigheter.
  • tes 75

det verkar (ta i trä) som om jag & barnen klarar råg Skrattande, men inte vete eller havre. det verkar också som om vi klarar den kontaminering av vete som finns i knäckebröd. nån mer i tråden som klarar råg men inte havre eller ren vete? har ni märkt någon skillnad mellan knäckebrödssorter och/eller -fabrikanter (jag tänker t ex på mängden vetekontaminering)? 

och, vad kan man baka själv med råg? kommer bara på knäcke.. men jag antar att småkakor borde bli lite fylligare med rågmjöl blandat med rismjöl. (förutom vete & havre reagerar vi på majs, bovete, teff..)

• tes 75
    Bobbosmamma skrev 2011-10-20 20:34:50 följande:
    Hmm. Vi håller på med likartad akllergiutredning som ni. Min dotter är 16 mån. Vår dietist har heller inte koll. Hon har varit mycket medveten om att vi innan kört ENagovällong (vete- och havrebaserad), att dottern inte mått bra, men ändå inte sagt något om vällingen. När vi på mitt initiativ, med stöd av föräldrarexperterna här inne, gick över till Neocate plus en version av baskost blev min flcika mkt bättre. DÅ säger dietisten att "ja.. Enago är ju inte anpassad som fullnutrition och bla bla bla" Nå. Det kunde hon ju sagt tidigare.

Vår dotter tål INTE potatis. Hon fick en jätteraktion på det.

Det hon tål, som vi är hyfsat säkra på, är: Neocate, eko-nötkött, ris (och då rena risprodukter), morot, banan, Carlshamns mjölkfria margarin, palsternacka,  svarta vinbär. Jag hoppas ju att hon tål fler saker, frågan är bara VAD. Vi håller på att prova med lax nu och det verkar funka, peppar, peppar.

Hon äter Neocate som bas och sen äter vi ett mål gemensam mat om dagen. Det är ju inte så lätt att variera just denna period när man kör så strikt kost. Jag gör ofta (st....:)) långkok på typ högrev som jag låter koka i vatten/rismjölk, lite salt, peppar, timjan, oregano (dessa kryddor funkar för oss) och svartvinbärssaft, (sådan som endast innehåller svarta vinbär, citronsyra, vatten och socker, dvs inga konstiga tillsatser) i ett par timmar. Sedan lägger jag i grönsaker (morot/palsternacka i vårt fall) och låter de koka klart ihop. Reder ev. med lite rismjöl. Till detta kokt ris. Detta tycker min dotter om. Hon är knepig för hon accepterar inte vad som helst, det skall smaka GOTT. Det funkar även att göra nötfärsbiffar på dessa ingredienser.

För övrigt har min dotter även refluxsjukdom (GERD). 

Lycka till... 
    vad för reaktion på potatis får din dotter?
  • tes 75
    Pink skrev 2011-10-24 20:23:29 följande:
    Eftersom min son har autism och är ganska selektiv i kosten så är det lätt att hålla reda på vad han äter. Gröna ärtor äter han hemma och i skolan. morötter har inte fått utslag på innan. Kanske är skillnad på råa och kokta.? kokta tål han iaf Råa äter han inte hemma men dem försöker nog i skolan. 

Finns det annat man kan reagera på som inte är mat med sådana utslag. Fast tanke kommer nog ändå till mat eftersom det sitter runt munnen. Själv sa han att han fick utslagen på efter mellanmålet. Fick en jättegod macka. Inget på. Men som sagt vet inte om han bara såg utslagen då eller om dem verkligen kom då.  
    mina barn blir prickiga runt munnen av potatis, & ev av ris, samt majs & en del frukter (banan bl a) & bär.

kanske de dricker nån fruktjuice till mellanmålet? apelsin? eller röd paprika på mackan? färsk tomat på mackan? dricker han sojamjölk eller havremjölk i skolan men inte hemma? det är vad jag kan komma på nu..
  • tes 75

hej på er
    nu har jag äntligen fått en indikation på vad mina allergier/intoleranser mot typ ALLT kan bero på. histaminintolerans! eller snarare, känslighet mot biogena aminer & histaminfrisättande livsmedel.

jag har via Akademiska sjukhuset i Uppsala tagit ett blodprov som skickades till ett sjukhus i Göteborgsområdet för analys av enzymet diaminoxidas, vilket visade att jag har låg aktivitet av det enzymet. Efter googling hittade jag bl a dessa artiklar: http://www.matnyttig.se/artiklar/20-kunskap/297-manga-reagerar-pa-histamin-men-det-aer-oklart-varfoer , http://www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/27-biogenaaminer , samt listor på födoämnen som innehåller höga halter histamin samt histaminfrisättande livsmedel, & min aha-upplevelse var stor. både symptom & listorna på livsmedel som kan orsaka problem stämde precis! kanske har vi här förklaringen till både min & barnens överkänsligheter mot typ all mat vi äter! det är dessutom så att spannmål, potatis etc innehåller histaminfrisättande lektiner, som också är en biogen amin, vilket kan förklara att vi mår dåligt även av det.

Fler länkar:
    http://www.lio.se/pages/106736/BTF%C3%B6do%C3%A4mnesallergi%20hos%20vuxna.pdf (s 40 & framåt)
    www.fffa.se/artiklar/Biogenaaminer_fffa.se.ppt

OCH, det bästa av allt. det finns kapslar med detta enzym som man tar innan måltid, så tarmen kan bryta ned histamin! Camucin såldes förut i hälsokostaffärer i Sverige, men pga för små volymer slutade Abigo importera det. Dess efterföljare heter Daosin & kan beställas här & här.

håll tummarna för att detta hjälper nu!

• tes 75
    barefoot skrev 2011-12-02 21:54:30 följande:
    Tes! Vad fint att du fått sådan bra hjälp, håller tummarna! Låt oss höra hur kapslarna fungerar
    Kavat skrev 2011-12-03 10:02:14 följande:
    Det låter helt fantastiskt! Solig Jag håller alla tummar jag har. Du måste berätta hur det går med mirakelmedicinen. Känns verkligen som en sådan. Jag hoppas så att det kan hjälpa. Visste inte ens att det gick att testa brist på även om jag läst om histaminframkallande ämnen tidigare.
    ja, TÄNK OM det är enzymbrist som är huvudorsak till allt! jag & barnen är ju känsliga för mjölk, havre etc också, det råder det ju ingen tvekan om, men det vore ju underbart om vi slapp på skit av allt annat också. har beställt Daosin nu, hoppas det kommer i veckan.
  • tes 75
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 22:25:07 följande:
    Hmmm.. Läser att man måste ha nån annan mjölmix ihop med teff :/ jag tror ju inte hon tål vare sig majs el potatis.. Ingen som bakat på bara teff? Kavat, din pojke tål väl inte heller majs? Vad för bröd bakar du?
    Jag skulle köra med rismjöl isf. Men hör med ViFrånLandet! Tror de brukar baka teffbröd utan majs.
  • tes 75
    Chabolina skrev 2011-12-07 00:17:52 följande:
    Hej! Just nu verkar vi fått koll på alla eksem. Jag en funderingar kring buljong. Skulle vilja hitta en som fungerar, jag kan ju koka själv men Det mentala motståndet är stort. Har ni tips på buljonger som skulle kunna fungera? Har testat kung markattas lantbuljomg och det gick inte. Funderar även kring det här med vete. Finns det rent vete man kan prova? Wilmer tål inte havre. I januari ska W börja förskolan och jag behöver alla tips jag kan få. W får anafylaktisk chock av mjölkprotein. Vi har nästan räknat med att det kommer bli minst en ambulansfärd från förskolan.
    Bong har buljong som är ganska rena.

http://www.gustafbong.se/sortiment/buljongerna/groensaksbuljong/4325-groensaksbuljong-6-pack/

http://www.gustafbong.se/sortiment/buljongerna/koettbuljong/4326-koettbuljong-6-pack/
    http://www.gustafbong.se/sortiment/buljongerna/kycklingbuljong/4327-kycklingbuljong-6-pack/ (innehåller glukossirap)

Svar på tråden Allergitråden